Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی کوهوش سیاه و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی کوهوش سیاه یک دمنوش گیاهی رایج در بسیاری از نقاط جهان است و تعدادی از مزایای شگفت انگیز سلامتی را برای شما به ارمغان می آورد. این دمنوش گیاهی یک آرامبخش طبیعی است که یائسگی و التهاب و سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می دهد و سطح کلسترول خون را کاهش داده و به طور سنتی برای القای درد زایمان در طب سنتی استفاده می شود.

دمنوش کوهوش سیاه ، یک دمنوش گیاهی است که از ریشه پودر شده یا عصاره گیاه کوهوش سیاه  تهیه می شود که از نظر علمی به Actaea racemosa معروف است. طعم این دمنوش کمی تلخ است و برای خوش طعم تر شدن باید آن را شیرین کرد.

وقتی ریشه های بلند این گیاه پودر شده و برای تهیه دمنوش استفاده شوند بسیاری از آنتی اکسیدان ها و مواد فعال مفید برای سلامتی ، از جمله کافئیک اسید ، اکتئین و سایر گلیکوزیدها و ترکیبات فرار را آزاد می کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

گیاه کوهوش سیاه چیست؟

کوهوش سیاه ، با نام علمی Actaea racemosa ، یک گیاه گلدار است که عمدتاً در مرکز و جنوب آمریکای شمالی یافت می شود ، اگرچه گاهی اوقات در کانادا نیز یافت می شود. اگرچه خود گیاه می تواند به دو فوت برسد و دارای سرهای گلدار زرد و سفید است ، اما قسمت ارزشمند کوهوش سیاه در زیر زمین در ریشه یافت می شود.

ریشه کوهوش هزاران سال است که به عنوان داروی گیاهی برای گروه های مختلف بومی در قاره آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد و در حالی که بسیاری از این اثرات دارویی از نظر علمی تأیید نشده است ، هنوز هم تعداد قابل توجهی از افرادی هستند که گیاه کوهوش سیاه را دارای اثرات دارویی می دانند.

مواد فعال موجود در گیاه کوهوش سیاه شامل ترکیبات مشابه سروتونین و همچنین اجزایی است که می توانند اثرات هورمون استروژن را در بدن زنان تقلید کنند. علاوه بر این ، کوهوش سیاه دارای تری ترپن ها ، ایزوفلاون ها ، تانن ها ، اسیدهای چرب ضروری و نشاسته های خاص است.

این گیاه به عنوان یک ماده ضد درد ، آرام بخش و ضد التهابی ، علاوه بر نقش فعلی مشهور آن در درمان و مدیریت قاعدگی و یائسگی ، یک گیاه فوق العاده ارزشمند است که می تواند به رژیم هفتگی شما برای اقدامات پیشگیرانه و درمانی اضافه شود.

خواص دمنوش گیاهی کوهوش سیاه

این گیاه بومی کانادا و جنوب ایالات متحده است و اولین بار توسط بومیان آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و همچنین می تواند مواد مغذی و مواد معدنی زیادی مانند منگنز ، سلنیوم ، سیلیکون ، روی ، ویتامین C و انواع ویتامین B را برای بدن تأمین کند. دمنوش کوهوش سیاه فاقد کافئین می باشد و حاوی هورمون فیتواستروژن  که مشابه استروژن است و در سراسر جهان برای درمان مشکلات سلامتی زنان مورد توجه قرار می گیرد. برای افرادی که مایل به نوشیدن دمنوش این گیاه نیستند ، یک فرم مکمل نیز از این گیاه در دسترس است که مصرف آن را به عنوان دارو آسان می کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی کوهوش سیاه و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی کوهوش سیاه و طرز تهیه آن

فواید و مزایای دمنوش گیاهی کوهوش سیاه :

سندرم پیش از قاعدگی را برطرف می کند :

کوهوش سیاه به دلیل خواص آرام بخش و ضد التهابی خود برای مدت طولانی در طب سنتی شناخته شده است. این دمنوش گیاهی به درمان درد و استرس سندرم پیش از قاعدگی ( PMS ) کمک می کند. مصرف منظم دمنوش کوهوش سیاه می تواند به شما در رهایی از گرفتگی های دردناک و نوسانات خلقی کمک کند و همچنین می تواند چرخه هورمونی را نیز تنظیم کند و در نتیجه مشکلات دوران قاعدگی را کاهش دهد .

ممکن است علائم یائسگی را برطرف کند :

دمنوش کوهوش سیاه به تحریک سطح استروژن کمک می کند ، که برای درمان و بهبود گرگرفتگی ، خشکی واژن و افسردگی مفید است . این دمنوش گیاهی به عنوان یک تونیک آدرنال برای از بین بردن استرس ناشی از یائسگی عمل کند.

ممکن است اثرات آرام بخشی داشته باشد :

این دمنوش گیاهی به عنوان یک آرامبخش طبیعی ، از بروز علائم افسردگی و اضطراب در شما جلوگیری می کند ، در حالی که به بهبود خواب کمک می کند. همچنین سردرد را تسکین داده و  خلق و خوی شما را بهبود می بخشد .

نوسانات خلقی را کاهش می دهد :

دمنوش کوهوش سیاه تأثیر بسیار زیادی بر تعادل هورمونی در بدن دارد و برای تنظیم خلق و خو و استرس بسیار مفید است . اگر از نوسانات خلقی یا حملات غیرقابل پیش بینی افسردگی رنج می برید ، دمنوش کوهوش سیاه می تواند به تنظیم ترشح هورمون ها در بدن شما کمک کرده و حالت روحی شما را کمی پایدار نگه دارد.

التهابات را برطرف می کند :

دمنوش کوهوش سیاه به طور موثری اسپاسم و تنش عضلانی را کاهش می دهد. درد را تسکین داده و جریان خون را بهبود می بخشد ، در نتیجه به بدن کمک می کند تا سموم ایجاد کننده التهابات را دفع کند. این دمنوش گیاهی یک داروی شناخته شده برای بهبود بیماری آرتروز است و به دلیل خواص ضد آرتروزی بسیار شناخته شده است. این دمنوش گیاهی درد روماتیسمی را به ویژه در افراد مسن درمان می کند و درد مفاصل را کاهش می دهد.

اسید سالیسیلیک موجود در دمنوش کوهوش سیاه به عنوان یک ماده ضدالتهابی طبیعی در بدن عمل می کند ، زیرا سالیسیلیک اسید تقریباً مستقیماً از فعالیت آسپرین تقلید می کند. برای افرادی که از علائم بیماری آرتریت رنج می برند ، ریشه کوهوش سیاه می تواند یک درمان معجزه آسا باشد ، به ویژه اگر به طور منظم مصرف شود.

طبیعت ضدالتهابی این دمنوش گیاهی همچنین برای گلودرد ، احتقان و حتی بهبود فشار خون نیز مفید است. این دمنوش گیاهی به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل می کند و فشار بر سیستم قلبی -عروقی را کاهش می دهد و احتمال لخته شدن خون را در سکته یا حمله قلبی کاهش می دهد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی کوهوش سیاه و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی کوهوش سیاه و طرز تهیه آن

ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد :

این دمنوش گیاهی برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید می باشد. یک فنجان دمنوش کوهوش سیاه تنها چیزی است که شما برای کاهش سطح کلسترول LDL خون خود نیاز دارید .

ممکن است درد زایمان را القا کند :

این دمنوش گیاهی باعث القای درد زایمان می شود و برای زنان باردار در سه ماهه سوم توصیه می شود. با این حال ، برخی از کارشناسان معتقدند که زنان باردار باید در مصرف دمنوش کوهوش سیاه در دوران بارداری بسیار احتیاط کنند. همیشه قبل از استفاده از مکمل های گیاهی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی کوهوش سیاه :

تهیه دمنوش کوهوش سیاه در خانه بسیار آسان می باشد و فقط چند دقیقه وقت شما را می گیرد. تنها کارایی که باید بکنید ، تهیه خشک شده این گیاه از عطاری های محل می باشد.

عناصر مورد نیاز :

  • ۱ قاشق چایخوری ریشه کوهوش سیاه
  • ۱ لیوان آب
  • عسل یا شیرین کننده دیگر به مقدار لازم

دستورالعمل تهیه دمنوش کوهوش سیاه :

ریشه گیاه کوهوش سیاه را خرد کرده و درون یک قوری تمیز ریخته  و مقداری آب را روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش آید .

۱ لیوان آب جوش را به ریشه کوهوش سیاه اضافه کنید و بگذارید ۳ دقیقه بر روی  شعله ملایم گاز دم بکشد. برای بیشتر شدن طعم دمنوش خود ، می توانید آن را به مدت ۵-۸ دقیقه دم کنید .

دمنوش کوهوش سیاه خود را صاف کرده و به صورت گرم سرو کنید. در صورت تمایل  می توانید عسل یا شیرین کننده دیگر را برای طعم دادن به دمنوش گیاهی خود اضافه کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی کوهوش سیاه و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی کوهوش سیاه و طرز تهیه آن

عوارض جانبی دمنوش گیاهی کوهوش سیاه :

دمنوش کوهوش سیاه دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است اما در صورت مصرف زیاد ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی داشته باشد. عوارض جانبی مصرف این دمنوش گیاهی عبارتند از :

مصرف زیاد دمنوش کوهوش سیاه می تواند ضربان قلب را کند کرده و باعث حالت تهوع و ناراحتی روده در فرد شود. اگر از سرطان رنج می برید یا برای مشکلات دیگر دارویی مصرف می کنید ، قبل از امتحان این دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. در موارد شدید ، مصرف این دمنوش ممکن است لرزش ، مسمومیت کبدی ، استفراغ و سرگیجه را برای فرد ایجاد کند.

دمنوش کوهوش سیاه محرک رحم است بنابراین زنانی که داروهای ضد بارداری مصرف می کنند ، باید قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

این دمنوش گیاهی نباید به کودکان داده شود ، زیرا می تواند عوارض جانبی زیادی را به دنبال داشته باشد. سایر عوارض جانبی این دمنوش گیاهی شامل سردرد ، ناراحتی گوارشی ، فشار خون پایین و تعریق می باشد.

مصرف دمنوش گیاهی کوهوش سیاه در دوران بارداری و شیردهی :

اگر باردار هستید ، بهتر است از مصرف این دمنوش گیاهی خودداری کنید و قبل از مصرف این دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. در دوران شیردهی باید از مصرف این دمنوش گیاهی خودداری کنید ، زیرا اثرات این گیاه می تواند از طریق شیر شما به نوزاد منتقل شود و برای نوزاد شما بسیار خطرناک باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا