Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

داروهای موثر در درمان شیوع کرونا

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که باعث بیماری سرماخوردگی و بسیاری از بیماری‌های تنفسی دیگر در انسان و حیوانات می شوند. شیوع کرونا ویروسی که به تازگی در جهان شایع شده است سویه جدیدی است که تاکنون بیماری زایی آن در انسان مشخص نشده بود.

شیوع کرونا به صورت وحشتناکی در شهر ووهان چین رخ داده است و در بسیاری از کشورها در حال گسترش است و جان هزاران نفر را تهدید می کند.

بیماری کرونا (COVID-19) یک بیماری زونوتیک است یعنی به انسان و حیوانات منتقل می شود. تحقیقات نشان داده است که این بیماری از گربه و شتر به انسان منتقل می شود و کرونا ویروس های شناخته شده ای در بین حیوانات در گردش است که هنوز انسان ها را آلوده نکرده اند.

درمان کرونا با داروهای ضد ویروس

با شیوع کرونا گروهی از محققان شروع به بررسی برخی داروهای آنتی ویروس و اثربخشی آنها بر روی بیماری کرونا کرده اند، ولی تاکنون درمان قطعی در رابطه با این بیماری کشف نشده است زیرا داروهایی که در آزمایشگاه بر روی کرونا یا حیوانات آلوده موثر هستند ممکن است تاثیری بر روی انسان نداشته باشد.

حقیقت این است که ویروس ها به راحتی باکتریها قابل درمان نیستند چون بسیار متنوع بوده و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که با داروهای وسیع الطیف مانند آنتی بیوتیک های عمومی نمی توان آنها را هدف قرار دهد.

ویروس ها تمام تشکیلات سلولی موجود زنده را برای ایجاد پروتئین هایی استفاده می کنند که به تکثیر آنها کمک می کند. بنابراین هدف قرار دادن ویروس ها و در عین حال آسیب نرساندن به سلول‌های بدن موجود زنده کار بسیار چالش برانگیزی است.

هنگامیکه ویروس ها از جمله ویروس کرونا بدن را آلوده می کنند ابتدا از طریق رسپتورهای سلولی و به صورت اندوزوم وارد سلول شده و از داخل وزیکول، RNA خودش را داخل سیتوپلاسم آزاد می کند. سپس ویروس از تمام تشکیلات سلول برای تولید پروتئین های ویروسی و در نتیجه تکثیر خودش استفاده می کند و سرانجام پروتئین های ویروسی و RNA ساخته شده به صورت ساختارهای ویروسی در می آیند و سلول را برای آلوده کردن سلول بعدی ترک می کنند.

داروهای آنتی ویروس می توانند مراحل مختلفی از این فرآیند را تحت تاثیر قرار دهند مثلا کلروکین مانع اسیدی شدن اندوزوم ها شده و آزاد شدن RNA ویروسی به داخل سلول را مهار می کند ، بنابراین مانع شروع عفونت یا افزایش عفونی شدن سلول‌های دیگر بدن می شود. داروی دیگری به نام رمدسیویر در مقابل مثل نوکلئوتید عمل می کند – بلوک ساختاری برای RNA – و با وارد شدن به ساختار RNA های ویروسی مانع تکثیر بیشتر ویروس و گسترش عفونت می شود. این داروها در حال حاضر برای درمان بیماری کرونا مورد استفاده قرار می گیرند.

پیشگیری و درمان بیماری کرونا

در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از بیماری کرونا (COVID-19) وجود ندارد و بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری، قرار نگرفتن در معرض ویروس کرونا است. اقدامات پیشگیرانه زیر به جلوگیری از شیوع بیماری های تنفسی ، از جمله بیماری کرونا کمک می کند:

  • از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید
  • از لمس کردن چشم ، بینی و دهان خودداری کنید
  • وقتی بیمار هستید در خانه بمانید
  • بینی و دهان خودتان را هنگام سرفه یا عطسه با یک دستمال بپوشانید و آنرا داخل سطل زباله بیاندازید.
  • با استفاده از اسپری های ضدعفونی کننده مرتباً اشیاء و سطوح لمس شده را تمیز و ضد عفونی کنید.
  • دستان خود را حداقل به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون خصوصاً بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، قبل از غذا خوردن، و بعد از سرفه یا عطسه بشویید.
  • اگر آب و صابون در دسترس نیست از محلول های ضدعفونی کننده دست حاوی الکل ۶۰ درصد استفاده کنید. اگر دست‌ها به وضوح کثیف هستند حتما آنها را با آب و صابون بشویید.

در حال حاضر هیچ درمان ضد ویروسی خاصی برای بیماری کرونا توصیه نشده است. افراد مبتلا به کرونا ویروس برای تسکین علائم باید از مراقبت حمایتی استفاده کنند. در موارد شدید ، درمان باید شامل حمایت از عملکردهای حیاتی بیمار در بیمارستان ها باشد.

چشم اندازها در رابطه با شیوع کرونا

محققان دریافتند که کرونا ویروس جدید برای ورود به سلول های انسان از یک پروتئین خاص که در سطح خارجی سلول ها وجود دارد استفاده می کند و امید است بتوان با کشف مولکول های کوچک از اتصال ویروس به سلول ها جلوگیری کرد. این نوع از داروها کلاس کاملا جدیدی از داروها خواهند بود که با انواع قدیمی کاملا متفاوت هستند.

دانشمندان در تلاش هستند تا آنتی بادی هایی كه مانع ورود كرونا ویروس به سلول ها می شود را شناسایی كنند. برخی دیگر نیز به دنبال تولید واکسن برای بیماری کرونا هستند. محققان موسسه ملی بهداشت ایالات متحده در مراحل اولیه تولید واکسن کرونا هستند و قصد دارند طی سه ماه آینده یک آزمایش بالینی روی انسان ها انجام دهند.

در نهایت مانند هر بیماری دیگری،  کرونا نیز کنترل خواهد شد ولی تا آن زمان وظیفه همه ما جدی گرفتن هشدارها و رعایت نکات بهداشتی است تا از شیوع بیشتر بیماری کرونا جلوگیری شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا