Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص روغن آرنیکا چیست ؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن

روغن آرنیکا ، روغنی به رنگ زرد کم رنگ است که از گل های گیاه آرنیکا به دست می آید . این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است و قرن هاست که بشر از گیاه آرنیکا برای درمان مشکلات پوست و مو استفاده کرده است. امروزه نیز این روغن را اغلب در محصولات آرایشی و پوستی، و نیز صابون و شامپو به کار می برند.  روغن آرنیکا دارای میزان بالایی از چربی های اشباع و چرب غیر اشباع می باشد .  از کاربردهای این روغن می توان به تسکین دهنده دردهای عضلانی و درد غضروف ، کاهش درد و ورم مفاصل ،تب‌بر، ضدتشنج ، آنتی بیوتیک و ضدنقرس می توان نام برد.

از این گیاه در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده ، معطر کننده ی نوشیدنی ها ، آب نبات و پودینگ ، دسرهای سرد می توان استفاده کرد. همچنین خرید روغن آرنیکا به وفور در عطرسازی و صنعت آرایشی و بهداشتی انجام می شود و در ادامه این مطلب نشریه علمی جهان شیمی فیزیک  می خواهیم در مورد خواص روغن آرنیکا و نحوه استفاده و عوارض جانبی آن صحبت کنیم.

گیاه شناسی آرنیکا :

خواص روغن آرنیکا چیست ؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن
خواص روغن آرنیکا چیست ؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن

گیاه آرنیکا گیاهی چند سال هبا گل هایی به رنگ زرد و نارنجی  (Arnica montana)  با ساقه های کرکدار است . این گیاه  از خانواده مرکبان یا کاسنیها آستراسه     Asteraceae  است و در مناطق کوهستانی رشد می کند .آرنیکا  دارای ریشه ای لیفی قرمز بده و نخستین برگ های آن به شکل گروهی از یقه گیاه خارج می شوند . این برگ ها بزرگ ، بیضی شکل و نوک تیز می باشند. گلهای زرد و نارنجی رنگ آن دارای قطر ۳ الی ۵ سانتی متر است . میوه آن فندقی با کرک های ریز است . ارتفاع این گیا هبه ۳۰ الی ۶۰ سانتی متر می رسد و بومی مناطق اروپای شمالی و مرکزی است . این گیا هرا با نام های تنباکوی کوهی، همیشه بهار کوهی آرنیکا می شناسند و دارای ۵۰ گونه است.

طبع روغن آرنیکا :

سرد و خشک

خواص روغن آرنیکا :

Arnika, Arnica, montana

خواص روغن آرنیکا در تقویت سیستم ایمنی بدن :

آنتی اکسیدان ها از عوامل مهم در عملکرد سیستم ایمنی ما هستند. این مواد از سلامتی بدن دربرابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. اگر رادیکال های آزاد در بدن باقی بمانند می توانند  به دیورا سلول آسیب برسانند برسانند و باعث مرگ سلولی بشوند . مطالعات نشان می دهد که گیاه آرنیکا دارای آنتی اکسیدان های فعال است و قادر است ااز بدن انسان درمقابل بیماری های قلبی ، سرطان ، استئوآرتریت محافظت کند. هم چنین براساس تحقیقات گیاه آرنیکا دارای خواصی است که می تواند باعث تحریک تولید گلبول های سفید بشود. همانطور که میدانید گلبول های سفید اولین خط دفاعی دربرابر سیستم ایمنی بدن می باشند. این روغن در ۳ ساعت کاملاً جذب پوست می شود.

بهبود کبودی پوست با روغن آرنیکا:

خواص روغن آرنیکا چیست ؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن
خواص روغن آرنیکا چیست ؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن

به تغییر رنگ پوست در یک ناحیه را کبودی می گویند. زمانی که آسیب می بینید و رگ های خونی شما پاره می شود کبودی ایجاد می شود. ازر وغن های مطلوب برای درمان طبیعی و رفع کبودی ، روغن آرنیکا می باشد . با ماساژ این روغن در محل کبودی در عرض دو الی سه روز کبودی کاملاً از بین می رود.

براساس تحقیقاتی که در دانشگاه نورث وسترن بروی پوست انجام شده ، نشان داده شده است که مصرف موضعی آرنیکا نسبت به غلظت فرمولاسیون ویتامین K در کاهش کبودی بسیار مؤثر است. محققان از وجود تعدادی از مواد تشکیل دهنده فعال در آرنیکا که که خواص ضد کبودی دارند و از مشتقات کافئین هستند خبر دادند.

کاریرد روغن آرنیکا در درمان آرتروز :

خواص ضد التهاب آرنیکا تنها مزیت آن نیست بلکه این گیاه توانایی تسکین در درا نیز دارد . استفاده موضعی از روغن آرنیکا  ، درد های بدن را از بین می برد ، چرا که این روغن به عنوان یک ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن عمل می کند و در بهبود درد های آرتروز فعال است.

آرنیکا هم چنین یک درمان مفید برای استئوآرتریت زانواست . این روغن یک درمان گیاهی بی خطر، قابل تحمل و مؤثر برای درمان استئوآرتریت متوسط زانو می باشد.

مزایای روغن آرنیکا در سلامت قلب و عروق :

روغن آرنیکا دارای اسید چرب های غیر اشباع می باشد .  چربی های غیر اشباع جزء چربی های مفید و سالم شناخته می شوند که به کاهش فشارخون و میزان کلسترول  خون کمک می کنند . این روغن با داشتن اسید اولئیک و اسید لینولئیک برای کاهش التهاب مفید است  و می تواند خطر ابتلا به آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته را کاهش دهد.

این روغن هم چنین باعث افزایش گردش خون می شود و این امر باعث کاهش انعقاد خون در دستگاه قلب و عروق وکاهش فشار خون می شود و از لخته شدن خون پیشگیری می کند و انرژی بدن را افزایش می دهد.

خواص روغن آرنیکا در درمان میگرن :

درباره تاثیر ماساژ روی میگرن بار وغن آرنیکا  تحقیقات زیادی نشده است اما در تحقیقاتی که با تازگی انجام گرفته افرادی که با این روغن  ماساژ را انجام داده اند ، تعداد سردرد هایشان کمتر شده است. یکی از عوامل تشدید و تحریک کننده میگرن استرس است.

بنابراین کافیست چند قطره از این روغن را بر روی  گردن بچکانید و ماساژ دهید  ، می تواند به سرعت میگرن را کاهش دهد.

خواص روغن آرنیکا برای سلامت مو :

با توجه به اینکه روغن آرنیکا  کاهنده التهاب است، و می تواند  باعث ازبین رفتن  باکتری های پوست سر شود  ،اغلب افراد معتقدند که  استفاد هاز این روغن  به صورت موضعی  می تواند روی مشکلات پوست سر تآثیر بگذارد..

رفع ریزش مو :

ریزش مواز مشکلاتی است که همه افراد ، چه زن و چه مرد،  از آن رنج می برند .ریزش مو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن ها قابل درمان است. برا یجلوگیری از ریزش مو باید فولیکول های مو را تقویت کنید. روغن آرنیکا با تقویت پروتئین های موجود در مو باعث تقویت فولیکول های مو می شوند. هم چنین این روغن پوست را از آلودگی ها پاک می کند و از ریزش موجلوگیری می کند . این روغن حتی اگر التهابی در پوست سر خود داشته باشید که موجب خارش و سوزش و ریزش مو شود ، می تواند درمان کند.

درمان شوره سر:

شوره سر ناشی از خشکی پوست یاعفونت قارچی یا التهاب پوست است. این روغن بسیار مناسب درمان شوره سر است و می تواند بافت پوست سر را احیا کند و التهاب و خارش آن رابرطرف کند.

درمان موخوره:

روغن آرنیکا با خواص فوق العاده خود  نه تنها باعث تقویت ریشه مو می شود بلکه ساقه آن رانیز تقویت می کند. با ماساژ این روغن  روی موهای خود ، پروتیئن های سالمی بهم و های خود تزریق می کنید که ازموخوره نیز جلوگیری می کند.

جلوگیری از سفیدی زودرس موها :

زمان سفید شدن مو اغلب به عوامل محیطی و ژنتیکی بستگی دارد. بنابراین جلوگیری از سفید شدن مو در سن جوانی کمی سخت است. ولی با این حال می توان با حفظ سلامتی وتقویت فولیکول مو ، عمر آن را افزایش داد. . مصرف روغن آرنیکا، با افزایش طول عمر مو باعث می شود که آنها دیرتر از زمان طبیعی خود سفید شوند.

نحوه استفاده از روغن آرنیکا جهت تقویت موها:

برای درمان بیماری های پوستی و مو و تقویت آنها  باید از این روغن به صورت موضعی استفاده کنید. روش های استفاده از این ماده نیز به شرح زیر است

  • دو یا سه قطره از روغن آرنیکا را با ۸ الی ۱۰ قطره روغن حامل ( روغن زیتون یا روغن نارگیل ) مخلوط می کنید و آن را روی سر ماساژ دهید.حداکثر ۱۵ دقیقه اجازه دهید بر روی سرتان بماند.
  • چنانچه حوصله تهیه این ماسک راندارید، چند قطره از این روغن را در شامپو ریخته واز آن روزانه استفاده کنید.

خرید روغن آرنیکا :

هنگام خرید این روغن سعی کنید ، محصولی را که انتخاب می کنید حاوی روغن دیگری نیز باشد . رزماری ، کره شیا ، روغن هسته انگور ، رزماری ، همه از مواد طبیعی و ارگانیک ساخته شده است که سلامتی پوست ومو را تأمین می کند.

عوارض جانبی ارنیکا:

مشکلات قلبی :

این روغن دارای ماهیت تحریک کننده قدرتمندی است  که باعث بی نظمی ضربان قلب می شود و برای برخی افراد مخصوصآ افرادی که دچارمشکلات قلبی هستند ، منج ربه تشنج می شود . بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات عصبی :

اگر افرادی به بیماری عصبی مانند صرع دچار هستند ، باید از مصرف این روغن خودداری کنند ، چون این روغن مشکلات سیستم عصبی را تشدید می کند.

زخم های باز:

برای زخم های باز از روغن آرنیکا استفاده نکنید . این روغن خاصیت سمی دارد و باید از استفاده آن برای این موارد پرهیز کنید.

مشکلات معده:

استفاده خوراکی از این روغن توصیه نمی شود . مصرف آن در مقدار بالا می تواند سمی باشد. ولی اگر بخواهید مصرف کنید باید آن را رقیق کنید ، در غیر این صورت دچار مشکلات گوارشی مانند تهوع ، استفراغ ، نفخ ، اسهال ، درد شکم می شود.

خونریزی:

مصرف بیش از حد روغن آرنیکای خالص  می تواند باعث خونریزی داخلی شود که بسیار خطرناک و مرگ آفرین است. همانطور که ذکر شد، مصرف خوراکی آن اصلاً توصیه نمی شود، مگر این که طبق تجویز دکتر و به شکل رقیق شده باشد.

آلرژی :

مصرف صحیح این روغن برای همه افراد بی ضرر است . اما بعضی از  افرادی هستند که نسبت به آن  آلرژی دارند، ممکن است بعد از استعمال این روغن دچار واکنش آلرژیک شوند. نشانه های این نوع آلرژی عبارتند از:

  • کهیر
  • خارش
  • آبریزش بینی
  • التهاب سینوس ها
  • سردرد
  • مشکل تنفسی

اگر بعد از استفاده از این روغن روی مو و پوست سر متوجه چنین علایمی شدید. از استفاده این روغن صرف نظر کنید وسریع پمحل مورد نظر را بشویید.گاهی با مصرف روغن گیاهی آرنیکا   ضربان قلب و فشار خون نیز بیشتر شود. هم چنین استفاده از این روغن برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود و ممکن است برای سلامتی نوزادانی که مادرانشان آرنیکا مصرف می کنند ، عوارض داشته باشد.

خلاصه :

روغن آرنیکا روغنی با خواص بی نظیر برای سلامتی است و یک ماده ایمن برای اکثر افراد است. اگر برای اولین بار از این روغن برای پوست خود استفاده می کنید ، مقداری از آن را روی پوست خود که در معرض دید نباشد تست کنید . اگر پوستتان واکنش آلرژیک نشان نداد، از آن برای درمان موضعی استفاده کنید. همیشه به یاد داشته باشید  که روغن آرنیکا خوراکی نیست.

روغن آرنیکا دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است. این خواص بعضی افراد را به این باور رسانده است که برای درمان شوره سر، ریزش مو و موخوره می تواند از این ماده به صورت موضعی استفاده کرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا