Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص نبات چیست و چه کاربردی برای سلامتی دارد؟

نبات از زمان های بسیار دور، در درمان بیماری ها  نقش  در دسترس ترین ماده دارویی داشته است .خواص این ماده برای سلامتی بی نظیر است و دارای طبع گرمی است و از آن برای درمان سردی مزاج استفاده می کنند. نبات را از نیشکر به دست می آورند و این ماده شیرین در اثر یک مکانیسم فیزیکی که تابع زمان و دما است، متبلور می شود و به شکل کریستال در می آید. در این بخش از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره  انواع نبات ها و خواص آن ها صحبت می کنیم.

نبات چیست ؟

"خواص

نبات یک نوع قند است . بلورهای درخشان این ماده در اثر تبخیر مخلوط آب و شکر تشکیل می شوند. برای تهیه آن مقداری شکر را  با آب جوش مخلوط می کنند تا محلول فوق اشباع تشکیل شود. سپس یک نخ را در آب آویزان می کنند و به آن زمان می دهند تا خنک شود و بلور تشکیل شود. حال هرچه زمان کاهش دما بیشتر شود، بلورهای درشت تری تشکیل می شود ولی اگر محلول را به طور ناگهانی سر شود بلورهای بسیار ریزی تشکیل می شود. فرایند تشکیل این ماده ممکن است چند روز طول بکشد. از شاخه نبات ها اغلب جهت تزیین سفره های عقد استفاده می شود و نبات های چوب دار را برای نوشیدنی های گیاهی و چای استفاده می کنند.

خواص نبات

 

کاهش علائم پیش از قاعدگی

درمان سردی مزاج

نشاط آور

ضد نفخ

افزایش سوخت و ساز

درمان مشکلات گوارش

درمان تنگی نفس

درمان تپش قلب

جلوگیری از جاری شدن آب دهان

رفع بلغم

رفع ترشی دهان

درمان تکرر ادرار

تقویت حافظه

کاهش درد

افزایش انرژی و نشاط

درمان دل درد

انواع مختلف نبات

شاخه نبات:

بلورهایی هستند که دور یک نخ تشکیل شده اند. این بلور ها که به دور یک نخ تشکیل شده اند را شاخه نبات می گویند.

نبات چوبی:

در اطراف یک چوب، بلورهایی تشکیل می شود. نبات های چوبی در مقایسه با نوع نی دار پلاستیکی آن ، بهداشتی تر است. زیرا چوب در سه مرحله جوشیده می شود و بهداشتی است .

نبات دندانه:

این ماده شیرین به علت قابلیت شکنندگی بالا راحت در چای حل می شوند. این ماده برای مصارف خانگی مناسب وآسان است و در هنگام استفاد ه از آن نیازی به شکستن نیست و برای مصرف آماده است.

نبات مخلوط:

نبات مخلوط در کف و دیواره پاتیل ها به شکل تخته ای تشکیل می شوند. این نبات به دلیل شکل نامنظمی که دارد اغلب به صورت فله ای عرضه می شود. غلظت زیاد شیره درکف پاتیل باعث می شود که نبات به شکل تخته ای تشکیل شود.

پرده نبات:

این شکل از این ماده شیرین ترد و نازک است و روی پاتیل ها تشکیل می شود و از نظر خاصیت و کیفیت با نبات های شاخه ای و شوبی تفاوتی ندارد.

پودر نبات:

پودر نبات درواقع همان خرده های نبات هستند که به آسانی حل می شوند و قابلیت حل شدن آن بالا است.

موارد مصرف نبات

"خواص

از این ماده اغلب برای تزیین سفره های عقد و هفت سین استفاده می کنند که جنبه تزیینی دارد.  از این ماده برای شیرین کردن چای و نوشیدنی های گیاهی استفاده می شود. از انواع پر مصرف این ماده می توان به نوع چوبی و شاخه ای آن اشاره کرد . امروزه در بازار می توان این ماده شیرین به صورت طعم دار  تهیه می شود. دارچینی ، زعفرانی ، نعنایی ، آویشن ، زیره ، لیمویی از این دست هستند.

نبات در مقایسه با قند و شکر طعم و مزه بهتری دارد و می توان به جای مصرف قند از این ماده استفاده کرد. هم چنین برای شیرین کردن شربت می توان از پودر نبات استفاده کرد.

خواص داویی نبات

درمان اسهال 

این ماده دارای خاصیت ملین و ضد نفخ بالایی است. طبع آن در مقایسه با قند گرم تر است. اگر این ماده شیرین را حرارت دهیم به ماده ای قهوه ای مایل به مشکی تبدیل می شود که طعم آن بسیار تلخ است و دارای خواصی موثر برای درمان اسهال است.

ضد سرفه

اگر دچار سرفه شدید ، مکیدن یک تکه از این ماده شیرین ، سرفه شما را قطع می کند و باعث نرم شدن گلو می شود.

کاهش خستگی و خواب آلودگی

یکی دیگر از خواص این ماده کاهش خستگی و رفع خواب آلودگی است . مصرف این ماده با چای به خصوص هنگام رانندگی باعث رفع خواب آلودگی می شود. بنابراین هنگام رانندگی توصیه می شود از چای نبات استفاده شود. هم چنین نوع زعفرانی آن برای رفع خستگی مفرط بسیار موثر و مناسب است.

تقویت حافظه

در زمان های گذشته به افراد کهنسالی که دچار کم حواسی شده اند، آب جوش  و چایی نبات می دادند . این ماده خواص بی نظیری برای درمان کم حواسی و تقویت حافظه دارد.

 کاهش درد

این ماده باعث کاهش  درد معده و هم چنین درد ناشی از انقباض ماهیچه ها می شود. نبات داغ خواص بی نظیری برای بهبود دردهای ناحیه شکم ، درد پشت و پا درد دارد.

افزایش انرژی و نشاط

بلورهای زیبای این ماده بسیار قوی و نشاط آور است و مصرف آن با چایی ، شیر ، آب جوش و یا هر نوشیدنی گرم باعث نشاط و آرامش می شود.

 درمان دل درد

این ماده دارای خواص تسکین دهنده و ضد درد است . مصرف این ماده داغ باعث بهبود دل درد و کمردرد می شود. خانم ها می توانند دردوران قاعدگی برای جلوگیری از درد از آن استفاده کنند.

برای جلوگیری از جاری شدن آب دهان

یکی از فایده های مهم و خواص این ماده این است که از جاری شدن آب دهان جلوگیری می کند . افرادی که هنگام خواب ، اب دهان آنها جاری می شود، می توانند این ماده را با آب جوش و چای استفاده کنند.

 رفع بلغم

طبع افراد بلغمی سرد و مرطوب است ، به همین خاطر بهترین نوشیدنی برای این افراد ، نوشیدنی با طبع گرم است. چای ، قهوه ، آب جوش  را همراه نبات می تواند گزینه خوبی برای افراد بلغمی باشند.

رفع ترشی دهان

برخی افراد در ساعت کاریشان کمتر به مواد غذایی دسترسی دارند.  در این صورت با ترشی و بدمزگی تلخی دهان روبرو می شوند. این افراد برای رفع ترش شدن دهان و پیشگیری از بوی بد دهان می توانند از این ماده شیرین استفاده کنند.

 درمان تکرر ادرار

افرادی که ضعف مثانه دارند و دچار تکرر ادرار هستند ، می توانند تکه کوچکی از این ماده شیرین را در دهان خود بگذارند و آن را بمکند. استفاد ه از این روش وهمچنین استفاد ه از این ماده با آب گرم برای درمان تکرر ادرار خوب است.

 درمان مشکلات گوارشی

این ماده شیرین که از شکر تهیه می شود از هضم دیر غذا جلوگیری می کند . ضد آروغ زدن و ضد ترش کردن است و باعث درمان کرم های کدو یا کرمک انتهای روده بزرگ می شود

نکات مهم هنگام خرید نبات

"خواص

برای خرید این محصول به مراکز خرید معتبر مراجعه کنید و این محصول را در بسته بندی های بهداشتی تهیه کنید. به تاریخ تولید و مجوز بهداشت آن توجه کنید. نوع  چوب دار آن نسبت به نوع با نی های پلاستیکی بهداشتی تر هستند زیرا نی های پلاستیکی اغلب غیر بهداشتی هستند و زمانی که با نوشیدنی های داغ تماس پیدا می کنند ، از آن ها سمومی خارج می شود که می تواند به سلامتی مصرف کننده ضرر برساند.

هرگز از این ماده به صورت  فله ای خریداری نکنید زیرا این محصولات آلوده به گرد و غبار و فضولات حشرات موذی هستند . آن ها به صورت غیر بهداشتی در انبار ها نگهداری می شوند ، بنابراین سعی کنید از این محصولات خریداری نکنید. هم چنین از خرید محصولات زعفرانی آن به صورت فله ای که بارنگ های شیمیایی و غیر مجاز ساخته می شود، دوری کنید.

این ماده شیرین اگ دارای بلورهای شفافی  و فاقد جوهر رنگ باشد  و از نظر ضخامت قطر کمی داشته باشد ، بهترین محصول برای خرید شما است.

تفاوت نبات با قند و شکر

در تهیه قند، شکر و نبات ، ماده اولیه یکسان است و همه از ساکارز تشکیل شده اند ولی چون ساختار و نوع کریستال های نبات و قند با هم متفاوت است، بنابراین خاصیت آن ها نیز با هم متفاوت است.این ماده طبع گرم تری نسبت به قند و شکر دارد ، به همین علت برای درمان مناسب تر است.

نبات سوخته:

اگر قند و شکر را حرارت دهیم تا بسوزند، کاراملیزه می شود و ماده ای قهوه ای رنگ حاصل می شود که به آن کارامل گفته می شود. این ترکیب از نظر شیمیایی، مزه ، رنگ و ظاهر فیزیکی با قند و شکر فرق می کند و در نوشابه ها به کار می رود.

اگر نبات سوزانده شود ، ساختار کریستالی آن می سوزد و ماده ای به رنگ قهوه ای مایل به سیاه تولید می شود که طعمی بین تلخی و شیرینی دارد و برای درمان اسهال مفید است.

مضرات مصرف نبات:

استفاده بیش از حد از قند و نبات بسیار ضرر دارد. افرادی که به دیابت دچار شده اند ، مصرف آن ها توصیه نمی شود. نبات به دلیل رطوبت کمتر ساختاری سخت تر از قند دارد و هم چنین شیرین تر است. به همین علت برای افراد چاق و دیابتی منع مصرف شده است.

 

 

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا