Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سرکه کیوی چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

سرکه کیوی علیرغم رنگ متفاوت فوایدی بسیار شبیه به سرکه سیب دارد ولی دارای سطح بالاتری از پتاسیم است که برای سیستم گوارش و سلامت عمومی عالی است. سرکه کیوی ارگانیک به عنوان یک تونیک سالم روزانه بسیار خوشمزه است و برای بهره مندی از منافع آن کافی است ۲ قاشق چای خوری آن را با آب گرم مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید.

همچنین می توان برای پخت و پز از آن استفاده کرد زیرا یک پایه عالی برای سس سالاد (مخلوط با روغن و نمک و فلفل) و ماریناد است. استفاده از هر نوع سرکه به نرم شدن گوشت قبل از پختن کمک می کند. اما استفاده از سرکه کیوی یک عطر و طعم اضافی به آن می بخشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

خواص سرکه کیوی چیست؟

سرکه کیوی را می توانید در آشپزی یا برای آب پز کردن بیشتر سبزیجات مورد استفاده قرار دهید و به عنوان سس سالاد نیز  بسیار خوشمزه است. علاوه بر تهیه ماریناد برای گوشت بره کبابی نیز یک ماده عالی است. فواید سرکه کیوی عبارتند از:

  • پتاسیم: برای عملکرد طبیعی سلول ، قلب و کلیه و سایر اندام ها ضروری است
  • آهن: برای سلامت خون مهم است
  • آنزیم ها: واکنش های شیمیایی را در بدن تقویت می کنند
  • اسید مالیک: از بدن در برابر ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها محافظت می کند
  • اسید استیک: هضم نشاسته را کند کرده و از رشد باکتری جلوگیری می کند
  • پکتین: به تنظیم فشار خون و کلسترول کمک می کند

خواص میوه کیوی

کیوی یک میوه کوچک است که معمولاً از سیب یا پرتقال معمولی کوچک تر است. کیوی یک میوه استوایی خوش طعم و یک منبع عالی از مواد مغذی است.

کیوی انگور فرنگی چینی یا یانگ تائو نیز نامیده می شود. این میوه از شمال چین منشأ می گیرد ، جایی که بیشتر برای مصارف دارویی خورده می شود. در اوایل قرن بیستم کیوی از چین به نیوزیلند گسترش یافت و در آنجا شروع به کشت کرد. از فواید این میوه خوش طعم  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرکه کیوی چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟
سرکه کیوی چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

سلامت دستگاه تنفس را بهبود می بخشد

کیوی حاوی مقدار کافی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. اما ویتامین C نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، بلکه باعث بهبود تنفس و کاهش علائم آسم می شود. یک مطالعه نشان داد که بین خوردن چهار کیوی تازه در روز و کاهش علائم عفونت دستگاه تنفسی ارتباط وجود دارد.

به هضم بهتر و رفع یبوست کمک می کند

از آنجا که کیوی منبع فیبر است خوردن دو بار در روز می تواند به بهبود هضم غذا و کاهش یبوست کمک کند. همچنین اگر از بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری التهابی روده رنج می برید ، می تواند عملکرد کلی روده را بهبود بخشد.

به سلامت قلب کمک می کند

اگر به دنبال روش های طبیعی برای کمک به کاهش فشار خون بالا هستید ، کیوی به عنوان یک منبع پتاسیم  گزینه عالی است. یک مطالعه نشان داد که خوردن سه کیوی در روز به کاهش فشار خون افراد کمک می کند ، اگرچه ممکن است با کاهش خوردن غذا نیز بهبودی حاصل شود. محققان این کاهش را به ماده فعال در میوه نسبت داده اند. کاهش فشار خون می تواند احتمال سکته یا حمله قلبی را نیز کاهش دهد.

فیبر غذایی موجود در کیوی با کاهش تری گلیسیرید می تواند فوایدی برای سلامت قلب فراهم کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که روزانه دو تا سه کیوی می خورند ، در مقایسه با افرادی که کیوی نمی خورند ۱۵ درصد تری گلیسیرید کمتری دارند.

به سلامت استخوان ها کمک می کند

ویتامین K موجود در کیوی همچنین باعث سلامت و تقویت استخوان ها می شود. کمبود ویتامین K منجر به ضعیف شدن استخوان ها می شود و خطر شکستگی و بیماری های مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان را افزایش می دهد.

از بین بردن سلول های سرطانی

هر نوع غذایی که بتواند خطر سرطان را کاهش دهد باید در بشقاب شما قرار گیرد. مانند بسیاری از انواع میوه ها ، آنتی اکسیدان های موجود در کیوی به شما در محافظت از رادیکال های آزاد که در تحقیقات مشاهده ای با سرطان مرتبط هستند ، محافظت می کنند. همانطور که گفته شد ، خوردن مرتب کیوی ممکن است به مهار رشد تومورهای بدخیم کمک کند.

سرکه کیوی چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟
سرکه کیوی چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

تقویت پوست و سلامت چشم

کیوی همچنین ممکن است ظاهر پوست شما را بهبود ببخشد. ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند به افزایش استحکام پوست کمک کنند ، همچنین با التهابات پوستی مقابله کرده و آکنه را کاهش می دهد. علاوه بر این ، کیوی حاوی لوتئین است که به عنوان محافظ چشم و جلوگیری از کاهش بینایی مربوط به سن شناخته شده است.

کمک به بهبود کیفیت خواب

آیا برای خوابیدن مشکل دارید؟ نیازی نیست که به دنبال داروهای خواب بدون نسخه باشید. ممکن است تعجب آور باشد ، اما کیوی حاوی سروتونین است ، هورمونی که می تواند اثر آرام بخش داشته باشد. خوردن دو کیوی یک ساعت قبل از خواب ممکن است به شما کمک کند سریع تر بخوابید و مدت بیشتری بخوابید.

کمک به کاهش وزن سالم

از آنجا که کیوی کالری نسبتاً کمی دارد (هر کدام حدود ۴۲ کالری) و منبع عالی فیبر است ، اگر می خواهید چند پوند وزن کم کنید به شما کمک خواهد کرد.

راه های افزودن کیوی و سرکه کیوی به رژیم غذایی

کیوی و سرکه کیوی به روش های مختلفی قابل خوردن است. به عنوان مثال ، می توانید میوه را به صورت خلال و به صورت خام بخورید یا به همان روشی که یک سیب می خورید آن را گاز بگیرید.

بعضی از افراد فقط گوشت و دانه های سبز آن را می خورند اما کل میوه خوراکی است. در واقع ، خوردن پوست کرکی  کیوی می تواند فیبر دریافتی شما از میوه را سه برابر کند.

البته مصرف میوه خام تنها راه لذت بردن از کیوی نیست. همچنین می توانید چندین کیوی را با میوه های دیگر ترکیب کرده و یک سالاد میوه ای خوشمزه ایجاد کنید. یا برای تهیه یک اسموتی غنی از فیبر ، چند برش کیوی را به مخلوط کن همراه با میوه ، شیر یا آب میوه های دیگر اضافه کنید. سرکه کیوی را نیز می توانید در پخت و پز یا سالادها مورد استفاده قرار داده و از مزایای آن برای سلامتی بهره مند شوید.

مصرف سرکه کیوی در دوران بارداری

مصرف هر ماده غذایی از جمله انواع سرکه ها در دوران بارداری فقط تحت نظر پزشک مجاز است زیرا می تواند به سلامتی جنین آسیب بزند.

عوارض مصرف سرکه کیوی

سرکه کیوی در صورت مصرف در حد متعادل عوارضی برای افراد سالم ندارد اما در صورت ابتلا به هر گونه بیماری خصوصا مشکلات معده قبل از مصرف آن با پزشک خودتان مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا