Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن سیب چیست ؟ چه خواص و کاربرد دارویی دارد؟

روغن سیب ، روغنی است که از دانه سیب گرفته می شود . این روغن سرشار از ریز مغذی های مفید است که برای اهداف پزشکی و آرایشی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که هسته سیب سرشار از پروتئین و چربی می باشد . دانه های سیب هم چنین دارای پتاسیم ، فسفر ، آهن و کلسیم ،فیبر، گوگرد طبیعی، آلفا لینولئیک، اسید اولئیک و آهن است.

خرید روغن سیب در محصولات آرایشی و بهداشتی مو ، مرطوب کردن لب ، کرم ها و صابون بیشتر رایج است. البته باید در نظر داشت که با توجه به خواص بسیار دانه سیب ، این دانه حاوی سیانور است . ولی جای نگرانی نیست چون روغن سیب فاقد این ماده خطرناک است و می توان از آن به عنوان روغن خوراکی و یا روغن تقویت کننده پوست می توان از آن استفاده کرد . این روغن دارای طعم مطبوع و ملایم با رایحه ای شیرین است. در ادامه از مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به مهترین خواص و کاربرد دارویی این روغن می پردازیم .

روغن سیب چیست؟

روغن سیب چیست ؟ چه خواص و کاربرد دارویی دارد؟
روغن سیب چیست ؟ چه خواص و کاربرد دارویی دارد؟

میوه سیب حدود ۱۰۰۰ سال در اروپا و آسیا کشت می شد و به وسیله استعمارگران اروپایی به آمریکای شمالی آورده شد . درحقیقت سرچشمه این گیاه در آسیای میانه است.

روغن هسته سیب، از محصولات جانبی فرایند آب میوه است که آن را از سیب خام می گیرند. امیگدالین  روغن دانه سیب به طور کلی بسیار کم است. آمیگدالین نوعی ترکیب گیاهی است که دارای قند است و سیانور تولید می کند البته اعتقادبر این است که سیانید موجود در امیگدالین باعث ازبین رفتن ترکیبات سرطانی می شود.

امیگدالین ترکیبی گیاهی است که حاوی قند می باشد و تولید سیانور می کند که اعتقاد بر این است سیانید موجود در امیگدالین موجب از بین رفتن ترکیبات سرطانی می شود . روغن گیاهی سیب خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و به عنوان یک ضد سرطان رفتار می کند ، هم چنین این روغن در برابر باکتری ها و مخمر فعال است. از دلایل استفاده زیاد از این روغن رایحه خوش آن برای نرم کردن موها و تسکین پوست ملتهب است.

هسته سیب چه خواصی دارد ؟

روغن سیب چیست ؟ چه خواص و کاربرد دارویی دارد؟
روغن سیب چیست ؟ چه خواص و کاربرد دارویی دارد؟

سیب میوه ای سالم و مقو ی است . این میوه هم چنین دارای خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده ای است و از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو که می تواند یاعث انواع بیماری شود ، محافظت می کند.

اما درون این میوه هسته های تلخ و سیاهی وجو د دارد که ارزش غذایی بالایی دارد و هم چنین دارای خواص درمانی زیادی است .دانشمندان دانشگاه فناوری اتریش گراتس دریافته اند اغلب مردم به اشتباه سیب را می خورند ، آنها ادعا می کنند که حدود ۹۰ درصد مواد مغذی در هسته سیب قرار دارد . بنابراین توصیه می کنند که سیب را با هسته آن میل کنند.

طبع روغن سیب :

طبیعت این روغن گرم و تر است .

روش تهیه روغن سیب :

روغن گیری سیب به روش پرس سرد (cold press) است .از این روش ، می توان بهترین روغن خوراکی را تهیه کرد .فشار مکانیکی روی دانه ها و میوه های روغنی باعث استخراج روغن آنها می شود. روغن های بدست آمده از این روش طعم و عطر مطبوع و ارزش تغذیه دانه های را حفظ می کند.

روغن سیب و خواص آن

  • ماساژ بدن
  • استفاده در غذا
  • درمان آکنه
  • جوانسازی پوست
  • نرم کننده پوست
  • جلوگیری و درمان چین و چروک پوست
  • ضد آفتاب
  • درخشان کننده پوست
  • جلوگیری از کش آمدن پوست
  • جلوگیری از سرطان پوست
  • استفاده در عطرها ،انواع لوسیون و کرم های بهداشتی

مزایای سلامتی روغن سیب برای پوست :

روغن سیب چیست ؟ چه خواص و کاربرد دارویی دارد؟
روغن سیب چیست ؟ چه خواص و کاربرد دارویی دارد؟

علاوه بر خواص بی نظیری که سیب برای سلامتی دارد ، دانه های آن نیز دارای مزایای شگفت انگیز زیادی است . از این ماده برای تسهیل تولید کلاژن و بازسازی پوست استفاده می کنند.

تقویت ظاهر پوست :

این روغن سرشار از انواع اسید آمینه های مفید است که سلامت و زیبایی پوست را ارتقا می دهند. این ماده هم چنین در عملکرد بدن نقش اساسی دارد و به پوست ریز مغذی های مفید را می رساند.

تحریک ساختن کلاژن :

این روغن دارای ترکیباتی است که باعث تقویت کلاژن می شود . کلاژن پروتئنی است که باعث تحریک سلول سازی می شود و در نتیجه پوست جوان به نظر می رسد. تولید کلاژن با افزایش سن کاهش پیدا می کند . ولی با استفاده از این روغن می توان فرایند پیری پوست را کند کرد . این روغن نرمی و خاصیت ارتجاعی را برای پوست ایجاد می کند.

کند شدن روند پیری :

روغن هسته سیب موجب تحریک تولید کلاژن می شود و پوست را محکم و جوان می کند . این روغن باعث می شود ، پوست  شاداب و پر جنب و جوش به نظر برسد. هم چنین آنتی اکسیدان های زیادی که این روغن دارد باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود و علائم پیری را به تأ خیر می اندازد.

جلوگیری از آسیب ناشی از نور آفتاب : 

این روغن باعث خنثی سازی اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش خورشید می شود و از آن در فرمولاسیون لوسیون ضد آفتاب نیز استفاده می کنند . از این روغن می توانید قبل از بیرون رفتن از خانه استفاده کنید تا از پوست شما در مقابل صدمات نور خورشید محافظت کند.

نرم کردن پوست : 

این روغن پوست را نرم‌تر، شاداب‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند. بافت سبک این روغن، آن را برای پوست‌های معمولی تا نسبتاً خشک  بسیار ایده آل کرده است . استفاده مداوم از این روغن به پوست براقیت و شفافیت بیشتری می دهد.

درمان آکنه:

روغن هسته سیب برای درمان بیماری های پوستی مانند آکنه استفاده می شود. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است که به تمیز کردن پوست و درمان آکنه کمک می کند.

خواص روغن سیب روی رشد مو :

روغن سیب چیست ؟ چه خواص و کاربرد دارویی دارد؟
روغن سیب چیست ؟ چه خواص و کاربرد دارویی دارد؟

مو نقش مهمی در جذابیت و زیبایی دارد و اغلب خانم ها دوست دارند تا موهای درخشان و بلند و زیبایی داشته باشد . اگر از رشد کم موهای خود ناراضی هستید ، پیشنهاد می کنیم از روغن سیب استفاده کنید ، این روغن دارای اسید آمینه های مقوی برای تقویت مو است .

فوائد روغن سیب در تسکین معده درد :

خواص سیب و فوائد آن برای سلامتی بسیار فراوان است . سیب با داشتن خواص قلیایی ، اسید اوریک را خنثی می کند و باعث تنظیم ترشحات غدد معده می شود . سیب هم چنین برای برای ورم معده و زخم معده مؤثر است . روغن آن درد معده را تسکین می دهد .

کاربرد روغن سیب در کاهش سطح قند خون :

قند خون بالا در مدت طولانی به عروق و اعصاب لطمه وارد می کند . اگر به دیابت مبتلا هستید باید به دنبال روش هایی باشید که قند خون شما را کاهش و کنترل نماید . روش های طبیعی و گیاهی وجود دارد که بدون ضرر و عوارض جانبی می توان ، قند خون را کاهش داد. روغن سیب دارای فیبر بالایی است . غذاهای پر فیبر سرعت جذب کربوهیدرات را دربدن کم می کند و مقدار قند خون را پس از غذا با شیب ملایم افزایش می دهد.

خواص روغن سیب در درمان اسهال :

افراط در اسهال و استفراغ باعث کم آبی و ضعف در بدن می شود. بنابراین با راه های مختلف باید آن رادرمان کرد . در مورد کودکان که تغییرات بسیار حساس هستند و نباید تا زمان بروز ضعف یا کم آبی صبر کرد. سیب و فراورده های آن از خوراکی های مؤثر برای درمان اسهال است . خواص پروبیوتیک سیب باعث رشد و تغذیه مفید برای معده می شود و باعث درمان اسهال می شود.

قیمت روغن سیب به چه عواملی بستگی دارد؟

برای خرید روغن سیب که با اصالت و با کیفیت باشد باید به مراکز فروش و کارگاه های روغن گیری معتبر مراجعه کنید . برای انواع روغن های گیاهی قیمت های مختلفی در بازار است . دلیل این اختلاف قیمت ها به عواملی مانند خلوص محصول ، کیفیت و شیوه روغن گیری ، خرید مستقیم از تولید کننده یا دلال و واسطه و حجم روغن گیاهی خریداری شده و برند تجاری محصول بستگی دارد.

نکات خرید و فروش روغن سیب :

  • هنگام خرید روغن گیاهی حتما به تاریخ، علامت و مجوز سازمان غذا و دارو توجه کنید.
  • هیچ گاه فریب بسته بندی روغن های گیاهی را نخورید . امکان دارد برخلاف ظاهر جذاب بسته بندی از  مرغوبیت و کیفیت استاندارد برخوردار نباشند.
  • روغن های گیاهی باید دور از نور و حرارت نگهداری شوند . بهتر است از مراکز خریدی محصولات گیاهی خریداری کنید که روغن ها ی کیاهی را در ویترین یا در معرض نور آفتاب قرار نداده باشند.

عوارض جانبی روغن سیب :

  • افرادی که به میوه هایی چون آلو ، هلو ، بادام و توت فرنگی و سیب حسایست و آلرژی دارند ، نباید از این روغن استفاده کنند.
  • افرادی که سابقه بیماری و مشکلات سلامتی جدی دارند باید برای استفاده با پزشک مشورت کنند .
  • برای استفاده موضعی، قبل از استفاده، آزمایش پچ را انجام دهید. یعنی مقداری از روغن را بر قسمتی از پوست بدن خود که در معرض دید نیست بمالید و بعد از گذشت چند ساعت در صورت ظاهر نشدن علایم حساسیت ، می توانید از آن را روغن با خیال راحت استفاده کنید.
  • در مصرف این روغن نباید زیاده روی کرد و باید آن را در مقادیر متوسط استفاده کنید.
همچنین بخوانید :

روغن گل راعی چیست ؟ خواص و عوارض آن چیست ؟

خواص روغن لیمو ترش چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

خواص روغن مصطکی و فوائد بسیار آن برای سلامتی بدن

خواص روغن هل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

خواص روغن هلیله سیاه چیست ؟ کاربرد و قیمت و خرید و فروش

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا