Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی خارخاسک و خواص و کاربرد آن برای سلامتی بدن

عرق گیاهی خارخاسک از برگ و گل گیاه خارخاسک تهیه می شود و همه خواص دارویی این گیاه دارا می باشد. مزیت عرق گیاهی خارخاسک بر خود گیاه این است که ، در صورت استفاده از این عرق از بوی بد و زننده این گیاه در امان خواهید بود.استفاده از این گیاه در طب سنتی در کشورهای مختلفی مانند هندوستان ، چین و حتی ایران قدمت بسیار زیادی دارد و از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده ست.خارخاسک دارای خواص مختلفی از جمله خاصیت ضد باکتریایی ، ضد عفونی کننده ، از بین برنده رادیکال‌های آزاد و مهار پراکسیداسیون چربی است.

خارخاسک با واکنش های مولکولی و سلولی باعث خواص مختلف دارویی و درمانی می‌شود. از خواص های درمانی مهم این گیاه خواص ضد سرطانی و ضد التهابی است. این گیاه جهت درمان بیماری هایی مانند خواص درمان دیابت، درمان بیماری‌های قلبی-عروقی ، مشکلات معدی-روده‌ای، درمان اختلال دستگاه جنسی در مردان ، درمان سنگ کلیه، کاهنده فشار خون، درمان بیماری‌های کبدی توصیه می‌شود.

امروزه خرید و فروش عرق گیاهی خارخاسک بسیار افزایش پیدا کرده است. چرا که عصاره این گیاه را به خاطر خواص بی نظیری که دارد در ترکیبات دارویی مانند قطره سنکل (برای درمان سنگ کلیه)، تستومکس (مکمل حاوی تستوسترون در بدن‌سازی) ، قطره یا قرص آفرودیت (برای افزایش میل جنسی و افزایش تخمک گذاری و تولید اسپرم )، قطره پروستاتان (برای درمان بزرگ‌شدگی پروستات) به کار رفته است.در این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به خواص و مضرات و روش استفاده از عرق گیاهی خارخاسک می پردازیم.

گیاه شناسی گیاه خارخاسک

عرق گیاهی خارخاسک و خواص و کاربرد آن برای سلامتی بدن
عرق گیاهی خارخاسک و خواص و کاربرد آن برای سلامتی بدن

گیاه خارخاسک با نام انگلیسی Tribulus terrestrisگیاهی علفی و یک ساله از خانواده اسپند است. این گیاه در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند این گیاه دارای ساقه های خوابیده با انشعبات فراوان است برگ های آن متقابل و از برگچه های کوچک و ریز تشکیل شده است.میوه این گیاه چهار قسمتی و نرم است ولیکن دارای خارهای تیزی است. هر یک از بخش های پنج گانه در قسمت بیرونی خاردار می باشد. گل‌ها زرد کوچک و منفرد هستند. میوه‌های گیاه خارخاسک را در اواخر تابستان و ابتدای پاییز جمع می شود. رنگ میوه ها سبز مایل به زرد است. این گیاه بویی نامطبوع و دارای مزه ترش و کمی گس است.  خارخسک از نظر کشاورزان علف هرز به حساب می آید.

جدول مشخصات خارخسک

نام گیاه دارویی خارخاسک، خارخسک
نام انگیسی گیاه دارویی Bindii
نام علمی گیاه دارویی Tribulus terrestris
نامهای رایج گیاه دارویی حسک، خسک، شکوهج، شکوهنج، خاروسک، خنجک
خاستگاه گیاه دارویی اوراسیا و آفریقا
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی قلب و عروق, کلیه و مجاری ادراری, کنترل دیابت, میل جنسی
خواص گیاه دارویی افزایش دهنده قوای جنسی, بازکننده گرفتگی عروق, بهبود عفونت‌های ادراری, پیشگیری و درمان سنگ کلیه و مثانه, کاهش چربی و کلسترول, کاهش فشار خون, کنترل دیابت, مدر (ادرار آور)
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی
عوارض گیاه دارویی در برخی موارد نادر موجب سر درد، استفراغ، اسهال، یبوست، کم خوابی و خون ریزی زیاد در دوران قاعدگی می‌شود. منع مصرف در زنان باردار و مادران شیرده

 

خاستگاه گیاه خارخاسک

عرق گیاهی خارخاسک و خواص و کاربرد آن برای سلامتی بدن
عرق گیاهی خارخاسک و خواص و کاربرد آن برای سلامتی بدن

خارخاسک در بیشتر مناطق کره زمین یافت می شود. این گیاه را بومی آفریقا و اوراسیا می دانند . خارخاسک به دلیل ویژگی هایی مقاومتی و تهاجمی به اکثر مناطق کره زمین راه پیدا کرده است . خارخاسک را در ایران بیشتر در قم ، خوی ، بندانزلی یافت می شود.

طبع عرق گیاهی خارخاسک

طبع عرق گیاهی خارخاسک گرم و خشک است.

ترکیبات شیمیایى عرق گیاهی خارخاسک

گیاه خارخاسک دارای ترکیباتی مانند رزین، پلی فنل ها، آلکالوئید، روغن ثابت، تاش و مواد معدنی مانند ازت، گوگرد، ازت، کلر، فسفر،گوگرد، پتاسیم، آهن، فسفر و کلسیم است. این گیاه علاوه بر گلوکز قند های رامنوز، آرابینوز دارد. فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و گلیکوزیدها، ساپونین‌ها، لیگنینامیدها، ترکیبات مفید و فعال این گیاه هستند.

تهیه عرق گیاهی خارخاسک

مقداری از گیاه خارخاسک را در دیگ قرار می دهند به طوری که داخل ظرف پر از گیاه خارخاسک باشد. این دیگ را حرارت روی حرارت قرار می دهند تا بجوشد . بخار آن توسط لوله از دیگ خارج می شود تا در محیطی سرد قرار بگیرد . بخار حاصل به مایع تبدیل می شود واین مایع همان عرق خارخاسک است. این عرق را ظرفی مخصوص ریخته و درجای خنک و تاریک نگهداری کنید.

روش مصرف عرق گیاهی خارخاسک 

عرق خارخاسک را هر روز به اندازه دو فنجان به همراه آب قبل از وعده غذایی میل کنید.

برخی از خواص عرق خارخاسک

  • كاهش قند خون
  • کاهش فشار خون
  • كاهش چربی خون
  • رفع تصلب شرايين
  • تصفیه کننده خون
  • درمان بیماری های قلبی و عروقی
  • دفع کننده سنگ کلیه
  • تسکین دهنده درد مثانه
  • درمان تورم پروستات
  • بهبود اسم
  • درمان کننده عفونتو التهاب لثه
  •  تسکین دهنده درد مفاصل و کمر
  • مقوی و اشتها آور
  • افزایش قدرت و حجم عضلات
  • درمان اگزما

خواص عرق گیاهی خارخاسک برای زنان 

عرق گیاهی خارخاسک و خواص و کاربرد آن برای سلامتی بدن
عرق گیاهی خارخاسک و خواص و کاربرد آن برای سلامتی بدن

مصرف عرق گیاه خارخاسک ترشح هورمون تستوسترون(TH) متعادل می کند این عمل باعث می شود تا ویژگی های ثانویه مردانه جلوگیری شود. این گیاه باعث تنظیم ترشح هورمون LH می شود که علایم یائسگی بانوان مانند گرگرفتگی را کاهش می دهد. این گیاه باعث افزایش هورمون های جنسی می شود . هم چنین این گیاه میل جنسی را افزایش می دهد و در گذشته از این گیاه به صورت دمنوش قبل از رابطه جنسی استفاده می کردند.

 درمان دیابت

خارخاسک یک درمان ایده آل برای کاهش سطح گلوکز و درمان بیماری دیابت است. محققان براساس تحقیقات انجام شده برروی ترکیب شیمیایی گیاه خارخاسک دریافتند عصاره هیدروالکلی میوه گیاه خارخاسک باعث کاهش قند خون در موش های دیابتی شده است. عصاره آن از زمان های قدیم برای درمان بیماری دیابت مورد استفاده قرار می گرفته است

التیام درد و التهاب با عرق گیاهی خارخاسک

گیاه خارخاسک خواص ضدالتهابی، ضدمیکروبی، التیام بخشی و آنتی‌اکسیدانی دارد. این گیاه اثر قدرتمندی در التیام و تسکین درد و التهاب دارد. از خارخاسک به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد ، می توان برای رفع مشکل مجاری تنفسی ، مشکلات لوله‌ی گوارش مشکلات مجاری ادرار مشکلات پوستی استفاده کرد.

 کمک به مبارزه با سرطان

قدمت استفاد ه از گیاهان دارویی به اندازه زندگی انسان ها بر روی زمین است. از مهلک ترین بیماری هایی که زندگی بشر را تهدید کرده است ، سرطان است . برای درمان سرطان ، روش های مختلفی وجود دارد که از مؤثرترین آن ، استفاد ه از گیاهان دارویی است.خارخاسک یک گیاه دارویی مفید برای درمان سرطان است.در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که خارخاسک قادر به وادار کردن سلول ها به مرگ و توقف گسترش سلول های سرطانی کبد است.

فوائد عرق گیاهی خارخاسک در درمان بیماری‌های مختلف روده و معده

خارخاسک به واسطه خواص ضد میکروبی و ضد نفخی که دارد ، جهت درمان انواع بیماری های روده و معده به کار می رود . این گیاه برای درمان یبوست هم مفید است و هم چنین باعث درمان اسهال ناشی از مسمومیت غذایی می شود.

فواید عرق گیاهی خارخاسک برای ناباروری

عرق گیاهی خارخاسک و خواص و کاربرد آن برای سلامتی بدن
عرق گیاهی خارخاسک و خواص و کاربرد آن برای سلامتی بدن

هر زنی در زندگی خود می خواد مادر بودن را تجربه کند . برخی از زنان هستند که دچار بارداری دشوار می شوند و در اغلب موارد جنین خود را سقط می کنند. خارخاسک از جمله گیاهانی است که می تواند به زنان و مردان برای غلبه به مشکلات باروری کمک کند.عرق خارخاسک دارای ماده ای به نام پروتودیوسین است. این ماده نقش مهمی در درمان ناتوانی جنسی دارد و می تواند ناباروری مردان را درمان کند.در اکثر بانوان سندروم تخمدان پلی کیستیک در ایجاد باروری اختلال ایجاد می کند و با مصرف این عرق این مشکل به راحتی رفع می شود.

سرزندگی و استقامت بدن را افزایش می دهد

خارخاسک یک منبع انرژی و بازسازی قدرت و استقامت است. با مصرف این عرق بدن، احیا و سرزنده می شود ، و از بهترین روش ها برای سرزندگی و استقامت و قوت ماهیچه ها و بهبود متابولیسم است. وقتی از آن استفاده می کنید انرژی بدن را افزایش می دهد و از طرفی این گیاه مدر و ادرار آور است و موجب سم زدایی در بدن می شود.

خارخاسک برای مراقبت از کلیه ها

خارخاسک دارای خواص بی نظیری برای درمان سنگ کلیه می باشد. این گیاه به طور شگفت آوری قولنج کلیه و عفونت های کلیه را درمان می کند. با تو جه به این که این عرق ادرار آور است ، جریان را در دستگاه دفع ادرار، افزایش می دهد و باعث دفع سنگ کلیه نیز می شود.عرق گیاهی خارخاسک خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده دارد و دیواره دستگاه دفع ادرار و دفع مواد زائد را بر عهده می گیرد.

 پوست شما را نرم و منعطف می کند

بیش از نیمی از جمعیت جها از مشکلات پوستی رنج می برند . گیاهان دارویی زیادی وجود دارد که به درمان مشکلات پوستی کمک می کنند. گیاه خارخاسک با خواص شگفت انگیزی که دارد باعث درمان خارش ، التهاب ، جوش و آکنه می شود. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و فرایند پیری پوست را کند می کند و از چروک شدن پوست جلو گیری می کند.

فواید عرق گیاهی خارخاسک برای قلب

بیماری قلبی میلیون ها نفر را در جهان درگیر خو د می کند و بسیاری از افراد را به کام مرگ می کشد. خارخاسک از جمله گیاهانی است که نه تنها باعث کاهش التهاب می شود بلکه نقش اصلی در سلامت قلب دارد.

خارخاسک می تواند کلسترول خون را کاهش دهد و کاهش آن موجب کاهش سکته قلبی می شود. این گیاه نقش و عملکرد قوی در کاهش فشار خون و قند خون دارد و از این طریق هم ریسک سکته قلبی را کاهش می دهد. خارخاسک برای درمان بیماری های قلبی مانند آنژین مفید است.

عوارض جانبی عرق گیاهی خارخاسک

  • عرق خارخاسک دارای طبیعت گرم و خشک است در نتیجه افراد گرم مزاج اگر آن را زیاد مصرف کنند دچار گرگرفتی و خشکی دهان می شوند.
  • اگر عرق خارخاسک به روش صحیح و دوز مناسب مصرف شود ، برای بدن بسیار سالم و با کمترین عوارض ممکن ظاهر می شود.
  • در صورت زیاده روی در مصرف این عرق ، عوارضی را به همراه دارد مانند گرفتگی عضلات ، اسهال ، یبوست ، استفراغ ، مشکل خواب ، خونریزی شدید قاعدگی .
  • این عرق ممکن است برسطح قند خون و فشار خون تأثیر بگذارد . بنابراین این عرق کنترل قند خون و فشارخون را در حین و بعد از جراحی دچار اختلال می کند و باید حداقل دو هفته قبل از روز جراحی مصرف آن را قطع کرد.
  • این عرق برای زنانی که باردار یا شیرده هستند، توصیه نمی شود.
  • به علت حضور ترکیباتی مانند ساپونین ها و آلکالوئیدها درعرق گیاهی خارخاسک باید دوز مصرفی آن با احتیاط باشد.

طریقه مصرف عرق خارخاسک برای سنگ کلیه

یکی از خواص عرق گیاهی خارخاسک، کمک به دفع راحت تر سنگ کلیه است. شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان مشکلات کلیوی استفاده کنید. به این منظورعرق خارخاسک را صبح ها و عصرها برای درمان مشکلات کلیوی، به میزان یک استکان مصرف کنید. توصیه می شود از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی اجتناب کنید.

عرق خارخاسک گرم است یا سرد

عرق خارخاسک، یک عرق گیاهی بسیار مفید برای سلامتی است. این عرق گیاهی از گیاه یک ساله خارخاسک تهیه می شود و دارای طبیعت گرم و خشک است. شما با مصرف مناسب این عرق گیاهی می توانید از فواید بسیار زیاد آن بهره مند شوید.

خرید عرق خارخاسک

برای خرید عرق گیاهی خارخاسک می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل مراجعه کنید. توصیه می شود عرقیات گیاهی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

عرق خارخاسک برای جوش

عرق گیاهی خارخاسک دارای خواص ضد التهابی قوی است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی برای بهبود مشکلات پوستی بسیار مفید است. جوش یا آکنه نوعی التهاب پوستی است. شما با مصرف عرق خارخاسک می توانید علاوه بر کاهش التهابات پوست مانند جوش ها، پوست خود را ضد عفونی کنید. همچنین با مصرف منظم این عرق گیاهی، می توانید از مشکلات پوستی جلوگیری کنید. عرق خارخاسک در واقع نوعی نرم کننده پوست است.

عرق خارخاسک برای سنگ صفرا

این عرق گیاهی دارای ترکیبات و مواد مغذی بسیار زیادی است. در طب سنتی از عرق خارخاسک برای درمان مشکلات صفرای استفاده می شود. این عرق گیاهی خاصیت ادرار آوری نیز دارد. بنابراین با افزایش دفع ادرار،باعث بهبود مشکلات مجاری ادراری و دفع سنگ صفرا می شود.

عرق خارخاسک و خارشتر برای سنگ کلیه

عرق گیاهی خارخاسک به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ادرار آوری باعث دفع راحت تر سنگ کلیه می شود. این عرق گیاهی همچنین با افزایش ادرار از ایجاد سنگ کلیه در بدن جلوگیری می کند. در طب سنتی عرق خارخاسک برای افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند، بسیار توصیه می شود.

عرق خارخاسک برای چی خوبه

این عرق گیاهی خواص و فواید بسیار زیادی دارد. شما می توانید برای درمان و بهبودی بسیاری از بیماری های خود از عرق خارخاسک استفاده کنید. فواید این عرق گیاهی شامل درمان مشکلات جنسی، کاهش دردهای دوران قاعدگی، بهبود مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه، درمان بیماری کبد چرب، بهبود مشکلات پوستی، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرطان پروستات است.

شما همچنین می توانید از این عرق گیاهی هنگام ورزش نیز استفاده کنید. عرق خارخاسک به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث بهبود عملکرد ورزشی می شود. در طب سنتی مصرف عرق گیاهی خارخاسک برای تقویت عملکرد قلب نیز توصیه می شود. شما با مصرف در حد اعتدال این عرق گیاهی، می توانید از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید.

خواص عرق خارخاسک برای دیسک کمر

برخی از افراد از این عرق گیاهی برای درمان و بهبود دیسک کمر خود استفاده می کنند. عرق خارخاسک خاصیت ضد التهابی دارد. بنابراین شما می توانید برای کاهش درد دیسک کمر از این عرق گیاهی استفاده کنید. توصیه می شود قبل از مصرف عرق خارخاسک برای درمان دیسک کمر به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا