Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

حقایقی درباره زندگی استنفورد مور

 

استنفورد مور Stanford Moore در سپتامبر ۱۹۱۳ در شیکاگو ، ایلینوی متولد شد. او در نشویل تنسی بزرگ شد . او دکترای خود را در رشته شیمی

حقایقی درباره زندگی استنفورد مور
حقایقی درباره زندگی استنفورد مور

آلی از دانشگاه ویسکانسین دریافت می کند. او سپس به آزمایشگاه ماکس برگمان در موسسه راکفلر پیوست و در آن زمان  مور و استاین یکدیگر را ملاقات کردندو همکاری خود را در زمینه شیمی پروتئین ها و آنزیم ها آغاز کردند. او در جنگ جهانی دوم به عنوان مسئول دفتر توسعه تحقیقات علمی فدرال فعالیت می کرد.

استنفورد مور بعد از مدتی به موسسه راکفلر بازگشت وبه دستور هربرت گاسر ، مدیر موسسه ، تحقیقات خود را با دکتر اشتاین ادامه داد. دکتر مور عضو آکادمی ملی علوم و انجمن شیمی آمریکا بود که از آنجا جایزه کروماتوگرافی و الکتروفورز و مدال ریچاردز را دریافت کرد. وی در سال ۱۹۸۲ درگذشت.

دکتر استنفورد مور یک دانشمند برجسته و استادی متعهد بود، در سال ۲۰۱۷ یادبودی از این استاد در تالار مشاهیر تنسی قرار دادند.

هم چنین در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک بخوانید :

 

ستنفورد مور
Stanford Moore
تولد شیکاگو ۱۹۱۳
درگذشت ۱۹۸۲م
ملیت امریکایی
تحصیلات تحصیل در دانشگاه واندربیلت و ویسکانسین
شغل متخصص بیوشیمی
گروه مقاله شیمی و بیوشیمی
جوایز و افتخارات جایزه نوبل شیمی (۱۹۷۲)

 

تحصیلات استنفورد مور

حقایقی درباره زندگی استنفورد مور
حقایقی درباره زندگی استنفورد مور

پدر استنفورد مور عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه وندربیلت است. او در محیط خانگی رشد کرد و علاقه زیادی به تحقیقات و مطالعات داشت. او دریک دبیرستان که وسط کالج جورج پیبودی برای معلمان در نشویل مدیریت می شد ، تحصیل کرد. در دوران دبیرستان معلم علوم او باعث ایجاد علاقه او به شیمی شد. مور برای انتخاب شغل خود بین شیمی و مهندسی هوانوردی بلاتکلیف بود. درنهایت تصمیم گرفت وارد دانشگاه وندربیلت شود و در دانشکده مهندسی مشغول تحصیل شود.او برای دوره هایی که در دانشکده مهندسی می گذراند نگرانی برای ابزار دقیق را پیش بینی می کرد.

آرتور اینگرسول، استاد شیمی آلی،استنفورد مور را با رشته جذاب مطالعه معماری مولکولی آشنا کرد. مور در سال ۱۹۳۵ از دانشگاه وندربیلت در مقطع لیسانس با گرایش شیمی فارغ التحصیل شد. او برای ادامه تحصیل بورسیه بنیاد تحقیقات فارغ التحصیلان ویسکانسین شد و در سال ۱۹۳۸ در شیمی آلی دکترای خود را دریافت کرد.

موضوع پایان نامه او در زمینه بیو شیمی بود. او در آزمایشگاه کارل پل لینک مشغول به تحقیقات بود. اولین درس هایی که مور دررابطه با روشهای ریزآزمایی Pregl برای تعیین C ، H و N بود. مور زیر نظر استاد ماهر لینک تحت آموزش بود . لینک به تازگی ازاروپا برگشته بود و در آزمایشگاه Fritz Pregl در گراتس تحصیل کرده بود. آموزش های لینک برای تجزیه و تحلیل کمی پروتئین ها بسیار مهم و با ارزش بود. چراکه پایان نامه مور هم در زمینه توصیف کربوهیدرات ها به عنوان مشتقات بنزیمیدازول بود.

 

آشنایی استنفورد مور و ویلیام اشتاین

کارل پل لینک، از دوستان ماکس برگمان بود. ماکس که برای اداره آزمایشگاهی در موسسه تحقیقات پزشکی راکفلر از آلمان به نیویورک آمده بود. دوستی ماکس برگمان با کارل پل لینک باعث شد که مور در سال ۱۹۳۹ به آزمایشگاه ماکس برگمان ملحق شود. این آزمایشگاه مرکز تحقیقات بین المللی شیمی پروتئین ها و آنزیم ها بود.در پایان جنگ ، او مسئول قسمت تحقیقات عملیاتی وابسته به مقر نیروهای مسلح ایالات متحده در منطقه اقیانوس آرام ، هاوایی ، بود.

شرایط در موسسه راکفلر درزمان جنگ تغییر کرده بود. در سال ۱۹۴۴ با مرگ ماکس برگمان، استنفورد مور تحت تأثیر هربرت گاسر که مدیر آن زمان موسسه راکفلر بود ، به این موسسه بازگشت . هربرت گاسر، به مور و استاین پیشنهاد کرد که فضایی را در اختیار آن ها می گذارید تا موضوع تحقیقاتی را که با برگمن آغاز کرده بودند یا هر گونه تحقیق جدید، ادامه دهند. به این ترتیب همکاری مور و استاین منجر به گسترش روش های کروماتوگرافی برای آنالیز اسید های آمینه و اتوماسیون آنها شد.

جایزه نوبل استنفورد مور

 

حقایقی درباره زندگی استنفورد مور
حقایقی درباره زندگی استنفورد مور

مولکول پروتئین مانند آنزیم ها از اسید های آمینه ساخته شده اند. بیست نوع اسید آمینه در سلول ها برای ساخت پروتئین استفاده می شود. به طور مثال مولکول انسولین از ۱۶ نوع اسید آمینه تشکیل شده است،بسیاری از آن ها دریک توالی پپتیدی که دارای ۵۱ اسید آمینه است،تکرار شده است. این مکانیزم عمل باعث  توانایی یک ارگانیسم برای ایجاد پروتئین های زیاد با ساختار های قالب لمس مانند ابریشم،ژلاتین،کازئین با عملکردهای متفاوتی ماندد آنزیم ها، هورمون ها، آنتی بادی ها را توصیف می کند.

درزمان پیوستن مور و استاین به موسسه راکفلر ، مساله این بود که دو پروتئین که از اسید آمینه های یکسان تشکیل شده اند،چگونه ویژگی ها و عملکردهای کاملا متفاوتی دارند. نظریه آن ها این بود که اسید آمینه ها مانند حروف الفبا درروابط با خود از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و عملکرد پروتئین بستگی به ترتیب آن ها در توالی پپتیدی دارد.

روش آزمایش مور و استاین

اولین قدم مور و استاین تعیین توالی دریک پروتئین خاص بود. آنها در این راستا عملکرد مختلف پپتیدازها و پروتئینازها مورد بررسی قرار دادندو در نهایت روش های مختلفی را برای کاتابولیسم مصنوعی برای تجزیه و تحلیل آمینواسید ها ابداع کردند که برخی از آن ها هنوز در حال استفاده هستند.

در مرحله بعد ، آن ها اجزای جدا شده در “سوپ آنزیمی” را شناسایی می کردند.  مور و استاین به وسیله روش کروماتوگرافی پارتیشن ، مخلوط غیرقابل تشخیص خود را از طریق یک ماده متخلخل که دراین مورد از یک لوله شیشه ای پر از نشاسته سیب زمینی استفاده کردند، و توانستند اجزای تشکیل دهنده را از یکدیگر جدا کنند. آن ها از یک معرف برای سنجش تعدادآمینو اسید ها در هر گروه استفاده کردند.

دکتر مور و استاین با تلاش های بسیار توانستند الفبای اسیدهای آمینه و الگوهای آن ها را کشف کنند.آن ها دریافتند که ساختار یک آنزیم در تعیین فعالیت کاتالیزوری خاص در صورتی که محل فعال توالی پپتیدی واقع نشده باشد،چندان اهمیت ندارد. آن ها روشی را جهت یافتن محل آنزیم، بدون حل ساختار آن کشف کردند.هم چنین به این نتیجه رسیدند که اسید آمینه محل فعال نسبت به همان اسید آمینه ها به صورت آزاد قدرت واکنش پذیری بیشتری داند.

دکتر مور و استاین در علم پزشکی نیز روش های تجربی را ابداع کردند که پزشکان می توانستند، ساختار اسید آمینه های سرم خون و ادرار را مشخص کنند. این تکنیک امروزه روش تشخیصی رایج برای بسیاری از بیماری ها محسوب می شود. دکتر مور و استاین جایزه نوبل ۱۹۷۲ را با کریستین بی آنفینزن از موسسه ملی بهداشت به اشتراک گذاشتند.

عضویت و فعالیتها استنفورد مور

 

حقایقی درباره زندگی استنفورد مور
حقایقی درباره زندگی استنفورد مور
  • در سال ۱۹۳۹ بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در استنفورد مور در موسسه تحقیقات پزشکی راکفلر زیر نظر ماکس برگمن در آزمایشگاه شروع به کار کرد. مور در این جا با بسیاری از دانشمندان بزرگ مانند ویلیام اشتاین آشنا شد.
  • تا پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ به عنوان دستیار فنی شورای تحقیقات دفاع ملی فعالیت کرد.
  • از سال ۱۹۴۷ تاسال ۱۹۴۹ ، استنفورد مور به عنوان رئیس هیئت پروتئین های کمیته شورای تحقیقات رشد ملت مشغول به فعالیت بود.
  • درسال ۱۹۵۰ با ذانشگاه بروسل، دانشگاه کمبریج و موسسه پزشکی راکفلر همکاری می کرد. مور هم چنین در هیئت تحریریه مجله شیمی بیولوژیکی کار می کرد.
  • در سال ۱۹۵۲ در موسسه تحقیقات پزشکی راکفلر تدریس می کرد .او یک سال بعد به سمت دبیر کمیسیون پروتئین های اتحادیه بین المللی شیمی منصوب شد.
  •  او در سال ۱۹۵۶ ، به عنوان خزانه دار انجمن بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی آمریکا فعالیت می کرد.
  • در سال ۱۹۵۸ ، او و استاین یک آنالایزر اسید آمینه را ایجاد کردند.
  • در سال ۱۹۵۹ ، او فعالیت خود را در سمت خزانه دار انجمن بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی آمریکا متوقف کرد. در این سال استین و مور توانستند کل توالی اسید آمینه یک ریبونوکلئاز را تجزیه و تحلیل کنند.
  •  در سال ۱۹۶۴ ، ور در سمت رئیس کنگره بین المللی بیو شیمی مشغول به کار شد.
  • در سال ۱۹۶۵ ،  او تدریس در موسسه تحقیقات پزشکی راکفلر را متوقف کرد و به عنوان استاد دانشگاه راکفلر شروع به کار کرد.
  •  در سال ۱۹۶۶ ، او به مدت یک سال رئیس انجمن بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی آمریکا بود.
  • در سال ۱۹۷۰ ، او رئیس فدراسیون انجمن های زیست شناسی تجربی آمریکا شد.
  • در سال ۱۹۸۲ ، او از دانشگاه راکفلر بازنشسته شد.

جوایز و دستاورد ها

استنفورد مور درسال ۱۹۷۲ به صورت مشترک با با کریستین آنفینسن و ویلیام اشتاین جایزه نوبل را دریافت کرد. او همچنین درسال ۱۹۷۲ برنده مدال ریچارد از انجمن شیمی آمریکا و مدال Linderstrom-Lang شد.

استنفورد مور از اعضای برخی انجمن های معتبر مانند آکادمی پزشکی سلطنتی بلژیک ، انجمن بیوشیمیایی بلژیک ، آکادمی علوم و هنرهای آمریکا، انجمن هاروی و آکادمی ملی علوم و همچنین عضو افتخاری انجمن شیمی آمریکا بود.

مرگ استنفورد مور

استنفورد مور در اواخر عمر به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (بیماری لو گریگ) مبتلا شد.این بیماری سالها وضعیت سلامتی اورا تحت تاثیر قرار داد و درنهایت باعث مرگ او شد. او در ۲۳ آگوست ۱۹۸۲ در شهر نیویورک آمریکا درگذشت. او هنگام فوت ۶۸ سال سن داشت.

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا