Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص روغن بادام تلخ و شیرین برای سلامت و زیبایی

روغن بادام تلخ  و شیرین در پزشکی و طب سنتی به دلیل خواص ضد ویروسی، ضد باکتری، ضد خارش، ضد قارچی و ضد اسپاسم آن کاربردهای زیادی دارد. در ادامه این مقاله با خواص روغن بادام تلخ و شیرین بیشتر آشنا خواهید شد. درادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قصد داریم مهمترین خواص و فوائد روغن بادام تلخ و شیرین را به طور کامل بررسی کنیم.

روغن بادام تلخ و شیرین چیست ؟

بادام ها دانه های خوراکی غنی، با فواید بی‌شمار هستند .این مغز از نظر چربی بسیار غنی است وهمین موضوع باعث می شود منبع خوبی برای استفاده ی روغنی باشد. این روغن از نظر ارزش غذایی به غنای خود مغز بادام نمی رسد . ولی ارزش تغذیه ای زیادی دارد.

بادام در دو نوع تلخ و شیرین وجود دارد . بادام تلخ و شیرین هر کدام درخت جداگانه و مجزایی دارند و خواص و فوائد منحصربه فرد خود را دارند. بادام تلخ را اغلب به خاطر مصرف دارویی آن استفاده می کنند و بیشتر از روغن آن استفاده می کنند و به دلیل اینکه در پروسه روغن گیری ترکیب سمی به نام اسیدسیانیدریک تولید می کند که غیر خوراکی است . ولی روغن بادام شیرین دارای مصرف خوراکی است . این نکته را باید در نظر داشت که اگر روغن بادام شیرین مراحل تصفیه را طی نکنند ، خوراکی نیستند .

ارزش غذایی روغن بادام تلخ و شیرین :

 

روغن بادام تلخ و شیرین

اگرچه روغن بادام از نظر ارزش غذایی به غنای خود بادام درختی نیست اما فواید تغذیه‌ای زیادی دارد. در ادامه ارزش غذایی یک قاشق سوپ خوری (۱۴ گرم) روغن بادام را بررسی می کنیم:

کالری: ۱۱۹

چربی کل: ۱۳٫۵ گرم

چربی اشباع: ۱٫۱گرم

چربی تک غیر اشباع: ۹٫۴ گرم

چربی چند غیر اشباع: ۲٫۳ گرم

ویتامین E: 26 درصد نیاز روزانه

فیتوسترول: ۳۵٫۹ میلی گرم

این روغن منبع عالی ویتامین E و حاوی مقدار اندکی ویتامین K است.

اسیدهای چرب موجود در روغن بادام :

چربی تک غیراشباع: ۷۰ درصد

چربی چند غیراشباع: ۲۰ درصد

چربی اشباع: ۱۰ درصد

طبع روغن بادام تلخ و شیرین :

طبع این روغن گرم می باشد.

خواص روغن بادام تلخ و شیرین برای پوست :

خواص روغن بادام تلخ و شیرین برای سلامت و زیبایی
خواص روغن بادام تلخ و شیرین برای سلامت و زیبایی

ازبین بردن چروک پوست صورت :روغن بادام یک روش طبیعی برای جوان سازی پوست است و برای درمان چین و چروک و پیری پوست بوده بسیار مناسب است .روغن بادام به عنوان مرطوب کننده  باعث حفظ رطوبت پوست شما شده و از خشک شدن  پوست شما جلوگیری می کند.قبل از استفاده از این روغن  ، صورت خودرا بشویید و از هرگونه آلودگی تمیز کنید . سپس به اندازهیک قاشق از این روغن گرم را ۱۰ دقیقه به آرامی با انگشتان خود در حرکت دایره ای بر روی پوست صورت ماساژ دهید . سپس صورت خود را کاملاً بشویید . این عمل را هرشب  انجام دهید تا نتیجه مطلوب را دریافت کنید.

روشن و سفید کردن پوست :این ماده دارای مقادیر زیادی ویتامین E می باشد که باعث سفیدی پوست صورت شما می شود . برای این منظور مقداری از این روغن را بر روی پوست صورت ماساژ دهید و اجازه دهید تا حدود ۲۰ دقیقه روی پوست شما بماند و سپس آن را با آب بشویید.

پوست چرب، آکنه، جوش صورت و جای جوش :روغن بادام دارای اسید های چرب مفیدی است  که باعث کنترل و تنظیم چربی پوست می شود و به این طریق آکنه و جوش صورت را درمان می کند . این روغن هم چنین  با پاکسازی و لایه برداری پوست به رفع لک و جوش صورت کمک می کند.

 درمان تیرگی دور چشم :

تیرگی دور چشم یکی از مشکلات شایع  در افراد است  که ممکن است در هر سنی به دلایل متفاوتی بروز کند. روش های زیادی برای رفع تیرگی دور چشم وجود دارد . از راه های طبیعی و مطمئن برای درمان سیاهی و پف زیر چشم می توان به مصرف این روغن اشاره کرد .قبل از خواب یک الی دو قطره روغن بادام تلخ و شیرین  در اطراف چشم مایاژ دهید . مراقب باشید این روغن داخل چشم نشود.

قبل از خواب یک یا دو قطره از این روغن را بر روی دور چشم بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و ، بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد آن را با آب سرد بشویید . این روش را ادامه دهید تا سیاهی دور چشم به طور کامل برطرف شود.

 درمان عفونت گوش :

عفونت گوش  را می توان نتیجه حضور باکتری یا ویروس در گوش میانی دانست عفونت گوش اغلب به خاطر بیماری ها دیگر مانند آنفولانزا ، سرما خوردگی یا انواع حساسیت  ایجاد می شود. عفونت گوش را می توان بار وش های مختلف درمان کرد. یکی ازروش های طبیعی برای درمان عفونت گوش استفاده از روغن بادام  است . هنگام گوش درد مقداری از این روغن را با آب مخلوط کنید و به داخل گوش بچکانید و تا صبح بگذارید بماند.

ازبین برنده درد های عضلانی :

هرکسی ممکن است در زندگی درد عضلانی را تجربه کرده باشد . درد عضلانی ممکن است محدود به قسمت کوچک باشد یا  یا تمام بدن را در بربگیرد  و شدت آن می‌تواند از کم تا شدید متغییر باشد .

بیشتر اوقات دردهای عضلانی خود به خود در زمان کوتاهی از بین می‌روند، و گاهی هم دردها  مدت طولانی  باقی ماندند . درد عضله تقریبا ً درهمه جای بدن مثل پا ، گردن، کمر، پاها و حتی دستان نیز روی دهد.روغن بادام تلخ و شیرین از بهترین روغن های گیاهی است که تسکین دهنده و درمان کننده درد ها ی عضلانی است.کافیست قسمتی از بدن که دچار گرفتگی عضلانی شده ، با این روغن ماساژ دهید سپس  با یک پارچه گرم آن  را به مدت ۳۰ دقیقه روی محل درد قرار دهید .  این عمل را ادامه دهید تا درد از بین برود و نتیجه مطلوب حاصل شود.

درمان کننده زخم های سطحی و ترک های پوست :

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد  زمانی که با چاقو یا دیگر ابزار برنده کار می کنید ، دچار زخم شده باشید. زخم‌ها اگر نسبتا عمیق باشندبا درد و سوزش همراه هستند. برای اینکه بهبودی زودتر حاصل شود می‌توان از روغن های بادام تلخ و شیرین  استفاده کرد. این روغن ضد باکتری ، ضد قارچ و ضد عفونی کننده دارد . هم چنین دارای مقادیر بالایی ویتامین E است.این روغن بسیار سبک بوده و به راحتی جذب پوست می شود و به درمان زخم ها و ترک های پوستی هم کمک می کند.

  مراقبت و تقویت از مو :

خواص روغن بادام تلخ و شیرین برای سلامت و زیبایی
خواص روغن بادام تلخ و شیرین برای سلامت و زیبایی

از رشد موهای خود ناراضی هستید؟ عدم تعادل هورمونی و استرس ، آلودگی محیط، کمبود مواد غذایی، از دلایل اصلی ریزش مو هستند. اگربه دنبال روش هایی طبیعی برای رشد سریع موی سر خود هستید. این ماده با داشتن انواع اسید چرب و ویتامین های مختلف باعث تقویت و افزایش مو می شود. این روغن حاوی بیوتن است . بیوتین یا ویتامین ب‌۷ یکی از ویتامین های گروه ب است. این ویتامین از ویتامین شناخته شده برای رشد سریع مو است . این روغن همچنین از موها در برابر اشعه UV محافظت می کنند.

این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است و از قارچ ها و باکتری های پوست جلوگیری می کند و می تواند شوره سر را درمان کند.برای این منظور به مدت یک ماه ، به اندازه یک قاشق غذاخوری از این روغن گرم  ، روی موهای خود ماساژ دهید. و بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید.

پرپشت کننده ریش و سبیل :

این ترکیب  علاوه بر درمان کم پشتی موی سر برای درمان کم پشتی موهای ریش و سبیل نیز استفاده می شود .این روغن علاوه بر خواصی که دارد، باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و با این کار فولیکول های مو تغذیه بهتری خواهند داشت و باعث رشد دوباره مو در صورت خواهید بود. منیزیم و بیوتین موجود در این روغن باعث تقویت و پرپشت شدن ریش می شود. از این روغن مقداری روی پوست صورت و ریش ها بمالید و بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد آن را بشویید.

تقویت ناخن با روغن بادام تلخ و شیرین :

این ترکیب حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین B و آهن و روی است که بسیار برای تقویت ناخن مفید است . استفاده منظم از این روغن یک راه طبیعی و مطمئن برای برای درمان ناخن های شکننده و لکه های سفید است . کافی است هر شب قبل از خواب یک قطره این ترکیب را گرم کنید و آن را بر روی ناخن بمالید و بگذارید یک شب بماند. این روش درمانی باعث می شود تا تا ناخن های سالم تری داشته باشید.

فوائد روغن بادام تلخ و شیرین برای نوزادان و کودکان :

این ترکیب دارای خواص شگفت انگیزی برای ماساژ بدن نوزادان و کودکان است . با ماساژ مفاصل نوزاد با این روغن ، گردش خون را افزایش دهید و از مشکلات پوستی جلوگیری کنید. این روغن غنی از ویتامین A و پروتئین است  و خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی دارد و باعث آبرسانی و طراوت پوست نوزاد می شود. هم چنین این روغن باعث افزایش رشد و قوی تر شدن استخوان ها و عضلات آن ها می شود.

از ویژگی های منحصر به فرد این روغن برای کودک این است که کودک شما را آرام می کند، اضطراب را کاهش می دهد و باعث خواب بهتر او می شود.

درمان کشیدگی  و خشکی پوست در بارداری :

خواص روغن بادام تلخ و شیرین برای سلامت و زیبایی

یکی از مشکلات اغلب مادران باردار ، محافظت از پوست شکم در بارداری است.  پوست شکم زنان باردار به دلیل رشد جنین به شدت کشیده می شود، امکان خشک و ترک خوردن پوست شکم بسیار زیاد است. با استفاده از روش های مراقبتی مختلف می توان از ترک خوردگی و کشیدگی پوست  جلوگیری کرد. خانم های باردار شاید نتوانند  از بروز چنین ترک هایی پیشگیری کنند . اما می توانند از شدت آن ها بکاهند . با ماساژ روزانه از این روغن روی شکم، سینه ها، ران می توان از کشیدگی و خشکی پوست جلوگیری کرد .

نکته :

توجه داشته باشید که ممکن است به روغن بادام حساسیت داشته باشید پس بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

روش تهیه روغن :

این روغن از طریق فرآیند تقطیر و یا پرس مغز بادام استخراج می شود.

خواص روغن بادام تلخ و شیرین در درمان یبوست :

این ترکیب یک ملین طبیعی است که دارای مقادیر بالای فیبر و مواد معدنی است که به پیشگیری و درمان یبوست کمک مؤثری می کند. این روغن به تنظیم حرکات روده کمک می کند . علاوه بر مصرف خوراکی این ماده می توانید با ماساژ موضعی شکم با استفاده از این روغن یبوست را درمان کنید.

قیمت روغن بادام تلخ و شیرین :

برای  خرید روغن بادام تلخ و شیرین با کیفیت عالی و به هر مقدار مورد نیاز، باید به شرکت های معتبر و مجاز مراجعه کرد تا محصولی ارگانیک و با اصالت تهیه کنید. در بازار قیمت های مختلفی برای روغن بادام تلخ و شیرین ارائه می شود . دلیل اختلاف قیمت ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  • خالص یا ناخالص بودن روغن
  • کیفیت و شیوه روغن گیری
  • خرید مستقیم از تولید کننده یا دلال و واسطه
  • حجم روغن خریداری شده

نکات خرید و فروش روغن بادام تلخ و شیرین :

  • هیچ گاه فریب ظاهر و بسته‌بندی‌های محصولات را نخورید .
  • روغن های گیاهی باید دور از نور و گرما نگهداری شوند. بهتر است از فروشگاهی خریداری کنید که روغن های آن در ویترین یا درمعرض نور آفتاب قرار نداده باشد.
  • بعد از خرید روغن های گیاهی آنها را درکابینت یا در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.
  • توجه داشته باشید این روغن مصارف خوراکی دارد یا فقط برای موارد موضعی کاربرد دارد.

عوارض و مضرات روغن بادام تلخ و شیرین :

استفاده بیش از حد از این ترکیب در رژیم غذایی می تواند منجر به افزایش وزن شود . این روغن حاوی منگنز است و با برخی داروها مانند آنتی اسیدها، آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون و همچنین ملین ها تداخل دارویی ایجاد می کند. استفاده بیش از حد آن سبب نفخ و یبوست می شود.

  • اگر  آجیل حساسیت دارید، از روغن بادام  نباید چه به صورت موضعی و چه خوراکی استفاده کنید .
  • این ترکیب ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند، در نتیجه اگر برای نخستین بار از این روغن استفاده می کنید ،ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست که دور از معرض دید باشد تست کنید و اگر بعد از ۲۴ ساعت هیچ علائمی از حساسیت دیده نشد می توانید به مصرف خود ادامه دهید.
  • این روغن ممکن است با برخی از پمادهای پوستی ایجاد حساسیت کند، در نتیجه قبل از شروع مصرف از این نوع روغن با هر پماد دارویی که پزشک برای بیمار تجویز کرده است ابتدا با متخصص مشورت کنید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا