Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص عرق گیاهی زعفران و قیمت خرید و فروش آن

عرق گیاهی زعفران یک نوشیدنی شادی و انرژی زا است و از گل های زعفران تهیه می شود. بسیاری از مردم از خواص گل های زعفران بی خبر هستند و اغلب آنها با شنیدن زعفران، یاد ادویه معرف زعفران می افتند که به عنوان طعم دهنده و چاشنی غذا استفاده می شود. آیا می توان خاصیتی در گلبرگ های زعفران پیدا کرد؟ آیا گلبرگ های زعفران مانند خود زعفران خواص درمانی دارند؟ تا چند سال های اخیر ، کسی نمی دانست چه خواص جادویی در گلبرگ های زعفران وجود دارد.

گل های زعفران مانند خود زعفران دارای گستره وسیعی از خواص بی نظیر هستند. از مهترین خواص آن خاصیت نشاط آوری و ضد افسردگی آن است و بسیار در تقویت و عملکرد مغر تأثیر مثبت می گذارد. خواص عرق گیاهی زعفران نیز دست کمی از گلبرگ های ندارد و خرید عرق گیاهی زعفران روزبه روز درحال  افزایش است. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به خواص عرق گل زعفران می پردازیم.

درباره گلبرگ زعفران بیشتر بدانید

خواص عرق گیاهی زعفران و قیمت خرید و فروش آن
خواص عرق گیاهی زعفران و قیمت خرید و فروش آن

خواصی که گلبرگ های زعفران دارند کمتر از کلاله های قرمز رنگ و گران قیمت زعفران نیست. به همین سبب در سال های اخیر گلبرگ های بنفش زعفران  بیش تر از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته است و آن را به صورت های مختلف مثل عرق گیاهی زعفران یا دم کرده آن مصرف می کنند.

خواص و کاربرد گل زعفران محدود به بخش سلامت و درمان نمی شود، بلکه در صنعت هم از وجود آن بهره می برند.برای تولید رنگ های طبیعی جهت رنگ آمیزی فرش ها ، لباس ها و هم چنین رنگ های خوراکی در ژله، دسر ها و بستنی می توان ازاین گلبرگ ها استفاده کرد. گلبرگ های زعفران به دلیل وجود ترکیب آنتوسیانین دارای رنگ می باشند.

درسال حدود بیش از ۳۰۰ تن کلاله خشک و ۳۰ هزار تن گلبرگ زعفران در کشور ایران تولید می شود . بر اساس تحقیقاتی که اخیراً در تربت حیدریه انجام گرفته است ، دریافته اند که عرق گیاهی که از گلبرگ های زعفران تهیه می شود ، دارای خواصی مانند خود گلبرگ های زعفران هستند. از آنجایی که گلبرگ های زعفران نسبت به پرچم زعفران ارزان تر است بنابراین درمقادیر بالا تولید می شود . در بررسی هایی که روی خواص این گلبرگ های بنفش انجام شده دریافتند که آنها دارای خواصی مانند رفع مشکلات کبدی ، کنترل کننده فشارخون، فعالیت ضد دیابت، تقویت سیستم ایمنی، ضد سرفه، ضد افسردگی ، ضد باکتری بودن، ضد اسپاسم و آنتی اکسیدان است .

گیاه شناسی زعفران

زعفران با نام علمی crocus sativus گیاهی چندساله است. این گیاه از تیره زنبق است و تا ارتفاع ۳۰ سانتیمتر رشد می کند، زعفران  پیازی مد‌ور، گوشتد‌اردارد و برگ‌‌‌‏ه‍ای آن دراز و سبز می باشد. گل‌‌‌‏های باریک آن ارغوانی است. طعم گلبرگ های آن تلخ و کمی تند است.

جدول مشخصات

نام گیاه دارویی زعفران
نام انگیسی گیاه دارویی Saffron
نام علمی گیاه دارویی Crocus sativus
نامهای رایج گیاه دارویی زعفران، زرپران، طلای سرخ
خاستگاه گیاه دارویی ایران
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی اعصاب و روان, پیشگیری از سرطان, زنان, سرشار از آنتی اکسیدان, میل جنسی
خواص گیاه دارویی افزایش دهنده قوای جنسی, پیشگیری از سرطان, تسکین درد قاعدگی, سرشار از آنتی اکسیدان, کاهش استرس و اضطراب, کاهش خستگی
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی
عوارض گیاه دارویی سقط جنین

 

خاستگاه گیاه زعفران

زعفران بومی کشور ایران است. ایران حدود ۹۰ درصد تولید زعفران جهان تأمین می کند . بااین حال کشورهایی مانند افغانستان، هند، مراکش و یونان این گیاه را پرورش می دهند.

طبع عرق گیاهی زعفران

طبیعت این گیاه گرم و خشک است.

تهیه عرق گیاهی زعفران

هر کیلو گلبرگ خشک شده گل زعفران تقریباً هفت لیتر عرق گیاهی خالص زعفران تولید می کند . برای عرق گیری از گلبرگ های بنفش زعفران استفاده می کنند البته باید آن را خشک کنند . برای این کار این گلبرگ ها را روی پارچه ای تمیز در سایه پهن می کنند تا خشک شود سپس به وسیله دستگاه های عرق گیری موجود، عرق گلبرگ زعفران را می گیرند.

جدول ارزش غذایی گیاه زعفران

گلبرگ زعفران دارای ترکیبات کاروتنوئیدها، ترپنوئیدها و آلکالوئیدها، ترکیبات فنلی، آنتوسیانین ها، فلاونول ها هستند . ماده آنتوسیانین موجود در گلبرگ زعفران باعث رنگ بنفش آن می شود. آنتوسیانین ها بسته به مقدار pH ممکن است به رنگ بنفش، قرمز، آبی باشند. در گیاه زعفران پیکروکرواستین، کروستین، گلوکوزید کروسین وجود دارد و مقداری اسانس روغنی وجود دارد.

همچنین گلبرگ زعفران شامل آنتوسیانین است که باعث ایجاد رنگ بنفش آن می‌شود. بسته به میزان pH، آنتوسیانین ها ممکن است قرمز، آبی یا بنفش باشند.در زعفران، کروستین، پیکروکرواستین واسانس روغنی فرار وجود دارد.

ترکیبات ارزش غذایی میزان مجاز مصرف روزانه
انرژی ۳۱۰ کیلو کالری %۱۵٫۵
کربوهیدرات ۶۵٫۳۷ گرم %۵۰
پروتئین ۱۱٫۴۳ گرم %۲۱
چربی ۵٫۸۵ گرم %۲۹
کلسترول ۰ میلی گرم
فیبر ۳٫۹ گرم %۱۰
ویتامین ها
فولات ۹۳ میکروگرم %۲۳
نایسین ۱٫۴۶ میلی گرم
پیریدوکسین ۱٫۰۱۰ میلی گرم %۷۷
ریبوفلاوین ۰٫۲۶۷ میلی گرم %۲۰
A ویتامین ۵۳۰ IU %۱۸
C ویتامین ۸۰٫۸ میلی گرم %۱۳۵
الکترولیت ها
سدیم ۱۴۸ میلی گرم %۱۰
پتاسیم ۱۷۲۴ میلی گرم %۳۷
مواد معدنی
کلسیم ۱۱۱میلی گرم %۱۱
مس ۰٫۳۲۸ میلی گرم %۳۷
آهن ۱۱٫۱۰ میلی گرم %۱۳۹
منیزیم ۲۶۴ میلی گرم %۶۶
منگنز ۲۸٫۴۰۸ میلی گرم %۱۲۳۵
فسفر ۲۵۲ میلی گرم %۳۶
سلنیوم ۵٫۶ میکرو گرم %۱۰
روی ۱۰٫۰۹ میکرو گرم %۱۰

 

خواص درمانی و دارویی زعفران 

 

خواص عرق گیاهی زعفران و قیمت خرید و فروش آن
خواص عرق گیاهی زعفران و قیمت خرید و فروش آن
  • جلوگیری از نابینایی
  • تسهیل در قاعدگی
  • کاهش فشارخون
  • کاهش درد عضلانی
  • افزایش هوش
  • جلوگیری از ریزش مو
  • بهبود الگو های خواب
  • درمان آلزایمر
  • رفع ناراحتی‌های زنانگی مانندرفع بی‌نظمی در قاعدگی
  • تقویت حواس و مغز
  • دفع سنگ مثانه
  • بهبود زخم و سوختگی
  • کاهش کلسترول
  • تسکین دردهای آرتریت
  • قاعده آور
  • ضد نفخ
  • مقوی معده
  • اشتهاآور
  • خواب آور و آرامش بخش
  • از بین برنده بوی بد دهان
  • افزایش دهنده قدرت حافظه
  • تقویت قوای جنسی
  • کمک به بهبود عملکرد قلب و کبد
  • شاداب کننده پوست
  • کاهش دهنده فشار و چربی خون
  • نشاط آور

آنتی باکتریال (ضد باکتری)

عرق گیاهی زعفران دارای خواص ضدمیکروبی و ضد باکتریایی است  که از رشد و گسترش باکتری ها جلوگیری می کند. اگر دچار مسمومیت های غذایی از طریق غذاهای آلوده، قارچ ها یا گیاهان سمی شدید، عرق گیاهی زعفران باعث بهبود مسمومیت های غذایی می شود.

کاربرد عرق گیاهی زعفران در بهبود بیماری های تنفسی

از عرق گیاهی زعفران برای درمان بسیاری از بیماری ها  استفاده می شود . از نارسایی هایی که می توان اشاره کرد بیماری آسم، برونشیت، سرفه است. عرق گیاهی زعفران سرشار از آنتی اکسیدان های مفید است که خاصیت تسکین دهنده و ضدالتهابی دارد و باعث بهبود بیماری های دستگاه تنفسی می شود. هم چنین عرق زعفران باعث افزایش اکسیژن رسانی می شود.

خواص عرق گیاهی زعفران در تقویت سیستم ایمنی

با توجه به شرایط کنونی ایران و جهان در مقابله با شیوع گسترده کرونا باید به تقویت سیستم ایمنی بدن پرداخت. با تقویت سیستم ایمنی می توانید شانس محافظت از سلامتی خود را دربرابر بیماری افزایش دهید. با مصرف منظم عرق زعفران می توان سیستم ایمنی بدن را مقاوم کرد . عرق گیاهی زعفران به دلیل وجود  آنتوسیانین‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

اثر ضد سرفه عرق گیاهی زعفران

از بیماری های رایج فصل سرما آنفولانزا و انواع سرما خوردگی است . از عوارض سرماخوردگی می توان به سرفه های خشک و گلودرد اشاره داشت. اگر برای یک بار دچار سرفه های خشک شده باشید متوجه می شوید که چقدر آزاردهنده می باشد. کروسین و سافرانال از مواد فعال موجود در گیاه زعفران است که دارای تأثیرات ضد سرفه می باشد.

کاربرد عرق گیاهی زعفران در بهبود افسردگی

افسردگی نوعی اختلال روانشناختی است که برروی خلق وخوی افراد تأثیر می گذارد. افراد افسرده انرژی و روحیه کافی را برای انجام فعالیت روزانه ندارند.افسردگی اگر پیشرفت کند و کنترل نشود ممکن است منجر به خودکشی شود. روش ها و داروهای زیادی برای درمان افسردگی وجوددارد. داروهای شیمیایی ممکن است نقش چشمگیری در بهبود افسردگی داشته باشند ولی در طولانی مدت باعث عوارض جانبی می شوند.

سالهای زیادی است که داروهای گیاهی در سراسر جهان برای درمان افسردگی استفاده می شود. از داروهای گیاهی شناخته شده برای بهبود افسردگی عرق گیاهی زعفران می باشد. عرق گیاهی زعفران برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط بسیار اثر بخش است. البته کلاله زعفرات تأثیر بیشتری دراین زمینه دارد ولی عرق زعفرانی که از گلبرگ زعفران تهیه می شود  ارزان تر و از نظر اقتصادی مناسب تر است. این عرق هم چنین باعث کاهش علائم افسردگی پس از زایمان در خانم ها می شود.

اثرات ضد درد و ضد التهاب

براساس تحقیقات نشان داده شده است که عصاره گلبرگ های زعفران دارای اثرات ضددرد و ضد التهاب می باشند. این گیاه باعث بهبود التهاب های مزمن می شود ولی روی التهاب حاد و پیشرفته اثرگذار نمی باشد.

خواص عرق گیاهی زعفران در جلوگیری از نابینایی

استفاده از گلبرگ زعفران باعث بهبود وضعیت بینایی می شود. هم چنین خواصی که عرق زعفران دارد باعث پیشگیری از بیماری های چشمی می شود. این عرق دارای عناصری بسیار مهم و قوی است که باعث تقویت قدرت بینایی می شود و از کاهش قدرت بینایی و نابینایی پیشگیری می کند.براساس مطالعات که در مراکز چشم پزشکی و تحقیقات بینایی استرالیا انجام شد، دریافتند که گیاه زعفران بروی ژن هایی که به عملکرد بهتر سلول های بینایی کمک می کند، نقش مهمی دارد.

خواص عرق گیاهی زعفران در محافظت از کبد

کبد یک عضو مهم در بدن است که اگر عملکرد دچار اختلال شود، خطرات جدی سلامتی انسان را تهدید می کند . وجود مقداری چربی در کبد انسان طبیعی است ولی اگر مقدار این چربی از به مقدار ۵ تا ۱۰ درصد برسد، شما دچار کبد چرب شده اید. کبد چرب می تواند برای سلامتی بدن انسان بسیار مخرب باشد. در طب سنتی درمان گیاهی کبد چرب با استفاده از گیاهان دارویی بسیار سفارش شده است. براساس مطالعات انجام شده مصرف ویتامین ها، گیاهان و برخی از مکمل ها ممکن است باعث بهبود بیماری کبد چرب و جلوگیری از پیشرفت بیماری کبد می شود . گلبرگ زعفران سرشار از آنتی اکسیدان ها است و از انباشته شدن چربی پیشگیری می کندو برای درمان کبد مناسب است.

خواص عرق گیاهی زعفران درتقویت سیستم گوارشی

با توجه به اینکه عرق گیاهی زعفران باعث هضم غذا می شود .می توان گفت که یکی دیگر از فوائد آن تقویت دسستگاه گوارش است . این عرق دارای خاصیت اشتها آور است .

فوائد عرق گیاهی زعفران در رفع اختلالات خواب

خواص عرق گیاهی زعفران و قیمت خرید و فروش آن
خواص عرق گیاهی زعفران و قیمت خرید و فروش آن

به افرادی که دارای اختلالات بی خوابی و بد خوابی هستند . می توانیم این نوید را بدهیم که عرق گیاهی زعفران با داشتن خواص آرامش بخشی که دارد، تأثیرات شگفت انگیزی در تنظیم شدن زمان و کیفیت خواب شما خواهد داشت.

کاربرد عرق گیاهی زعفران در بهبود عملکرد قلب

عرق گیاهی زعفران می تواند کلسترول خون را کاهش دهد . با توجه به این که یکی از علل بیماری های قلبی، افزایش کلسترول خون است . با استفاده منظم از این عرق می توان تا حد زیادی از آن کاست.

خواص عرق گیاهی زعفران در جوان‌سازی پوست

عرق گیاهی زعفران ترکیب بسیار مناسبی برای پاکسازی و تمیز کردن سطح پوست می باشد.همچنین رادیکال های آزاد را حذف و به کاهش چین و چروک های پوست کمک کرده و به جوانسازی پوست شما کمک می کند . کافی است پنبه ای را با این عرق آغشته کرده و پوست صورت و گردن را با آن ماساژ دهید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه، با آب سرد پوست خود را شستشو دهید.

مضرات عرق گیاهی زعفران 

  • مصرف صحیح و دردوز مناسب عرق گیاهی زعفران هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.
  • اگر این عرق را بیش از حد مجاز مصرف کنید، میزان اضطراب را افزایش می دهد.
  • استفاده بیش از حد آن باعث تغییر رنگ پوست می شود.
  • مصرف زیاد زعفران باعث آسیب زدن به کلیه ها می شود، اشتها را کم می کند و باعث سردرد و اختلال حواس می شود.
  • این عرق به دلیل طبع گرمی که دارد باعث اسهال، از دست دادن آب بدن و ترشح خون از راه ادرار می شود.
  • زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند، زیرا مصرف این عرق برروی سیستم تولید مثل اثر می گذارد و ممکن است باعث سقط جنین شود.

طرز تهیه عرق زعفران

طرز تهیه عرق زعفران بسیار آسان است. برای تهیه عرق زعفران شما نیاز به گلبرگ های خشک شده گل زعفران دارید. همچنین برای این کار شما نیاز به یک دستگاه عرق گیری خانگی نیز دارید. بعد از تهیه این موارد شما می توانید عرق زعفران خانگی خود را تولید کنید.

مقداری از گلبرگ های خشک شده زعفران را درون مخزن دستگاه ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید. سپس درب مخزن را به خوبی بسته و مخزن را در معرض حرارت قرار دهید. بخارات حاصله را سرد کرده و مایع به دست آمده را درون یک بطری شیشه ای جمع آوری کنید. عرق گیاهی زعفران خواص بسیار زیادی دارد. شما با مصرف در حد اعتدال این عرق گیاهی می توانید از فواید بسیار زیاد این عرق گیاهی بهرمند شوید.

قیمت عرق گلبرگ زعفران

قیمت یک لیتر عرق گلبرگ زعفران در بازار حدود ۳۶ هزار تومان است. این قیمت ممکن است براساس کیفیت و حجم عرق گیاهی متغیر باشد. برای اطلاع از قیمت عرق زعفران می توانید به سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی و یا عطاری های محل خود مراجعه کنید.

گل زعفران برای چی خوبه

گل زعفران و عرق آن فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. تحقیقات نشان داده است گلبرگ های زعفران مانند کلاله این گیاه، خواص بسیار زیادی دارد. شما می توان گل های زعفران به شکل های مختلف مانند دمنوش، عرق گیاهی و پودر استفاده کنید. در طب سنتی این گیاه دارویی برای درمان مشکلاتی مانند بهبود سیستم گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود مشکلات تنفسی، درمان بی خوابی، بهبود مشکلات پوستی، بهبود گردش خون، درمان مشکلات کبدی و درمان اضطراب و استرس استفاده می شود. توصیه می شود از مصرف گل زعفران به مقدار زیاد، شدیدا اجتناب کنید.

مربای گل زعفران

شما می توانید از گل زعفران مربا نیز تهیه کنید. این مربا علاوه بر طعم و بوی عالی، دارای خواص دارویی بی نظیری نیز است. این مربا طبع گرمی دارد، بنابراین توصیه می شود به مقدار زیاد از آن استفاده نکنید.

دمنوش گل زعفران

یکی دیگر از روش های استفاده از گل زعفران، تهیه دمنوش آن است. شما برای تهیه این دمنوش گیاهی به گلبرگ های خشک شده گل زعفران نیاز دارد. روش تهیه این دمنوش بسیار ساده است. ابتدا مقداری آب را بر روی شعله به جوش آورید. سپس گلبرگ های خشک شده گل زعفران را درون یک قوری ریخته و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید.

سپس درب قوری را گذاشته و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قوری را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید. پس از دم کشیدن دمنوش خود را صاف کرده و بعد از سرد شدن میل کنید. دمنوش گل زعفران فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در طب سنتی این دمنوش گیاهی برای بهبود مشکلات عصبی مانند استرس بسیار توصیه می شود.

پودر گل زعفران

تولید کنندگان داروهای گیاهی برای راحتی استفاده عموم مصرف کنندگان، گلبرگ های خشک شده زعفران را به پودر تبدیل می کنند. شما از این پودر می توانید برای تهیه دمنوش، مربا و شربت استفاده کنید. توصیه می شود پودر گل زعفران را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

مضرات دمنوش گل زعفران

دمنوش و عرق گل زعفران فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما مصرف بیش از حد این دمنوش گیاهی، ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی بهمراه داشته باشد. برخی از عوارض شناخته شده مصرف بیش از حد این دمنوش شامل مشکلات گوارشی، بروز خون در ادرار، افزایش اضطراب و بی قراری، تغییر در رنگ پوست، کاهش اشتها و مشکلات کلیوی است.

توصیه می شود از مصرف بیش از حد این دمنوش گل زعفران، اجتناب کنید. همچنین توصیه می شود زنان باردار و مادران شیرده در دوران بارداری و شیردهی از مصرف این دمنوش گیاهی و اشکال دیگر زعفران خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا