Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص روغن شاهدانه برای سلامتی و زیبایی و درمان بیماری

روغن شاه‌دانه از شاه دانه که مغذی ترین دانه های جهان است ، بدست می آید. این روغن منبع فوق‌العاده‌ی از چربی های اشباع نشده و پروتئین و ویتامین D و ویتامین E است . خواص این گیاه بسیار است و برای کودکان ، زنان باردار ، بدنسازان بسیار مفید است . این روغن برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک ، شما را به طور کامل با روغن شاهدانه و خواص و موارد مصرف آن آشنا کنیم .

گیاه شناسی شاهدانه :

روغن شاهدانه

شاهدانه یک گیاه علفی و گلدار است . نام علمی این گیاه (Cannabis sativa L) می باشد. این گیاه یک ساله و شبیه به گزنه است و ارتفاع آن به ۱ تا ۳ متر می رسد . برگ های کشیده پنجه‌ای با پنج تا هفت برگچه دندانه ای دارد.  شاهدانه دارای گل ها ی نر و ماده است ، معمولاً گل‌های نر زودتر از گل‌های ماده ظاهر می شود.میوهٔ این گیاه ریز و روغنی بوده و رنگ قهوه‌ای یا تیره دارد. بذر های اين گياه ميزان زیادی روغن و اسيدهاي چرب اشباع نشده دارند، از دیرباز هم به دلیل خواص بی نظیری که داشت ، مورد استفاده بشر قرار می‌گرفت. شاهدانه بوی قوی و مطبوع دارد و دارای حدود ۱۰۰ نوع ترکیب شیمیایی است که عامل ایجاد عطر آن می باشد .ترپنها و سزکویی ترپنها از عمده ترین ترکیبات عطر شاهدانه هستند.

شاهدانه از مغذی‌ترین دانه‌های گیاهی است  و از ترکیبات زیر تشکیل می شود:

  • ۲۰-۲۵ درصد پروتئین
  • ۲۰-۳۰ درصد کربوهیدرات
  • ۱۰-۱۵ درصد فیبر نامحلول
  • ۲۵-۳۵ درصد روغن

این دانه دارای ترکیبات معدنی، بتاکاروتن و آنتی اکسیدان و منیزیم، گوگرد، کلسیم، آهن ، روی است. بذر شاهدانه را برای تهیه روغن شاهدانه  استفاده می کنند . روغن شاهدانه در صنعت کاغذسازی و داروسازی به کار می رود.

طبع روغن شاه دانه

طبع روغن شاه دانه گرم و خشک می باشد

خاستگاه شاهدانه :

این گیاه بومی آسیای مرکزی است .  بعد به چین برده شده و حدود ۴۵۰۰ سال سابقه کشت دارد.

روغن شاهدانه چیست ؟

روغن شاهدانه

روغن شاهدانه که طی فرایند پرس سرد استخراج می شود.روغن شاه دانه یک مایع زرد تاسبز تیره است که بسیار فرار است. اکثرا روغن‌های گیاهی نشان داده‌اند که خواص درمانی دارند. اما این روغن بیش از همه خواص دارویی دارد. روغن شاهدانه منبع غنی از خواص ضد التهابی ، اسیدهای چرب ضروری ، آنتی اکسیدان است. همچنین ترکیبی می تواند به خوبی با بیماری‌هایی مانند آرتریت التهابی، سرطان، دیابت و بیماری قلبی مبارزه کند.دانه و روغن شاهدانه به طور معمول دارای مواد روان ‏گردان نیست. شاهدانه از گیاهان معدودی است . دارای گامالینولنیک اسید ، اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ است . در این روغن مقداراسیدهای چرب غیر اشباع (۸۰-۷۰درصد) و اسیدهای چرب اشباع در آن کمتر از ۱۰درصد می باشد.

ترکیبات روغن شاهدانه :

این روغن از دانه های شاهدانه استخراج می شود و خواص درمانی فراوانی دارد . این روغن خاصیت روانگردان ندارد . از این روغن به دلیل داشتن موادمغذی سالم و غنی در غذاها استفاده می کنند.

  • پروتئین ها
  • اسیدهای چرب ضروری (EFA)
  • مواد معدنی (مانند روی ، منیزیم ، کلسیم ، آهن و غیره)
  • آنتی اکسیدان ها (مانند ویتامین E)

ارزش غذایی روغن شاه دانه (۳۰ گرم)

  • کالری : ۱۷۴
  • چربی : ۱۴ گرم
  • فیبر : ۱ گرم
  • کربوهیدرات : ۲ گرم
  • پروتئین : ۱۱ گرم

خواص درمانی روغن شاهدانه:

در طب سنتی از گیاه شاهدانه برای درمان برخی بیماریها استفاده شده و از آن کمک گرفته میشود. بیماری هایی که خواص شاهدانه باعث بهبود آنها میشود عبارتند از:

  • بیماری فشار خون بالا
  • میگرن
  • عفونتهای گوارشی
  • عفونتهای ادراری
  • سیاه زخم
  • قفل شدن فک
  • نقرس
  • بیماری های دستگاه تنفسی مانند آسم، برونشیت، سیاه سرفه
  • درمان اگزما
  • تقویت پوست و مو
  • درمان پوکی استخوان و التهاب مفصلی

روغن شاهدانه و مراقبت تخصصی از مو :

روغن گیاهی شاهدانه را می توان برای مراقبت و زیباسازی مو استفاده کرد . این روغن حاوی اسیدهای چرب امگا۳ ، ویتامین E و پروتئین است. این روغن دارای خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی مو است. روغن شاهدانه با تقویت و حفظ پوست سر ، مانع از خشکی آن شده و باعث تحریک رشد مو می شود و از تحریکات پوست سر جلوگیری می کند.

این روغن دارای اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ و امگا۹ است و مصرف خوراکی آن توصیه می شود.مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده سبب تحریک رشد مو می شوند. این روغن با داشتن اسید گاما لینولئیک کا باعث از بین رفتن خشکی مو می شود. این روغن را می توان با روغن زیتون و روغن کتان به مقدار کم در سالاد و غذا استفاده کرد.

خواص روغن شاهدانه برای سلامتی پوست :

روغن شوید

ترکیبات این روغن برای محافظت از پوست بسیارموثر هستند . این روغن به دو صورت استعمال داخلی و خارجی استفاده می شود. روغن شاهدانه سرشار از ریزمغذی های مفید است که پوست از آنها تغذیه می کند . این روغن باعث رشد دوباره پوست سالم و درخشان می شود . از چین و چروک، علائم پیری جلوگیری می کند.

روغن شاهدانه سرشار از اسید های چرب است، با ماساژ این روغن برروی پوست ، لایه ای رو ی پوست ساخته می شود که به پوست قابلیت حفظ رطوبت را می دهد . روغن شاهدانه منافذ پوست را نمی بندد ، بنابراین مرطوب کننده ای مناسب برای پوست چرب و با منافذ زیاد محسوب می شود. رطوبت موجود در روغن شاهدانه از قرمزی و خارش پوست جلوگیری می کند.

روغن شاهدانه دارای آنتی اکسیدان فراوانی است و از پوست در برابرعوامل مخربی مانند رادیکال های آزاد حفاظت می نماید و به این صورت میزان چین و چروک روی پوست صورت را کاهش می دهد .از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این روغن اسید های چرب امگا است . این موضوع به آن خواص ضد التهابی و ضد باکتری می دهد که می تواند باعث پیشگیری و درمان زخم های اگزما ، پسوریازیس، جوش صورت و دیگر بیماری های شایع پوست شود.

روغن شاهدانه درمان کننده اضطراب و استرس :

افرادی که مدام درگیر اضطراب و استرس هستند، تا جایی که خواب راحتی ندارند و به سادگی با کوچکترین صدا بیدار می شوند. این روغن با آزاد کردن هورمونهای آرامش بخش ، باعث ایجاد آرامش ذهن و کاهش استرس می شود. این روغن برای خواب آرام و عمیق شب معجزه می کند. روغن شاهدانه ذهن و بدن را آرام می کند و سطح انرژی بدن را کاهش می دهد . این ماده از محبوب ترین و شناخته شده ترین راه حل های خلاصی از استرس و اضطراب است.

روغن شاهدانه بهبود سرطان :

شاهدانه و فرآورده های آن را کانابینوئید می نامند . براساس مطالعات انجام شده کانابینوئیدها قابلیت از بین بردن سلول‌های سرطانی دارند و نقش مهمی در بهبود بیماران سرطانی دارند . این روغن در کاهش درد و سایر علائم شیمی‌درمانی مانند تهوع و استفراغ در بیماران نقش مؤثری دارد. البته بسیاری از مطالعات انجام شده در زمینه خواص ضد سرطانی روغن شاهدانه در مراحل اولیه است و هنوز ثابت نشده است. ولی این روغن به صورت شگفت انگیری توانسته دردها زیادی را تسکین دهد و افراد سرطانی زیادی برای تحمل درد شیمی درمانی به شاهدانه و فراورده های آن رومی‌آورند.

نکته

در سال ۲۰۱۵  موسسه خیریه تحقیقات سرطان بریتانیا اعلام کرد که کلاهبرداران زیادی می خواستند بیماران سرطانی و خانواده هایشان را  فریب دهند و آنها را مجبور کنند تا روغن های شاهدانه را برای درمان بیماری سرطان به قیمت گزاف از آن ها خریداری کنند. البته این بدان معنی نیست که روغن شاهدانه هیچگونه خواصی ندارد. در حال حاضر، هیچ تحقیق علمی خواص ضد سرطانی روغن شاهدانه را تأیید نکرده است . از این رو، باید بیشتر مراقب ادعاهای دروغین در رابطه با تاثیر این روغن بر درمان سرطان باشیم.

درمان کننده یبوست :

زمانی که به یبوست مبتلا می شویم  شکم سفت می شود و به سختی کار می‌کند. در یبوست ، حرکات روده از حالت طبیعی خیلی کمتر می شود. با توجه به اینکه  یبوست مسئله خیلی جدی نیست . اغلب افراد در زندگی خود یبوست را تجربه کرده اند. اگر دچار یبوست شدید می توانید از روغن شاهدانه استفاده کنید. این روغن دارای فیبر است. فیبر موجود در این روغن باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش و دفع آسان می‌شود.  این نکته را در نظر داشته باشید ، استفاده بیش از حد از روغن شاهدانه باعث اسهال در فرد می شود.

کمک به درمان اعتیاد به مواد مخدر :

 

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند این روغن می تواند وابستگی به هروئین و مورفین را کاهش دهد . براساس آزمایش‌های حیوانی که بر روی موش هایی که اعتیاد داشتند انجام شد ، نشان داده شد که این روغن میل و رغبت موش ها را به مورفین و هروئین کاهش می دهد. البته این نکته را توجه داشته باشید که فرایند ترک اعتیاد نیاز به بررسی‌های دقیق دارد. امروزه و با پیشرفت علم پزشکی درمان‌های گوناگون و متنوعی برای ترک انواع اعتیاد کشف شده است. برای بهترین درمان کافی است از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید.

کمک به درمان روماتیسم، آرتروز و واریس :

روماتیسم مفصلی و آرتروز از شایع ترین بیماری های آرتریت می باشند. در این نوع بیماری ها  التهاب و درد ایجاد می شود. روغن شاهدانه مقادیر بالای استرول و الکل ها دارد که به این روغن خواص ضد التهاب می دهد. استفاده موضعی و منظم این روغن باعث پیشگیری و درمان بیماری های روماتیسم و آرتروز می شود.

واریس بیماری است كه در طی آن سیاهرگ ها دچار تورم می شود. باماساژ روغن شاهدانه برروی محل مورد نظر می توان گردش خون و جریان خون را تقویت کردو واریس را درمان کرد. زیرا این روغن حاوی اسید های چرب امگا ۳ می باشد و نقش مؤثری در درمان واریس دارد.

خرید روغن شاهدانه :

بعضی از تولید کنندگان روغن گیاهی برای کاهش قیمت محصولات خود ، این روغن ها را با پارافین مخلوط می کنند . با خرید از مراکز معتبر فروش سعی کنید ، روغن شاهدانه خالص تهیه کنید که هیچگونه مواد افزودنی نداشته باشد.

تهیه روغن شاهدانه :

تهیه این روغن از طریق حرارت باعث از دست رفتن خواص آن می شود . بهترین روش روغن گیری از شاهدانه و حفظ ارزش غذایی آن ، استفاده از دستگاه پرس سرد روغن گیری می باشد. ۴ فنجان شاهدانه خشک شده در این دستگاه می ریزید . تا روغن آن گرفته شود، سپس روغن را در یخچال نگهداری کنید . از این روغن میتوانید هر روز به میزان ۱ یا ۲ قاشق از روغن میل کنید.

طرز استفاده از روغن شاهدانه :

  • شما می توانید حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن شاه دانه در روز مصرف کنید.
  • متوسط عمر مفید این روغن را ۱۴ ماه تخمین زده اند
  • می توانید این روغن را به طور مستقیم به پوست سر و موهای خود اعمال کنید، ماساژ دهید و اجازه دهید تمام شب باقی بماند و روز بعد آن را بشوئید.
  • از این روغن چند قطره داخل گوش می ریزید و باعث درمان گوش درد می شود.
  • این روغن ها علاوه بر استفاده در پخت و پز ، در غذاهای فرآوری شده از جمله سس سالاد ، مارگارین ، سس مایونز استفاده می شود.

نگهداری روغن شاهدانه:

روغن گیاهی را باید در مکان تاریک و خنک نگهداری کنید، باید بدانید که بطری های پلاستیکی از نوع شفاف برای اقسام روغن‌های گیاهی مناسب نیستند. با گذشت زمان محتویات و مواد مفید این روغن ها فاسد می شود. بنابراین این روغن ها را باید در محل تاریک باید نگهداری کرد.

عوارض روغن شاهدانه :

به طور کلی، این روغن برای استفاده درمانی مناسب ایمن است . مصرف منظم و طولانی مدت از آن خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند. اگر از آن برای مصارف موضعی استفاده می کنید ، به مقدار کمی آن را امتحان کنید  تا اطمینان حاصل کنید که به آن حساسیت ندارید . ممکن است التهاباتی خفیف نیز رخ دهد.

تداخل با رقیق کننده‌های خون : این روغن می‌تواند انعقاد خون را کند کرده و سبب خونریزی شود. اگر از رقیق کننده های خون مصرف می کنید یا تا یک ماه بعد برنامه عمل جراحی دارید ، از مصرف این روغن خودداری کنید.

مشکلات گوارشی : این مورد شامل روغن شاهدانه نمی شود و فقط به دانه آن مربوط است. فیبر بالا می تواند باعث اسهال ، نفخ و یبوست شود.

تاثیرات تتراهیدروکاربینول (THC): با اینکه احتمال کمی دارد مصرف این روغن ، باعث بروز توهم و نشئگی دارد.

بیماران قلبی : مصرف این ماده و زیاده روی در خوردن آن برای بیماران قلبی میتواند مسئله‌ساز و خطرناک باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا