Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

انواع و فواید استفاده از بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر)

بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر) برای افراد و بیماران با شرایط خاص تولید و به بازار عرضه شده اند. بالش و تشک مواج طبی انواع مختلفی دارند و افراد می توانند با توجه به مشکل خود از آنها استفاده کنند.

تشک مواج مناسب بیماران بی تحرکی است که ممکن است دچار زخم بستر شوند. این تشک ها با بافت خاصی که شبیه لانه زنبور و شانه تخم مرغ است باعث توزیع وزن بیمار در قسمت های مختلف شده و مانع بی تحرک ماندن بدن برای مدت طولانی می شوند. بالش های مواج طبی نیز برای قرار گرفتن سر و گردن در بهترین وضعیت هنگام خواب برای همه افراد عرضه می شوند.

از ویژگی های تشک ها و بالش های مواج ، ضد آب و ضد تعریق بودن آنها است که به آسایش بیشتر افراد کمک می کند. این تشک ها برای جلوگیری از زخم بستر و حتی کمک به بهبود بیماران مبتلا به زخم بستر درجه ۱ و ۲ مناسب هستند و روند بهبودی فرد را تسریع می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

فواید استفاده از تشک مواج طبی یا ضد زخم بستر چیست؟

زخم بستر یا زخم های فشاری به علت فشار ممتد و طولانی مدت به یک ناحیه از بدن رخ می دهد و پوست و بافت‌ های زیرپوست را درگیر می کند. زخم بستر در اثر کاهش جریان خون و مسدود شدن مویرگ‌ های تغذیه‌ کننده پوست در محلی ایجاد می شود که بین بافت استخوان و پوست عضله وجود ندارد.

زخم بستر از نظر پزشکی به ۴ درجه تقسیم می‌ شود:

درجه ۱:  پوست سالم است ولی کمی قرمز شده و ممکن است دردناک، سفت، نرم ‌تر، سردتر یا گرمتر از حالت طبیعی باشد.

 درجه ۲: لایه سطحی پوست از بین رفته و یک زخم سطحی به رنگ صورتی یا قرمز  تشکیل شده است که ممکن است تاول بزند.

 درجه ۳: زخم گود شده و چربی زیر پوست همراه با بافت مرده زرد رنگ مشاهده می‌ شود.

درجه ۴: زخم بسیار عمیق است و عضله، تاندون یا استخوان را همراه با بافت مرده و خشک ‌شده می توان مشاهده کرد.

انواع و فواید استفاده از بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر)
انواع و فواید استفاده از بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر)

انواع تشک مواج طبی

تشک مواج طبی برای جلوگیری از ابتلا از بیماران به زخم بستر طراحی شده است و وزن بدن را در نقاط مختلف توزیع می کند. در این تشک ها یک موتور کمپرس هوا وجود دارد و در مدل های تخم مرغی و سلولی ، سنسوری و لیزری در دسترس هستند.

مدل های تخم مرغی  برای بیمارانی تا وزن ۹۰ کیلوگرم و حداکثر یکسال بستری و مدل های سلولی برای بیمارانی تا وزن ۱۲۰ کیلوگرم  با  حداکثر ۴ سال بستری و مدل های سنسوری برای بیمارانی با چندین سال بستری مناسب هستند. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با این تشک ها ارائه می گردد.

تشک مواج طبی تخم مرغی

پر مصرف ترین و ارزانترین انواع  تشک مواج طبی، نوع تخم مرغی یا لانه زنبوری است که شکل ظاهری آنها شبیه شانه های تخم مرغ است . ابعاد این تشک ها ۲۸۰ در ۹۰ و  پهنای ۶.۵ سانتی متر است. جنس این تشک ها اغلب پی وی سی و دارای ۱۳۰ مخزن باد هستند.

این تشک برای بیمارانی که دچار زخم بستر نشده اند و یا درجه زخم بستر آنها نوع ۱ یا ۲ است مناسب است. حرکات این تشک با توزیع فشار بدن مانع از ایجاد زخم بستر شده و به بهبود زخم بسترهای خفیف کمک می کند.

تشک مواج طبی سلولی یا لوله ای

این تشک ها برای بیمارانی با حداکثر وزن  ۱۲۰کیلوگرم  با زمان بستری دو سال در دسترس هستند. شکل ظاهری این تشک ها مانند لوله هایی است که به صورت فشرده کنار هم قرار گرفته اند. جنس تشک های مواج سلولی ترکیبی از نایلون و پی وی سی است و دارای ۱۷ مخزن لوله ای باد هستند. ابعاد این تشک ها ۱۹۰ در ۸۵ و پهنای ۱۱ سانتی متر است.

تشک مواج طبی سنسوری

بهترین تشک های مواج انواع سنسوری یا هوشمند است که ظاهری شبیه تشک های مواج لوله ای دارد.این تشک ها برای همه بیماران با هر وزن و مدت زمان بستری قابل استفاده هستند و قیمت بسیار بالاتری نسبت به مدل های دیگر دارند.

تشک مواج طبی سنسوری در جنس ها و  کیفیت های متنوع موجود است و هر وزنی را می توانند تحمل کنند. اغلب این تشک ها قابلیت شست و شو دارند و وزن آنها نسبتا کم و سبک هستند.

انواع و فواید استفاده از بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر)
انواع و فواید استفاده از بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر)

تشک مواج طبی لیزری

این نوع تشک ها که در دو نوع ساده و حرفه ای در دسترس هستند بیشتر برای استفاده هایی تخصصی  تولید و عرضه می شوند. این تشک ها به صورت اتوماتیک قابل تنظیم هستند و قیمت بسیار بالا با زمینه کاربردی کمتر دارند.

فاکتورهای موثر بر انتخاب تشک مواج طبی

  • وزن بیمار
  • میزان بی ‌حرکتی بیمار
  • مدت ‌زمانی بستری
  • وجود زخم بستر یا عدم وجود و نوع آن

فواید استفاده از بالش های مواج طبی

بالش های مواج طبی در اندازه های مختلف برای کودکان و بزرگسالان تولید و به بازار عرضه می شوند. این بالش ها اکثرا در وسط خود دارای یک انحناء هستند که به قرار گیری بهتر سر و گردن کمک می کند. رویه این بالش ها دارای خواص آنتی باکتریال و ضد تعریق است و احساس مطبوع خنکی را در هنگام خواب برای شما فراهم می کند. این بالش ها به راحتی با بدن هم دما می شوند و درد مهره های پشت گردن و شانه ها را تسکین می دهند.

استفاده از این بالش ها به اصلاح وضعیت سر و گردن و کاهش خرو پف در افرادی که از این وضعیت رنج می برند، کمک می کند. بالش مواج طبی با افزایش جریان هوا از گرم شدن سر و گردن در طول خواب جلوگیری کرده و جریان خون را در این نواحی بهبود می بخشد.

مارک های بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر)

شرکت ها و تولید کننده های زیادی بالش و تشک مواج طبی را تولید و به بازار عرضه می کنند. مارک و برند این تشک ها اهمیت زیادی در کیفیت آنها دارد و بهتر است قبل از خرید نسبت به مارک بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر) اطلاعات کافی کسب کنید. برخی از اطلاعاتی که در این زمینه می تواند به شما کمک کند در ادامه شرح داده شده است.

انواع و فواید استفاده از بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر)
انواع و فواید استفاده از بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر)

قابلیت تغییر اندازه و انعطاف پذیری

ویژگی یک تشک با کیفیت این است که بر اساس قد بیمار و اندازه تخت قابل تنظیم باشد. یکی دیگر از ویژگی های اصلی این تشک ها و بالش ها انعطاف پذیری است تا بتواند به خوبی حالت تخت و بستر بیمار را به خود بگیرد.

خاصیت ضد رطوبت

شرایط برخی از بیماران می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود و از طرفی مصرف وعده های غذایی بر روی تخت ممکن است باعث خیس و کثیفی آن شود. یک محصول خوب باید رطوبت را جذب کرده و کمتر خیس شود.

ایجاد حرارت و گرما

بیمارانی که درد می کشند ، می توانند از ویژگی ایجاد حرارت و گرما در تشک های طبی بهره مند شوند. احساس حرارت در نواحی جراحی شده مانند کمر و پشت بیمار یک حس آرام بخش و تسکین دهنده را به بیمار منتقل می کند.

ویژگی ضد عرق بودن

یک تشک و بالش طبی ایده آل  باید ضد عرق باشد و باعث ایجاد گرمای نامطبوع و عرق سوزی نشود. برخی از  تشک ها با جنس های پلاستیکی باعث می شوند فرد عرق کرده و احساس نارضایتی کند.

قابلیت شست و شو

قابلیت شست و شو یک ویژگی مهم برای تشک های طبی مواج است زیرا می توان به راحتی بهداشت و پاکیزگی آن را حفظ نمود و از آلودگی فرد بیماری جلوگیری کرد.

سختی و نرمی

یک تشک ایده آل طبی باید نرمی و سختی متعادلی داشته باشد. سفت بودن زیاد این تشک ها خطر بروز زخم  بستر را افزایش داده و نرم بودن بیش از حد نیز باعث فشار آمدن به کمر و اذیت شدن بیمار می شود. برای بالش نیز سختی و نرمی متعادل از  ویژگی ها اساسی جهت راحتی سر و گردن فرد هنگام خواب است.

انواع و فواید استفاده از بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر)
انواع و فواید استفاده از بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر)

وزن تشک و بالش

بهتر است تشک و بالشی که خریداری می کنید زیادی سبک یا سنگین نباشند در این صورت جابجایی و شست و شوی آنها بسیار ساده تر خواهد بود.

خاصیت ضد حریق

ویژگی ضد حریق این محصولات باعث می شود که در مواقع آتش سوزی خیلی سریع آتش نگیرند که یک ویژگی مهم برای بیماران استفاده کننده است که توانایی تحرک زیادی ندارد. بنابراین در حین آتش سوزی می تواند به حفظ جان بیماران کمک کند.

قیمت خرید و فروش بالش و تشک مواج طبی (ضد زخم بستر)

قیمت خرید و فروش بالش و تشک مواج طبی بر حسب مارک و نوع آن ها متفاوت است و شما می توانید به راحتی  بر اساس بودجه خودتان آنها را از مراکز فروش لوازم  و تجهیزات پزشکی به صورت حضوری یا آنلاین تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا