Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی اسفناج و خواص و کاربردهای آن برای سلامتی

عرق گیاهی اسفناج دارای خواص بسیار زیادی است همانطور که می دانید اسفناج معروف به سوپر خوراکی است و فواید بسیار زیادی در سلامت ، سم زدایی بدن و کاهش وزن ، درمان التهاب در لثه‌ها و گلو دارد. خواص عرق اسفناج علاوه برتأثیری که بر روی سلامتی دارد در زیبایی پوست و رشد مو نیز دارد. اسفناج از هزاران سال پیش در آسیای مرکزی و جنوب غری آسیا کشت و استفاده می شد. بهترین نوع این سبزیجات در فصل زمستان و اوایل بهار رشد می کند. عرق گیاهی اسفناج مانند خود اسفناج منبعی از ریز مغذی های فراوان است . در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی مهمترین خواص و مضرات عرق گیاهی اسفناج و روش تهیه آن پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

گیاه شناسی اسفناج

اسفناج یا اسپناخ Spinacia oleraceaگیاهی یکساله ، علفی و بوته ای است که ارتفاع آن ۸۰ سانتی متر است . برگ های آن ۳۰ سانتی متر طول و ۱۵ سانتی متر عرض دارد ساقه آن راست و شیار دار است و برگ های مثلثی شکل و سبزر نگ با دمبرگی شیاردار دارد. اندازه های برگ ها و شکل های آن ها مختلف است .گل‌ها که از خرداد تا شهریورماه ظاهر می‌شوند، به رنگ زرد متمایل به سبز هستند.

ترکیبات عرق گیاهی اسفناج

اسفناج خام دارای ۹۱ درصد آب ، ۳ درصد پروتئین و ۴ درصد کربوهیدرات و مقدار کمی چربی است. این گیاه دارای کالری پایین است و ولی از لحاظ ارزش غذایی غنی است و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. اسفنج را منبع خوبی از آهن و کلسیم می دانند ولیکن اگزالات موجود در برگ های آن مانع از جذب کلسیم و آهن در سیستم گوارشی می شود . برای کاهش اثر گذاری اگزالات اسفناج بهتر است آن را بپزید .این گیاه هم چنین دارای مقادیر بالایی از ویتامین K است . این ویتامین نقش مهمی در فرایند انعقاد خون دارد .بنابراین افرادی که داروهای ضدانعقاد خون مصرف می کنند ، توصیه می شود از مصرف اسفناج خودداری کنند.

اسفناج بیش از دوازده نوع مختلف آنتی اکسیدان دارد. این گیاه دارای فلاونوئید و کاروتنوئید هایی مانند، بتا کاروتن، لوتئین و گزانتین است . این ترکیبات با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند . معمولاً کاروتنوئیدها در برگ هایی به رنگ سبز تیره وجو دارند. و براساس برخی تحقیقات کاروتنوئیدها می توانند با سرطان معده ، مری و دهان مقابله کنند.در یک پیمانه اسفناج تقریباً ۲۰ درصد فیبر وجود دارد. فیبر به بهبود هضم غذا کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند. ازدیگر ترکیبات معدنی و ویتامین ها در اسفناج می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در صد گرم اسفناج خام موارد زیر موجود است:

  • انرژی ۲۰ کالری
  • آب ۹۰ گرم
  • پروتئین ۳ گرم
  • چربی ۰/۳ گرم
  • مواد نشاسته ای ۳/۵ گرم
  • کلسیم ۹۰ میلی گرم
  • فسفر ۵۰ میلی گرم
  • آهن ۳/۲ میلی گرم
  • سدیم ۷۰ میلی گرم
  • پتاسیم ۴۷۰ میلی گرم
  • ویتامین آ ۶۰۰۰ واحد

خاستگاه اسفناج

خاستگاه این گیاه در آسیای مرکزی و غرب آسیا است . این گیاه در ایران باستان در ۲۰۰۰ سال بیش مورد توجه ایرانیان قرار گرفته بود. با گذشت زمان اسفنا ج آسیای مرکزی و هند و بعد از آن به نپال و خاور دور برده شد. این گیاه هم اکنون در اکثر نقاط ایران کاشته می شود و در زمستان مصرف زیادی دارد.

طبع عرق گیاهی اسفناج

بر اساس نظر حکمای طب سنتی طبع عرق اسفناج کمی سرد و تر و می توان گفت تا حدودی معتدل است؛بنابراین این عرق با هر مزاجی سازگار می­ باشد.

خواص عرق گیاهی اسفناج

کاهش فشار خون

درمان بیماری های قلبی

تقویت چشم

درمان یبوست و بواسیر

لاغر کننده و کاهنده وزن

درمان کم خونی

ضد اسکوبورت (بیماری ناشی از کمبود ویتامین ث)

صفرا اور

حاوی ویتامین ث

درمان رماتیسم

تقویت اعصاب

پایین اورنده قند خون

عرق گیاهی اسفناج و خواص و کاربردهای آن برای سلامتی
عرق گیاهی اسفناج و خواص و کاربردهای آن برای سلامتی

خواص عرق گیاهی اسفناج بر استحکام و تقویت استخوان

این روزها پوکی استخوان بسیار رایج شده است حتی افرادی که نه چندان مسن هستند را درگیر کرده است . پوکی استخوان در ابتدا هیچ علایمی ندارد و به آرامی پیشرفت می کند تا وقتی که شکستگی ایجاد شود.

این گیاه سرشار از ویتامین K است و می تواند استخوان ها را از خطرات عمومی حفظ کند. اسفنا ج یک سوپر خوراکی برای تغذیه استخوان ها است که به استخوان ها کمک می کند تا مواد معدنی را جذب کنند ؛ به این مکانیسم کانی سازی استخوان می گویند. این فرایند مانع از ظهور پوکی استخوان می شود.

عرق گیاهی اسفناج برای جلوگیری از کم خونی

کم خونی یک بیماری است که در آن تعداد گلبول های قرمز کاهش می یابد و در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت ها کم می شود. کم خونی باعث ایجاد احساس ضعف و خستگی می شود. کم خونی می تواند از خفیف تا شدید باشد و یا موقتی تا طولانی مدت باشد.

اگر به کم خونی دچار شدید ، مصرف عرق گیاهی اسفناج از مؤثر ترین راه گیاهی برا ی جلوگیری از کمبود آهن است. اسفناج سرشار از آهن است. از مهم ترین خاصیت آن میتوان به خونساز بودن و ضد کم خونی بودن آن اشاره کرد.هم چنین اسفناج گردش خون کمک می کند و باعث انتقال اکسیژن به سلول های سراسر بدن می شود.

کاربرد عرق گیاهی اسفناج درکاهش وزن

کاهش وزن از روش سالم و طبیعی یکی از هدف های اصلی بسیاری از افراد چاق است . اسفنا ج با ترکیب شگف انگیزی که دارد می تواند به این هدف کمک کند. مصرف عرق گیاهی اسفناج راه حل مناسبی برای کاهش وزن است . این گیاه دارای فیبر بالایی است و هضم را بهبود می بخشد . اسفناج باعث ایجاد حس سیری می شود و جلوی اشتهار ا می گیرد . هر فنجان اسفناج ۷ کالری دارد . بنابراین این گیاه روش عالی برای کاهش وزن است

خواص ضد سرطانی عرق اسفناج

تحقیقات روی عصاره های گیاهی نشان می دهد ، که گیاهان می توانند روی سلول های سرطانی تأثیر بگذارند به گونه ای که نه تنها رشد آنها را کاهش می دهند بلکه باعث توقف آن ها نیز می شوند. اسفناج دارای خواص آنتی اکسیدان ، ضد سرطان و ضد التهاب است و می تواند یا سلول های سرطانی مقابله کند . هم چنین مقادیر بالای فولات در اسفناج از مولکول DNA و طرح ژنتیکی ما در برابر تغییر در فرایند تقسیم سلول محافظت می کند و به این صورت از پیدایش سرطان و ظهور پیری زودرس پیشگیری می کند.

 خواص عرق گیاهی اسفناج بر تسکین آرتروز

آرتروز از رایج ترین بیماری آرتریت است و هر سال میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می شوند. این بیماری در خانم ها بیشتر است و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود. مصرف عرق گیاهی اسفناج بسیار می تواند بر بهبودی و تسکین آرتروز مؤثر باشد .خاصیت قلیایی اسفناج به بهبودی ورم مفاصل کمک می کند . هم چنین اسفناج سرشار از ویتامین K است . این ویتامین برای سلامت استخوان ها حیاتی بوده و مقادیر بالای کلسیم در اسفناج از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

 تاثیر عرق گیاهی اسفناج بر سلامت لثه و مینای دندان

سلامت دندان و لثه نشان دهنده سلامتی بدن است . برای استحکام دندان ها و سلامت لثه و مینای دندان راه های مختلفی وجود دارد. مصرف عرق گیاهی اسفناج به دلیل وجود ویتامین C به سلامتی دهان و دندان کمک می کند. اگر هنگام مسواک زدن لثه های شما خونریزی می کند ، محتوای اسید فولیک این عرق می تواند برای سلامتی لثه بسیار مؤثر باشد و از ورم لثه جلوگیری می کند. کلسیم موجود در اسفناج هم برای مینای دندان بسیار مفید است.

فوایدعرق گیاهی اسفناج برای کبد و کبد چرب

براساس تحقیقات پژوهشگران انواع سبزیجات مانند اسفناج که برگ آنها سبز است برای پاکسازی و سم زدایی کبد بسیار ایده آل و مناسب هستند و می توانند برای درمان بیماری کبد چرب مؤثر باشند. هم چنین اسفناج با داشتن آب ، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان برای سلامتی کبد بسیار مفید هستند.

مقادیر بالای کلروفیل که یک نوع رنگدانه سبز در اسفناج باعث پاکسازی کبد از سم ها می شود. در حقیقت تمام سبزیجات برای برای سلامتی کبد ضروری هستند. ولی اسفناج به دلیل غلظت بالای کلروفیل بر پاکسازی کبد تأثیر بیشتری دارد.

کاربرد عرق گیاهی اسفناج در دوران بارداری

عرق گیاهی اسفناج و خواص و کاربردهای آن برای سلامتی
عرق گیاهی اسفناج و خواص و کاربردهای آن برای سلامتی

وجود مقادیر بالای فولات در اسفناج به رشد سیستم عصبی جنین کمک مؤثری می کند. به علاوه مقادیر بالای ویتامین A در اسفناج باعث ارتقاء و تقویت سیستم ایمنی زنان باردار و کمک به رشد ریه در جنین می شود. این عرق سرشار از آهن است و برای درمان کم خونی و علائم آن در زنان باردار مفید است. فیبر موجود در اسفناج با بهبود و تحریک حرکات روده از یبوست و بواسیر و هموروئید در دوران بارداری زنان جلوگیری می کند.

وجود عنصر پتاسیم باعث کاهش فشار خون بالا در زنان باردار می شود و از ابتلا به پره اکلامپسی در زنان باردار جلوگیری می کند. اسفناج حاوی فیتو استروژن است که شیر مادر را در دوران شیر دهی افزایش می دهد. ترکیبات گلیکولپیدی به عنوان یک ضد التهاب طبیعی رفتار می کند و باعث کاهش و تسکین دردهای دوران بارداری می شود.مصرف این عرق در دوران بارداری و شیردهی بهتر است تحت نظر پزشک انجام شود.

عرق گیاهی اسفناج یک ضد آفتاب طبیعی

گیاه اسفناج سرشار از ویتامین B است . مصرف این عرق به عنوان یک ضد آفتاب قوی از پوست در مقابل اشعه های مضر خورشید محافظت می کند. این عرق هم چنین سرشار آنتی اکسیدان است و باعث ازبین رفتن رادیکال های آزاد می شود و از پیری پوست پیشگیری می کند و باعث جوان سازی پوست می شود.

فوائد عرق اسفناج بر تقویت چشم

متخصصان اعتقاد دارند که اسفناج منبع غنی از زانتان و لوتئین و بتاکاروتن است . این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند . هم چنین وجود کاروتنوئیدها و ویتامین C از تأثیرات رادیکال های آزاد بر روی شبکیه چشم پیشگیری می کنند . درواقع می توان گفت اسفناج بهترین راه حل طبیعی برای پیشگیری از مشکلات بینایی در سنین پیری است.

مضرات عرق گیاهی اسفناج

 

عرق گیاهی اسفناج و خواص و کاربردهای آن برای سلامتی
عرق گیاهی اسفناج و خواص و کاربردهای آن برای سلامتی

عرق اسفناج بسیار پر خاصیت است . اسفناج خود سرشار از آهن می باشد و استفاده از آن از بسیاری بیماری ها جلوگیری می کند. ولی اگر این گیاه به مقدار زیاد مصرف شود به سلامتی شما لطمه می زند .

  • اگزالات موجود در اسفناج براي مبتلایان به ورم مفاصل و سنگهاي مثانه و کلیه مناسب نمی باشد.
  • افرادی که سرد مزاج هستند بايد این عرق را با عرق هایی گرم نظير زنجبيل و هل ، دارچین ميل نمايند .
  • زنان باردار و شیرده از مصرف عرق گیاهی اسفناج خودداری کنند.
  • این عرق به کودکان زیر چهار ماه نباید داده شود.
  • زیاده روی درمصرف عرق اسفناج به دلیل وجو اسکالیک اسید ، نفاخ است و باعث اختلال در هضم و تشدید علائم سندروم روده می شود.
  • مقادیر بالای ویتامین K موجود در این عرق ممکن است با داروی وارفارین تداخل ایجاد کند.
  • زیاده روی در مصرف این عرق به دلیل وجود اگزالات باعث تشدید علائم بیماری های : یماری تیروئید، آرتروز ، کفیبروزیس کیستیک، فیبرومیالژیا، ب و آسم می شود.

قیمت عرق گیاهی اسفناج 

برای خرید عرق گیاهی اسفناج با کیفیت و خلوص بالا باید به عطاری ها و مراکز فروش معتبر و مجاز مراجعه کرد . در بازار قیمت های مختلفی برای عرق گیاهی اسفناج ارائه می شود . دلیل اختلاف قیمت ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  • خالص یا ناخالص بودن عرق گیاهی
  • کیفیت و شیوه عرق گیری
  • خرید مستقیم از تولید کننده یا دلال و واسطه
  • حجم عرق خریداری شده

نکات خرید و فروش عرق گیاهی اسفناج 

  • زمان خرید عرق گیاهی اسفناج باید حتما به تاریخ، علامت و مجوز سازمان غذا و دارو توجه کنید.
  • هیچ‌وقت فریب بسته‌بندی‌های جذاب عرقیات را نخورید . ممکن است برخلاف ظاهر جذابی که داشته باشند ، از مرغوبیت و کیفیت استاندارد برخوردار نباشند.
  • عرقیات باید دور از نور و حرارت نگهداری شوند . بهتر است از فروشگاهی خرید کنید که عرقیات را در ویترین یا معرض نور آفتاب قرار نداده باشد.
  • اولین نکته این است که از آنجا که عرقیات گیاهی از تقطیر بخار گیاهانی که در آب در حال جوش است بدست می آید . عرقیات خالص و بدون آلودگی، بی‌رنگ و شفاف هستند.
  • برای اینکه نسبت به تاریخ انقضای عرقیات گیاهی مطمئن شوید . می توانید به مزه و طعم آن عرق دقت کنید . اگر طعم عرق گیاهی را بشناسید ، از تغییر طعم آن متوجه می شوید.

طریقه مصرف عرق اسفناج

شما می توانید عرق گیاهی اسفناج را بعد از صرف وعده های غذایی مصرف کنید. توصیه می شود بیش از سه استکان از این عرق گیاهی روزانه مصرف نکنید.

طبع اسفناج

اسفناج یک گیاه بسیار مفید و مغذی برای سلامتی است. مصرف این گیاه به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مختلف بسیار توصیه می شود. این گیاه در طب سنتی طبع سرد و تری دارد. اما باید توجه داشته باشید طبع سرد آن زیاد نیست. بنابراین بدون هیچ نگرانی می توانید از فواید این گیاه و عرق آن بهرمند شوید.

مضرات عرق اسفناج

مصرف عرقیات گیاهی فواید بسیار زیاد برای سلامتی دارند. اما باید توجه داشته باشید از مصرف بیش از حد عرقیات گیاهی اجتناب کنید. مصرف بیش از حد عرق گیاهی اسفناج عوارض جانبی همچون مشکلات گوارشی، التهاب مفاصل، ایجاد سنگ کلیه و مثانه را ایجاد خواهد کرد. توصیه می شود کسانی که مشکلات زمینه ای دارند قبل از مصرف عرق اسفناج با پزشک خود مشورت کنند.

فصل اسفناج

اسفناج یک گیاه سبز و یک ساله است. این گیاه بسیار مغذی است و سرشار از آهن است. اسفناج به دو صورت پائیزه و بهاره در بازار یافت می شود. شما می توانید اسفناج را در فصل بهار و پاییز خریداری و استفاده کنید.

خواص اسفناج برای کرونا

این گیاه به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی برای تقویت بدن بسیار مفید است. اسفناج غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین A است. شما می توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود از این گیاه به شکل های مختلف استفاده کنید. در دوران همه گیری ویروس کرونا، با استفاده از اسفناج و عرق آن می توانید سیستم بدنی خود را تقویت کرده و بدن خود را در برابر حملات ویروس ها مجهز کنید.

مضرات اسفناج برای کبد

مصرف اسفناج در حد متعادل برای سلامتی بسیار خوب است اما در صورت مصرف بیش از حد به دلیل مقادیر زیاد اگزالات می تواند برای افرادی که مستعد سنگ های کلیوی هستند و افراد مبتلا به نقرس مضر باشد.

این گیاه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی فیبر همچنین ممکن است باعث اختلالات گوارشی مانند نفخ و دل درد شود. مصرف اسفناج برای کبد چرب خوب است و هیچ عوارضی برای کبد ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا