Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص شگفت انگیز وازلین برای درمان و زیبایی چیست؟

وازلین به عنوان یک راه درمانی ارزان و موثر و هم چنین دردسترس برای انواع ناراحتی های پوستی شناخته شده است. شاید شما از فواید بی نظیر وازلین شنیده باشید ولی به طور دقیق و کامل از آن ها آگاهی نداشته باشید. این ماده بی رنگ و ژله ای که به نام ژله پترولیوم معروف است در موارد زیاذی مانند بهبود جای زخم و بریدگی‌های سطحی ، سوختگی و رفع خشکی پوست و مو می شود.

وازلین کاربرد زیادی در زیبایی دارد و به همین علت این ماده از بهترین لوازم آرایشی بانوان به حساب می آید. با کمک این ماده سلامت پوست ، مو و دهان و دندان و مژه و ابرو ضمانت می شود .

با توجه به سرعت مدرنیته شدن جهان ، امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از افراد هنوز از این ماده به ظاهر ساده برای درمان برخی موارد مانند خشکی و خارش پوست و خون دماغ استفاده می شود.

وازلین چیست ؟

وازلین C۲۵H۵۲ (به انگلیسی: Vaseline) به عنوان عام ژله نفتی است . این ترکیب مخلوطی از هیدروکربن های سنگین است و از یک ماده نیمه جامد تشکیل شده است . وازلین تصفیه شده و خالص غیر سرطان زا است و یک روغن معدنی است که بسیاری از شرکت هابرای یک درمان عمومی برای بیماری پوستی استفاده می کنند. خالص بودن این ماده به فرایند تولید بستگی دارد. ژله نفتی اگر تصفیه نشده باشد ممکن است دارای مواد مضر باشد و به سلامتی آسیب برساند. این محصول  در ۱۹۸۲ برای اولین بار توسط شرکت انگلیسی-هلندی یونیلیوربه بازارعرضه شد.

این ماده یک ترکیب هیدروکربنی است که دمای ذوب آن در حدود ۴۰ تا ۷۰ درجه سانتی گراد است. تولید کنندگان باید آگاهی داشته باشند که این ماده قابلیت اشتعال دارد. در صورت استفاده شدن در بخش محصولات بهداشتی ، بی رنگ خواهد بود . اگر این ماده را به خوبی تصفیه نکنند شاید رنگ آن اندکی متمایل به زرد شود.

این ماده در آب حل نمی شود ولی برای انحلال آن می توان از مواد شیمیایی دیگر مانند تربانتین ،کربن دی سولفید ،دی اتیل اتر ،کلروفرم ، بنزن ، دی‌ کلرومتان استفاده کرد.به دلیل اینکه گلیسیرین حسی مشابه به وازلین برای پوست ایجاد می کند، به اشتباه تصور می شود که این دو ترکیب ، یکی هستند. ولی وازلین یک هیدروکن غیر قطبی است که در آب نامحلول است و گلیسیرین یک الکل است و به راحتی در آب قابل حل است.

جدول مشخصات فنی

نام  ژله پترولیوم | Petroleum jelly
برند تجاری وازلین | Vaseline
فرمول شیمیایی C۱۵H۱۵N
 وزن مخصوص ۲۰۹٫۲۹ گرم بر مول
دمای ذوب ۴۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد
دمای جوش ۳۰۲ درجه سانتیگراد
نقطه اشتعال ۱۸۲ تا ۲۲۱ درجه سانتیگراد
چگالی ۰٫۹ گرم بر سانتیمتر مکعب
انحلال پذیری نامحلول در آب
ویسکوزیته ۱۸٫۲ cSt در دمای ۱۰۰ درجه

کاشف وازلین کیست و چطور کشف شد ؟

در سال ۱۸۵۹ رابرت چسبرو که در پنسیلوانیا از یک میدان نفتی بازدید می کرد به صورت اتفاقی متوجه شد ، کارگران این میدان نفتی از یک ماده غلیظ و نرم برای التیام زخم و جراحت خود استفاده می کردند. وی بعد از مشاهده این موضوع ، به مدت یک دهه برای تکمیل محصول خود کار کرد و بعد از تکمیل آن ، برای معرفی و بازاریابی محصول خود به شهر نیویورک رفت . در آن جا برای نشان دادن خواص وازلین ، پوست خود را با اسید و شعله می سوزاند و سپس از این ماده روی جراحت دست خود می مالید تا میزان اثر بخشی آن را جهت التیام زخم و سوختگی نشان دهد.

او در سال ۱۸۷۰ شرکتی به نام Chesebrough Manufacturing Company در بروکلین تاسیس کردو روغن معجزه آسای خود را راهی بازار کرد. رابرت چسبرو اعتقاد عجیبی به محصول خود داشت و تا پایان عمر خود روزی یک قاشق از آن می نوشید. وی در سن ۹۶ سالگی در ایالت نیوجرسی درخانه خود گذشت.

آیا وازلین برای درمان سوختگی مفید است؟

اگر دچار عرق سوز یا زخم بستر هستید به دلیل اینکه زخم باز نیست و احتمال عفونت وجود ندارد. از کرم هایی که حاوی وازلین است استفاده می شود. این ماده چربی بالایی دارد و باعث کاهش اصطکاک و تماس پوستی می شود و به درمان سریع تر محل عرق سوز شده کمک می کند.

اما اگر دچار زخم هایی با عوامل سوختگی خارجی هستید که سطح پوست آسیب دیده را باز کرده است . قضیه کاملا برعکس خواهد بود. اولین کار  برای کاهش شدت و درد سوختگی این است که در لحظه اول باید از آب سرد در محل مورد نظر استفاده کرد تا  حرارت محل کاهش یابد . قرار دادن هر نوع چربی مانند وازلین بر روی محل زخم و سوختگی دارای مضرات زیر است:

  1. این ماده ، پوشش دهنده چرب است که از خروج ترشحات و خون  جلوگیری می کند و دمای بالای زخم را کاهش نمی دهد.
  2. وازلین خاصیت استریل کننده ندارد و در صورت استفاده در محل زخم باعث عفونی شدن زخم می شود.
  3. وازلین یک ماده چرب است که از رسیدن هوا به زخم جلوگیری می کند.

با توجه به موارد بالا ، استفاده از وازلین برای سوختگی های سطحی یا عمیق به هیچ عنوان توصیه نمی شود و می تواند خطرناک باشد . بنابراین به یاد داشته باشید  اگر دچار سوختگی پوستی شدید شدید ، بهترین کار شست و شوی محل آسیب دیده با آب سرد است . سپس به پزشک متخصص مراجعه کنید و از هیچ در مواقع سوختگی از چربی هایی مانند وازلین استفاده نکنید.

 وازلین برای زیبایی پوست :

ژله پترولیوم از محصولات جانبی دکل های نفتی است و با نام تجاری وازلین شناخته می شود. اگر می خواهید با خواص این ماده شگفت انگیز آشنا شوید ، موارد زیر را به دقت مطالعه کنید:

  • خواص ضد پیری دارد و باعث کاهش چین و چروک می شود.
  • اثرات ضد لک دارد.
  • این ماده عمل پاکسازی پوست و لایه برداری را انجام می دهد.
  • اثر ضد باکتری دارد و از جوش زدن صورت جلوگیری می کند.
  • از خشکی پوست جلوگیری می کند و بهترین مرطوب کننده بعد از حمام است.
  • برای رفع ترک پا و دست بسیار مفید است . پاهای ترک خورده را در آب نمک قرار دهید و سپس با وازلین چرب نمایید و جوراب نخی بپوشید .
  • این ژله در ترکیب با نمک دریا و یا شکر از بهترین اسکراب ها به حساب می آید.
  • از پوسته پوسته شدن پوست دست ، ناخن و صورت جلوگیری می کند. در حقیقت این ماده جذب پوست نمی شود و فقط به صورت یک لایه محافظ برروی آن قرار می گیرد.
  • استفاده آن در هوای سرد در زمستان ، در مناطق باد خیز محافظ خوبی برای دست ها و صورت و لب ها است.
  • این ماده می تواند کمک بسیار خوبی به اگزما داشته باشد .
  • از آن می توان به عنوان کرم شب استفاده کنید و صبح بشویید صورت صاف و بشاشی خواهید داشت.

شاید فکر کنید در بیان فواید وازلین زیاده روی می کنیم ولی برخی از متخصصین سنتی پوست و مو برای تمام مشکلات پوستی آن را تجویز می کنند.

ماسک های وازلین دار:

ماسک سفیده تخم مرغ با وازلین :

وازلین خواص فراوانی برای سلامت پوست دارد . شما می توانید با تهیه ماسک های خانگی که برپایه وازلین است، از خواص آن بهره ببرید . برای ازبین بردن چین و چروک و لکه های تیره صورت این ماسک معجزه خواهد کرد. برای تهیه این ماسک ، یک سفیده تخم مرغ را آنقدر بهم بزنید تا کف درست شود، بعد یک قاشق غذاخوری وازلین و چند قطره روغن لیمو ترش  به آن اضافه کنید . این ماسک را روی پوست صورت و گردن خود بمالید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید . ازاین ماسک می توانید ۲ تا ۳ مرتبه در هفته استفاده کنید.

ماسک خیار و وازلین :

چهار قاشق چای خوری وازلین ، دو قاشق چای خوری عسل ، دو عدد زرده تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا بادام.:

۱ – وازلین را با استفاده از بخار آب مایع کنید. تنها چند دقیقه طول می کشد تا وازلین مایع شود

۲ – وقتی گرمای آن از بین رفت مواد دیگر را بریزید

۳ – هم زده تا صاف و یکدست شود

۴ – به آرامی روی پوست میمالیم و ماساژ می دهیم

۵ – بعد از نیم ساعت با دستمال مرطوب پاک میکنیم

 

وازلین اصل را چگونه تشخیص دهیم

همان طور که گفته شد ، وازلین با کیفیت های مختلف در بازار وجود دارد. میزان خلوص و کیفیت این محصول بستگی به روش های تصفیه آن دارد. هر چه فرایند تصفیه وازلین بهتر و طولانی تر و به دفعات بیشتری انجام شود ، محصولی شفاف تر ، با کیفیت بالا و ناخالصی های کمتری در اختیار خواهیم داشت. البته انجام مراحل متعدد تصفیه بر روی وازلین موجب افزایش قیمت آن نیز خواهد شد. اصولا بهترین نوع ژله پترولیوم یا همان وازلین اصل ، وازلین بهداشتی است که به منظور استفاده در مصارف پزشکی و درمانی همچون تولید کرم ، لوسیون ها ، صابون و … بکار می رود. به دلیل اینکه وازلین بهداشتی مستقیما با سلامت انسان در ارتباط بوده و سازمان های بهداشتی نظارت شدیدی بر کیفیت آن دارند ، بنابراین در تولید آن باید موارد زیادی رعایت شود. در نتیجه وازلین بهداشتی همان وازلین اصلی است.

برای تولید وازلین بهداشتی ابتدا باید اقدام به تصفیه نفت خام نموده و سپس فرایند تصفیه روی آن انجام شود تا کلیه ناخالصی های زیان آور آن جدا سازی شده و تنها چربی خالصی باقی می ماند که برای حفظ رطوبت بر روی پوست بدن بسیار مناسب است. وازلین اصل بهداشتی به عنوان پایه اصلی تولید بسیاری از محصولات بهداشتی بوده و استفاده از آن هیچ گونه زیانی برای بدن انسان ندارد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا