Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی لیندا

گیاه آپارتمانی لیندا گیاه زینتی و مناسب منزل می باشد که با نام گیاه نخل دم اسبی نیز شناخته شده است . این گیاه زینتی بومی جنوب غربی آمریکا بوده و می توان به راحتی در آپارتمان ها و محل های کار از آن نگهداری کرد. تقاضا و محبوبیت این گیاه به دلیل شکل کشیده برگ ها ، ساقه ها و از همه مهمتر مقاومت این گیاه در برابر شرایط مختلف می باشد. این گیاه زیبا و زینتی آب مورد نیاز را درون ساقه های گرد خود جمع آوری می کند و به همین دلیل به حجم بسیار کمی آب نیاز دارد و این یکی از دلایل دیگر محبوبیت این گیاه در بین مردم می باشد.

اگر تمام شرایط محیطی و مکانی مناسب را برای این گیاه در نظر بگیرید این گیاه می تواند به ارتفاع دو متر نیز برسد.  برگ های گیاه لیندا سبز رنگ یا سبز تیره هستند و حتی در زمانی که بالغ می شود احتمال این وجود دارد که در فصل تابستان گل هایی به رنگ سفید یا کرم رنگ  بدهد . لیندا گیاهی است که باید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با شرایط نگهداری این گیاه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

میزان نور و آب و آبیاری مورد نیاز  گیاه آپارتمانی لیندا

روشنایی مورد نیاز گیاه لیندا :

این گیاه با اینکه باید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد اما نور بیش از حد نیز باعث سوختن برگ ها می شود و حتی می تواند باعث ریزش برگ های این  گیاه می شود . گیاه لیندا بهتر است در فصول خیلی گرم سال بیش از ۴ ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

چگونگی آبیاری گیاه لیندا :

گیاه لیندا به دلیل داشتن ساقه ( پیاز) گرد و چوبی شکل خود می تواند آب مورد نیاز را به مدت طولانی درون خود حفظ کند و بدون آب به رشد خود ادامه دهد و نکته مهم در مورد آبیاری این گیاه این است که آبیاری بیش از حد این گیاه باعث از بین رفتن ساقه و پوسیدگی آن می شود.

زمان مناسب برای آبیاری این گیاه در فصول گرم هر دو هفته یا سه هفته یکبار و هنگامی که خاک کاملا خشک باشد ، باید صورت گیرد و در فصول سرد به مقدار کم به منظور جلوگیری از پژمرده شدن برگ ها باید آبیاری شود .

آشنایی با شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی لیندا
آشنایی با شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی لیندا

میزان رطوبت مورد نیاز گیاه لیندا :

این گیاه بسیار زیبا به گونه ای باید قرار گیرد که هیچ گیاه دیگری در کنار آن قرار نگیرد زیرا رطوبت جذب شده توسط  گیاهان دیگر باعث آسیب دیدگی این گیاه خواهند شد و در زمان هایی که رطوبت موجود در محیط برای این گیاه خیلی کم باشد باعث می شود که نوک برگ های سبز رنگ آن تغییر رنگ دهند و به رنگ قهوه ای تغییر رنگ دهند . گیاه لیندا گیاهی بسیار مقاوم می باشد و در فصل های گرم سال می توان هفته ای یکبار آن را غبار پاشی کرد و در فصل های سرد نیازی به غبار پاشی ندارد.

خاک مناسب پرورش گیاه لیندا :

خاک مورد نیاز و کاربردی که برای رشد بهتر این گیاه استفاده می شود مخلوطی از خاک رس، شن و مواد آلی است ، این خاک نام دیگری نیز دارد که به خاک لیمونی معروف است .

برای گیاه لیندا باید از خاک سبک استفاده کرد تا بتوانیم شاهد رشد بهتری از این گیاه باشید. باغبان ها و همچنین در گلخانه ها برای کاشت و یا تکثیر این گیاه از خاک های ترکیبی مختلفی استفاده می کنند و یا حتی گاهی از پیت ماس نیز استفاده می کنند که باید در مقدار مناسب این خاک بسیار دقت شود.

جداسازی و هرس گیاه آپارتمانی لیندا چه موقع باید صورت گیرد؟

گاهی مواقع بر روی ساقه اصلی ( مادر) جوانه های کوچکی رشد می کنند که از این جوانه ها برای تکثیر مجدد می توان استفاده کرد ،  اما اگر این جوانه ها را جداسازی نکنیم به مرور این جوانه ها نیز بزرگ و تنومند می شوند و باعث چند تنه شدن گیاه لیندا می شوند بنابراین برای زیبا ماندن و بهتر نگه داشتن این گیاه باید جوانه ها را از آن جدا سازی کرد.

آشنایی با شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی لیندا
آشنایی با شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی لیندا

چه موقع باید گلدان گیاه آپارتمانی لیندا را عوض کرد؟

برای گیاهانی با شرایط خاص مانند گیاه لیندا بهتر است که برای تعویض گلدان نزد متخصص این کار صورت گیرد و در خانه تعویض نشود چون باید در هنگام تعویض گلدان تمام شرایط مورد نیاز و اصول لازم انجام گیرد تا به گیاه آسیبی نرسد آشنا نبودن به شرایط اصولی تعویض گلدان این گیاه باعث از بین رفتن آن خواهد شد .

بهترین زمان برای تعویض گلدان این گیاه هر دو سال یکبار است چون ریشه های این گیاه نباید پراکنده شوند . گاهی اوقات می توان خاک سطحی این گیاه را تعویض نمود و باید مد نظر داشته باشید که کوچک بودن گلدان برای رشد بهتر این گیاه مناسب تر خواهد بود .

شرایط تکثیر و مراقبت گیاه آپارتمانی لیندا

این گیاه زیبا و مقاوم را می توان از طریق بذر و قلمه زدن تکثیر کرد.

روش تکثیر توسط بذر به گونه ای صورت می گیرد که می توان بذر این گیاه را در خاکی مخصوص ( خاک پیت) و در هوایی متعادل ( گرم ) قرار داد . زمانی که متوجه ریشه دار شدن این گیاه شدید می توانید آن را در گلدان مورد نظر بکارید.

روش دیگر ، قلمه زدن این گیاه است که این روش کمی سخت تر است و باید از پاجوش های این گیاه که برروی ساقه اصلی ( پیاز) ایجاد شده ، استفاده شود. زمانی که این پاجوش ها همانند ساقه اصلی دارای انتهایی گرد و چوبی شوند می توان آنها را از ساقه اصلی جدا کرد .

آشنایی با شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی لیندا
آشنایی با شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی لیندا

بیماری ها و آفات گیاه آپارتمانی لیندا

بیماری ها و آفاتی که گیاه لیندا را تهدید می کند به شرح زیر می باشد:

این گیاه نیز همانند گیاهان دیگر دچار بیماری و آفات مختلف خواهند شد . یکی از این بیماری ها ، از بین رفتن و پوسیدگی ریشه این گیاه می باشد که به دلیل آبیاری بیش از حد و زهکشی نامناسب این گیاه صورت می گیرد. کنه قرمز رایج ترین آفتی است که گیاه لیندا به آن دچار می شود .

برای از بین بردن این لکه های قرمز از روی برگ های این گیاه باید آنها را با دستمال از روی برگ ها بردارید و اجازه ندهید که این موجودات کوچک بیشتر پیشروی کنند و باعث نابودی گیاهتان شوند. اگر دیر متوجه وجود این لکه های قرمز برروی گیاه شدید بهتر است که با مخلوط مقداری آب و صابون برروی قسمت هایی که لکه ها وجود دارند آب پاشی کنید و سریعا برگ ها را خشک کنید با این روش کنه ها از ساقه یا برگ ها جدا می شوند.

نکته بسیار مهم در مورد این گیاه این است که آبیاری بسیار زیاد و حتی غبارپاشی برگ ها برای این گیاه مناسب نخواهد بود . علت زرد شدن و بی رنگ شدن برگ های گیاه لیندا این است که اگر نور یا مواد مغذی مانند عنصر آهن کم باشد برگ های گیاه لیندا کمرنگ و حتی بی رنگ می شوند و علت زردی برگ های این گیاه می تواند نشانه آبیاری بیش از حد به این گیاه باشد . حتما برای آبیاری این گیاه باید مطمئن شوید که سطح خاک خشک باشد و درنهایت گیاه را آبیاری کنید.

دلیل پژمرده شدن برگ های گیاه لیندا چه می تواند باشد؟

زمانی که برروی برگ های این گیاه آبی ریخته شود باید سریعا خشک شود . اگر برگ ها خشک نشوند به مرور زمان پژمرده می شوند . در این مواقع باید این برگ ها را از بدنه گیاه جداسازی کنید و اجازه دهید که گیاه جوانه های جدید بزند و به وضع قبل خود برگردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا