Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

کائوچو/ SMR20 چیست؟ مزایا و معایب و قیمت خرید و فروش

کائوچو/ SMR20  یک لاستیک طبیعی است که در طبیعت یافت می شود. کائوچو از عصاره گیری درختانی شبیه افرا بدست می آید. بیش از ۲۵۰۰ نوع مختلف درخت در جهان وجود دارد که لاتکس تولید می کنند اما رایج ترین آنها درختان کائوچو هستند. Hevea brasiliensis  نام علمی درخت کائوچو است که بومی جنگل های بارانی آمازون در آمریکای جنوبی است. لاتکس از تنه درختان جمع آوری می شود.

این لاستیک به شکل لاتکس سفید، شیری رنگ است و از نظر شیمیایی در دسته پلیمرها طبقه بندی می شود. لاتکس از درخت به صورت یک مایع غلیظ و شیری خارج می شود سپس تحت فرآوری به کائوچو/ SMR20 تبدیل می شود. پردازش این مایع به طور معمول شامل حذف آب اضافی و خشک کردن در هوا است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کائوچو چیست؟

کائوچو طبیعی از زنجیرهای پلیمری ایزوپرن بلند تشکیل شده است که به راحتی به هم متصل شده اند. وقتی زنجیرها را جدا می کنید خودبخود مجددا بهم وصل می شوند. این امر خاصیت کشسانی به کائوچو می بخشد. بر خلاف کائوچوهای مصنوعی که از مواد پتروشیمی تهیه می شوند، کائوچو طبیعی از شیره لاتکس درختان کائوچو به دست می آید.

قدمت کائوچو طبیعی به هزاران سال پیش و به تمدن هایی مانند اینکا برمی گردد که از کائوچو برای ساخت توپ برای ورزش های باستانی استفاده می کردند. در آن زمان، بزرگترین عیب کائوچو طبیعی این بود که وقتی تحت دمای زیاد قرار می گرفت، ذوب می شده یا به سطح می چسبید.

کائوچو طبیعی در اوایل سال ۱۶۰۰ قبل از میلاد کشف شد. طبق شواهد باستان شناسی، قبیله اولمک در بین سرخپوستان آمریکای جنوبی از آن برای ساخت دارو استفاده می کردند. سالها بعد کریستف کلمب در زمان ورود به آمریکا با کائوچو برخورد کرد. در سال ۱۸۳۹ بود که چارلز گودیر به طور تصادفی کائوچو را روی اجاق داغ انداخت سپس پروسه ولکانیزاسیون را برای تثبیت بهتر کائوچو طبیعی ثبت کرد.

کائوچو/SMR20 امروزه معمولا از مزارع درخت کائوچو بدست می آید. درختان شش سال به بالا می توانند به مدت ۲۴ تا ۳۰ سال مورد استفاده قرار گیرند.

کائوچو/ SMR20 چیست؟ مزایا و معایب و قیمت خرید و فروش
کائوچو/ SMR20 چیست؟ مزایا و معایب و قیمت خرید و فروش

کاربردهای کائوچو/ SMR20

کائوچو طبیعی به عنوان ماده اولیه در طیف گسترده ای از محصولات مصرفی استفاده می شود. کاربرد های این لاستیک طبیعی عبارتند از:

  • تولید لاستیک ماشین و هواپیما
  • ساخت دستکش جراحی
  • ساخت نوارهای لاستیکی
  • ساخت تجهیزات پزشکی
  • تولید لباس ها
  • ساخت پایه های موتور
  • پستانک و اسباب بازی کودکان
  • بادکنک

کائوچو مصنوعی چیست؟

کائوچو مصنوعی به لاستیکی گفته می شود که در آزمایشگاه ساخته می شود. لاستیک های مصنوعی با ایجاد پلیمرها از طریق پلیمریزاسیون محلول یا پلیمریزاسیون امولسیونی به طور مصنوعی در آزمایشگاه تولید می شوند.

با وجود انواع مختلف کائوچوهای مصنوعی در بازار، تعمیم همه آنها به عنوان یک دسته لاستیک با خواص مشابه دشوار است. وجه مشترک همه این محصولات این است که همه آنها محصول جانبی تولید نفت در صنایع پتروشیمی هستند.

اما تنوع در کائوچو های مصنوعی به این معنی است که انواع مختلفی از آنها با استفاده از فرمول های مختلف تولید می شوند و هر نوع دارای ویژگی های متفاوتی است که برای کاربردهای مختلف طراحی شده است. انواع مختلف کائوچو مصنوعی عبارتند از:

کائوچوهای مصنوعی کاربردهای متنوعی دارند و تقریبا در هر نوع محصول لاستیکی قابل تصوری یافت می شوند. با توجه به اینکه برخی از افراد به لاتکس حساسیت دارند باید به اقلام مصرفی خود دقت کنند. کاربردهای کائوچو مصنوعی عبارتند از:

  • عایق سیم و کابل
  • لباس های ضد آب
  • PPE
  • زیره کفش
  • واشر ها
کائوچو/ SMR20 چیست؟ مزایا و معایب و قیمت خرید و فروش
کائوچو/ SMR20 چیست؟ مزایا و معایب و قیمت خرید و فروش

خواص کائوچو/ SMR20

کائوچو طبیعی دارای خواص بسیار مطلوبی است که آن را به یک انتخاب عالی برای طیف گسترده ای از محصولات تبدیل می کند. یکی از این خواص، استحکام کششی بالای آن است. از این نظر، کائوچو طبیعی با دوام است، زیرا به راحتی نمی شکند یا ضعیف نمی شود. همچنین انعطاف پذیر است و این توانایی را با گذشت زمان از دست نمی دهد.

این خاصیت کائوچو طبیعی همچنین استفاده از آن را در تولید پارچه بسیار آسان می کند. طبیعت الاستیک این محصول را می توان در صنایع نساجی با ترکیب آن با سایر الیاف استفاده کرد. همچنین دارای ساختار مولکولی قوی است که آن را به یک عایق عالی تبدیل کرده است . علاوه بر این، به عنوان یک ضربه گیر نیز به خوبی عمل می کند، زیرا ساختار محکم آن ارتعاشات را کاهش می دهد و برای عایق صدا مناسب است.

یکی دیگر از ویژگی های باورنکردنی کائوچو طبیعی، سازگاری زیست محیطی آن است. زیرا این محصول از یک منبع سازگار با محیط زیست و تجدید پذیر تولید شده است.

چگونگی ساخت کائوچو/ SMR20

کائوچو طبیعی ابتدا باید از درخت کائوچو برداشت شود، سپس با مواد شیمیایی و تحت دمای معین پردازش می شود. برای این کار شیره بدست آمده از درخت کائوچو در ظرفی ریخته می شود. یک سوم این شیره در این مرحله از کائوچو تشکیل شده است که در سوسپانسیون کلوئیدی نگهداری می شود و یک سوم دیگر آب است. برای تصفیه لاتکس به لاستیک، لاتکس را با اسید فرمیک مخلوط کرده تا کائوچو بدست آید. سپس آن را شسته و به صورت بلوک فشرده یا ورقه هایی فشرده در می آورند.

سپس این کائوچو را ولکانیزه می کنند که باعث می شود دوام، کشش و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. ولکانیزاسیون شامل حرارت دادن کائوچو با مقداری گوگرد در یک اجاق تحت فشار در حدود ۳۲۰ درجه فارنهایت است. همچنین می توان کائوچو را به همراه بخار، در یک مایکروویو قرار داد و یا از طریق یک بستر سیال یا نمک های فلز مذاب آن را ولکانیزه کرد.

ولکانیزاسیون زنجیره های مولکولی پلی ایزوپرن را به یکدیگر متصل می کند تا استحکام و مقاومت شیمیایی را افزایش داده و چسبندگی کائوچو خام را از بین ببرد. اگرچه تولید کائوچو مصنوعی در دهه ۱۹۳۰ اختراع شد، اما کائوچو طبیعی هنوز هم به طور گسترده در  صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و نیمی از بازار کائوچو را به خود اختصاص می دهد.

کائوچو/ SMR20 برای چه مواردی استفاده می شود؟

کائوچو طبیعی برای تولید محصولاتی استفاده می شود که نیاز به مقاومت بالا در برابر سایش و حرارت دارد. از کائوچو طبیعی به دلیل استحکام و تراکم پذیری بالایی که دارد، در کاربردهای مهندسی مانند پایه های ضد ارتعاش، کوپلینگ های محرک، فنرها، یاطاقان ها، نوارهای لاستیکی و چسب ها استفاده می شود.

اما ۵۰٪ استفاده از کائوچو/SMR20 به دلیل استحکام و مقاومت بالا در برابر حرارت، در تولید تایرهای با کارایی بالا برای اتومبیل های مسابقه ای، اتوبوس ها و هواپیماها استفاده می شود. همچنین از این کائوچو در ساخت  شیلنگ خاص، قطعات خودرو، تشک های فوم و جعبه های باتری  نیز استفاده می شود.

به دلیل خواص چسبندگی بالای این محصول، کائوچو/SMR20 در تولید سیمان لاستیکی و مواد تثبیت کننده خاک که در اطراف جاده های جدید استفاده می شوند، بکار می رود. حتی گاهی از کائوچو خام برای تولید چسب و به عنوان بخشی از کف کفش نیز استفاده می شود. علاوه بر این، حدود ۱۰ درصد از لاتکس برداشت شده از درختان برای تولید محصولاتی مانند دستکش لاتکس یا به عنوان پوشش استفاده می شود.

کائوچو/ SMR20 چیست؟ مزایا و معایب و قیمت خرید و فروش
کائوچو/ SMR20 چیست؟ مزایا و معایب و قیمت خرید و فروش

آیا کائوچو/ SMR20 گرانتر از کائوچو مصنوعی است؟

کائوچو طبیعی گاهی گران تر از کائوچو مصنوعی است. هزینه های ساخت این مواد بسیار متغیر است و چندین عامل مختلف بر هزینه ها تاثیر می گذارند.

کائوچو طبیعی از درختان بدست می آید. اگر یک مزرعه برای تولید کائوچو در نظر گرفته شود، شش سال طول می کشد تا به تولید کائوچو برسد. مزارع دیگری نیز ممکن است سال بدی برای تولید کائوچو داشته باشند، این عوامل منجر به کمبود کائوچو طبیعی در بازار شده و در نتیجه قیمت کائوچو طبیعی بالاتر می رود. این یکی از دلایل بالاتر بودن قیمت کائوچو/SMR20 نسبت به کائوچو مصنوعی است.

هر دو نوع کائوچو، در برابر عواملی از جمله تعداد تولیدکنندگان و تعداد توزیع کنندگان آسیب پذیر هستند. این امر به ویژه در بازار خودرو خود را نشان داده شده است. در صورت تولید خودروهای بیشتر، برای مثال کائوچو/SMR20 بیشتری برای تولید لاستیک مورد نیاز است.

 تفاوت کائوچو/ SMR20 با کائوچو مصنوعی

لازم به ذکر است که همه کائوچوهای موجود در جهان از درختان بدست نمی آیند. برخی از آنها را می توان در آزمایشگاه یا در کارخانه تولید کرد که به کائوچو مصنوعی معروف هستند.

مابین کائوچو مصنوعی و طبیعی تفاوت های زیادی وجود دارد. کائوچو طبیعی از استحکام کششی بالاتری نسبت به کائوچو مصنوعی برخوردار است. از طرف دیگر، کائوچو مصنوعی در برابر ساییدگی، قرار گرفتن در معرض اکسیژن و شرایط دمایی شدید مقاوم تر است. یکی دیگر از مزایای کائوچو مصنوعی تنوع آن است. انواع مختلفی از کائوچو مصنوعی در جهان وجود دارد که هر کدام متناسب با کاربرد خاصی ساخته می شوند.

کائوچو طبیعی هیچ گونه تنوعی ندارد، زیرا در طبیعت تولید و برداشت می شود تا یک محصول را به طور جهانی تولید کند. گفته می شود، کائوچو طبیعی بوی ملایم تری نسبت به کائوچو مصنوعی دارد. به طور کلی، کائوچو طبیعی برتری بیشتری نسبت به کائوچو مصنوعی دارد.

مزایای کائوچو مصنوعی

به طور کلی، کائوچو های مصنوعی دارای چندین مزیت در مقایسه با کائوچو های طبیعی هستند. برخی از خواص کائوچو مصنوعی عبارتند از:

  • مقاومت حرارتی بالا
  • مقاومت شیمیایی بالا
  • مقاومت در برابر آب و هوا، ازن و مقاومت در برابر نور خورشید
  • انعطاف پذیری بهتر در دماهای پایین تر
  • عایق الکتریکی بهتر
  • قیمت و عرضه این محصولات تحت تاثیر شرایط جوی، سلامت محصول و ثبات مزارع کائوچو قرار نمی گیرد
کائوچو/ SMR20 چیست؟ مزایا و معایب و قیمت خرید و فروش
کائوچو/ SMR20 چیست؟ مزایا و معایب و قیمت خرید و فروش

مزایای کائوچو طبیعی

مقایسه کائوچو طبیعی با گستره وسیع گزینه های کائوچو های مصنوعی بسیار دشوار است، اما این کائوچو دارای مزایای مخصوص به خود است. برخی از خواص کائوچو طبیعی عبارتند از:

  • مقاومت عالی در برابر پارگی و سایش
  • فشرده سازی بسیار پایین
  • ویژگی های میرایی ارتعاش خوب
  • استحکام کششی بالا
  • چسبندگی خوبی به خود و سایر مواد

عمر مفید کائوچو/ SMR20  چقدر است؟

کائوچو طبیعی بین ۵ تا ۲۵ سال عمر می کند. این عمر همچنین بستگی به عوامل مختلفی همچون، فرکانس و شرایطی محیطی دارد. اگر در معرض عناصر آسیب رسان، به ویژه درجه حرارت شدید قرار گیرد، طول عمر مفید آن کاهش می یابد.

معایب کائوچو/ SMR20

کائوچو طبیعی دارای چند معایب است به عنوان مثال هنگامی که در معرض عناصر آسیب رسان، مانند نور شدید خورشید یا اکسیژن قرار می گیرد، سریع تر از بین می رود.

برخی از افراد به لاتکس حساسیت دارند و استفاده از آن باعث تحریک پوست آنها می شود. مقاومت کمی در برابر چربی و نفت دارد و این عوامل باعث آسیب به این محصول می شوند.

قیمت کائوچو  SMR20

قیمت کائوچو  SMR20 در بازار متفاوت است و شما می توانید با خرید حضوری یا آنلاین آن را فروشندگان و توزیع کنندگان برای کاربردهای مد نظر خودتان تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا