Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص روغن هل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

عمومی

روغن هل از خواص و فواید باورنکردنی برخوردار است و از دانه هل بدست می آید . هل نه تنها در به عنوان ادویه در پخت و پز استفاده می شود بلکه از گیاهان دارویی مهمی است که در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد. خواص روغن هل بسیار است که می توان به بهبود سلامت پوست و مو، درمان سکسکه و گلودرد، محافظت از دستگاه گوارش، اسپاسم عضلانی ،تسکین تشویش، استرس و آفتاب سوختگی اشاره کرد . این روغن دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده است و باعث دفع سموم پوستی و میکروبی می شود.

هل علاوه برطعم دلپذیری که دارد ، دارای رایحه ای خوش بو و معطر است که در محبوبیت آن نقش زیادی دارد . هل در فرهنگ ایرانی ، جایگاه خود را یافته به گونه ای که چای همراه با هل از پرطرفدارترین چای می باشد. هم چنین این گیاه در گذشته های دور در چین و یونان یک درمان مؤثر برای اختلالات گوارشی به حساب می آمد.

دربازار سه نوع هل برای مصرف کنندگان ارائه می شود ، هل سفید ، هل سیاه ، هل سبز ، که خاصیت دارویی هل سیاه نسبت به دو نوع هل دیگر بیشتر است بنابراین معمولا برای مصارف دارویی از آن استفاده می‌شود. روغن هل نیز خواصی چون دانه هل دارد . این روغن از فیبر ، کلسیم، آهن و فسفر ، پروتئین غنی است. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره خواص و فوائد روغن هل و نحوه مصرف آن صحبت می کنیم.

گیاه شناسی هل :

 

خواص روغن هل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
خواص روغن هل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

 

هل میوه ای بسیار کوچک با نام علمی  Zingiberaceae  متعلق تیره زنجبیلیان می باشد. این میوه دارای پوست تیره ای و عطری بسیار خوشبو است.  معمولاً این گیاه با غلاف‌های کوچک سبزرنگ دیده می شود. هل را به عنوان ملکه ادویه می شناسند و در لیست ادویه های گران قیمت در جایگاه سوم  قرار دارد .

درخت هل در نواحی کوهستانی و در سایه کوه ها و درختان به صورت وحشی رشد می کنند . ارتفاع این درخت  حدود ۳۰ الی ۵۰ سانتی متر است . برگ درخت هل سبز و نوک تیز است و دارای گل های ریز سفیدی است.

جدول مشخصات

نام گیاه دارویی هل
نام انگیسی گیاه دارویی Cardamom
نام علمی گیاه دارویی Elettaria cardamomum
نامهای رایج گیاه دارویی هل، کبار، هیل، هال
خاستگاه گیاه دارویی هند
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی پیشگیری از سرطان, دستگاه تنفسی, دستگاه گوارش, میل جنسی
خواص گیاه دارویی افزایش دهنده قوای جنسی, بهبود هضم غذا, پیشگیری از سرطان, درمان اسهال, درمان زخم معده, درمان نفخ معده
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی
عوارض گیاه دارویی منع مصرف برای کودکان و خانم‌های باردار و شیرده، احتیاط مصرف در بیماران مبتلا به فشار خون، التهاب پروستات و تپش قلب، بروز کولیک‌های صفراوی

خاستگاه :

این گیاه بومی قاره هند و اندرونزی است.ا مروزه در اقصی نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری قاره آسیا از جمله هند، چین، بوتان، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن، در دسترس است . بیشترین مصرف‌کننده‌های هل در جهان هندی‌ها و پاکستانی‌ها و جنوب بلوچستان ایران  هستند.

طبع روغن هل :

این روغن دارای طبع گرم و خشک است.

 مشخصات تغذیه ای هل :

درصد RDA ارزش تغذیه ای اصل
 ۱۵,۵٪  ۳۱۱ کیلوکالری انرژی
۵۲,۵٪ ۶۸,۴۷ گرم کربوهیدرات
۱۹٪ ۱۰,۷۶ گرم پروتئین
۲۳٪ ۶,۷ گرم چربی کل
۰٪ ۰ میلی گرم کلسترول
۷۰٪ ۲۸ گرم فیبر رژیمی
ویتامین‌ها
۷٪ ۱,۱۰۲ میلی گرم نیاسین
۱۸٪ ۰,۲۳۰ میلی گرم پیریدوکسین
۱۴٪ ۰,۱۸۲ میلی گرم ریبوفلاوین
 ۱۶,۵٪ ۰,۱۹۸ میلی گرم تیامین
۰٪ ۰ IU ویتامین A
۳۵٪ ۲۱ میلی گرم ویتامین سی

 

الکترولیت‌ها
۱٪  ۱۸ میلی گرم سدیم
 ۲۴٪ ۱۱۱۹ میلی گرم پتاسیم

 

مواد معدنی
۳۸٪ ۳۸۳ میلی گرم کلسیم
۴۲,۵٪ ۰,۳۸۳ میلی گرم فلز مس
۱۷۵٪ ۱۳,۹۷ میلی گرم آهن
۵۷٪ ۲۲۹ میلی گرم منیزیم
۱۲۱۷٪ ۲۸ میلی گرم منگنز
۲۵٪ ۱۷۸ میلی گرم فسفر
۶۸٪ ۷,۴۷ میلی گرم فلز روی

 

روش تهیه روغن هل :

خواص روغن هل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
خواص روغن هل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

برای تهیه روغن هل ابتدا باید روغن پایه آن را انتخاب کرد . برای این منظور معمولاً روغن بادام ، زیتون و کنجد انتخاب می شود. سپس برگ های گیاه یا بذر هل را می جشانید و یا دم می کنید و سپس آن را صاف می کنید. سپس محلول را صاف را درون روغن پایه بریزید و با حرارت کم اجازه دهید ، آب آن را تبخیر کنید. مقداری آب در ته ظرف باقی می ماند که به راحتی قابل جداکردن است.

رو ش دیگر تهیه روغن ، در یک بطری شیشه ای از هل ریز شده بریزید سپس بطری را ازروغن حامل پر کنید و در جای تاریک و خنک تا دوماه نگهداری کنید .

روغن هل و خواص آن :

روغن هل جزء روغن های گیاهی می باشد .

  • آرامش بخش
  • از بین برنده میکروب ها
  • بهبود در روند هضم غذا
  • کاهنده وزن
  • ازبین برنده سموم بدن
  • ضد عفونی کننده دهان و لثه ها
  • درمان کننده گلو درد
  • جلوگیری از آنفلونزا
  • درمان کننده نفخ معده
  • درمان کننده سکسکه
  • درخشان کننده پوست
  • درمان کننده آلرژی پوست
  • پاکسازی کننده پوست
  • درمان کننده خشکی و ترک  لب ها
  • مصرف روغن هل برای نوزادان
  • درمان کننده سر درد های سوداوی
  • از بین برنده خستگی و افسردگی مزمن
  • درمان کننده آسم و سرفه
  • درمان کننده یبوست
  • تقویت معده
  • کاهش دهنده فشار خون بالا
  • دفع کننده رسوب کلسیم و اوره از کلیه
  • عرق آور
  • درمان کننده سرما خوردگی
  • درمان کننده اسهال ناشی از گرما
  • ضد عفونی کننده و ضد باکتری
  • درمان سوزش معده
  • درمان کننده حالت تهوع
  • تقویت قوه حافظه و هوش
  • افزایش قدرت تمرکز
  • درمان کننده دیابت  نوع ۲
  • مناسب برای ماساژ درمانی
  • درمان کننده لک صورت
  • تقویت کننده مو
  • کمک به رشد سریع مو
  • تقویت قوای جنسی در آقایان
  • استفاده در انواع مواد شوینده و بهداشتی
  • درمان کننده استرس و اضطراب
  • ادرار آور

مزایای هل برای پوست چیست؟

خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی  از مزایای روغن هل برای پوست است  . هل آلرژی های پوستی را کاهش می دهد و پوست را بهبود می بخشد . هم چنین می توان از آن برای پاک کردن سطح پوست از آلودگی ها استفاده کرد.

روشن کننده پوست :

این روغن می تواند رنگ پوست را روشن کند و لکه های پوستی را از بین ببرد. شما با خرید روغن هل و استفاده منظم از آن می توانید پوستی شاداب و صاف داشته باشید . کافی است چند قطره از این روغن را روی پوست صورت خود ماساژ دهید و پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صورت خود را بشویید .

بهبود گردش خون :

هل دارای ویتامین C است که از آنتی اکسیدان قوی است .  مصرف خوراکی آن باعث تقویت گردش خون می شود . این گردش خون  می تواند برای سلامتی پوست شما مؤثر باشد.

درمان آلرژی پوستی :

آلرژی های پوستی  از بیماری های شایع است و ممکن است برای اغلب افراد اتفاق افتاده باشد . این بیماری مسری نیست . حساسیت پوستی باعث خارش ، تحریک و خشکی و پوسته پوسته شدن می شود. روغن هل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتری است و التهاب را کاهش می دهد . به عنوان یک ضد عفونی کننده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

هل مخصوصا نوع سیاه آن خواص ضد باکتری قوی دارد .کافیست چند قطره از روغن هل را به همراه ۱ قاشق غذاخوری عسل مخلوط نمایید سپس این ترکیب را روی صورت خود قرار دهید. پس از ۲۰ دقیقه صورت خودرا با آب ولرم شستشو نمایید .

تقویت سلامت قلب :

هل با داشتن خواص آنتی اکسیدانی سلامت قلب را افزایش می دهد. فیبر و سایر مواد مغذی می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد و باعث سلامت قلب شود. این روغن فشار خون را کاهش می دهد و متعادل می سازد.

کمک به بهبود افسردگی:

هل دارای خواص تسکین دهنده و آرامش بخش است و می تواند برای مقابله با افسردگی راه حل خوبی باشد.کافی است چند قطره از این روغن را در داخل دستگاه بوخور اضافه کنید و سپس از خواص بو و عطر آن بهره مند شوید. و یا اینکه چند قطره از آن روی دستمال بچکانید و عطر آن را استشمام کنید.

مبارزه با آسم :

خواص روغن هل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
خواص روغن هل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

هل با توجه به خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود  باعث بهبود فوق العاده  درعلائم آسم مانند خس خس، سرفه، تنگی نفس و تنگی در قفسه سینه می شود. هل با تقویت گردش خون ، تنفس در ریه ها را آسان می کند. این روغن برای درمان بیماری های تنفسی مانند آسم، برونشیت مفید است.

کافی است چند قطره از این روغن را در داخل دستگاه بخور بچکانید و سپس از خواص عطر آن بهره مند سازید. در روش دم چند قطره  از این روغن روی دستمال بچکانید و سپس عطر آن را استشمام نمایید .

خواص روغن هل درمان کننده یبوست:

یبوست بیماری است که در آن تخلیه روده به سختی انجام می شود، که معمولا با سفت شدن مدفوع همراه است . در یبوست مدفع از دستگاه گوارش به کندی عبور می کند و دفع می شود. یکی از راه های خانگی و مؤثر برای درمان یبوست استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن هل است . اگر روغن هل را با مقداری روغن سیاه دانه مخلوط کنیم و روی شکم خود بچکانید و سپس در جهت عقربه های ساعت شکم خودرا ماساژ دهید ، یبوست را درمان خواهد کرد.

بهبود در روند هضم غذا:

یکی دیگر از مشکلاتی که نمی توان آن را نادیده گرفت و می تواند دردراز مدت به دستگاه گوارش آسیب وارد کند ، مشکل هضم غذا است . روغن هل برای معده بسیار مفید است و به هضم غذا کمک مؤثری می کند . مصرف این روغن در طولانی مدت بر روی دستگاه گوارش اثرگذاری بالایی دارد .زیرا خاصیت روغن هل برای دستگاه گوارش در مصرف مداوم و طولانی مدت خود را نشان می دهد . خرید روغن هل و استفاده آن به عنوان یک روغن دارویی برای تمیز کردن دستگاه گوارش و تقویت فعالیت معده سفارش می شود. کافی است ۳ الی ۴ قطره از این روغن را همراه آب گرم و قبل از غذا میل نمایید .

ترفند لاغری با روغن هل :

روغن هل ، سوخت و ساز چربی را افزایش می دهد و به عنوان یک ملین به کاهش وزن کمک می کند . روغن هل به عنوان یک چربی سوز طبیعی عمل می کند.برای اینکه از خواص بینظیر هل بهرمند شوید کافیست چند قطره از روغن هل را به همراه آب گرم میل نمایید یا اگر به دنبال نتایج بهتری هستید علاوه بر روغن هل ، چند قطره از روغن زنجبیل هم را به آب گرم اضافه کنید و میل نمایید .

لاغری با روغن کرچک

 

مصرف روغن هل برای نوزادان

روغن هل برای نوزادان می تواند خواص فراوانی داشته باشد . مصرف این روغن تقویت عضلات و سلامت قلبی نوزادان ،سلامت دندان ها و لثه ، تقویت سیستم عصبی و افزایش تشکیل گلبول های قرمز می شود. بهتر است قبل از مصرف ، با پزشک در مورد مصرف روغن هل برای نوزادان مشورت کردد.

 

از بین برنده خستگی و افسردگی مزمن :

 

افسردگی از اختلالاتی است که اگر درمان نشود ، روان انسان را به خطر می اندازد.روغن هل دارای اثر ضد افسردگی است . بعضی از گیاهان داویی وجود دارد که استرس را کاهش می دهند و می توان از آن ها در کنار سایر روش ها برای مدیریت استرس استفاده کرد. هل دارای خواص آرامبخش بر روی بدن و ذهن و خستگی و افسردگی را کاهش می دهد. کافی است چند قطره از این روغن در دستگاه بوخور بچکانید و سپس از خواص آن بهره مند شوید.

عوارض مصرف روغن هل :

این روغن اگر به روش صحیح و در دوز مناسب مصرف شود ، هیچ گونه عوارضی را در پی نخواهد داشت. ولی از بیش از اندازه مصرف شود ،مصرف بیش  سبب بروز کولیک‌های صفراوی شود. زنان باردار یا شیرده و کودکان بهتر است هل استفاده نکنند . هل در افرادی که مبتلا فشار خون، التهاب پروستات و تپش قلب باید با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شود.

هم چنین بخوانید :

روغن گل مغربی چیست ؟ خواص ، مضرات و قیمت خرید و فروش

روغن ترب سفید و سیاه چیست ؟ خواص و کاربرد و قیمت آن

روغن چریش اکسیری شگفت انگیز برای مو، پوست و سلامتی

آشنایی با خواص و مزایای روغن برگ بو و قیمت خرید و فروش آن

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا