Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن هسته انار پرکاربرد با خواص و فواید بی نظیر

روغن هسته انار روغنی است که از پرس سرد میوه و دانه ی انار به دست می آید و رنگ کهربایی دارد . این روغن از خواص درمانی بسیاری برخوردار است و سابقه ی استفاده از آن به هزاران سال پیش باز می گردد . معروف است مصریان باستان برای رنگ کردن موهای خود از ترکیب حنا و روغن هسته انار استفاده می کردند . این ترکیب علاوه بر تقویت مو موجب زیبایی و درخشندگی آن می شود .

اغلب محققان درخت انار را بومی کشورهای آسیای غربی به ویژه ایران می دانند که به علت محبوبیت و خواص فراوان در سایر مناطق نیز پرورش می یابد .

جالب است بدانیم که :

در کتب مقدس به این میوه اشاره شده است که این خود گواهی بر ارزشمند بودن آن است .  در قرآن میوه ی انار به عنوان یک میوه ی بهشتی شناخته می شود . در کتاب های آسمانی انجیل و تورات از میوه ی انار یاد شده است . در آیین زرتشت به پرورش این درخت توصیه فراوانی شده است . در نقش برجسته های تخت جمشید می توان میوه انار را مشاهده کرد که نشان دهنده ی جایگاه ویژه ی این میوه بین ایرانیان است .

یونانیان باستان میوه ی انار را سمبل عشق و ثروت می دانستند و معتقد بودند رنگ قرمز آن نشانه ای از خون اوژستیس است . برخی اقوام مانند اقوم ترک نیز این میوه را نماد ثروت و تولید می دانند . به همین دلیل در روز عروسی به عروس یک انار می دهند تا آن را به زمین بزند و شکافته شود . تعداد دانه های بیرون آمده نشان دهنده ی تعداد فرزندان زوج جوان است .

بهتر است بدانیم که :

این روغن سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها ، مواد معدنی و ریز مغذی است . به همین دلیل برای درمان بیماری هایی مانند دیابت ، مشکلات قلبی و عروقی ، سرطان ، مشکلات پوست و مو بسیار موثر است . قوی ترین آنتی اکسیدان ها در این روغن یافت می شود . به همین دلیل در جوانسازی پوست و ایجاد شادابی و طراوت بسیار تاثیر گذار است .

به دلیل کاربرد فراوانی که این روغن در رفع مشکلات پوست و مو دارد در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند صابون ، ژل حمام ، روغن ماساژ ، مرطوب کننده و سایر محصولات بسیار پرکاربرد است .

روغن هسته انار
روغن هسته انار

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی روغن هسته انار ، خواص و کاربرد های آن می پردازیم :

  • پراکندگی جغرافیایی درخت انار
  • مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن هسته انار
  • طرز تهیه روغن هسته انار چگونه است ؟
  • از چه خواص درمانی برخوردار است ؟
  • از چه عوارضی برخوردار است ؟
  • روش تشخیص روغن انار اصل
  • قیمت خرید روغن هسته انار اصل

 

پراکندگی جغرافیایی درخت انار

این درخت اغلب در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری پرورش می یابد . خاستگاه انار وحشی را کشورهای ترکیه ، جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، گرجستان ، ترکمنستان ، افغانستان و ایران می دانند . امروزه این درخت در دیگر مناطق جهان مانند شمال آفریقا ، اروپا و آمریکا پرورش می یابد .

درخت انار در ایران بیشتر در سواحل دریای خزر ، جنگلهای جلگه ای ، مناطق استپی مانند جنگلهای غرب در لرستان ، کردستان ، چهارمحال بختیاری ، فارس ، بلوچستان ، دامنه های جنوبی البرز، دره های شرق و غرب منجیل و دره لوشان دیده می شود .

مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن هسته انار

روغن هسته انار به دلیل داشتن ترکیبات فعالی مانند انواع آنتی اکسیدان ، ویتامین  C ، ویتامین  A ، مواد معدنی ، پونیسیک اسید ، فلاونوئیدها ، لینولِئیک اسید ، اولِئیک اسید ، سابینن ، مایکنا ، لیمونن ، آلفا پینن و ترپیننول از خواص بی نظیر درمانی برخوردار است .

طرز تهیه روغن هسته انار چگونه است ؟

این روغن از پرس سرد میوه و هسته ی انار به دست می آید . این روش نیازمند ابزار ها و روش های پیچیده ی صنعتی است به همین دلیل نمی توان آن را در منزل تهیه کرد .

از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

 

از چه خواص درمانی برخوردار است ؟
از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

برطرف کننده چین و چروک پوست است

اسید پونیسیک ، فیتوسترول و آنتی اکسیدان های موجود در روغن هسته انار تولید کلاژن را تحریک می کنند . با افزایش سن سلول های پوست توانایی خود در تولید کلاژن را از دست می دهند . کاهش کلاژن ، خاصیت ارتجاعی و سفتی پوست را کاهش داده ، افتادگی و چین و چروک صورت را افزایش می دهد . به همین دلیل باید با مراقبت های پوستی ، میزان کلاژن را افزایش داد .

با استفاده از این روغن می توان میزان کلاژن پوست را افزایش می یابد . به این ترتیب ، با ایجاد خاصیت ارتجاعی و کشیدگی ، چین و چروک های پوست برطرف می شود . علاوه بر این با آب رسانی به پوست به ایجاد طراوت و شادابی کمک می کند .

در درمان اسکار های پوستی موثر است

ترکیبات فیتوسترول و آنتی اکسیدان موجود در این روغن ، توانایی ترمیم بافت های آسیب دیده و تولید سلول های جدید پوستی را دارند . به این ترتیب استفاده از آن به درمان اسکار های ناشی از سوختگی یا جراحی و لک های پوستی کمک می کند .

به رفع جوش و آکنه کمک می کند

فعالیت باکتری های سطح پوست موجب تجمع چربی می شود . اسید لینولئیک موجود در این روغن ، باکتری های پوستی را مهار کرده و موجب کاهش چربی پوست می شود . به این ترتیب به پاکسازی پوست کمک کرده و از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می کند .

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

وجود ویتامین های مختلف به خصوص ویتامین C و مواد معدنی در این روغن ، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند . مصرف خوراکی روغن هسته انار از ایجاد بیماری های عفونی جلوگیری می کند .

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

به بهبود عملکرد قلب کمک می کند

این روغن منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها ، اسید های چرب اشباع و غیر اشباع است . این ترکیبات موجب کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) شده و به بهبود گردش خون کمک می کند . تقویت گردش خون به کاهش فشار خون ، تصلب شرایین ، حمله قلبی ، سکته قلبی و دیگر مشکلات قلبی کمک فراوانی می کند .

ضد التهاب قوی است

این روغن خاصیت ضد التهابی دارد . استفاده موضعی آن در کاهش التهاب ، تورم و درد بسیار تاثیر گذار است . به همین دلیل مصرف این روغن کمک فراوانی به درمان آرتروز، اختلالات مفصلی ، سردرد ، درمان بواسیر و اِدِم می کند .

دیابت را درمان می کند

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد مصرف روغن هسته ی انار تولید هورمون انسولین خون را کنترل کرده در نتیجه به بیمارانی که از دیابت رنج می برند و یا ممکن است در معرض ابتلا به این بیماری باشند کمک می کند .

درمان کننده شوره سر است

شوره سر به دلیل خشکی پوست سر ایجاد می شود . در این حالت سلول های مرده ، پوسته پوسته شده و بین موها تجمع می یابند . این حالت موجب ایجاد خارش و ظاهر نامناسب موی سر می شود .

این روغن به دلیل داشتن انواع آنتی اکسیدان ها خاصیت رطوبت رسانی داشته و از خشک شده سلول های سطحی پوست سر جلوگیری می کند .

علاوه بر این ترکیبات فعال موجود در روغن ، گردش خون را افزایش داده و موجب تغذیه و تقویت پوست سر می شود . به همین دلیل توصیه می شود پوست سر و موها به خوبی با این روغن ماساژ داده شود تا به نتیجه ی دلخواه دست یابیم .

خشکی مو را برطرف می کند

خشکی و شکنندگی مو از جمله مشکلاتی هستند که افراد زیادی از آن رنج می برند . استفاده از این روغن به دلیل داشتن اسید لینولئیک موجب آب رسانی و تقویت فولیکول های مو شده باعث لطافت ، شادابی و رفع خشکی  ساقه ی مو می شود .

خشکی مو را برطرف می کند
خشکی مو را برطرف می کند

ریزش مو را کاهش می دهد

فعالیت باکتری های سطح پوست سر موجب تجمع چربی و ایجاد خارش می شود . چربی سطح پوست آلودگی های محیطی را جذب کرده و موجب تضعیف ریشه ی مو می شود . این عوامل ریزش مو را افزایش می دهد . استفاده از این روغن فعالیت باکتری ها را مهار کرده و در درمان ریزش مو موثر است .

تقویت کننده سیستم گردش خون است

مصرف این روغن به جریان خون در رگ ها کمک کرده موجب بهبود عملکرد سیستم گردش خون می شود . افزایش گردش خون در تقویت سیستم ایمنی بدن ، افزایش متابولیسم ، کاهش چربی خون و افزایش انرژی بدن بسیار موثر است .

در پیشگیری ازسرطان موثر است

اسید های چرب خصوصا اسید چرب امگا۵ موجود در روغن هسته انار فعالیت میتوکندری سلول های سرطانی را مهار کرده مانع از تکثیر آن ها می شود . به این ترتیب فعالیت و تکثیر سلول های سرطانی متوقف شده و به روند درمان کمک می کند .

از چه عوارضی برخوردار است ؟

استفاده از روغن هسته انار مانند سایر روغن های طبیعی و ارگانیک در کنار فواید بی نظیری که دارد می تواند عوارضی نیز به دنبال داشته باشد . به همین دلیل توصیه می شود مصرف روغن های گیاهی حتما با تجویز و مشورت افراد متخصص در زمینه ی طب سنتی انجام گیرد . در این قسمت به عوارض احتمالی این روغن اشاره می کنیم :

  • اسید های چرب موجود در این روغن باعث کاهش فشار خون می شود . از این رو ، بیمارانی که از داروهای کاهش فشار استفاده می کنند نباید از آن استفاده کنند .
  • استفاده موضعی از این روغن در افرادی که پوست حساسی دارند می تواند با تحریک های پوستی مانند قرمزی ، خارش و التهاب همراه باشد . به همین دلیل توصیه می شود قبل از استفاده مقداری از آن را روی پوست داخل آرنج امتحان کرد تا در صورت عدم بروز حساسیت مورد استفاده قرار گیرد .

 

    • از چه عوارضی برخوردار است ؟از چه عوارضی برخوردار است ؟
  • این روغن معمولا به صورت موضعی استفاده می شود . مصرف خوراکی آن در برخی افراد مشکلاتی مانند ناراحتی معده ، تهوع ، استفراغ ، اسهال و سایر مشکلات گوارشی ایجاد می کند .
  • درباره مصرف این روغن در دوران بارداری تحقیقات زیادی انجام نگرفته است . با این وجود استفاده از آن به زنان باردار توصیه نمی شود .

روش تشخیص روغن انار اصل

شرکت های غذایی و دارویی مختلفی هستند که در زمینه ی تولید روغن های طبیعی و گیاهی فعالیت می کنند . برخی از شرکت های نامعتبر برای افزایش میزان سود دهی اغلب از روغن های دیگر به عنوان روغن ترکیبی استفاده می کنند که موجب کاهش کیفیت و کارایی روغن مورد نظر می شود .

هنگام خرید باید توجه داشت روغن هسته انار اصل رنگ کهربایی ، بافت غلیظ اما سبک داشته باشد . این روغن علی رغم غلظتی که دارد چرب نیست و بعد از یک ساعت به خوبی جذب پوست می شود .

قیمت خرید روغن هسته انار اصل

روغن هسته انار را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های آنلاین تهیه کرد . یکی از روش های سنتی تشخیص روغن های گیاهی بوییدن آن است . شناسایی روغن ها به این روش نیازمند سال ها تجربه در این زمینه است و تنها افراد متخصص توانایی این کار را دارند .

قیمت خرید روغن هسته انار اصل
قیمت خرید روغن هسته انار اصل

 

از آنجا که تهیه ی این روغن تنها به روش های صنعتی امکان پذیر است در نتیجه تنها راه تشخیص روغن اصل استفاده از برگه ی اصالت آزمایشگاهی است . به همین دلیل خریداری آن از شرکت های تولیدی معتبر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

این روغن به دلیل خواص شگفت انگیزی که روی پوست دارد در تهیه ی ماسک های صورت بسیار پرکاربرد است و طرفداران فراوانی دارد . این میزان از تقاضا موجب افزایش قیمت این روغن نسبت به روغن های معمولی و آفتابگردان است .

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا