Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

توکوفرول چیست و از مزایای آن برای سلامتی چه می دانید؟

توکوفرول (Tocopherol)  ترکیبی شمیایی است که برای مبارزه با آسیب های ایجاد شده بر اثر عملکرد رادیکال های آزاد در علم پزشکی بسیار شناخته شده است. توکوفرول ها مزایای سلامتی بسیاری از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های پوستی و مو ، کاهش سطح کلسترول ، پیشگیری بالقوه از سرطان و بهبود سلامت قلب دارند.

این ترکیبات همچنین به بهبود تعادل هورمونی و کاهش علائم بیماری سندروم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، همچنین استقامت و رشد ماهیچه ها را نیز افزایش می دهند.

این ترکیبات در طبیعت به صورت مخلوطی از چهار ایزومر مختلف ، آلفا ، بتا ، گاما و دلتا وجود دارند. فعالیت آنتی اکسیدانی هر ایزومر و قدرت آن متفاوت است. مطالعات متعدد نشان می دهد که ظرفیت آنتی اکسیدانی عمدتا در ایزومرهای گاما و دلتا قرار دارد و عملاً در ایزومرهای آلفا و بتا وجود ندارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

توکوفرول چیست؟

توکوفرول های طبیعی یکی از اولین آنتی اکسیدان های محلول در چربی بوده اند که از گیاهان جدا شده اند. این ترکیبات به دلیل غلظت زیاد و حضور در روغن های گیاهی و سایر گیاهان با غلظت بالای لیپیدها رایج ترین آنتی اکسیدان موجود در طبیعت هستند.

اکثر روغن های گیاهی حاوی ترکیبی از توکوفرول ها بین ۰.۱ تا ۰.۵ درصد هستند اما به دلیل فرآیندهای تصفیه ، روغن ها بیشتر این ترکیبات را از دست می دهند. به همین دلیل ، گاهی اوقات لازم است توکوفرول ها را در انتهای فرآیند تصفیه اضافه کنید تا از اکسیداسیون آنها جلوگیری شود.

این ترکیبات با متوقف کردن واکنش های زنجیره ای رادیکال های آزاد با واگذاری اتم هیدروژن به رادیکال هیدروپراکسید از اکسیداسیون لیپیدها جلوگیری می کنند . نتیجه این واکنش یک رادیکال نسبتاً پایدار است که واکنش زنجیره ای را ادامه نمی دهد.

این ترکیبات آنتی اکسیدان های طبیعی بسیار قوی هستند که به طور گسترده در صنایع غذایی و همچنین در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و تغذیه حیوانات مورد استفاده قرار می گیرند زیرا به دلیل توانایی زیادی که در جلوگیری از فساد اکسیداتیو دارند ، ماندگاری محصولات غذایی را افزایش می دهند.

ویتامین E چیست ؟

ویتامین E یک آنتی اکسیدان مهم محلول در چربی است  که از سلول ها در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کند و برای سلامتی بسیار مهم است. ویتامین E در واقع اصطلاحی است که برای مجموعه ای از هشت توکوفرول و توکوترینول مرتبط استفاده می شود.

از بین هشت توکوفرول ، آلفا توکوفرول ها رایج ترین این ترکیبات می باشد و همچنین ترجیحاً توسط بدن انسان جذب و مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات برای اولین بار از طریق آزمایش بر روی موش ها در سال ۱۹۲۲ کشف شد. این ترکیبات  به صورت طبیعی یا مصنوعی در دسترس می باشند و فرم مصنوعی آن ، فقط نصف شکل طبیعی آن قدرت دارد.

توکوفرول چیست و از مزایای آن برای سلامتی چه می دانید؟
توکوفرول چیست و از مزایای آن برای سلامتی چه می دانید؟

فواید و مزایایی توکوفرول برای سلامتی :

این ترکیبات فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند و به درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرطان و بیماری های قلبی -عروقی بسیار کمک می کنند.

به تنظیم کلسترول خون می کند :

انسداد درعروق کرونر گاهی اوقات می تواند باعث حمله قلبی شود و این انسداد در عروق با تغییرات اکسیداتیو کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن ایجاد می شود. در مطالعات انجام شده ، نشان داده شده است که توکوفرول ها اکسیداسیون کلسترول LDL را در بدن محدود کرده و در نتیجه از بروز بیماری های قلبی -عروقی جلوگیری می کنند.

با رادیکال های آزاد مبارزه می کند :

ویتامین E محلول در چربی است ، به این معنی که به ثبات غشای سلولی بسیار کمک می کند. محتوای آنتی اکسیدانی بسیار بالای توکوفرول با محدود کردن تولید سلول های موجود در بدن  از آنها در برابر اثرات منفی رادیکال های آزاد محافظت می کند.

ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد :

رادیکال های آزاد برای بدن ما بسیار مضر هستند ، زیرا به سلول ها بدن ما آسیب می رسانند که احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان و سایر بیماری های قلبی -عروقی را در بدن ما افزایش می دهند. توکوفرول ها در مبارزه با این رادیکال های آزاد و محافظت از بدن در برابر بیماری های مزمن بسیار مفید می باشند و کارایی بالایی دارند.

دارای خاصیت ضد پیری و مراقبت از پوست است :

مطالعات انجام شده در مورد خواص توکوفرول ها  نشان داده است که این ترکیبات در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل می کنند و از پوست در برابر بسیاری از بیماری های مختلف محافظت می کنند. ویتامین E با مسدود کردن رادیکال های آزاد در بدن ما به کند شدن روند پیری بسیار کمک می کند.

همچنین این ترکیبات به کاهش بروز آکنه ، لک و سایر مشکلات مربوط به پوست به بدن کمک می کند. از این ترکیبات در ساخت لوسیون ها و کرم های صورت بسیار استفاده می شود و استفاده از این ویتامین برای تسریع بهبود جای زخم بسیار مفید است و همچنین برای کاهش اثرات مشکلات پوستی نیز استفاده می شود.

از سلامت موهای شما مراقبت می کند :

توکوفرول ها به عنوان یک ماده آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی ، می توانند در پوست سر برای ترمیم آسیب ها و تشویق رشد سالم موها استفاده شوند. بسیاری از روغن ها ، ژل ها و سرم های موی سر نیز به همین دلیل حاوی ویتامین E هستند.

توکوفرول چیست و از مزایای آن برای سلامتی چه می دانید؟
توکوفرول چیست و از مزایای آن برای سلامتی چه می دانید؟

تولید هورمون های مفید را در بدن تقویت می کند :

توکوفرول در ایجاد تعادل در سیستم غدد درون ریز و عصبی بدن کارایی دارد  که در نتیجه به ایجاد تعادل هورمون ها در بدن بسیار کمک می کند. وجود این ترکیبات وزن سالم و بهبود علائم بیماری سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را تضمین می کند و خطر ابتلا به آلرژی ، عفونت مجاری ادراری (UTI) ، بیماری های پوستی و اضطراب را کاهش می دهد .

کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) :

توکوفرول به دلیل داشتن اثرات مفید بر علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مکمل های حاوی این ویتامین به تسکین مشکلاتی همچون اضطراب ، استرس و گرفتگی عضلات کمک می کند و جریان خون را افزایش می دهد.

از پیشرفت بیماری آب مروارید جلوگیری می کند :

بیماری آب مروارید در نتیجه رشد غیر طبیعی عدسی چشم ایجاد می شود. این بیماری منجر به کدر شدن دید و نابینایی افراد مسن می شود. افرادی که مقدار زیادی ویتامین E مصرف می کنند وضوح عدسی بهتری در مقایسه با افرادی که مقدار مناسب این ویتامین را مصرف نمی کنند نشان داده اند. آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین E ، باعث کاهش و تاخیر در روند پیشرفت بیماری آب مروارید خواهد شد .

از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری می کند :

طبق یک مطالعه انجام شده ، پتانسیل آنتی اکسیدانی بالای توکوفرول ها به افزایش عملکرد مغز و اعصاب بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل کمک می کند. همچنین ممکن است به بهبود حافظه و رشد مغز نیز کمک کند.

با بیماری کبد چرب مبارزه می کند :

یکی از دلایل اصلی بروز بیماری کبد چرب یا کبد چرب غیرالکلی (NASH) کمبود ویتامین E در بدن است ، بنابراین مصرف مکمل های حاوی ویتامین E می تواند به بهبود و درمان بیماری های کبدی به شما بسیار کمک کند.

باعث تقویت و توسعه عضلات می شود :

توکوفرول می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن ، به بهبود رشد و قدرت عضلات کمک کند. همچنین گردش خون را تقویت کرده و دیواره مویرگ شما را تقویت می کند . این ویتامین به ترمیم DNA و همچنین بهبود فرآیندهای متابولیک بدن بسیار کمک می کند. تحقیقات همچنین نشان داده است  که این ترکیبات رشد و نمو نوزاد را نیز بهبود می بخشند.

توکوفرول چیست و از مزایای آن برای سلامتی چه می دانید؟
توکوفرول چیست و از مزایای آن برای سلامتی چه می دانید؟

سلامت اعصاب را بهبود می بخشد :

برای از بین بردن مشکلات و درد های عصبی به طور طبیعی ، ویتامین E می تواند بسیار مفید باشد ، زیرا یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. توکوفرول از بروز آسیب های سلولی جلوگیری کرده و با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند و بنابراین در درمان نوروپاتی نیز استفاده می شود.

باعث بهبود سیستم ایمنی و متابولیسم بدن می شود:

توکوفرول نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ما دارد. مصرف این ترکیبات به جلوگیری از توسعه نیتروزامین ها در بدن ما کمک می کنند. نیتروزامین ها مواد سرطان زایی هستند که در معده از نیترات موجود در رژیم غذایی ما تشکیل می شوند. توکوفرول به بهبود روند متابولیک در بدن کمک کرده و همچنین از برخی از بافت های حساس بدن مانند پوست ، کبد ، چشم ها ، سینه ها و بیضه ها محافظت می کند.

از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند :

یک مطالعه تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داده است که توکوفرول به جلوگیری یا به تاخیر انداختن بیماری های قلبی بسیار کمک می کند. یکی از دلایل اصلی سکته قلبی ، لخته شدن خون است و تحقیقات نشان داده است که این ویتامین به از بین بردن لخته های خون در بدن کمک می کند ، که به نوبه خود برای جلوگیری از حملات قلبی بسیار مفید است.

مواد غذایی حاوی توکوفرول :

همانطور که قبلاً توضیح دادیم ، توکوفرول ها در بسیاری از روغن های گیاهی وجود دارند و از تقطیر این روغن ها با روش های فیزیکی و بدون استفاده از حلال ها بدست می آیند. این ویژگی برای صنایع غذایی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و به همین دلیل این ترکیبات ، می توانند بدون محدودیت در کل جهان استفاده شوند.

علاوه بر این، این امر به طور فزاینده ای برای مصرف کنندگان نیز ارزشمند هستند زیرا مصرف کنندگان بیشتر در جستجوی غذاهای سالم هستند و دوست دارند از مواد مصنوعی کمتر استفاده کنند.

ترکیب ۴ ایزومر توکوفرول در بین منابع غذایی متفاوت است به طوری که در تحقیقات انجام شده توکوفرول های سویا به دلیل غلظت بیشتر ایزومرهای گاما و دلتا فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری را نشان داده اند. از سوی دیگر توکوفرول های با منشاء آفتابگردان دارای غلظت بالاتری از آلفا توکوفرول هستند.

غذاهای بسیار شگفت انگیزی در جهان وجود دارند که حاوی این ترکیبات مفید هستند. شما می توانید از آنها برای جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری های مختلف استفاده کنید. این مواد غذایی شامل موارد زیر است :

  • گوشت
  • تخم مرغ
  • روغن جوانه گندم
  • بادام
  • اسفناج
  • روغن نخل
  • آووکادو
  • سیب زمینی شیرین
  • دانه های آفتابگردان
  • کیوی
  • گوجه فرنگی
  • ماهی قزل آلا
  • روغن زیتون
  • فندق
توکوفرول چیست و از مزایای آن برای سلامتی چه می دانید؟
توکوفرول چیست و از مزایای آن برای سلامتی چه می دانید؟

عوارض جانبی مصرف توکوفرول :

این ترکیبات فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند ، اما در صورت مصرف بیش از حد ، ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی ایجاد کنند. عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از حد این ترکیبات عبارتند از :

خرید و فروش توکوفرول

این ترکیبات در گریدهای مختلف برای کاربردهای وسیع در صنایع غذایی و آرایشی در دسترس هستند و شما می توانید برحسب نیاز به راحتی آنها را به صورت آنلاین یا حضوری از شرکت های خرید و فروش مواد شیمیایی تهیه نمایید. قیمت توکوفرول در بازار به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد اما تهیه آن بسیار ساده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا