Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیکشاورزی و دامپروری

کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید

کود زیستی، موادی حاوی میکروارگانیسم هایی هستند که با افزودن آنها به خاک، حاصلخیزی آن را افزایش داده و باعث رشد گیاه می شود.

این کودها جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی هستند و در جلوگیری از آلودگی محیط زیست و هوا نقش موثری دارند. استفاده از این کودها علاوه بر حفظ طبیعت باعث افزایش باروری درختان و محصولات کشاورزی می شوند.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با کودهای زیستی بیشتر آشنا شوید.

کود زیستی چیست

کود زیستی ماده ای حاوی میکروب ها است که با افزایش عرضه مواد مغذی ضروری به گیاهان به رشد گیاهان و درختان کمک می کند. این شامل موجودات زنده است که شامل قارچ های میکوریز، جلبک های سبز آبی و باکتری ها می شود.

قارچ های میکوریز ترجیحاً مواد معدنی را از مواد آلی برای گیاه خارج می کنند در حالی که سیانوباکتری ها با خاصیت تثبیت نیتروژن مشخص می شوند.

تثبیت نیتروژن به عنوان فرآیند تبدیل مولکول های دی نیتروژن به ترکیبات نیتروژن تعریف می شود. به عنوان مثال، برخی از باکتری ها اشکال نامحلول فسفر خاک را به اشکال محلول تبدیل می کنند. در نتیجه، فسفر برای گیاهان در دسترس خواهد بود.

کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید
کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید

فواید کود زیستی

فسفات و نیتروژن برای رشد گیاه مهم هستند. این ترکیبات به طور طبیعی در محیط وجود دارند اما گیاهان توانایی محدودی در استخراج آنها دارند. فسفات در خاک به وفور یافت می شود اما عمدتاً به صورت متصل باقی می ماند و نیتروژن در هوا فراوان است.

فسفات نقش مهمی در تحمل تنش، بلوغ، کیفیت و به طور مستقیم یا غیر مستقیم در تثبیت نیتروژن دارد. اگر فسفات به سرعت توسط گیاه استفاده نشود، از طریق واکنش های شیمیایی در خاک قفل می شود.

با این کار فقط مقدار کمی از این ماده مغذی حیاتی در دسترس گیاه باقی می ماند. این گیاه به خودی خود نمی تواند قفل فسفات را باز کند. کود زیستی می تواند به دو روش این قفل را باز کند!

قارچ

قارچی به نام Penicillium bilaii کلید ریشه برای باز کردن فسفات از خاک است. یک اسید آلی می سازد که فسفات را در خاک حل می کند تا ریشه ها بتوانند از آن استفاده کنند.

کود زیستی ساخته شده از این ارگانیسم یا با پوشاندن دانه ها با قارچ (به نام تلقیح) یا قرار دادن آن به طور مستقیم در زمینی که ریشه های گیاه در آن زندگی می کنند، اعمال می شود.

این قارچ دوستدار می تواند خود را به دور ریشه بپیچد و از زندگی سایر ارگانیسم های کمتر مفید در آنجا جلوگیری کند.

اولین شانس استفاده از فرآورده های گیاهی را دارد. این باعث می شود میکروب قوی تر شود و بتواند فسفات بیشتری را برای استفاده ریشه ها تبدیل کند. با فسفات اضافی، گیاهان قوی تر و پربارتر خواهند بود.

  باکتری های مفید

نمونه دیگری از موجوداتی که برای تولید کودهای زیستی استفاده می شود، باکتری ریزوبیوم است. این باکتری روی ریشه های گیاه در مجموعه های سلولی به نام گره زندگی می کند.

گره ها کارخانه های بیولوژیکی هستند که می توانند نیتروژن را از هوا خارج کرده و آن را به شکل آلی تبدیل کنند که گیاه بتواند از آن استفاده کند. از آنجایی که باکتری ها در ریشه ها زندگی می کنند، مواد مغذی را مستقیماً به گیاه منتقل می کنند.

این روش لقاح توسط طبیعت طراحی شده است. حبوبات می توانند با جمعیت زیادی از باکتری های مفید روی ریشه های خود، از نیتروژن طبیعی به جای کود نیتروژن سنتی و گران قیمت استفاده کنند.

  کودهای زیستی چه می کنند

کودهای زیستی به گیاهان کمک می کنند تا از تمام مواد غذایی موجود در خاک و هوا استفاده کنند، بنابراین به کشاورزان این امکان را می دهند که مقدار کودهای شیمیایی را که استفاده می کنند کاهش دهند.

این کمک، به حفظ محیط زیست برای نسل های آینده کمک می کند.

کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید
کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید

 انواع کودهای زیستی

NitroPlus، Bio-N و BIO-Fix برخی از نمونه‌های فیلیپینی از کودهای زیستی هستند که از توانایی میکروارگانیسم‌هایی مانند ریزوبیا برای تثبیت نیتروژن آزاد استفاده می‌کنند. سایر محصولات مانند Mycogroe و Mykovam به گیاهان کمک می کنند آب و فسفر را از خاک جذب کنند.

قارچ‌های میکوریزا که ریشه‌های گیاهان را مستعمره می‌کنند، از عفونت‌های بیشتر توسط عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کنند و گیاهان را نسبت به خشکی و فلزات سنگین مقاوم‌تر می‌کنند. BIO-Quick، یک تلقیح کمپوست، به تسریع تجزیه ضایعات کشاورزی و کشاورزی تا ۸۰ درصد کمک می کند.

انواع مهم کودهای زیستی به شرح زیر است:

باکتری های همزیست تثبیت کننده نیتروژن

ریزوبیوم یکی از باکتری های همزیست حیاتی تثبیت کننده نیتروژن است. در اینجا باکتری ها به دنبال سرپناه هستند و از گیاهان غذا می گیرند. در مقابل، آنها با ارائه نیتروژن ثابت به گیاهان کمک می کنند.

انجمن سست باکتری های تثبیت کننده نیتروژن

آزوسپیریلوم یک باکتری تثبیت کننده نیتروژن است که در اطراف ریشه گیاهان عالی زندگی می کند اما رابطه صمیمی با گیاهان ایجاد نمی کند. اغلب به عنوان انجمن ریزوسفر نامیده می شود زیرا این باکتری ترشحات گیاهی را جمع آوری می کند و از آن به عنوان غذا توسط آنها استفاده می شود. این فرآیند به عنوان متقابل گرایی انجمنی نامیده می شود.

سیانوباکتری های همزیست تثبیت کننده نیتروژن

جلبک سبز-آبی یا سیانوباکتری از ارتباط همزیستی با چندین گیاه. جگر، ریشه سیکاد، سرخس و گلسنگ برخی از سیانوباکتری های تثبیت کننده نیتروژن هستند. Anabaena در حفره های برگ سرخس یافت می شود که مسئول تثبیت نیتروژن است.

گیاهان سرخس پوسیده می شوند و همان را برای استفاده از گیاهان برنج رها می کنند. Azolla pinnate سرخس است که در مزارع برنج زندگی می کند اما رشد گیاه را تنظیم نمی کند.

باکتری های تثبیت کننده نیتروژن آزاد

آنها باکتری های خاکی آزاد هستند که تثبیت نیتروژن را انجام می دهند. آنها بی هوازی ساپروتروف هستند مانند کلستریدیوم بیجرینکی ، آزوتوباکتر و غیره.

در بین انواع کودهای زیستی، ریزوبیوم و آزوسپیریلوم بیشترین کاربرد را دارند.

مواد تشکیل دهنده کودهای زیستی

کود های زیستی از میکروب ها و عناصر مختلف ساخته شدند. این مواد در مجموع به استفاده بهتر ریشه ها از مواد آلی موجود در خاک کمک می کنند.

این مواد تشکیل دهنده کودهای زیستی عبارتند از:

بیو کمپوست

این یکی از محصولات سازگار با محیط زیست است که از مواد زائد آزاد شده از صنایع قند تشکیل شده است که تجزیه می شوند. با باکتری‌های دوست‌دار انسان، قارچ‌ها و گیاهان مختلف بزرگ‌نمایی می‌شود.

تریکو کارت

این یک محصول سازگار با محیط زیست و غیر بیماری زا است که در انواع محصولات زراعی و همچنین در گیاهان باغی و زینتی مانند سیب شلتوک، نیشکر، برنجال، ذرت، پنبه، سبزیجات، مرکبات و غیره استفاده می شود.

ازتوباکتر

از ریشه ها در برابر عوامل بیماری زا موجود در خاک محافظت می کند و نقش مهمی در تثبیت نیتروژن اتمسفر ایفا می کند. نیتروژن یک ماده مغذی بسیار مهم برای گیاه است و حدود ۷۸ درصد از کل جو از نیتروژن تشکیل شده است.

کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید
کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید

فسفر

فسفر یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد و نمو گیاهان است. میکروارگانیسم های حل کننده فسفات، ترکیبات فسفر نامحلول را هیدرولیز می کنند تا به شکل محلول در گیاهان جذب شوند. بسیاری از قارچ ها و باکتری ها برای این منظور استفاده می شوند مانند پنی سیلیوم، آسپرژیلوس، باسیلوس، سودوموناس و غیره.

این یک کود آلی سازگار با محیط زیست است که از ویتامین ها، هورمون ها، کربن آلی، گوگرد، آنتی بیوتیک ها تشکیل شده است که به افزایش کمیت و کیفیت عملکرد کمک می کند. ورمی کمپوست یکی از راه حل های سریع برای بهبود حاصلخیزی خاک است.

اهمیت کودهای زیستی

کودهای زیستی به دلایل زیر مهم هستند:

  • کودهای زیستی بافت خاک و عملکرد گیاهان را بهبود می بخشد.
  • آنها اجازه نمی دهند پاتوژن ها رشد کنند.
  • آنها سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه هستند.
  • کودهای زیستی از آنجایی که کودهای طبیعی هستند از محیط زیست در برابر آلاینده ها محافظت می کنند.
  • آنها بسیاری از مواد مضر موجود در خاک را که می توانند باعث بیماری های گیاهی شوند، از بین می برند.
  • ثابت شده است که کودهای زیستی حتی در شرایط نیمه خشک نیز موثر هستند.
  • کودهای زیستی مقرون به صرفه هستند.
  • کودهای زیستی مکمل کودهای شیمیایی هستند.
  • نیتروژن بیولوژیکی را در خاک که به آسانی در دسترس گیاه است، تثبیت می‌کند.
  • عملکرد محصول را به طور متوسط ۴-۵٪ افزایش می‌دهد.
  • باعث بهبود خواص خاک و حفظ حاصلخیزی خاک می‌شوند.
  • مواد مغذی گیاه را با هزینه کم و مفید برای محصولات متوالی فراهم می کند.
  • آنها خطر ابتلا به بیماری های گیاهی را کاهش می دهند.
  • سلامت افرادی که سبزیجاتی را که با افزودن کودهای شیمیایی تولید می‌شوند مصرف می‌کنند بیشتر در خطر است.
  • کودهای زیستی هیچ نوع آلودگی ایجاد نمی کنند.

کاربرد کودهای زیستی

کاربردهای مهم کودهای زیستی به شرح زیر است:

فرو بردن ریشه نهال

این روش برای محصولات برنج قابل استفاده است. نهال ها به مدت ۸-۱۰ ساعت در بستر آب کاشته می شوند.

بذر درمانی

دانه ها در مخلوط کودهای نیتروژن و فسفر فرو می روند. سپس این دانه ها خشک شده و در اسرع وقت کاشته می شوند.

درمان خاک

کودهای زیستی به همراه کودهای کمپوست مخلوط شده و به مدت یک شب نگهداری می شوند. سپس این مخلوط روی خاکی که بذرها باید کاشته شوند پخش می شود.

کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید
کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید

کاربرد انواع کودهای زیستی

ریزوبیوم

روش همزیستی

الف) ۵۰-۳۰۰ کیلوگرم N/hactre را رفع می کند.
ب) نیتروژن باقیمانده برای محصول بعدی باقی می گذارد .
ج) افزایش ۱۰-۳۵ درصد عملکرد.
د) حاصلخیزی خاک را حفظ می کند.

مناسب برای:
حبوبات :  نخود، عدس، لوبیا چشم بلبلی.
حبوبات روغنی : بادام زمینی و سویا.
حبوبات علوفه ای : بارسیم، لوسرن.
حبوبات جنگلی : سوبابل، شیسم، شینش.

آزتوباکتور

روش غیر همزیستی

الف) ۲۰-۴۰ mgN/g منبع C را برطرف می کند.
ب) مواد محرک رشد مانند گروه های ویتامین B، اسید ایندول استیک و اسید جیبرلیک تولید می کند.
ج) افزایش ۰-۱۵ درصدی عملکرد.
د) حاصلخیزی خاک را حفظ می کند.
ه) کنترل بیولوژیکی بیماریهای گیاهی از طریق سرکوب برخی عوامل بیماریزای گیاهی.

مناسب برای:
گندم، جوار، جو، ذرت، شلتوک، خردل، آفتابگردان، کنجد. پنبه، نیشکر، موز، انگور، پاپایا، هندوانه، پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، گل کلم، فلفل، لیدی فینگر، کلزا، دانه کتان، تنباکو. توت، نارگیل، ادویه جات ترشی جات، میوه ها، گل. محصولات زراعی، گیاهان جنگلی.

باکتری های حل کننده فسفات

الف)فسفات نامحلول را حل می کند.
ب) ۱۰-۳۰ درصد عملکرد را افزایش می دهد.
ج) آنزیم هایی تولید می کند که فسفر آلی را به شکل محلول کانی می کند.

مناسب برای: همه گیاهان.

باکتری های حل کننده روی

الف) مناسب برای انواع خاک با pH در محدوده ۶.۵ تا ۸.۵.

ب) روی را برای منابع مختلف مانند اکسید روی، فسفات روی و کربنات روی حل می کند.

ج) جذب روی را افزایش می دهد که منجر به غنی سازی غلات با روی می شود.

د) به حل شدن شکل ثابت روی در خاک کمک می کند

مناسب برای: غلات، ارزن، حبوبات، سبزیجات، فیبر و دانه های روغنی

تولید کود زیستی

در ادامه چند راه برای ساخت کود زیستی به شما آموزش داده ایم که یک کود آلی موثر، غیر آلاینده و غیر سمی است. نشان داده شده است که استفاده از کودهای زیستی سرعت جوانه زنی، مقاومت و عملکرد محصولات تولیدی را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، کود زیستی بافت خاک و حفظ رطوبت خاک را بهبود می بخشد. در زیر، سه روش مختلف برای ساخت کود زیستی خود را در خانه پیدا کنید.

کود زیستی آب نشاسته

آب نشاسته تخمیر شده + شیر + زمان = باکتری اسید لاکتیک (LAB)

برنج و سیب زمینی ممکن است اولین غذاهایی نباشند که برای تولید کود موثر به آن فکر می کنید، اما آبی که برای شستن و پختن آنها استفاده می کنید بسیار خوب عمل می کند. این به این دلیل است که می تواند باکتری های اسید لاکتیک ایجاد کند که به طور قابل توجهی سلامت خاک را با تجزیه هر ماده آلی بهبود می بخشد و احتمال پاتوژن های ناخواسته مرتبط با مواد پوسیده را کاهش می دهد.

همچنین بوی بد مربوط به کمپوست و کود را از بین می برد. این آب نشاسته ای باعث رشد باکتری های بومی می شود. از شیر برای جداسازی باکتری های مورد نیاز برای بهترین کود ممکن استفاده می شود در حالی که باکتری های ناخواسته از بین می روند.

کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید
کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید

مواد مورد نیاز

  • تجهیزات حفاظت فردی
  • ظروف شیشه ای درب دار
  • برنج یا سیب زمینی
  • اب
  • شیر
  • ایزوپروپیل الکل
  • سرکه
  • لباس های نخی / روبالشی
کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید
کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید

(اطمینان حاصل کنید که تمام کودهای زیستی را قبل از استفاده صاف کنید. )

مراحل ساخت کود زیستی

  • هر شیشه را با ایزوپروپیل الکل یا سرکه کاملاً تمیز و استریل کنید.
  • برنج را به مدت ۵ دقیقه در آب بشویید یا سیب زمینی را بجوشانید. یک شیشه شیشه ای را ۲/۳ از آب هر دو نشاسته پر کنید و با یک پارچه نخی و کش بپوشانید. پارچه پنبه ای امکان تبادل هوا را فراهم می کند. شیشه را بیرون زیر یک جعبه قرار دهید. این جعبه مانع از کشتن باکتری های رشد یافته در آب توسط اشعه UV خورشید می شود. بگذارید دو روز بنشیند.
  • آب شستشوی برنج یا سیب زمینی تخمیر شده را بردارید و ۱/۱۰ ظرف شیشه ای جدید را پر کنید. ۹/۱۰ باقیمانده ظرف شیشه ای را با شیر پر کنید. با پارچه نخی بپوشانید تا هوا تبادل شود. در یک قفسه بدون نور مستقیم خورشید قرار دهید. بگذارید ۵-۷ روز بماند.
  • مایع را از کشک جدا کنید. این مایع لاکتوباسیلوس نام دارد. سرم LAB را در ظروف شیشه ای با درب سفت نگهداری کنید. LAB دارای ماندگاری ۶ ماهه است.
  • ۱ قاشق غذاخوری سرم LAB را با ۱ گالن آب رقیق کنید و سخاوتمندانه روی خاک/کمپوست و گیاهان بمالید. در صورت نیاز اعمال کنید.

  ساخت کود زیستی با مواد آلی

کود زیستی مواد آلی به عنوان مثال جلبک دریایی، برگ و علف ها بهترین مواد برای کود طبیعی هستند که می توان آن ها را در خود طبیعت یافت. جلبک های دریایی، برگ ها، علف های هرز، میوه ها، سبزیجات و کود یا هر ماده آلی دیگر برای تولید کودهای زیستی عالی هستند.

این مواد حاوی مواد مغذی درشت و ریز مغذی، هورمون های تنظیم کننده رشد و میکروارگانیسم های مفید زنده هستند. هنگام ساخت کود زیستی مطمئن شوید که هر نوع مواد آلی را جدا نگه دارید، با این حال، مخلوط کردن محصولات مایع نهایی با هم مشکلی ندارد.

مواد مورد نیاز

  • تجهیزات حفاظت فردی
  • سطل پلاستیکی
  • مواد آلی برای تخمیر (به عنوان مثال جلبک دریایی، برگ های تازه چیده شده، سبزیجات میوه و کود)
  • اب

مراحل ساخت کود

  • مواد آلی را جمع آوری کنید (به عنوان مثال جلبک دریایی، برگ های تازه چیده شده، میوه ها، سبزیجات و کود).
  • مواد ارگانیک را با آب تازه بشویید تا هر گونه زباله پاک شود.
  • یک سطل پلاستیکی را با مواد آلی تمیز شده پر کنید.
  • سطل پلاستیکی حاوی مواد آلی تمیز را با آب تازه پر کنید.
  • درب سطل پلاستیکی حاوی مواد آلی و آب را قرار دهید.
  • اجازه دهید محتویات داخل سطل پلاستیکی به مدت ۴ هفته یا بیشتر به صورت بی هوازی (بدون هوادهی یا مخلوط کردن) تخمیر شود.
  • هنگامی که فرآیند تخمیر بی هوازی کامل شد، مواد آلی باقیمانده را از آب غنی از مواد مغذی جدا کنید. آب غنی از مواد مغذی را در یک شیشه دربسته نگهداری کنید. می توان مراحل ۴ تا ۷ را با مواد آلی باقیمانده ادامه داد یا مواد آلی جدید را بدست آورد.
  • ۱ قاشق غذاخوری آب غنی از مواد مغذی را با ۱ گالن آب رقیق کنید و سخاوتمندانه روی خاک بمالید یا سخاوتمندانه روی گیاهان اسپری کنید. در صورت نیاز اعمال کنید.

کود زیستی پوسته و استخوان

ما در طول روز ممکن است بار ها از تخم مرغ در طبخ غذا استفاده کنیم. در نهایت با تعداد زیادی از پوسته تخم مرغ باقی مانده ایم! به جای دور انداختن این پوسته ها، از آنها به عنوان ابزار عالی برای ایجاد کودهای سالم و مغذی استفاده کنید.

نشان داده شده است که این باقیمانده رشد رویشی را بهبود می بخشد و اندازه میوه را افزایش می دهد و در عین حال از استرس محیطی و ریزش میوه جلوگیری می کند. در اینجا، دیدیم که این محصولات گیاه را قادر می‌سازد تا قبل و در طول چرخه زندگی تولیدمثلی به آب و مواد مغذی بیشتری دسترسی داشته باشد.

مواد مورد نیاز

  • تجهیزات حفاظت فردی
  • ظروف شیشه ای با درب
  • پوست و استخوان تخم مرغ
  • سرکه

(افزودن سرکه به پوسته/استخوان تخم مرغ تا ۴۸ ساعت حباب ایجاد می کند. )

مراحل ساخت کود

  • پوسته ها و/یا استخوان های خشک شده تخم مرغ را جمع آوری کنید و قبل از استفاده تا حد امکان در آفتاب یا کوره خورشیدی خشک کنید.
  • پوسته‌ها و/یا استخوان‌های تخم‌مرغ را با یک پتک خرد کنید و یک ظرف شیشه‌ای تمیز ⅔ پر از آنها کنید.
  • ظرف شیشه ای حاوی پوسته تخم مرغ و/یا استخوان های خرد شده را با سرکه پر کنید و درب آن را آزادانه روی آن قرار دهید.
  • یک واکنش وجود خواهد داشت – حباب ها به سطح بالا می روند (اگر درب شیشه شیشه ای محکم بسته شود، تجمع گاز باعث شکستن شیشه می شود).
  • قبل از اینکه درب شیشه های شیشه ای را برای نگهداری سفت کنید، اجازه دهید واکنش به پایان برسد (تقریباً ۲۴-۴۸ ساعت).
  • ۱ قاشق غذاخوری سرکه غنی از مواد مغذی را با ۱ گالن آب رقیق کنید و سخاوتمندانه روی خاک/کمپوست و گیاهان بمالید. در صورت نیاز اعمال کنید.
  • کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید
    کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید

——-

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، از هر سه کود زیستی فوق استفاده کنید. ما دریافتیم که ترکیب ۱ قاشق غذاخوری (صید شده – بدون مواد جامد) از هر کود زیستی با ۱ گالن آب دستور العمل عالی برای پوشش گیاهی سالم و مغذی است.

تفاوت کود شیمیایی با کود زیستی

کود شیمیایی به هر ماده معدنی با منشاء کاملاً یا جزئی مصنوعی که برای حفظ رشد گیاه به خاک اضافه می شود، تعریف می شود. کودهای شیمیایی به صورت مصنوعی از مواد معدنی تولید می شوند.

کودهای آلی موادی هستند که از بقایای موجودات یا محصولات موجودات زنده به طور طبیعی به دست می آیند. کودهای آلی به میکروارگانیسم های موجود در خاک برای تجزیه آنها و آزادسازی مواد مغذی ضروری وابسته هستند.

کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید
کود زیستی یا بیولوژیک چیست؟ فواید آن ها را بدانید

انواع تفاوت های این دو کود در ادامه بیان شده است:

توزیع مواد مغذی

از کودها برای تامین مواد مغذی گیاهان برای رشد خوب آنها استفاده می شود. کمبود مواد مغذی خاک مشکل رایج در بین صاحبان باغ است. یکی از مزایای متمایز کودهای شیمیایی نسبت به کودهای آلی این است که کودهای شیمیایی از هر سه ماده مغذی ضروری:

نیتروژن، فسفر و پتاسیم به یک اندازه غنی هستند. از سوی دیگر، کودهای آلی ممکن است غنی از یکی از سه ماده مغذی باشند، یا ممکن است سطوح پایینی از هر سه ماده مغذی را داشته باشند.

هزینه

کودهای آلی به طور کلی بسیار گرانتر از کودهای شیمیایی هستند، بیشتر به این دلیل که کودهای شیمیایی دارای سطوح غلظت بیشتری از مواد مغذی به ازای هر وزن محصول نسبت به کودهای آلی هستند.

برای تامین همان سطوح مواد مغذی خاک که یک کیلو کود شیمیایی فراهم می کند، به چندین کیلو کود آلی نیاز است و هزینه بالاتر کود آلی یکی از بزرگترین دلایلی است که تولیدات ارگانیک گرانتر از غیر ارگانیک است. دلیل بزرگ دیگر به طور متوسط ​​عملکرد کمتر کود های آلی است.

اگرچه می توان مقدار زیادی کود آلی خود را نیز تولید کرد، زمانی که نیروی کار، زمان و سایر منابع در نظر گرفته شد، کود آلی خانگی معمولاً نسبت به کود شیمیایی فروشگاهی گران تر است.

تامین مواد مغذی

یکی از جنبه های کودهای آلی، قابلیت رهش آهسته آنهاست. قابلیت آهسته رهش کودهای آلی هم مزایا و هم معایب دارد:

آهسته رهش به این معنی است که خطر کوددهی بیش از حد کمتر است، اما گاهی اوقات این کودهای آلی آهسته رهش قادر به تامین مواد مغذی مورد نیاز در صورت نیاز نیست. برخلاف کودهای آلی، کودهای شیمیایی همیشه برای تامین فوری مواد مغذی برای گیاهان در صورت نیاز شرایط وجود دارند.

محتوای اسیدی

یکی از معایب اصلی کودهای شیمیایی این است که برخلاف کودهای آلی، چندین کود شیمیایی مانند اسید سولفوریک و اسید کلریدریک دارای محتوای اسیدی بالایی هستند.

این محتوای اسیدی بالا باعث از بین رفتن باکتری های تثبیت کننده نیتروژن می شود که برای تامین نیتروژن گیاه در حال رشد مفید است. در مقابل، کودهای آلی از رشد باکتری های تثبیت کننده نیتروژن حمایت می کنند.

نسبت NPK

کودهای شیمیایی همیشه NPK کل بالایی دارند (نیتروژن: فسفر: پتاسیم)، از ۲۰ تا ۶۰ درصد یا بیشتر. کل NPK برای مخلوط کودهای آلی همیشه کم خواهد بود. چهارده درصد تقریباً به همان اندازه است که می شود.

تاریخ مصرف

کودهای طبیعی مانند کود برای قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، زیرا این کودها تنها شکل تغذیه‌ای بودند که می‌توانستند قبل از اختراع کودهای شیمیایی برای محصولات کشاورزی فراهم کنند.

مواد شیمیایی پس از جنگ جهانی دوم به کودهای طبیعی اضافه شد. پس از جنگ، با پیشرفت تکنولوژی رشد انفجاری در کودهای مصنوعی به دلیل بهره وری بهبود یافت. اما اخیراً آگاهی انبوهی از سازگاری با محیط زیست در استفاده از کودهای آلی ایجاد شده است و بسیاری دوباره از آن روش ها استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا