Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی بهار نارنج و خواص شگفت انگیز آن برای سلامتی

عرق گیاهی بهارنارنج با رایحه ای خوش، مانند یک دیازپام قوی عمل می کند و آرام بخش خیال و تمدد اعصاب است. این گیاه اضطراب های ناشی از موقعیت‌های تنش زا را کم می‌کند.

با آغاز فصل بهار شکوفه های درخت بهارنارنج هوای شمال کشور را از عطر خود پر می کنند. هم چنین در شهر شیراز با شروع فروردین با باغ بهارنارنج تبیل می شود. بهترین بهار نارنج ها از این دو خطه به سراسر ایران نشر می یابد . در فصل بهار با چیدن بهارنارنج های خوش عطر، آماده تهیه عرق بهار نارنج می شوند. عرقیات از پرمصرف‌ترین شکل‌های استفاده از گیاهان هستند. عرقیات در مقایسه با داروهای شیمیایی قابل اعتماد ترند ولی اثرات آنها کندتر و آرام تر است و می تواند درمان کننده بیماری ها باشد. این نکته راباید مد نظر داشت که عرقیات گیاهی همه بیماری ها را نمی توانند درمان کنند و باید تخت نظر پزشک از داروهای شیمیایی استفاده نمود. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیریک می خواهیم به کلیاتی از عرق گیاهی بهارنارنج بپردازیم.

فهرست مطالب

درخت بهار نارنج

عرق گیاهی بهار نارنج و خواص شگفت انگیز آن برای سلامتی
عرق گیاهی بهار نارنج و خواص شگفت انگیز آن برای سلامتی

درخت نارنج با نام علمی Citrus aurantium درختی است به ارتفاع ۶-۴ متر، همیشه سبز، بدون کرک است. گل‌های معطر آن به صورت منفرد و یا چندتایی می باشد. گل های نارنج به نام بهار نارنج معروف هستند که به شکل گروهی، سفیدرنگ، درشت‌ تر از گل پرتقال هستند. نارنج میوه درختچه‌ای از خانواده مرکبات است. میوه آن به قطر تا ۱۰ سانتی‌متر با پوست ضخیم و نارنجی‌رنگ است. پوست میوه نلرنج تلخ و آب آن ترش است. از قسمت های مورد استفاده بهار نارنج نارنج، گل، پوست میوه و آب نارنج ا ست که خواص دارویی فراوانی دارد. در اواسط بهار گل های آن شکفته می شود و به سرعت ریزان می شود. از قسمت های پرکاربرد درخت نارنج، شکوفه های نارنج یا بهار نارنج است. بهار نارنج دارای خواص دارویی و درمانی فوق العاده ای است. از این گیاه در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و ساخت ادکلن و عطر استفاده می شود.

جدول مشخصات

نام گیاه دارویی بهار نارنج
نام انگیسی گیاه دارویی Orange blossom, Orange flowers
نام علمی گیاه دارویی Orange blossom
نامهای رایج گیاه دارویی بهار نارنج، گل نارنج
خواستگاه گیاه دارویی ایران
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی اعصاب و روان, زنان, کاهش وزن
خواص گیاه دارویی آرامبخش, بهبود عوارض یائسگی, تسکین درد قاعدگی, درمان چاقی, کاهش استرس و اضطراب
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی سردرد، احتمال افزایش فشار خون، نامنظم شدن ضربان قلب، افزایش حساسیت به نور

خاستگاه

خاستگاه این گیاه مناطق استوایی آسیا از جمله هند و چین است . این گیاه در مناطق گرم و نیمه گرم به خوبی رشد می کند. در کشورهای ایتالیا، برزیل، کالیفرنیا، جنوب آمریکا، اسرائیل این گیاه یافت می شود. در کشور ایران در مازندران، گیلان و فارس رویش بیشتری دارد.

ترکیبات شیمیایی عرق گیاهی بهار نارنج 

بهارنارنج از ترکیبات فعالی مانند فلانوئیدها و فورانوکومارین، روغن فعال تشکیل شده اند. . هم چنین این گیاه شامل ویتامین های B ،C و Dو روی، سلنیوم، سدیم، کلسیم، مس، پتاسیم و منیزیم، منگنز، بور است .در گل آن نوعی اسانس به نام اویل اف، نرولی بیگارد وجود دارد که روغنی است و هم چنین یک اسید متبلور و بی شکل وجود دارد.

طبع عرق گیاهی بهار نارنج

طبع عرق بهارنارنج گرم و خشک است.

 تهیه عرق گیاهی بهار نارنج

گیاه بهارنارنج را در قابله ای ریخته و تا نصف آن را از آب پر کنید. در کف ظرف سنگ سنگینی بگذارید وروی سنگ و در مرکز قابلمه کاسه ای قرار دهید.درقابلمه را باید برعکس بگذارید و در بخش گودی در قابلمه آب بریزید. شعله را روشن کنید . تا کم کم آب شروع به بخار کردن بکند، اگر آب تمام شد، به آن دوباره آب اضافه کنید. با این روش عرق بهارنارنج در کاسه روی آجر جمع می شود و شما باید مرتب آن را خالی کنید و دوباره آن را در قابلمه قرار دهید. عرق بهارنارنج به مدت یک سال اثر درمانی خود را حفظ می کند.

خواص عرق گیاهی بهار نارنج

  • تصفیه هوا
  • کاهش آکنه و جوش
  • جوانسازی پوست
  • درمان آفتاب سوختگی
  • درمان اضطراب
  • افزایش میل جنسی
  • جلوگیری و درمان افسردگی
  • آرامش بخش و تسکین فشار عصبی
  • درمان فشار خون بالا
  • درمان عوارض پیش از قاعدگی
  • درمان اسهال
  • درمان گرفتگی عضلات
  • درمان دل پیچه
  • درمان تپش قلب
  • جلوگیری از شل شدن پوست
  • روشن کننده پوست
  • درمان رگ های نازک پوستی
  • درمان زخم
  • کاهش چین و چروک
  • درمان شوک
  • درمان جنون آنی
  • درمان افسردگی بعد از زایمان
  • درمان ترک های پوستی
  • تقویت کننده چاکرای هفتم
  • درمان نقرس
  • درمان زخم دهان
  • روغن مفید برای ماساژ
  • مفید برای معتادان
  • رفع قولنج عصبی
  • درمان سوء هاضمه عصبی
  • اشتها آور
  • کاهنده وزن
  • درمان شلی

 خواص عرق گیاهی بهار نارنج برای پوست 

یکی از عرقیات بسیار عالی برای پوست ، عرق بهار نارنج است . بهار نارنج اغلب در ترکیبات محصولات بهداشتی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. از عرق بهار نارنجبرای پاک کردن چربی و آلودگی‌ها از سطح پوست مورد استفاده قراربگیرد و برای پوست های حساس و چرب بسیار مفید است و درمان کننده منافذ باز پوست است. این عرق برای درمان خشکی و التهاب پوست نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد.عرق بهار نارنج روی پوست موجب نرمی و صافی پوست می شود. بخور آن باعث موجب باز شدن و زیبایی چهره می شود.

از دیگر خواص این عرق برای پوست می توان به تسکین آفتاب سوختگی اشاره کرد این عرق می تواند التهاب و قرمزی و سوزش پوست را تسکین دهد . برای درمان آفتاب سوختگی می توانید مقداری از عرق یا روغن بهارنارنج روی گاز پانسمان تمیز بریزید و روی محل موضع بگذارید . تا ویتامین C و خواص آرامبخشی این گیاه معطر التهاب را از بین ببرد.

فوائد عرق بهارنارنج برای مو

از این عرق در محصولات زیبایی پوست استفاده می شود. عرق بهار نارنج نه تنها باعث تقویت و رشد مو می شود بلکه ظاهر زیبایی بهم و می بخشد و آن را براق و درخشان می کند. عرق بهار نارنج مانند نرم کننده مو عمل می کند و بهم و لطافت و نرمی می بخشد. این عرق هم چنین به تمیز کردن موهای شما کمک می کند.

خواص عرق گیاهی بهار نارنج برای بارداری

در دوران بارداری، زنان به دلیل تغییرات هورمونی از نظر جسمی و روحی تغییرات زیادی می کنند. ممکن است اغلب خانم ها از وضعیت روحی و جسمی خود در دوران بارداری خاطره خوبی نداشته باشند. عرق بهارنارنج دارای خواص شگفت آوری در آرامش بخشی و تمدد اعصاب دارد و باعث رفع ناآؤامی های جسمی و روحی زنان باردار می شود. ولی این نکته راب اید در نظر داشت که مصرف بیشاز حد عرق بهار نارنج ممکن است به سلامتی زنان باردار ضربه بزند. بنابراین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی باید با احتیاط انجام بگیرد. زنان باردار در طول مدت بارداری مجاز به مصرف داروهای شیمیایی نیستند. بنابراین استفاده محدود از عرق بهار نارنج در این دوران مشکلی پیش نمی آورد.

تسکین ناراحتی های معده و شکم

مخلوط عرق بهار نارنج با آب، یک ترکیب مؤثر درمانی برای درد های پی در پی شکمی و پیشگیری از اسیدی شدن معده ، تسکین ناراحتی معده ، و رفع گاز و نفخ معده، اسپاسم و سوء هاضمه می شود. از این عرق برای ازبین بردن دل درد در نوزادان بسیار مؤثر است. شما می توانی دبا افزودن مقداری عرق بهار نارنج در چای خود باعث هضم بهتر غذا می شود و ناراحتی های معده را کاهش می دهد.اگر دچار یبوست شدید ، مصرف عرق بهارنارنج باعث بهبود یبوست می شود.

فوائد عرق گیاهی بهارنارنج در درمان اضطرب

برای قرن هاست که درسراسر جهان برای درمان افسردگی و اضطراب از عرق بهارنارنج استفاده می کنند.برخی از متخصصین اعتقاد دارند که سبک و سیاق زندگی مدرن ، افراد را افسرده کرده است. عرق گیاهی بهارنارنج با خواصی که دارد می تواند تثبیت‌کننده خلق و خو و بهبود دهنده ی خواب و آرام بخش باشد . این گیاه تسکین دهنده اعصاب است . شما می توانید با مصرف شربت بهارنارنج از خواص این عرق بهره مند شوید . برای این کار نصف لیوان عرق بهارنارنج را با نصف لیوان آب خنک و یک قاشق سکنجبین مخلوط می کنید و هر روز عصر آن را میل می کنید. 

کاربرد عرق گیاهی بهارنارنج در تقویت سیستم ایمنی بدن 

امروزه با توجه به مسائل استرس زا و وجود عوامل خارجی مانند آلودگی هوا و شیوع بیماری همه گیر کرونا و… مصرف منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان خیلی می تواند به سلامتی کمک کند.عرق گیاهی بهار نارنج دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و بدن را از اثرات منفی یا جانبی رادیکال‌های آزاد حفظ می کند.

 آنتی اکسیدان ها از بدن در مقابل رادیکال های آزاد حفاظت می کنند. رادیکال های آزاد موجب آسیب‌ به بافت‌ها و سلول‌ها می شود. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از بیماری های قلبی نیز کمک می کنند و با کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی باعث می شود افراد زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر داشته باشند.

کنترل حمله قلبی

به ریتم نامنظم ضربان قلب، تپش قلب گفته می شود. تپش قلب در همه سنین در مردان و زنان رایج است. گاهی نیز قبل از یک حمله قلبی ، ضربان قلب افزایش پیدا می کند. استرس و اضطراب هم یکی از عوامل تپش قلب است. در طب سنتی یکی از درمان های مؤثر برای بهبود تپش نامنظم قلب و کاهش اضطراب مصرف عرق بهار نارنج است. این گیاه دارای خاصیت آرامش بخش است و به برطرف تپش نامنظم قلب کمک می‌کند. هم چنین بهار نارنج دارای آنتی اکسیدان  است که با بهبود فشار خون باعث کاهش التهابات عروق می شود.

 رفع سنگ کلیه

عرق گیاهی بهار نارنج و خواص شگفت انگیز آن برای سلامتی
عرق گیاهی بهار نارنج و خواص شگفت انگیز آن برای سلامتی

درد شدید ناشی از سنگ کلیه برای همه شناخته شده است. برای جلوگیری از سنگ کلیه و حفظ سلامتی آن، داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف آب کافی بسیار ضروری است. اما بعضی ترفند ها در مصرف مواد غذایی وجود دارد که به به سلامت بیشتر کلیه‌ها و پاکسازی‌شان کمک کند. مصرف بهارنارنج برای پاکسازی کلیه‌ها بسیار مناسب است. مصرف عرق این گیاه جهت خارج شدن سنگ های مثانه و کلیه بسیار مفید می باشد.

چگونه از عرق گیاهی بهار نارنج استفاده کنیم

در روز های گرم تابستان بهترین نوشیدنی، ترکیب عرق بهار نارنج با آب و گلاب است.همچنین این گیاه فرآورده‌های بسیاری همچون، مربا، عرق، شربت، گیاه تازه، گیاه خشک شده، گیاه پودر شده، چای سیاه بهار نارنج و … دارد که می‌توان با توجه به ذائقه خود، از آن‌ها استفاده نمود.

عوارض عرق گیاهی بهار نارنج

اگر عرق بهار نارنج به طور صحیح و در دوز مناسب مصرف شود، عوارض خاصی بهد نبال نخواهد داشت.ولی اگر بیشاز حد مجاز مصرف شود یا با مصرف محرک هایی مانند کافئین همراه شود، خطر افزایش فشار خون، حمله قلبی، بی حالی، سکته مغزی و سایر عوارض جانبی شدید را به همراه دارد.اگر قصد مصرف عرق بهارنارنج را در دوران بارداری یا شیردهی دارید را. قبل از آن حتماً با پزشک مشورت کنید.افزایش بیش از حد عرق بهار نارنج منجر به افزایش ضربان قلب می شود. درنتیجه برای افرادی که ناراحتی قلبی دارند، باید از مصرف زیاد آن خودداری کنند.

تداخلات دارویی مصرف عرق گیاهی بهار نارنج

گیاهانی که خواص دارویی دارند ممکن است با داروهای شیمیایی ایجاد تداخل کنند. بهار نارنج ممکن است با داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد. در صورت مصرف یکی از داروها قبل از استفاده از بهار نارنج یا مکمل های آن با پزشک مشورت کنید.

نگهداری عرق گیاهی بهار نارنج

عرق بهارنارنج اگردر ظروف مسی نگهداری شود ، می تواند تا هفت سال ماندگاری داشته باشد . ولی اگر در ظرف شیشه ای آن را نگهداری کنید در نهایت تا یک سال باقی می ماند.

– عرقیات را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا خواص آن حفظ شود.

قیمت عرق گیاهی بهار نارنج

در سال های اخیر، خرید و فروش عرق گیاهی بهار نارنج رونق قابل توجهی گرفته است. قیمت عرقیات بهار نارنج به فاکتور های زیادی بستگی دارد.

  • خلوص عرقیات گیاهی
  • نوع بسته بندی
  • حجم عرقیات

خرید و فروش عرق گیاهی بهار نارنج

  • در موقع خرید عرق گیاهی بهار نارنج، به نام کارخانه، شماره ثبت و تاریخ مصرف آن دقت کنید.
  • اگر خواهان خرید این عرق به روش سنتی هستید، حتما از عطاری‌های معتبر و قابل اعتماد خرید کنید.
  • از فروشگاه ها یا عطاری هایی این عرق را تهیه کنید که محصولات را در معرض نور خورشید قرار ندهند چون خاصیت و عطر و بوی آنها کاسته می شود.

عرق بهار نارنج برای قلب

عرق بهار نارنج فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات آرامش بخش، باعث کاهش تپش قلب و تنظیم آن می شود. همچنین عملکرد قلب را تقویت می کند. عرق بهار نارنج خاصیت ضد التهابی و ضد استرسی هم دارد. این عرق گیاهی در طب سنتی برای بیماران قلبی بسیار توصیه می شود.

شما می توانید با مصرف منظم عرق بهار نارنج از بروز حملات قلبی جلوگیری کنید. این عرق گیاهی همچنین باعث کاهش فشار خون و تنظیم سطح خون می شود. مصرف روزانه و در حد اعتدال این عرق گیاهی، ریتم و ضربان قلب را به حالت نرمال باز می گرداند.

طریقه مصرف عرق بهار نارنج برای کودکان

عرق گیاهی بهار نارنج برای کودکان نیز مفید است. شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان مشکلات پوستی کودکان خود استفاده کنید. همچنین از عرق بهار نارنج می توانید برای رفع بیش فعالی کودکان استفاده نمایید. توصیه می شود عرقیات گیاهی را به صورت رقیق شده و به مقدار کم به کودکان خود بدهید. بهترین زمان مصرف عرق بهار نارنج قبل از خواب است. شما می توانید روزانه نیم استکان از این عرق گیاهی را به صورت رقیق شده در آب به کودک خود بریزید.

عرق بهار نارنج برای کبد

عرق بهار نارنج به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی برای بهبود عملکرد کبد نیز مفید است. این عرق گیاهی فعالیت سلول های کبدی را افزایش می دهد و باعث دفع سموم از بدن می شود. همچنین مصرف در حد اعتدال عرق بهار نارنج ممکن است مشکلات کبدی را درمان کند. توجه داشته باشید زیاده روی در مصرف این عرق گیاهی، ممکن است باعث مشکلات کبدی و کاهش عملکرد کبد شود. بنابراین در مصرف عرق بهار نارنج اعتدال را حتما رعایت کنید.

طریقه مصرف عرق بهار نارنج برای لاغری

افراد دارای اضافه وزن، همواره به دنبال راه هایی برای کاهش وزن هستند. یکی از بهترین راه های کاهش وزن، استفاده از عرقیات گیاهی است. مصرف عرق بهار نارنج به دلیل داشتن ترکیبات مفید مانند آلکالوییدها باعث کاهش وزن می شود. این عرق گیاهی باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به دلیل داشتن فیبر گیاهی اشتها را کاهش می دهد.

در طب سنتی توصیه می شود برای کاهش وزن، عرق بهار نارنج را قبل از وعده های غذایی مصرف کنید. توجه داشته باشید مصرف بیش از سه استکان عرق بهار نارنج در روز توصیه نمی شود و ممکن است برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد.

خاصیت عرق بهار نارنج

این عرق گیاهی خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. عرق بهار نارنج از شکوفه های درخت نارنج در فصل بهار تهیه می شود. تحقیقات نشان داده است این عرق گیاهی دارای ویتامین، آنتی اکسیدان و ترکیبات مفید بسیاری است. بیشترین استفاده از عرق گیاهی بهار نارنج در طب سنتی، درمان مشکلات عصبی است. عرق بهار نارنج به دلیل داشتن خواص آرامش بخشی و کاهش استرس در بین مردم بسیار معروف و شناخته شده است.

برخی دیگر از خواص این عرق گیاهی شامل کاهش سردردهای میگرنی، تقویت عملکرد قلب، تقویت معده و دستگاه گوارشی، بهبود مشکلات پوستی، بهبود عملکرد کبد و کمک به کاهش وزن است. شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان بسیاری از مشکلات خود استفاده کنید.

طریقه مصرف عرق بهار نارنج برای پوست

یکی از مهمترین خواص عرق بهار نارنج بهبود مشکلات پوستی است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی، از ایجاد رادیکال های آزاد در بدن که باعث آسیب های پوستی و پیری پوست می شوند، جلوگیری می کند. عرق بهار نارنج باعث جوانی و درخشندگی پوست نیز می شود. شما می توانید از این عرق گیاهی برای از بین بردن لکه ها، جوش ها و چین و چروک های پوست استفاده کنید. عرق بهار نارنج همچنین رطوبت مورد نیاز برای پوست را نیز تامین می کند و از خشکی پوست جلوگیری می کند.

برای استفاده از این خاصیت، توصیه می شود هنگام خواب مقداری از این عرق گیاهی را با استفاده از پنبه بر روی پوست خود بزنید. همچنین مصرف عرق بهار نارنج علاوه بر کند کردن روند پیری پوست خواب آرامی را نیز برای شما فراهم می کند.

عرق بهار نارنج برای سرماخوردگی

عرق بهار نارنج به دلیل داشتن ویتامین های مختلف، مانند ویتامین C و A در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. مصرف منظم این عرق گیاهی، از بروز بیماری های ویروسی جلوگیری می کند. در صورت ابتلا به سرما خوردگی نیز باعث بهبود سریع تر شما می شود.

خواص عرق بهار نارنج برای اعصاب

یکی از مهمترین خواص عرق بهار نارنج، تقویت اعصاب است. در طب سنتی این عرق گیاهی برای درمان مشکلات عصبی بسیار استفاده می شود. از دوران قدیم تا امروزه از عرق بهار نارنج برای تقویت اعصاب، ایجاد آرامش، بهبود سردردهای میگرنی و بهبود مشکلات خواب استفاده شده است. در طب سنتی مصرف این عرق گیاهی برای بیماران مبتلا به افسردگی و استرس، بسیار توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا