Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل بنفشه چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی گل بنفشه ، دمنوشی خوش رنگ و خوشبو می باشد و در طب سنتی از دمنوش گل بنفشه به دلیل داشتن خواص درمانی ، بسیار استفاده می شود. برای تهیه دمنوش گیاهی گل بنفشه از تمام اجزا این گیاه می توان استفاده نمود و از همه مهمتر اینکه تمام اجزا این گیاه دارای خواص درمانی می باشند. دمنوش های گیاهی بهترین گزینه برای جایگزین کردن نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه می باشند ، زیرا دمنوش های گیاهی بدون کافئین هستند و برای سلامتی نیز بسیار مفید می باشند.

دمنوش گل بنفشه خاصیت آرامش بخشی بسیار قوی دارد و برای افرادی که دچار بی خوابی و یا استرس و اضطراب هستند ، گزینه ای بسیار کاربردی و عالی است. طبیعت دمنوش گل بنفشه سرد و خشک است بنابراین مناسب افرادی با طبع گرم است.

از دمنوش گل بنفشه برای درمان ناراحتی های تنفسی مانند سرفه ، برونشیت و سیاه سرفه استفاده می شود. حتی در زمان های که شما گلودرد و سرماخوردگی و مشکلات لثه دارید می توانید از آن استفاده کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما بمانید.

گل بنفشه چیست

نام علمی این گیاه Viola odorata می باشد و در زبان فارسی به این گیاه گل بنفشه گفته می شود. این گیاه بومی آمریکا و اروپا است ، ولی امروزه در تمام دنیا نیز کشت می شود. گیاه گل بنفشه در جنگل ها ، مراتع و چمنزارهای مرطوب به صورت خودرو رشد می کند. گل های بنفشه در فصل بهار شکوفا می شوند و این بنفشه های شیرین دارای پنج گلبرگ کوچک به رنگ بنفش عمیق هستند ، اما می توانند به رنگ  بنفش روشن ، آبی مایل به زرد یا سفید نیز باشند.

برگ های این گیاه به شکل قلب و به رنگ سبز تیره می باشد. ریشه های این گیاه به صورت رونده است و از همین طریق این گیاه گسترش پیدا می کند. گل های بنفشه معطر و دارای رایحه دل انگیزی هستند و در گذشته های دور مردم گل بنفشه را به عنوان نماد سادگی ، فروتنی و وفاداری می شناختند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل بنفشه چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل بنفشه چیست و طرز تهیه آن

ترکیبات موثره دمنوش گیاهی گل بنفشه

از نظر ترکیبات گل بنفشه می توان گفت ، برگ های این گیاه دارای ویتامین های C و A می باشند. گل بنفشه همچنین حاوی اسید سالیسیلیک است و این ماده برای درمان دردهای بدن ، التهابات و پیشگیری از لخته شدن خون مفید است. همچنین طبق تحقیقاتی که صورت گرفته نشان می دهد ، که گل بنفشه دارای خواص شیمیایی محافظتی و ضد سرطانی است.

فایده دیگر دمنوش گل بنفشه این است که این گیاه پرخاصیت می تواند برفک دهان را نیز درمان کند.  همچنین از فواید دیگر دمنوش گیاهی گل بنفشه می توان به این اشاره کرد ، که برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما ، پسوریازیس و آکنه نیز کارایی دارد.

فواید و مزایای دمنوش گیاهی گل بنفشه برای سلامتی

ممکن است فشار خون را کاهش دهد

ترکیبات آنتی اکسیدانی مهم در این دمنوش گیاهی ، آلکالوئیدها و فلاونوئیدها می باشد. این دو ترکیب مهم خواص آرامبخشی دارند و قادر هستند که فشار خون را تنظیم و کاهش دهند. همچنین می توان گفت فلانوئیدهای موجود در دمنوش گیاه بنفشه خاصیت دیورتیکی دارد و مصرف این دمنوش گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا می باشد.

خاصیت ضدالتهابی و ضد درد دارد

ترکیباتی از جمله اسید سالیسیلیک در گیاه گل بنفشه وجود دارد که باعث کاهش درد و التهابات در بدن می شود. حتی وجود این ماده در این دمنوش گیاهی باعث درمان عفونت های التهابی مانند برونشیت ، سینوزیت و گلو درد می شود. مصرف دمنوش گل بنفشه برای درمان و رفع انواع التهابات موثر و مفید می باشد. همچنین مواد شیمیایی و ترکیبات مفید موجود در این گیاه مانند آسپرین عمل می کند و می تواند سردرد و آرتریت را نیز درمان کند.

ممکن است باعث تقویت سیستم گوارشی شود

موسیلاژ و فلور موجود در این دمنوش گیاهی بر روی عملکرد دستگاه گوارش تاثیر می گذارد. موسیلاژ نوعی فیبر است که باعث کاهش کلسترول بد و باعث حرکت بهتر روده ها می شود و مشکلاتی از جمله نفخ و یبوست را درمان می کند. همچنین می توان گفت وظیفه ترکیبات فلور در بدن این است که باعث تحریک روده می شود تا هضم غذا بهتر در بدن صورت گیرد.

باعث برطرف شدن مشکلات پوستی می شود

آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش گل بنفشه ، باعث از بین رفتن  تاثیرات رادیکال های آزاد بر روی پوست شده و از پیری پوست نیز جلوگیری می کند. برای شفافیت پوست می توانید دستمالی را به دمنوش گل بنفشه آغشته کنید و بر روی پوست بمالید و این کار را یک هفته مداوم انجام دهید و شاهد تغییراتی بر روی پوست خود باشید. این عمل باعث می شود خشکی، اگزما، آکنه و برخی دیگر از مشکلاتی پوستی درمان و حتی از بین برود.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل بنفشه چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل بنفشه چیست و طرز تهیه آن

ممکن است باعث بهبود هموروئید شود

آزمایشات صورت گرفته بر روی تعدادی از افرادی که مبتلا به بیماری هموروئید بودند نشان داد که ماده ای به نام زیتن در درمان این بیماری بسیار موثر واقع شده است. محققان همچنین دریافتند که دمنوش گل بنفشه حاوی زیتن می باشد و این ماده ارزشمند قادر است التهابات عضلات دچار خونریزی شده بر اثر هموروئید را کاهش داده و آنها را بهبود ببخشد.

ممکن است باعث بهبود خواب شود

افرادی که دچار کم خوابی هستند و از این مشکل رنج می برند ، می توانند از دمنوش گل بنفشه استفاده کنند. این دمنوش گیاهی به دلیل مواد و ترکیبات عالی که دارد  باعث می شود رطوبت کافی به مغز برسد و فرد راحت تر بخوابد و به خوابی عمیق فرو برود.

باعث درمان آفت دهان می شود

دمنوش گل بنفشه برای درمان آفت و برفک دهانی بسیار مفید می باشد. به همین خاطر می توانید مقداری از دمنوش گل بنفشه را در دهان خود نگهدارید و بعد از چند ثانیه آن را بیرون بریزید. بعد از چندین بار تکرار کردن این عمل آفت ها کم کم از بین می روند.

به درمان بیماری های ریوی کمک می کند

این دمنوش گیاهی طبعی سرد و خنک دارد و همین خاصیت آن باعث انعطاف‌ پذیری و نرم ‌شدن ریه و مجاری هوایی می شود. همچنین موسیلاژ موجود در این گیاه باعث درمان بیماری های ریوی و خشونت صدا می گردد. فواید درمانی دیگر این دمنوش گیاهی ، خاصیت اکسپکتورانتی آن است که  می تواند به کاهش التهابات ریوی و غشای مخاطی کمک می کند.

مصرف دمنوش گیاهی گل بنفشه در دوران بارداری و شیردهی

طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی دمنوش گیاهی گل بنفشه ، نشان داده شده است که از این دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی به هیچ وجه نباید استفاده شود ، زیرا ممکن است عوارض جانبی خطرناکی بر روی بدن مادر و نوزاد در این دوران داشته باشد.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی گل بنفشه

این دمنوش گیاهی عوارض جانبی اندکی دارد و در این زمینه نیز باید گفت که مصرف بیش از اندازه دمنوش این گیاه باعث اسهال و استفراغ در فرد خواهد شد .

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل بنفشه چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل بنفشه چیست و طرز تهیه آن

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل بنفشه

 عناصر مورد نیاز :

  • ۲-۳ قاشق چای خوری گل و برگ گیاه گل بنفشه تازه یا خشک شده که به قطعات کوچکتر خرد شده اند.
  • ۲- لیوان آب جوش
  • عسل یا نبات به مقدار لازم

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی گل بنفشه

مرحله ۱: آب را بجوشانید

برای آماده کردن هر دمنوشی به آب جوش نیاز دارید. در نتیجه اولین مرحله این است ، که مقداری آب را به مقدار لازم درون کتری ریخته و بر روی شعله مستقیم گاز قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا آب به جوش آید. زمانی که آب به جوش آمد به سراغ مراحل دیگر می رویم.

مرحله ۲: تهیه دمنوش

در این مرحله باید مقداری از گل بنفشه را درون قوری بریزیم و به آن آب جوش اضافه کنیم سپس درب قوری را می گذاریم و قوری را بر روی شعله غیر مستقیم گاز قرار می دهیم و حدود ۲۰ دقیقه زمان می دهیم تا دمنوش دم بکشد و حاضر شود. زمانی که دمنوش حاضر شد ، می توانیم بوسیله یک صافی دمنوش را صاف کنیم .

نکته مهم برای تهیه دمنوش گل بنفشه این است که این دمنوش گیاهی نباید بجوشد ، زیرا جوشیدن زیاد باعث کاسته شدن خواص درمانی این دمنوش گیاهی خواهد شد . زمانی که این دمنوش گیاهی حاضر شد ، بهتر است همان زمان میل شود و اگر دمنوش باقی بماند باید آن را دور بریزید و نگه ندارید.

مرحله ۳ : طعم

طعم دادن به دمنوش های گیاهی اختیاری می باشد و برای اینکه طعم متفاوتی داشته باشید ، می توانید مقداری عناب ، دارچین و یا هر چیز دیگری را که دوست دارید ، به دمنوش خود اضافه کنید و طعم های جدیدی را بدست آورید. حتی برای اینکه طعم شیرین به دمنوش خود بدهید ، می توانید مقداری نبات یا عسل به آن اضافه کنید.

گل بنفشه برای سرماخوردگی

گل بنفشه یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی است. این گیاه دارویی را می توانید از عطاری ها به صورت فله یا بسته بندی شده خریداری کنید. قیمت داروهای فله معمولا کمتر است و از نظر بهداشتی توصیه می شود انواع بسته بندی گیاهان دارویی را تهیه نمایید زیرا آنها در کارخانه تحت فرآیندهای مختلف قرار می گیرند و آلودگی های انواع فله را ندارند.

یکی از فواید گل بنفشه در درمان سرماخوردگی کاهش درد و التهاب است. علاوه بر این می تواند مشکلات تنفسی را نیز برطرف کند. زیرا در سرماخوردگی معمولا ریه ها نیز دچار التهاب شده و تنفس فرد با مشکل مواجه است. برای این منظور می توانید گل بنفشه را به صورت دمنوش چند بار در روز مورد استفاده قرار دهید.

برای کسب نتایج بهتر می توانید از کارشناسان طب سنتی کمک بگیرید و حتی این دمنوش را به صورت ترکیبی با دیگر داروهای گیاهی برای درمان موثرتر مورد استفاده قرار دهید. مثلا ترکیب این دمنوش با عسل یا همراه با گل گاوزبان در درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. این گیاه به دلیل طبع سرد و خنک خود خواص ضد تب نیز دارد و می تواند علائم بیماری سرماخوردگی را کاهش دهد. علاوه بر این به عنوان معرق شناخته می شود. بنابراین با دفع سموم از بدن کمک می کند زودتر درمان شوید.

استفاده روزانه از دمنوش گل بنفشه به صورت روزانه در حین سرماخوردگی برای بهبود شما بسیار موثر است و کمک می کند علائم بیماری کمتر شما را اذیت کند. بنابراین بد نیست به جای استفاده از داروهای شیمیایی که کلی عوارض جانبی دارند از این دمنوش گیاهی مفید برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا