Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهعمومی

اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس

اکسی توسین یک هورمون و انتقال دهنده عصبی است که در زایمان و شیردهی نقش دارد. همچنین با همدلی، اعتماد، فعالیت جنسی و ایجاد رابطه همراه است. به هورمون عشق معروف است. سطح اکسی توسین در زمان آغوش گرفتن افزایش می یابد. همچنین به عنوان درمانی برای تعدادی از بیماریها، از جمله افسردگی، اضطراب و مشکلات روده ای مفید باشد.

اکسی توسین در هیپوتالاموس، قسمتی از مغز تولید می شود. زنان معمولا سطوح بالاتری نسبت به مردان دارند. در نشریه جهان شیمی فیزیک از هورمون، دوپامین، سروتونین و اندورفین مقالات خوبی منتشر شده است. در این مقاله شما را با اکسی تونین و عملکردش در بدن آشنا میکنیم.

اکسی توسین چیست

اکسی توسین انتقال دهنده عصبی و هورمونی ای است که توسط هیپوتالاموس تولید می شود. از آنجا، توسط غده هیپوفیز، در قاعده مغز منتقل و ترشح می شود.

این ماده در عملکردهای باروری زنان، از فعالیت جنسی گرفته تا زایمان و شیردهی نقش موثری دارد.

در حین زایمان این هورمون تحرک رحم را افزایش می دهد و باعث انقباض در عضلات رحم می شود. با بزرگ شدن دهانه رحم و واژن برای زایمان، این هورمون ترشح می شود. این افزایش با افزایش انقباضات بیشتر می شود.

این هورمون عملکردهای اجتماعی نیز دارد. این بر رفتار، اعتماد، نشست گروهی ، شناخت اجتماعی و سایر عملکردهای اجتماعی تاثیر می گذارد. اکسی توسین عنوان دارو تجویز می شود و می تواند به زایمان کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است برای افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، اضطراب و سندرم روده تحریک پذیر IBS مفید باشد.

محل سنتز اکسی توسین

این هورمون یک هورمون طبیعی است. توسط هیپوتالاموس یک منطقه کوچک در قاعده مغز شما تولید می شود و توسط غده هیپوفیز مجاور ترشح می شود.

اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس
اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس

اکسی توسین به عنوان یک دارو

این هورمون به عنوان داروی تجویزی تحت نام تجاری Pitocin استفاده می شود. تحت نظارت پزشک، گاهی اوقات از تزریق اکسی توسین برای شروع انقباضات هنگام زایمان یا تقویت آنها در هنگام زایمان استفاده می شود و به کاهش خونریزی بعد از زایمان کمک می کند. عوارض جانبی شامل ضربان قلب سریع و خونریزی غیر معمول است. اگر اکسی توسین زیاد به سرعت تحویل داده شود، می تواند منجر به پارگی رحم شود. همچنین می توان اکسی توسین را برای انقباض رحم و کنترل خونریزی پس از زایمان یا ختم تجویز کرد.

اکسی توسین و هورمون عشق

افرادی که در مراحل اولیه دلبستگی عاشقانه بودند، در مقایسه با افراد مجرد غیر وابسته، سطوح بالاتری از این هورمون را داشتند. این سطوح حداقل به مدت ۶ ماه ادامه داشت.

فعالیت جنسی باعث آزاد شدن این هورمون می شود و به نظر می رسد در نعوظ و ارگاسم نقش دارد. در زنان ممکن است افزایش تحرک رحم به اسپرم کمک کند. برخی ارتباط بین غلظت ین هورمون و شدت ارگاسم را پیشنهاد کرده اند.

اکسی توسین و احساسات

هنگامی که این هورمون وارد جریان خون می شود بر رحم و شیردهی تاثیر می گذارد. اما هنگامی که در قسمت های خاصی از مغز آزاد می شود، می تواند بر رفتارهای احساسی، شناختی و اجتماعی تاثیر بگذارد.

این هورمون در مغز همچنین به نظر می رسد واکنش های استرس زا از جمله اضطراب را کاهش می دهد. این اثرات در تعدادی از گونه ها مشاهده شده است. این هورمون جز مهمی از سیستم عصبی شیمیایی است. این هورمون با پیوند زوجین، رفتار جنسی و اعتماد ارتباط دارد.

درمان با اکسی توسین

مصرف اسپری بینی اکسی توسین باعث افزایش درک خود در موقعیت های اجتماعی و افزایش ویژگی های شخصیتی مانند گرما، اعتماد ، نوع دوستی می شود.

این هورمون با فعال کردن مراکز پاداش در مغز می تواند به وفادار نگه داشتن مردان به شرکای خود کمک کند.

مردم پس از دریافت این هورمون از طریق اسپری بینی، حالت احساسات دیگران را شدیدتر مشاهده کردند. همچنین یک درمان برای ترس از جمع، اوتیسم و ​​افسردگی پس از زایمان است.

دانشمندان پیشنهاد کرده اند که ممکن است به بهبود رفاه بین فردی و فردی کمک کند. می تواند برای افرادی که دارای برخی اختلالات عصبی و روانی هستند کاربرد داشته باشد.

آنها معتقدند این می تواند به افرادی که از تعامل اجتماعی اجتناب می کنند و کسانی که ترس مداوم و ناتوانی در اعتماد به دیگران را تجربه می کنند، کمک کند.

برخی از محققان می گویند کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند از این هورمون بعنوان تسکین علائم بهره ببرند.

اکسی توسین در کنترل خشم نقش دارد. به نظر می رسد این هورمون باعث آزاد شدن پروستاگلاندین E2 (PGE2) در سلول های پوشاننده روده می شود. این به ترمیم آسیب روده و محافظت در برابر چنین آسیب هایی کمک می کند.

از اکسی توسین برای درمان مفید برای جلوگیری از آسیب روده ناشی از شیمی درمانی استفاده کرد و می توان از آن برای درمان سندرم روده تحریک پذیر استفاده کرد.

اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس
اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس

ارتباط اکسی توسین و عشق

زوجین در مراحل اولیه دلبستگی عاشقانه سطوح اکسی توسین بسیار بالاتری نسبت به همتایان خود ندارند.

اما اکسی توسین با چیزی فراتر از عشق جدید ارتباط دارد. همچنین در طول فعالیت جنسی منتشر می شود و با شدت ارگاسم ارتباط دارد.

همه اثرات احتمالی اکسی توسین بر افزایش روابط خلاصه شد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • اعتماد
  • یکدلی
  • خاطرات مثبت
  • وفاداری
  • ارتباط مثبت

ارتباط دوپامین و سروتونین

اکسی توسین، دوپامین و سروتونین اغلب به عنوان هورمون های شادی ما شناخته می شوند.

وقتی جذب فرد دیگری می شوید. مغز شما دوپامین آزاد می کند. سطح سروتونین شما افزایش می یابد. اکسی توسین تولید می شود. این باعث می شود که شما احساسات مثبت مثبت را احساس کنید.

اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس
اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس

تاثیر مثبت اکسی توسین بر احساسات

اکسی توسین تاثیر مثبتی بر رفتارهای اجتماعی مرتبط با موارد زیر دارد:

  • آرامش
  • اعتماد
  • ثبات روانی کلی

همچنین نشان داده شده است که این هورمون هنگام آزاد شدن در قسمتهای خاصی از مغز، سطح استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

تاثیر اکسی توسین بر رفتارهای مثبت

اکسی توسین ممکن است به بدن شما در سازگاری با شرایط مختلف احساسی و اجتماعی کمک کند.

اکسی توسین داخل بینی به طور مستقیم با افزایش ارتباط بین شرکای عاشقانه ارتباط دارد به ویژه در هنگام مشاجره. اکسی توسین داخل بینی ممکن است به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند تا نشانه های اجتماعی را بهتر درک کرده و به آنها پاسخ دهند.

رابطه بین اکسی توسین و مادر شدن

اکسی توسین چندین نقش مهم در مادر شدن ایفا می کند. این هورمون به رحم علامت می دهد که منقبض شده و زایمان شروع می شود. با افزایش تولید هورمون های مرتبط ، این روند را به پیش می برد. بعد از زایمان ، به رحم کمک می کند تا به اندازه قبلی خود بازگردد.

وقتی نوزاد به سینه مادر خود می چسبد. باعث آزاد شدن اکسی توسین می شود. این به بدن سیگنال می دهد که شیر را برای نوزاد کم کند.

مطالعات انسان و حیوانات در مورد اثرات اکسی توسین بر پیوند مادر و فرزند نشان داده است که مادرانی که سطح بالاتری دارند بیشتر رفتارهای والدین محبت آمیز انجام می دهند ، از جمله:

  • چک کردن مکرر نوزاد
  • لمس محبت آمیز
  • آواز خواندن یا صحبت کردن با کودک به روش خاصی
  • نظافت و حمام کردن

این تأثیرات تنها به مادران بیولوژیکی محدود نمی شود. اکسی توسین تاثیر مشابهی در مادران فرزندخوانده و والدین فرزندخوانده دارد.

تاثیر اکسی توسین در پدر بودن

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد والدین باعث ترشح اکسی توسین در پدران نیز می شوند.

تعامل پدر و نوزاد سبب افزایش اکسی توسین می شود. این شامل هدایت توجه نوزاد به اشیاء خاص و تشویق کودک به کاوش است.

اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس
اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس

وفاداری و اکسی توسین

ارتباط بین اکسی توسین و وفاداری ممکن است با توانایی هورمون در واداشتن مردان به شریک زندگی خود نسبت به سایر زنان آشنا و ناآشنا شروع شود.

این هورمون ممکن است بر مردان تاثیر بگذارد تا فاصله اجتماعی بیشتری با غریبه های جذاب زن حفظ شود.

این ممکن است به دلیل تاثیر اکسی توسین بر مسیرهای پاداش باشد. برقراری ارتباط اجتماعی یا جنسی با شریک عاشقانه ممکن است سطح اکسی توسین شما را افزایش داده و یک حلقه رفتاری ایجاد کند.

هرچه بیشتر با شریک زندگی وقت بگذرانید اکسی توسین بیشتر تولید می شود. هرچه اکسی توسین بیشتری تولید کنید، بیشتر به شریک زندگی خود میل دارید.

درمان با این هورمون رفتارهای مرتبط با خیانت را کاهش می دهد. به ویژه در زنانی که ترجیح می دهند به جای غریبه های جنس مخالف  با شریک مرد خود ارتباط اجتماعی داشته باشند. تصور می شود که اکسی توسین تعامل با یک فرد غریبه را کاهش می دهد.

تفاوت تاثیر اکسی توسین بر مردان و زنان

اکسی توسین بر مردان و زنان متفاوت است، به ویژه در زمینه های اجتماعی. این ممکن است به این دلیل باشد که هورمون در آمیگدال مرد و زن متفاوت عمل می کند. این بخش از مغز مسئول احساسات و انگیزه است.

به عنوان مثال، این هورمون ممکن است در نحوه تشخیص زنان با چه کسی دوست شود و چگونه به آن روابط تمایل پیدا کند. این هورمون ممکن است در نحوه تشخیص روابط رقابتی مردان و هدایت پاسخ مبارزه یا گریز نقش داشته باشد.

 کاربرد پزشکی اکسی توسین

اکسی توسین ممکن است برای ایجاد یا بهبود انقباضات در حین زایمان تزریق شود. همچنین ممکن است برای کاهش خونریزی پس از زایمان یا سقط استفاده شود.

این هورمون ممکن است به درمان اوتیسم و ​​سایر شرایط رشدی و روانی که تعامل اجتماعی را مختل می کند موثر باشد.

درمانی برای افسردگی پس از زایمان استفاده میشود. تحقیقات در مورد این هورمون به عنوان یک درمان احتمالی برای اختلالات سوء مصرف الکل و مواد ادامه دارد.

اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس
اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس

راهکار برای افزایش اکسی توسین

  • یوگا و مدیتیشن
  • موسیقی
  • ماساژ
  • معاشرت
  • ارتباط با دوستان
  • مراقبه
  • حمام
  • غذای سالم
  • رابطه ی جنسی
  • بغل کردن
  • مهربانی
  • حیوانات خانگی

ممکن است این هورمون را با یکی از نام های دیگر آن بشناسید: هورمون عشق ، هورمون نوازش یا هورمون پیوند.

همانطور که از نام مستعار نشان می دهد. ااین هورمون نقش مهمی در پیوند انسان دارد. در هنگام زایمان و شیردهی منتشر می شود، این عامل کلیدی در ارتباط بین والدین و نوزاد است.

بغل کردن، بوسیدن و صمیمیت جنسی همگی می توانند تولید این هورمون را تحریک کنند که می تواند روابط بین بزرگسالان را نیز تقویت کند.

این اثرات باعث شده است که این هورمون با سایر هورمون های شادی گروه بندی شود. هورمون هایی که بر روحیه و احساسات تاثیر مثبت دارند.

اکسی توسین به طور جادویی رفتار شما را تغییر نمی دهد. این باعث نمی شود در یک لحظه به کسی اعتماد کنید یا عاشق او شوید. اما می تواند احساس عشق، رضایت، امنیت و اعتماد را نسبت به شخصی که قبلا برای او اهمیت قائل هستید افزایش دهد. بدن شما به طور طبیعی اکسی توسین تولید می کند.

یوگا

یوگا مزایای زیادی را ارائه می دهد، از جمله:

  • اضطراب و استرس کمتر
  • تسکین افسردگی و سایر علائم خلقی
  • خواب بهتر
  • بهبود کیفیت زندگی

یوگا ممکن است به افزایش تولید این هورمون نیز کمک کند.

این مطالعه کوچک با هدف بررسی اینکه آیا یوگا می تواند به افزایش اکسی توسین در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کند. یک بیماری بهداشت روانی است که اغلب در تشخیص احساسات صورت و سایر مشکلات اجتماعی مشکل دارد.

بر اساس نتایج مطالعه ای، ۱۵ شرکت کننده ای که به مدت ۱ ماه یوگا تمرین کردند. توانایی آنها در تشخیص احساسات و عملکرد اجتماعی-شغلی بهبود یافت.

 گوش دادن به موسیقی

در حالی که سلیقه موسیقی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. اکثر مردم از گوش دادن به نوعی موسیقی لذت می برند.

شما احتمالا به دلیل لذت بردن از موسیقی به موسیقی گوش می دهید. اما ممکن است متوجه شده باشید که مزایای دیگری نیز دارد، مانند بهبود روحیه، تمرکز و انگیزه شما. همچنین به نظر می رسد به بهبود توانایی ایجاد پیوندهای اجتماعی کمک می کند. تاثیری که با این هورمون نیز مرتبط است.

اما چند مطالعه کوچک شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد موسیقی می تواند سطح این هورمون را در بدن شما افزایش دهد.

در تحقیقی در سال ۲۰۱۵ از چهار خواننده جاز خواسته شد تا دو آهنگ متفاوت را اجرا کنند: یکی بداهه، دیگری آهنگسازی. وقتی خوانندگان بداهه نوازی کردند، سطح هورمون آنها افزایش یافت. نویسندگان مطالعه پیشنهاد می کنند که این اتفاق افتاده است زیرا یک عملکرد بداهه مستلزم رفتارهای اجتماعی قوی مانند همکاری، اعتماد و ارتباط است.

بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۹ ، ۲۰ بیمار جراحی قلب باز که هنگام استراحت در رختخواب به موسیقی گوش می دادند، میزان هورمون  بالاتری داشتند و نسبت به بیمارانی که به موسیقی گوش نمی دادند احساس آرامش بیشتری می کردند.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ بر روی ۱۶ خواننده انجام شد، سطح این هورمون در همه شرکت کنندگان بعد از یک درس خوانندگی افزایش یافت. شرکت کنندگان در مطالعه همچنین گزارش دادند که احساس انرژی و آرامش بیشتری می کنند.

اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس
اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس

ماساژ تراپی

۱۵ دقیقه ماساژ نه تنها می تواند به افراد در آرامش کمک کند بلکه می تواند سطح این هورمون را نیز افزایش دهد.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ از این یافته حمایت می کند و آن را گسترش می دهد و اشاره می کند که سطح این هورمون در افرادی که ماساژ می دهند نیز افزایش می یابد.

این هورمون برای شما چه می کند؟ مردم اغلب بعد از ماساژ درد، استرس و اضطراب کمتری گزارش می دهند. بسیاری نیز متوجه بهبود خلق و خو و احساس رفاه بیشتر می شوند.

برای مشاهده این مزایا، نیازی به ماساژ حرفه ای ندارید. تحقیقات نشان می دهد که ماساژ از طرف شریک زندگی یا سایر عزیزان ممکن است به همان اندازه موثر باشد.

مهربانی کردن و بروز احساس

آیا می خواهید ارتباط عاطفی خود را با دیگران تقویت کنید؟ به آنها بگویید چه احساسی دارید.

به اشتراک گذاشتن عشق و علاقه خود با افرادی که بیشترین اهمیت را برای شما دارند می تواند به چند طریق به افزایش اکسی توسین کمک کند.

به اشتراک گذاشتن احساسات خود با کسی که دوستش دارید، اغلب او را وادار می کند تا پاسخ مشابهی بدهد.

گفتن دوست یا شریکی که او را دوست دارید می تواند باعث در آغوش گرفتن، فشردن دست یا بوسه شود.

این که بدانید چقدر از او قدردانی می کنید می تواند احساسات اجتماعی را در هر دو طرف افزایش دهد.

 با دوستان به تفریح بروید

دوستی های قوی می تواند تفاوت زیادی در بهزیستی عاطفی شما ایجاد کند. تفریح به همراه دوستانتان می تواند زمان خوبی را برای شما رقم بزند. اما همچنین می تواند به شما کمک کند از حمایت اجتماعی برخوردار باشید و در دنیا کمتر تنها باشید.

این هورمون در کار است. احساسات خوبی که در اطراف دوستان خود تجربه می کنید، می تواند به شما کمک کند تا نسبت به تعاملات خود احساس مثبت تری داشته باشید. شما را مجبور کند زمان بیشتری را با هم بگذرانید. اعتماد و محبت شما به آنها نیز زمانی بیشتر افزایش می یابد که با آنها شریک شوید.

چه برنامه ریزی خاصی داشته باشید و چه صرفا از معاشرت لذت ببرید، هرچه زمان بیشتری را با هم بگذرانید پ، احتمالا پیوند شما قوی تر می شود.

 مدیتیشن کنید

یک تمرین مدیتیشن روزانه می تواند به کاهش استرس و اضطراب، بهبود خلق و خوی شما کمک کند و به شما کمک کند تا نسبت به خود و دیگران احساس دلسوزی بیشتری داشته باشید. این تاثیرات می تواند به افزایش حس ارتباط و تقویت روابط شما با دیگران کمک کند.

اما شما همچنین با تمرکز مدیتیشن خود بر روی فردی که به او اهمیت می دهید. تولید این هورمون را هدف قرار می دهید. مدیتیشن محبت آمیز، که به آن مدیتیشن شفقت نیز گفته می شود. شامل هدایت افکار عشق پ، شفقت و حسن نیت به سوی فردی در زندگی شما و ارسال افکار آرامش و سلامتی به سوی او است.

اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس
اکسی توسین چیست؟ ارتباط اکسی توسین با عشق و احساس

تعاملات اجتماعی

گوش دادن به صحبت دوستان و همدلی یک اصل اساسی در تعاملات و روابط اجتماعی قوی است.

پیوند و افزایش احساسات ارتباط، اعتماد و همدلی گاهی اوقات می تواند به سادگی گوش دادن به آنچه دیگران می گویند آسان باشد. این آسان است که به کسی بگویید که به چیزهایی که برایش اهمیت دارد اهمیت می دهد، اما این نشان می دهد که واقعا منظور شما این است.

بنابراین، هنگامی که دوست یا شریک شما می خواهد در مورد موضوعی مهم صحبت کند، هر چیزی را که ممکن است حواس شما را پرت کند، کنار بگذارید، تماس چشمی برقرار کنید و توجه کامل خود را به او جلب کنید.

وقت گذرانی با معشوق

تحقیقات نشان داد که اشتراک غذا می تواند اکسی توسین را افزایش دهد. تهیه یک وعده غذایی با دوستان یا شریک زندگی می تواند علاوه بر تغذیه، لذت را نیز به همراه داشته باشد. شما فقط وعده غذایی را به اشتراک نمی گذارید، زمانی را با افرادی که دوست دارید سپری می کنید و در ایجاد آن با هم ارتباط برقرار می کنید.

فراموش نکنید، غذا خوردن به خودی خود می تواند لذت ایجاد کند. در واقع به اندازه کافی باعث تحریک ترشح این هورمون می شود.

رابطه جنسی

صمیمیت جنسی به ویژه ارگاسم یکی از راه های کلیدی برای افزایش سطح اکسی توسین و نشان دادن محبت به شخص دیگر است.

داشتن رابطه جنسی با یک شریک عاشقانه می تواند به شما کمک کند احساس نزدیکی و ارتباط بیشتری داشته باشید. اما همچنان می توانید این افزایش این هورمون را بدون رابطه مشاهده کنید. رابطه جنسی بدون محدودیت همچنان می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و احساس فوق العاده ای در شما ایجاد کند. هم شما و هم همسرتان این افزایش را دریافت می کنید.

نوازش یا بغل کردن

اشکال دیگر صمیمیت فیزیکی، مانند در آغوش گرفتن یا بغل کردن، نیز می تواند باعث تولید این هورمون در بدن شما میشود.

چند لحظه برای یک آغوش خوب و طولانی با شریک زندگی، کودک یا حتی حیوان خانگی خود وقت بگذارید.

رفتار نوع دوستانه یا ایثارگرانه

رفتارهای نوع دوستانه یا ایثارگرانه نیز می تواند باعث ترشح این هورمون میشود.

هدیه دادن به کسی یا انجام یک رفتار مهربانانه تصادفی او را خوشحال می کند، که می تواند شما را نیز خوشحال کند. این عمل ساده می تواند روحیه شما را بالا ببرد و احساسات مثبت را نیز در شما تقویت کند.

  • پیشنهاد کمک به همسایه در انجام وظیفه
  • دادن پول به امور خیریه
  • حمایت از هدف مورد علاقه خود
  • خرید کارت هدیه برای دوستان یا اعضای خانواده

مراقبت از حیوانات خانگی

اگر عاشق سگ و گربه هستید، ما یک راهنمایی برای شما داریم. اگر می توانید کار خود را متوقف کنید و سگ خود را نوازش کنید. تحقیقات نشان می دهد که هم سگ و هم انسان از طریق تماس فیزیکی، از جمله نوازش، افزایش این هورمون را مشاهده می کنند.

به همین دلیل است که وقتی احساس ناراحتی می کنید، نوازش کردن حیوان شما را بسیار آرام میکند. هورمون تولید شده توسط تعامل شما به شما کمک می کند تا کمی احساس بهتری داشته باشید.

اگرچه این تحقیق فقط به تعاملات انسان و سگ پرداخته است، اما بی خطر است که بگوییم نوازش دادن به گربه یا خاراندن سر پرنده به احتمال زیاد تاثیر مشابهی خواهد داشت.

کلام آخر

تحقیقات در مورد اکسی توسین قطعی نیست و هنوز متخصصان زیادی در مورد این هورمون، از جمله مزایای آن درحال تحقیق هستند. با این حال، یک چیز مسلم است: این هورمون اگرچه مفید است، اما درمانی نیست.

اگر در روابط خود با مشکل روبرو شدید یا در تعاملات اجتماعی با مشکل روبرو شدید، بهتر است از یک درمانگر کمک بگیرید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا علل احتمالی را کشف کرده و قدم هایی برای ایجاد پیوندهای قوی تر با دیگران بردارید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا