Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

جوهر سرکه چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش

جوهر سرکه که با اسامی اسید استیک ،اسید اتانویک و متان کربوکسیلیک اسید نیز شناخته می شود مایع بی رنگی است که بوی تند و ترش قوی و متمایزی دارد. فرمول شیمیایی جوهر سرکه C2H4O2 است به عبارت دیگر دارای دو اتم کربن (C) ، چهار اتم هیدروژن (H) و دو اتم اکسیژن (O) است و از آنجا که در فرمول شیمیایی خود کربن دارد یک ترکیب آلی می باشد.

اسید استیک یا جوهر سرکه در صنایع متعددی مانند صنایع شیمیایی (اسیدی کننده و خنثی کننده) ، کشاورزی (به عنوان مثال علف کش برای کنترل علف های هرز) ، کنسرو سازی (به عنوان مثال طعم دهنده ترشی) ، نساجی و رنگ (به عنوان مثال ، تولید نایلون ، کاتالیزور رنگ) ، استفاده می شود. مواد غذایی (نگهدارنده دانه های دام و یونجه) ، لوازم آرایشی (سفید کننده) و صنایع تولیدی (به عنوان مثال ، تولید لاک) مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه جوهر سرکه یک ماده شیمیایی مهم صنعتی است که به طور مصنوعی در آزمایشگاه ها تولید می شود و حتی به عنوان ماده اولیه در سنتز سایر ترکیبات شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی جوهر سرکه

اسید استیک یک اسید ضعیف ، بی رنگ ، سوزاننده و قابل اشتعال با طعم ترش و بوی قوی است. م استیک اسید مانند آب و اتانول یک حلال قطبی آب دوست است. این اسید ضعیف نه تنها نمک ها و قندهای یونی را حل می کند بلکه ترکیبات غیر قطبی مانند روغن ها و املاح قطبی را نیز حل می کند.

اسید استیک یک ماده شیمیایی اولیه برای تولید چندین ترکیب شیمیایی دیگر است که در صنعت استفاده می شود. در بخش صنعتی ، کاربرد وسیع اسید استیک در تولید مونومر وینیل استات و به دنبال آن تولید انیدرید استیک و استر است. علاوه بر مصارف صنعتی ، اسید استیک می تواند برای مصارف خانگی متعدد نیز استفاده شود.

روش تولید جوهر سرکه

از نظر ترکیب ، می توان جوهر سرکه را به عنوان دومین ساده ترین کربوکسیلیک اسید طبقه بندی کرد. اسید استیک نمک های معدنی ، قندها ، روغن ها و عناصری مانند گوگرد و ید را حل می کند. همچنین به راحتی با مایعات دیگر مانند آب ، کلروفرم و هگزان مخلوط می شود.

دو نوع فرآیند در تولید اسید استیک مورد استفاده قرار می گیرد، سنتتیک و از طریق تخمیر باکتری ها. فرآیند سنتتیک تقریباً ۷۵ درصد از کل استیک تولید شده را تشکیل می دهد. اگرچه تنها ۱۰ درصد اسید استیک جهان توسط باکتری ها تولید می شود ، اما به دلیل قوانین مربوط به منشاء اسید استیک با گرید غذایی ، این فرآیند همچنان در صنعت باقی می ماند.

جوهر سرکه چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش
جوهر سرکه چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش

کاربردهای جوهر سرکه

اسید استیک یکی از معدود عناصری است که کاربردهای مختلفی از هنر آشپزی گرفته تا تولید صنعتی دارد. بیایید نگاهی به چند مورد استفاده از اسید استیک در زندگی روزمره بیندازیم.

کاربرد در صنایع غذایی

در زندگی روزمره خود ، با یکی از رایج ترین موارد استفاده از جوهر سرکه  به عنوان سرکه مواجه می شویم ، زیرا غلظت آن حدود ۵ درصد است. وقتی صحبت از پخت و پز می شود ، سرکه چیزی فراتر از یک ماده اصلی در دستور غذا است. زیرا می تواند عملکردهای شگفت انگیزی از جمله بهبود طعم ، حفظ غذا ، پر کردن مواد و حتی ظاهر بهتر غذا را انجام دهد.

اگرچه سرکه بیشتر به عنوان یک ماده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد اما خواص اسیدی آن برای تمیز کردن و موارد دیگر نیز مفید است. اسید استیک نوعی اسید ضعیف محسوب می شود که دارای pH بسیار پایینی است. با این حال ، به طور کامل در آب تجزیه نمی شود.

در پخت  و پز با مواد شیمیایی قلیایی که حباب های گاز دی اکسید کربن تولید می کنند واکنش نشان می دهد. جوهر سرکه نه تنها به لطافت و حمایت ساختاری غذاهای پخته شده منجر می شود ، بلکه طعم تند و تیزی نیز به آنها می بخشد.

مواد شیمیایی پاک کننده

وقتی صحبت از بین بردن لکه های سرسخت به میان می آید ، اسیدها به دلیل واکنش پذیری نسبت به سایر مواد شیمیایی بسیار پر کاربرد هستند. در حالی که بسیاری از اسیدهای قوی صنعتی برای از بین بردن رسوبات معدنی ، زنگ زدایی و از بین بردن سایر مواد شیمیایی استفاده می شوند ، یک اسید ضعیف مانند اسید استیک نیز می تواند در غلظت های پایین برای از بین بردن آثار قهوه ، لکه های زنگ و حتی روغن از ظروف شیشه ای ، سطوح فلزی و چوبی استفاده شود.

در حقیقت ، چندین محلول آبی اسید استیک به صورت تجاری به عنوان پاک کننده خانگی با غلظت اسید استیک تا ۵۰ درصد فروخته می شود. علاوه بر این ، سرکه ، به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی ، می تواند به عنوان ضدعفونی کننده برای تمیز کردن میزهای آشپزخانه ، حمام یا سرویس های بهداشتی استفاده شود. با این حال ، اسید استیک یا سرکه نباید برای تمیز کردن سطوح سنگ مرمر و گرانیت استفاده شود زیرا ممکن است باعث ایجاد واکنش شیمیایی شود.

داروهای شیمیایی

بیش از ۶۰۰۰ سال است که اسید استیک به دلیل خواص ضد میکروبی در کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت داروسازی ، اسید استیک به طور گسترده ای به عنوان یک ماده شیمیایی واسطه در تولید چندین ماده دارویی فعال استفاده می شود.

جوهر سرکه دارای فعالیت ضد باکتریایی خوبی در برابر میکروارگانیسم ها مانند موجودات پلانکتونی و باکتری های بیماریزا است. محلول رقیق شده سرکه دارای اثر ضد باکتریایی فوق العاده ای است بنابراین  به نظر می رسد به عنوان یک ضد عفونی کننده اولیه برای زخم های باز مناسب است.

علاوه بر این از سرکه به عنوان نگهدارنده برای در جلوگیری از رشد باکتری ها در مواد غذایی و داروها استفاده می شود. محلول ۰.۲۵ اسید استیک برای جلوگیری از رشد و تکثیر عوامل بیماری زای حساس ادراری (به ویژه باکتری های آمونیاک ساز) که با استفاده طولانی مدت از کاتتر مجرای ادرار ساکن استفاده می شود ، استفاده می شود.

در تشخیص پزشکی ، اسید استیک همچنین ممکن است در غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده شود. اسید استیک همچنین برای درمان عفونت باکتریایی یا قارچی استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای بی اهمیت اسید استیک در بخش پزشکی ، درمان زگیل و زخم های سوختگی است.

جوهر سرکه چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش
جوهر سرکه چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش

علف کش خانگی

اسید استیک علاوه بر اینکه یک ضد عفونی کننده موثر است ، یک علف کش عالی برای مصارف خانگی است. اگرچه نمی توان از آن در مقیاس بزرگ برای از بین بردن علف های هرز محصولات زراعی استفاده کرد ، اما از اسید استیک می توان به عنوان جایگزینی ارزان برای علف کش ها در باغبانی استفاده کرد.

با این حال ، اثربخشی اسید استیک به عنوان علف کش به نوع علف هرز ، سن آن و غلظت اسید استیک مورد استفاده در این فرآیند بستگی دارد. کنترل غلظت اسید استیک بسیار مهم است زیرا ممکن است باعث آسیب به محیط زیست شود. همچنین وسایلی که برای اسپری انتخاب می شوند باید دارای نازل کوچکی باشند تا آسیب های ناخواسته ایجاد نکنند.

جوهر سرکه به دلیل ماهیت اسیدی ممکن است مقدار pH خاک را کاهش دهد. البته این اثرات موقتی هستند زیرا اسید استیک به سرعت در آب تجزیه می شود. علاوه بر این ، بوی تند اسید استیک همچنین مورچه ها و سایر حشرات را که باعث نابودی گیاهان گلدار می شوند را از بین می برد.

تولید پلیمر

اسید استیک یک ماده شیمیایی با تقاضای چند میلیون تن در سال در صنعت پلیمر است. مقدار قابل توجهی از اسید استیک تولید شده صرف تولید مونومر وینیل استات می شود که می تواند به پلی وینیل استات یا سایر پلیمرها پلیمریزه شود. این پلیمرها معمولاً در چندین محصول مانند رنگ ، جوهر ، رنگ و چسب یافت می شوند.

یکی دیگر از کاربردهای مهم جوهر سرکه در صنعت پلیمر ، تولید سلولز استات ( منسوجات مصنوعی و پلاستیک زیستی است که در فیلم های عکاسی استفاده می شود). اسید استیک همچنین به عنوان حلال در تولید ترفتالیک اسید مورد استفاده قرار می گیرد و سپس به عنوان پیش ساز در تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET) مورد استفاده قرار می گیرد. PET یک پلیمر ترموپلاستیک است که برای ساخت بطری های آب ، ظروف مناسب برای مایکروویو ، ظروف بسته بندی ، کوزه های لوازم آرایشی و غیره استفاده می شود.

لوازم آرایشی

اگرچه اسید استیک غلیظ برای پوست خطرناک است اما به طور گسترده ای در صنایع آرایشی و بهداشتی برای کاهش pH مواد تشکیل دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. اسید استیک در فرمولاسیون نرم کننده مو ، شامپو و سایر محصولات مراقبت از مو استفاده می شود.

آلکیل استات و همچنین اسید استیک و نمک های استات ، مواد شیمیایی رایج آرایشی هستند که بسته به ماده ، اهداف مختلفی را به عنوان عطر ، حلال یا نرم کننده پوست ارائه می دهند.

علاوه بر این ، خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی اسید استیک نیز نقش مفیدی در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی ایفا می کند. محلول رقیق شده سرکه سیب به عنوان پاک کننده موثر صورت برای از بین بردن چربی ، گرد و خاک و سایر آلاینده ها در نظر گرفته می شود.

جوهر سرکه چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش
جوهر سرکه چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش

خطرات سلامتی و عوارض کاربرد جوهر سرکه

طبق گزارش EPA ، اسید استیک یک ترکیب شیمیایی است که به طور طبیعی در  بدن همه موجودات زنده وجود دارد. همچنین زیست تخریب پذیر است و به راحتی به دی اکسید کربن و آب تجزیه می شود. با این حال ، در سال ۲۰۰۸ EPA خاطرنشان کرد که ارزیابی خطر زیست محیطی ، از جمله تأثیر آن بر گونه های در معرض خطر ، هنگامی که به عنوان کنترل کننده علف های هرز استفاده می شود ، هنوز مورد نیاز است.

علیرغم مزایای فراوان  جوهر سرکه در غلظت های بالاتر می تواند خطرات سلامتی را به همراه داشته باشد ، بنابراین باید با احتیاط از آن استفاده کرد. هنگام کار با اسید اتانویک غلیظ ، توصیه می شود همیشه لباس و عینک محافظ بپوشید. همچنین ، محل کار باید به خوبی تهویه شود و از حفاظت تنفسی اطمینان حاصل شود. اسید استیک بسیار غلیظ می تواند به قرنیه چشم نیز آسیب برساند و می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

آیا اسید استیک گلاسیال، جوهر سرکه و سرکه یکسان هستند؟

سرکه یک نوع رقیق شده از استیک اسید برای مصارف خانگی است و اسید استیک گلاسیال شکل بدون آب استیک اسید است. بنابراین نمی توان گفت این ترکیبات دقیقا یکسان هستند ولی ماده اولیه هر دو یکسان است.

از نظر شیمیایی ، اسید استیک به عنوان یک اسید ضعیف طبقه بندی می شود. هنگام حمل اسید استیک غلیظ ، دستکش های مخصوص ساخته شده از لاستیک نیتریل ضروری است ، زیرا دستکش های لاتکس مفید نیستند. در صورت تماس طولانی مدت پوست با آن ، اسید استیک گلاسیال منجر به تخریب بافت می شود.

در حالی که سرکه نسبتاً بی ضرر است ، هرگونه محلول دیگر با غلظت بیشتر اسیدهای استیک می تواند منجر به تغییر در تعادل اسیدی بدن انسان و حیوان شود که می تواند کشنده باشد و حتی می تواند سیستم گوارش را از بین ببرد.

قیمت خرید و فروش جوهر سرکه

جوهر سرکه عمدتا در صنایع شیمیایی برای تولید VAM (مونومر وینیل استات) و PET (پلی اتیلن ترفتالات) استفاده می شود اما به عنوان نگهدارنده و به عنوان افزودنی غذایی (E260) نیز کاربرد گسترده ای دارد. کیفیت و محتوای آن در محلول آبی را می توان با استفاده از انکسارسنجی تعیین کرد.

سالانه چندین میلیون تن استیک اسید تولید می شود زیرا این ماده خام مهم صنعتی برای تولید بسیاری از محصولات است و قیمت آن بر اساس کیفیت ، گرید و  شرکت تولید کننده متفاوت است. در حال حاضر امکان خرید این اسید پر کاربرد از طریق اینترنت نیز فراهم است و شما می توانید به مقدار دلخواه آن را سفارش دهید.

هنگامی که اسید استیک در محصولات مراقبت شخصی ، غذا یا داروها استفاده می شود ، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نظارت می شود. برای مصارف دیگر مانند آفت کش ها و محصولات پاک کننده ، توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) مورد نظارت قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا