Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تزریق واکسن یک راه عالی برای پیشگیری از آنفولانزا

آنفولانزا یکی از بیماریهای فصلی و بسیار مسری است که بسیاری از افراد را درگیر می کند. آنفولانزا در حال حاضر یک بیماری شناخته شده است که برای آن واکسن و دارو تهیه شده است.

بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزای فصلی استفاده از واکسن است ، اما عادت های خوبی مانند پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه و شستن دست ها اغلب می تواند به جلوگیری از گسترش میکروب ها و جلوگیری از بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا کمک کند.

برای اکثر ما ابتلا به آنفولانزا به معنی یکی دو هفته باز ماندن از کار و درس است و سپس زندگی به حالت نرمال برمی گردد. اما این بیماری می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد اگر شما مشکلاتی مانند آسم ، بیماری قلبی ، دیابت یا ایمنی بدنی ضعیفی داشته باشید.

البته در حال حاضر داروهای ضد ویروس آنفولانزا نیز وجود دارد که می توانند برای درمان و جلوگیری از این بیماری استفاده شوند.

واکسن آنفولانزا

کارشناسان می گویند بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از واکسن آنفولانزا در اسرع وقت است. زمان ایده آل برای تزریق واکسن اوایل پاییز است اما در طول زمستان هم می توانید از این واکسن استفاده کنید.

واکسن های آنفولانزا برای محافظت از ۳ یا ۴ نوع ویروس که در طول فصول خاص شایع می شوند، تهیه شده اند و با تولید آنتی بادی در بدن دو هفته پس از دریافت،  سطح ایمنی معقولی در بدن پدید می آورند. اگرچه این واکسن ها می توانند عوارض جانبی برای فرد داشته باشند اما باعث ابتلا به بیماری آنفولانزا نمی شوند.

واکسن آنفولانزا بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ جان ۴۰۰۰۰۰  نفر را در ایالات متحده نجات داد و حتی می تواند احتمال بروز عوارض و مرگ ناشی از این بیماری  را – حتی در صورت عدم پیشگیری از عفونت- کاهش دهد.

این واکسن ها برای محافظت در برابر سویه هایی از آنفولانزا طراحی شده اند که کارشناسان بهداشتی معتقدند در هر فصلی شایع می شوند مثل H1N1 یا آنفولانزای خوکی . برخی از واکسن ها علیه سه نوع و برخی دیگر فرد را در مقابل چهار سویه از ویروس محافظت می کنند.

انواع واکسن آنفولانزا را بشناسید

واکسن آنفولانزا حاوی ویروس های مرده است. یک نوع از این واکسن ها برای افراد ۶ ماهه و بالاتر مناسب است و مستقیماً به عضله تزریق می شود. نوع دیگر این واکسن با یک سوزن کوچکتر فقط به صورت زیرجلدی تزریق می شود و برای افراد ۱۸ تا ۶۴ ساله در دسترس است.

اسپری بینی ، FluMist ، حاوی یک فرم زنده اما ضعیف از ویروس آنفولانزا است که برای افراد بین ۲ تا ۴۹ ساله سالم که نسبت به واکسن حساسیت ندارند و باردار نیستند، تجویز می شود.

واکسن های عاری از تخم مرغ برای افراد بین ۱۸ تا ۴۹ سال تهیه شده است که حساسیت شدیدی نسبت به تخم مرغ دارند. اگر حساسیت شما به تخم مرغ شدید است، واکسن را از پزشکی دریافت کنید که می تواند واکنش های آلرژیک شدید را درمان کند.

توجه داشته باشید که بسیاری از کودکان مبتلا به آلرژی تخم مرغ در معرض خطر عوارض ناشی از واکسن آنفولانزا هستند و باید تحت نظر پزشک این واکسن را دریافت کنند.

Fluzone  واکسنی با دوز بالا برای افرادی است که در سن ۶۵ سال و بالاتر قرار دارند و محافظت از سیستم ایمنی آنها در برابر بیماری بسیار حائز اهمیت است.

مزایای تزریق واکسن آنفولانزا

هنگامیکه نوع واکسن با سویه ویروس شایع تطابق داشته باشد تزریق آن می تواند ابتلا به آنفولانزا را ۴۰-۶۰ درصد کاهش دهد. در صورت تطابق سویه با ویروس شایع ، آنتی بادیهای تولید شده در بدن به بهترین نحو عمل کرده و سطح ایمنی بدن را به خوبی افزایش می دهند.

در صورتی که سویه شایع با نوع ویروس موجود در واکسن متفاوت باشد، ممکن است اثر واکسن کاهش یابد ولی در فصولی که بیماری شایع است بازهم می تواند از بدن در برابر گونه های دیگر آنفولانزا محافظت کند.

تحقیقات نشان داده است که تزریق واکسن آنفولانزای فصلی می تواند از بروز بیماری شدید در بزرگسالان جلوگیری  کند و تعداد افراد بستری در بیمارستان را کاهش می دهد. با تزریق واکسن بستری شدن کودکان در بیمارستان  ۶۰ درصد کاهش می یابد. همچنین در نوزادان زیر ۶ ماه که مادران آنها  در دوران بارداری واکسینه شده اند ، موارد ابتلا به آنفلوانزا ۷۰ درصد کاهش می یابد.

تزریق واکسن میزان بستری شدن در بیمارستان را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو ، ۳۰ درصد ، برای نارسایی قلبی ۲۲ درصد  و برای ذات الریه و آنفولانزا ۱۵ درصد کاهش می دهد.

شایان ذکر است که تزریق واکسن حساسیت به عفونت ویروسی را در صورت عدم تطابق واکسن افزایش نمی دهد. در حال حاضر دانشمندان در سراسر جهان در تلاشند تا واكسن همگانی را تولید كنند كه هدف آن محافظت همه افراد – یا تقریبا همه افراد – از سویه های آنفولانزای فصلی و همه گیری این بیماری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا