Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی مهندسی معدن از مجموعه رشته های ریاضی فیزیک بوده و برای قبولی در آن باید از طریق کنکور سراسری این رشته اقدام نمود. هدف رشته دانشگاهی مهندسی معدن : جستجو، اکتشاف، تأسیس معادن، استخراج و فرآوری مواد معدنی می باشد. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی معدن را می توان در مراکز و سازمان های دولتی یا خصوصی مرتبط با معادن جستجو نمود. درآمد رشته دانشگاهی مهندسی معدن به موارد گوناگونی وابسته است اما آینده شغلی مناسبی برای مهندسین این رشته پیش بینی می شود. به دلیل سختی کار، شغل های مرتبط با این رشته، مانند کار در معادن جز ۱۰ کار سخت جهان قرار می گیرد. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی مهندسی معدن و بررسی میزان درآمد، فرصت های شغلی، گرایش ها و دروس و… آن پرداخته ایم.

قبلاً هم نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی رشته های دانشگاهی دیگری نیز پرداخته است. مانند : مهندسی نفت، نانو شیمی، شیمی محض، شیمی کاربردی، شیمی فیزیک، فیتوشیمی و… .

معرفی رشته دانشگاهی مهندسی معدن

رشته دانشگاهی مهندسی معدن از ۱۰ حرفه دشوار در جهان بشمار می آید. این رشته دانشگاهی مجموعه ای از علوم و فنون بوده که از کشف کانسار شروع شده و تا فرآوری آن ادامه خواهد یافت. هدف از رشته دانشگاهی آموزش افراد متخصصی است که بتوانند ذخایر معدنی را کشف نموده و روش های استخراج بهینه و ارزیابی سیستم های نگهداری زیر زمینی یا روی زمینی را در طول مدت بهره برداری از معدن ارزیابی نمایند.

رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

این رشته دانشگاهی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های مهندسی در دنیا بشمار آمده و سابقه آکادمیک این رشته به انقلاب صنعتی انگلستان برمی‌گردد. این رشته دانشگاهی بسیار مهم بوده و تأمین کننده نیاز اصلی و عمده تمدن بشر از گذشته تا امروز جهت تهیه مواد و مصالح مصرفی سایر صنایع بوده است، موادی از قبیل طلا، مس، سرب، روی، سنگ ‌های ساختمانی و… . با توسعه و پیشرفت علم، تکنولوژی و صنعت، نیاز به مواد معدنی افزایش یافته و جهت تأمین مصالح معدنی صنایع پایین دست، نیاز است تا معادن بزرگ تر و عمیق‌تری طراحی شود. با گسترش معادن، پیچیدگی ‌های مهندسی نیز افزایش یافته و نیاز به مهندسان معادن و علمشان افزایش خواهد یافت.

توانایی های لازم برای ورود به رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست ؟

  1. داوطلبان این رشته دانشگاهی باید در دروسی مانند : ریاضی و فیزیک و علوم پایه قوی بوده و پایه علمی مناسبی داشته باشند.
  2.  به‌ دلیل وجود عملیات میدانی در این رشته دانشگاهی، دانشجویان این رشته باید نیرو و توان و قدرت بدنی مناسب برای اشتغال در فضاهای این‌چنینی را داشته باشند.
  3. داوطلبان این رشته باید قدرت تجزیه و تحلیل سریع مسائل را داشته باشند تا بتوانند در مواقع لزوم تصمیم صحیح را بلافاصله اتخاذ کنند.
  4. داوطلبان این رشته دانشگاهی باید خود را برای کار در محیط های سخت آماده کنند.
  5. داوطلبان این رشته دانشگاهی باید به کار با کامپیوتر آشنایی کامل داشته باشند و بتوانند با نرم افزار های کامپیوتری به‌خوبی کار کنند.

دروس رشته دانشگاهی مهندسی معدن برای ورود چیست ؟

این رشته دانشگاهی در زیر گروه ۲ رشته های ریاضی فیزیک قرار داشته و برای پذیرش رشته دانشگاهی مهندسی معدن باید در کنکور سراسری ریاضی فیزیک شرکت نمایید. برای قبولی در آزمون نیاز است که به درس های دبیرستان مسلط باشید. مهم ترین درس برای این رشته درس ریاضی با ضریبی برابر با ۴ در کنکور سراسری می باشد. دروس فیزیک و شیمی نیز با دارا بودن ضرایبی برابر با ۳ از دروس مهم دیگر برای قبولی در این رشته دانشگاهی بشمار می آیند.

وظایف فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست ؟

  1. جهت اکتشاف معادن محیط های جغرافیایی را مشاهده و بررسی کنند.
  2. روش هایی برای استخراج بهینه طراحی و پیشنهاد کنند.
  3. طرح جغرافیایی معادن را طراحی و ترسیم کنند.
  4. نحوه انتقال مواد معدنی به کارخانه ها برای فرآوری را تعیین و مدیریت نمایند.
  5. به کمک نرم افزارهای رایانه ای مدل های کامپیوتری از معادن تهیه کنند.
  6. عملیات حفاری را مدیریت نموده و ساخت تونل ها را کنترل نمایند.
  7. نمونه گیری از سنگ های معادن و انجام آزمایش
  8. به کارگزاران معادن و ارائه گزارش به مسئولان مافوق نظارت کنند.
  9. اقداماتی را جهت افزایش ایمنی کارگران مشغول به کار در معادن انجام داده و بررسی نمایند.
  10. با ارائه روش هایی، بهره وری منابع معدنی جبران ناپذیر را افزایش دهند.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست ؟

پس از قبولی رشته دانشگاهی مهندسی معدن، دانشجو موظف به گذراندن ۱۴۰ واحد درسی می باشد، این واحد های درسی شامل : ۲۰ واحد دروس عمومی، ۳۲ واحد دروس پایه، ۳۵ واحد دروس اصلی، ۳۳ واحد دروس تخصصی، ۲۰ واحد دروس اختیاری می باشد. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته حدود ۴ سال به طول می انجامد.

دروس عمومی : مبانی نظری اسلام، ادبیات فارسی، اخلاق اسلامی، زبان عمومی، انقلاب اسلامی، تربیت بدنی ۱، تاریخ و تمدن اسلامی، تربیت بدنی ۲، آشنایی با منابع اسلامی.

دروس تخصصی مشترک بین گرایش ها : ریاضی‌، آمار و احتمالات‌ مهندسی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، برنامه ‌نویسی‌ کامپیوتر، فیزیک‌، محاسبات‌ عددی‌، شیمی‌ عمومی‌، نقشه ‌کشی‌ صنعتی‌، اجزا ماشین‌، استاتیک‌، دینامیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، نقشه‌ برداری‌ عمومی‌، مکانیک‌ سیالات، شیمی‌ فیزیک‌، عملیات‌ نقشه ‌برداری‌، زمین ‌شناسی‌ عمومی‌، زمین ‌شناسی‌ ساختمانی‌، زمین ‌شناسی‌ اقتصادی‌، مکانیک‌ سنگ‌، اقتصاد معدنی‌، کانه‌ آرایی‌.

دروس تخصصی اکتشاف معدن : اصول‌ استخراج‌ معدن‌، برداشت‌ زمین‌شناسی‌، کانی ‌شناسی‌ توصیفی‌، سنگ‌ شناسی‌، کارتوگرافی‌ و کاربرد عکس‌های‌ هوایی‌، کانی ‌شناسی‌ نوری‌، زمین‌شناسی‌ ایران، تجزیه‌ مواد معدنی‌، ژئوفیزیک‌ اکتشافی‌، حفاری‌ اکتشافی‌، چاه ‌پیمایی‌، ژئوشیمی‌ اکتشافی‌، ژئوتکنیک‌، آب‌ های‌ زیرزمینی‌، نقشه ‌برداری‌ معدنی‌، ارزیابی‌ ذخایر معدنی‌.

دروس تخصصی استخراج معدن : مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، ماشین‌های‌ حرارتی‌، کانی‌ شناسی‌، سنگ‌ شناسی‌، برداشت‌ زمین ‌شناسی‌، کارتوگرافی‌ و فتوژئولوژی‌، اصول‌ اکتشاف‌ و ارزیابی‌ ذخایر، بازدید معدن‌، چال زنی‌ و آتش باری‌، حفره‌ چاه‌ و تونل‌، ترابری‌ در معادن‌، نگهداری‌ در معادن‌، تهویه‌ در معادن‌، روش‌های‌ استخراج‌ روباز، روش‌های‌ استخراج‌ زیرزمینی‌، نقشه ‌برداری‌ معدنی‌، آب کشی‌ در معادن‌، کانه ‌آرایی‌، خدمات‌ فنی‌ در معادن‌، اصول‌ طراحی‌ معادن‌.

رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی مهندسی معدن

دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران، دانشگاه ارومیه، دانشگاه بیرجند، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) – قزوین، دانشگاه تهران، دانشگاه زنجان، دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان، دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان (محل تحصیل دانشکده صنعت و معدن خاش)، دانشگاه شهید باهنر – کرمان، دانشگاه صنعتی اراک، دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی بیرجند، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه کاشان، دانشگاه کردستان – سنندج، دانشگاه لرستان – خرم آباد، دانشگاه ملایر، دانشگاه ولایت – ایران شهر، دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان، دانشگاه یزد، مجتمع آموزش عالی زرند، مجتمع آموزش عالی گناباد، دانشگاه صنعتی سهند – تبریز، دانشگاه کردستان – سنندج، دانشگاه لرستان – خرم آباد.

گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست ؟

در مقطع کارشناسی گرایش های اکتشاف و استخراج معادن برای این رشته در دانشگاه های کشور ما ایران تعریف شده است. امکان ادامه تحصیل رشته دانشگاهی مهندسی معدن نیز هم در دانشگاه های کشورمان ایران و هم در دانشگاه های خارجی امکان پذیر می باشد. امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این رشته فراهم می باشد. در ادامه به برخی از گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی معدن اشاره شده است.

گرایش های کارشناسی ارشد

  • مهندسی معدن گرایش اکتشاف معدن
  • مهندسی معدن گرایش استخراج معدن
  • مهندسی معدن گرایش فرآوری مواد معدنی
  • مهندسی معدن گرایش مکانیک سنگ، تونل و فضاهای زیرزمینی
  • مهندسی معدن گرایش معدن و محیط زیست

گرایش های دکتری

  • مهندسی معدن گرایش اکتشاف مواد معدنی
  • مهندسی معدن گرایش مکانیک سنگ
  • مهندسی معدن گرایش فراوری مواد معدنی
  • مهندسی معدن گرایش استخراج مواد معدنی

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی معدن چگونه است ؟

بخش معدن یکی از بخش ‌های فعال و پویای کشور ما بشمار می آید، زیرا ایران سرشار از منابع طبیعی و معادنی سرشار از مواد معدنی می باشد. بنابراین جامعه به فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی مهندسی معدن نیاز داشته تا بتواند بدون نیاز به کارشناسان خارجی، فعالیت های اکتشاف و استخراج را انجام داده و بتواند صادرات این بخش را که بسیار در اقتصاد مؤثر است پیشرفت دهد. بنابراین آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی مهندسی معدن خوب پیش بینی می شود. فرصت های شغلی این رشته در ادامه آورده شده است.

  1. اشتغال در سازمان‌ انرژی‌ هسته ای
  2. وزارت‌ معادن‌ و فلزات‌
  3. اشتغال در وزارت‌ نفت‌ و اجرا و مدیریت در زمینه‌ حفاری
  4. وزارت‌ نیرو در زمینه‌ آب‌های‌ زیرزمینی‌
  5. وزارت‌ راه‌ و ترابری‌ برای‌ مدیریت و اجرای حفاری‌ راه ‌ها و تونل‌ ها
  6. اشتغال در شرکت‌ مترو

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی معدن چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی معدن می تواند به عوامل متعددی وابسته باشد. یکی از این عوامل محل اشتغال است. اینکه مهندسان این رشته در مراکز دولتی استخدام شوند یا در محیط های خصوصی کار کنند روی میزان درآمدشان مؤثر می باشد. معمولاً سازمان های دولتی حقوقی از قبل تعیین شده توسط سازمان مربوطه را به کارکنان خود پرداخت می کنند. اما مراکز خصوصی میزان پرداخت حقوقشان متفاوت بوده و می تواند موارد مختلفی را در بر بگیرد. در این شغل تجربه و مهارت تأثیر بسزایی در پیدا نمودن شغل و میزان درآمد دارد.

رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

انتخاب رشته دانشگاهی همواره یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی هر شخص بشمار می آید. مواردی مانند علایق شخصی و استعداد های ذاتی باید در انتخاب رشته دانشگاهی در نظر گرفته شوند. توجه به روحیات نیز از عوامل مهم دیگر در انتخاب رشته محسوب می شوند. درواقع باید رشته ای انتخاب شود که علاوه بر اینکه شخص به آن علاقه داشته و در آن استعداد دارد، با روحیات ذاتی وی نیز همخوانی داشته باشد.

از عوامل مهم دیگر در انتخاب رشته دانشگاهی تحقیق در رابطه با رشته های تحصیلی می باشد. قبل از اینکه رشته ای را انتخاب کنید باید در رابطه با ادامه تحصیل، دروس، فرصت های شغلی و درآمد آن به خوبی تحقیق نموده و همه جوانب را بررسی نمایید. تحقیق و بررسی رشته های دانشگاهی و مطلع شدن از آینده ی شغلی آن ها می تواند مانع پشیمانی آینده شده و از اتلاف وقت جلوگیری می کند.

برای بررسی رشته های دانشگاهی می توانید به نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مراجعه نمایید. در اینجا رشته های دانشگاهی زیادی همراه با آینده شغلی و بازار کار و درآمدهایشان بررسی شده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا