Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن شوید چیست و چه خواصی برای سلامتی بدن دارد؟

روغن شوید از مفید ترین موادی است که می تواند نقش مؤثری در سلامتی ما داشته باشد . این روغن خواص ضد نفخ ، ضدعفونی کننده ، شیر آور ، تسهیل کننده ی گوارش ، شیر آور ، ضداسپاسم دارد. خواص روغن شوید ، آن را به بهترین داروی شفابخش برای درمان بیماری های مختلف مانند عفونت های قارچی ، کولیک نوزادان و اختلالات گوارشی و.. تبدیل کرده است.  با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک  همراه باشید تا به بررسی مضرات و فواید این روغن شوید بپردازیم.

گیاه شناسی شوید :

 

روغن شوید

شوید گیاهی است یکساله یا دوساله از خانواده چتریان است . ارتفاع آن ۳۰ سانتی متر تا یک متر حتی گاهی بیشتر هم دیده شده است . نام علمی این گیاه Aniethumgraveolens است. ریشه آن راست و مخروطی شکل و سفید است و دارای ساقه لطیفی است. شوید از لحاظ ظاهر ، گل ها و میوه بسیار شبیه زیره است . فقط گل شوید زرد رنگ و گل زیره سفید رنگ است.

خاستگاه شوید :

به نظر می رسد مناطق شرقی مدیترانه آسیای غربی ایران و هند شرقی  خاستگاه اولیه این گیاه باشد. در ایران این گیا ه را در مناطق مانند آذربایجان و تفرش یافت می شود.

جدول مشخصات :

نام گیاه دارویی شوید
نام انگیسی گیاه دارویی Dill
نام علمی گیاه دارویی Anethum graveolens
نامهای رایج گیاه دارویی شود، شبت، شویت، شبث
خاستگاه گیاه دارویی آسیای میانه
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی دستگاه گوارش, زنان, کاهش وزن
خواص گیاه دارویی بهبود هضم غذا, درمان چاقی, درمان زخم معده, شیرافزا (افزایش شیر), قاعده آور
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی
عوارض گیاه دارویی منع مصرف در زنان باردار، افزایش حساسیت در افرادی که به نور حساسیت دارند، مضر برای افراد دچار التهاب حاد کلیه، تداخل با داروهای ضد حساسیت و همچنین تتراسایکلین و داکسی سایکلین

 

روغن شوید و خواص آن

 

روغن شوید

  • درمان کننده عفونت های قارچی
  • آرامش بخش
  • درمان کننده کولیک نوزادان
  • تسریع در بهبود زخم
  • کاهش استرس
  • کمک به درمان بیش فعالی کودکان
  • بخشیدن حس طراوت و شادابی
  • افزایش شیر مادران شیرده
  • جلوگیری از سرطان
  • بهبود در روند هضم غذا
  • درمان درد و گرفتگی روده
  • درمان علایم مربوط به مسمومیت غذایی
  • درمان کننده اسهال
  • درمان کننده التهاب
  • جلوگیری و درمان بیماری های دهان و گلو
  • درمان کننده دیورتیک
  • ضد میکروب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری و درمان کننده شوره سر
  • درمان کننده شپش سر
  • از بین برنده رطوبت و سردی اعضاء
  • درمان کننده اسپساسم های عضلانی
  • جلوگیری از تراکم استخوانی و پوکی استخوان
  • تقویت کننده و افزاینده اسپرم

درمان کننده عفونت های قارچی :

عفونت‌های قارچی شایع هستند و در بیشتر نقاط جهان رایج است. این عفونت زمانی اتفاق می افتد که یک قارچ مهاجم ، ناحیه از بدن را تحت تأثیرقرار دهد و سیستم ایمنی بدن برای پاسخ گویی به آن زیاد قوی نباشد. روغن شوید خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری و ضد عفونی کننده دارد. این روغن چه به صورت موضعی و چه خوراکی تأثیر فوق العاده ای در درمان عفونت های قارچی دارد. اگر دچار عفونت های قارچی شدید می توانید از روغن شوید برای درمان آن استفاده کنید . درروش اول مقداری از این روغن را روی محل مورد نظر بچکانید و به آرامی ماساژ دهید . در روش دوم چند قطره از روغن شوید را با آب گرم مصرف کنید.

خواص روغن شوید در درمان بی خوابی :

یکی از عوامل اصلی و مهم برای داشتن خواب راحت و درمان بی خوابی داشتن جسم و ذهنی آرام است ،اگر شما ذهن و جسم آرامی نداشته باشید باید چه کرد؟ استفاده از روغن شوید می تواند پیشنهاد خوبی برای درمان بی خوابی باشد. این روغن دارای خواص بیشماری همچون آرام بخشی، کاهش دردهای عصبی است. برای بهره مند شدن از خواص آن کافیست چند قطره ازاین روغن را به رختخواب خود اسپری نمایید . روش درمانی دیگر روغن شوید این است که چند قطره از این روغن را داخل دستگاه بوخور بچکانید و بخار آن را استنشاق نمایید .

درمان کننده کولیک نوزادان :

کولیک در نوزادان بسیار شایع است و از هر پنج نوزاد، یکی از آنها به کولیک مبتلا می شوند. کولیک هیچ مشکل کوتاه و یا بلند مدتی برای کودک ایجاد نمی کند. زمانی که کودک شما در اثر کولیک بی قرار شد می توانید با استفاده از روغن شوید باعث تسکین و کاهش علائم کولیک در نوزادان شوید. این روغن کمک می کند تا گازهای روده از بدن دفع شود . این روغن با خواص و ترکیب بی نظیرش ک درمان جایگزین برای بسیاری از درمان های نوین است.

روغن شوید و تسریع در بهبود زخم :

همه افراد در زندگی زخم‌ها و خراش‌هایی را تجربه کرده اند. اما زمانی که زخمی می شوید ، برای جلوگیری از بروز هر گونه عفونت باید برای درمان آن اقدام کنید . مراقبت از زخم و استفاده از روش مناسب برای درمان آن ضروری است . روغن شوید خواص ضد قارچی و ضد باکتری دارد و از ورود عوامل میکروبی به داخل زخم جلوگیری می کند. هم چنین به بهبود آن کمک می کند.

استفاده موضعی از این روغن باعث بهبود زخم شده و سرعت بازسازی و ترمیم پوست را افزایش می دهد. عفونت باکتریایی می تواند تا حد زیادی روندبهبودی را کاهش دهد . زخم را با الکل تمیز کنید و روزی ۲ بار روغن شوید بمالید تا سرعت بهبود افزایش یابد.

کمک به درمان بیش فعالی کودکان :

روغن شوید

بیش فعالی یا ADHD نوعی اختلال شایع است  . این اختلال در کودکان حدود هشت تا ۱۰ درصد کودکان ایجاد می شود.  این بیماری در پسران شایعتر از دختران است . روغن شوید به عنوان یک کاهش دهنده اضطراب طبیعی عمل می کند و باعث درمان ADHD یا بیش فعالی در کودکان می شود. برای بهره مندی از  خواص این روغن ، کافی است ۳ قطره از روغن شوید با ۵قطره روغن اسطوخدوس و ۲۳ قطره روغن بابونه مخلوط کرده و چند قطره از مخلوط نهایی را در دستگاه بخور بریزید. استنشاق عطر این ترکیب باعث آرامش و درمان کودکان بیش فعال خواهد شد.

بخشیدن حس طراوت و شادابی

احساس شادی از احساساتی می باشد که معیار قوی برای توصیف شخصیت انسان به شمار می آید. برای ایجاد احساس شادی راه های مختلفی وجود دارد . یکی از این راه ها بوییدن است. مغز سیستمی دارد که بوها می توانند بیشترین اثر را روی آن بگذارند. بوییدن عطر ها و بوی خوش باعث برانگیختن احساس شادی در فرد می شود. روغن شوید دارای عطر و بوی فوق العاده ای است که حس طراوت و شادابی  به آدم میدهد . برای این منظور ۳ قطره از روغن شوید را به وان حمام اضافه کنید . در وان حمام  به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه استراحت نمایید .

تأثیرخواص روغن شوید روی افزایش شیرمادر :

 

روغن شوید ماده ای به نام galactagogue دارد که باعث تحریک شیر مادر می شود. این روغن مغذی بسیار بی خطر است و شما می توانید از آن چای یا نوشیدنی های مادر استفاده کنید . هم چنین از این روغن می توانید به طور مستقیم و موضعی در اطراف نوک پستان استفاده کنید ، چرا که این روغن باعث تحریک اشتها و بهبود تغذیه نوزاد می شود.

روغن شوید و تقویت و محافظت از مو :

روغن شوید با توجه به ریز مغذی های مفیدی که دارد ، به تقویت سلامت فولیکول‌های مو کمک می کند. این روغن بهترین علاج برای ترمیم موهای آسیب دیده است . چرب کردن مو با روغن شوید بسیار مفید است چون این روغن مانند نرم کننده طبیعی عمل می کند و سبب ترمیم موهای خشک و آسیب دیده می شود. توصیه می شود حداقل دو بار در هفته موهای خود را به این روغن آغشته کنید.

هم چنین روغن شوید دارای خواص شگفت انگیز درمانی در دفع شپش سر دارد. شپش باعث مختل شدن سیستم عصبی پوست می شود . شپش واگیر دار است بنابراین برای درمان این بیماری باید هر چه زودتر اقدام کرد.

 خواص دیورتیکی روغن شوید :

روغن شوید از مواد گیاهی قوی است که می تواند اثرات دیورتیک دارد. دیورتیک ها باعث افزایش حجم ادرار و حذف مایعات اضافی از بدن می شوند . مواد دیورتیک هم چنین برای کاهش فشار خون مفید هستند زیرا این مواد کمک می کنند تا آب اضافی و سدیم از بدن دفع شود. این عملکرد باعث کاهش حجم و فشار خون روی دیواره های رگ ها می شود. این روغن حتی می تواند برای بهبودی افراد مبتلا به بیماری های کلیوی، عفونت های ادراری یا غده پروستات بسیار کمک کننده و موثر باشد.

خواص ضد میکروبی روغن شوید :

روغن شوید خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی دارد. این روغن می تواند به سم زدایی و از بین بردن عفونت های دستگاه  تنفسی یا دستگاه ادراری کمک کند.

 

 ضد گرفتگی عضلانی و اسپاسم :

 

اغلب ما گرفتگی عضلات و یا اسپاسم عضلانی را در زندگی روزمره تجربه کردید. این تجربه ممکن است بعد از ورزش های شدید یا اینکه بعد از پیاده روی در یک روز گرم باشد . هنگام اسپاسم یکی از عضلات بدن سفت می شود و گاهی درد آن به قدر زیاد می شود که نمی توانید ناحیه ی دچار اسپاسم را حرکت دهید. روغن شوید خواص ضد التهاب و ضد درد دارد . استفاده از روغن شوید از درمان های خانگی برای تسکین اسپاسم عضلانی است که توصیه می شود .اگر چند قطره از این روغن را روی محل مورد نظر بریزید و ماساژ دهید . باعث بهبود اسپاسم عضلات می شود.

 روغن شوید و بهبود بیماری های گوارشی :

روغن شوید از بهترین و مفید ترین داروی گیاهی برای درمان بیماری های متعدد دستگاه گوارش است . این گیاه روند گوارشی را تحریک می کند و ظرفیت جذب مواد مغذی را افزایش می دهد.

  • شوید آب بزاق دهان را افزایش می دهد و این کار باعث نرم شدن موادغذایی می شود و جذبشان به خون افزایش می یابد.
  • روغن‌های ضروری موجود در شوید محرک هستند و تولید شیره‌های گوارشی و ترشح صفرا را فعال می کند
  • شوید خاصیت بادشکنی دارد و از به وجود آمدن گاز بیش از اندازه در معده جلوگیری می کند.
  • این ماده حرکات روده را تقویت می کنند و به این صورت عبور مواد زائد از روده راحت‌تر صورت بگیرد و مشکل یبوست کمتر می شود.
  • این روغن برای نرم شدن معده و روده عالی است و به برای هضم غذا کمک مؤثری می کند.
  • این روغن برای درمان علائم مرتبط با مسمومیت غذایی، اسهال مفید است.

تأثیر روغن شوید بر تقویت و استحکام استخوان :

از عناصری که از پوکی استخوان جلوگیری می کند و باعث حفظ تراکم استخوان می شود ، کلسیم است . کلسیم به همراه سایر مواد معدنی ضروری از عناصر اصلی رشد استخوان ها است. شوید منیع خوبی از کلسیم است و کمک مؤثری به درمان پوکی استخوان می کند و از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می کند.

روش مصرف روغن شوید :

از روغن شوید می توان به روش موضعی و استنشاقی و خوراکی استفاده کرد  . البته قبل از مصرف خوراکی این روغن با پزشک معالج خود مشورت کنید.

سه قطره از آن را با دو قطره روغن بادرنجبویه ، و دو قطره روغن اسطوخودوس مخلوط می کنیم و در دستگاه بخور اضافه کنید . عطر این روغن خواص آرام بخشی دارد و استرس و اضطراب و درد را تسکین می دهد. هم چنینی مخلوطی از سه قطره روغن شوید + سه قطره روغن بابونه رومی + پنج قطره روغن اسطوخودوس گزینه مناسبی برای درمان بیش فعالی کوکان است.در هنگام رفتن در حمام می توان از آن چند قطره در به وان خود اضافه کنید ، این روغن باعث تقویت و آرامش کل بدن می شود و هم چنین باعث ایجاد احساس طراوت و آرامش می شود. برای درمان کولیک از این روغن در گریب واتر استفاده می شود.

موارد منع مصرف روغن شوید :

این روغن در صورت استفاده صحیح بدو عوارض جانبی است ، اما اگر بیش از اندازه مصرف شود ممکن است به سلامتی بدن آسیب برساند.از شایع ترین عوارض جانبی مصرف این روغن خارش پوست است . هم چنین در افراد حساس باعث بثورات پوستی می شود. لطفاً قبل از استفاده موضعی از آن تست پوست انجام دهید.

همچنین به خانم های باردار توصیه میشود از مصرف این روغن خودداری کنند، البته این روغن باعث افزایش حجم شیر می شود ، ولی بهتر است  قبل از مصرف با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

شرایط نگهداری:

  • در محیط خشک و دور از تابش نور آفتاب نگهداری شود.
  • روغن شوید دور از دسترس اطفال نگهداری شود.
  • در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا