Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

انواع نت های بویایی عطر – معرفی و بررسی آن ها

نت های بویایی عطر در حقیقت ترکیبات اصلی عطر هستند که به مرور زمان پراکنده می شوند . نت عطر بر اساس فراریت در سه گروه نت آغازین، نت میانی و نت پایانی دسته بندی می شود. نت آ غازین در راس این هرم قرار می گیرد و نسبت به نت های میانی و پایانی، فرار تر است.مثلا برای خرید عطر، نت ها به مرور زمان آشکار می شوند، اولین رایحه ای که از عطر بلند می شود مربوط به نت بالایی است. بعد از آن نت میانی احساس می شود و در مرحله اخر نت پایانی خود را به تدریج آشکار می کند.اغلب نت های اولیه رایحه هایی تندتر از نت های میانی و پایانی دارند این نت ها با فرایند تبخیر با دقت و با توجه تولید می شوند.در ادامه مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی انواع نت های بویایی و معرفی گروه های بویایی می پردازیم.

انواع نت های بویایی عطر

انواع نت های بویایی عطر - معرفی و بررسی آن ها
انواع نت های بویایی عطر – معرفی و بررسی آن ها

نت آغازی

نوت آغازین همان رایحه ای است که به محض استفاد ه از عطر به مشام ما می رسد و نخستین لایه عطر را تشکیل می دهد. نت آغازی اولین بویی است که پس از اسپری کردن عطر به مشام می رسد . این نت نقش مهمی در خرید یک عطر دارد و مدت ماندگاری این عطر حدود ۱۵ دقیقه است. بعد از نت آ غازین، نوت میانی به مشام می رسد . رایحه اولیه با نت آ غازین در عطر ایجاد می شود .

نت‌های آغازی رایج شامل رایحه هایی مانند لیمو، اسطوخودوس، لیمو، رزیا پرتقال است که دارای مولکول های آن بسیار کوچک است و با سرعت تبخیر می شوند.

نت میانی

نت میانی که حدود ۷۰ درصد رایحه عطر را تشکیل می دهد و بعداز نت بالایی می آید. این قسمت از عطر در واقع بخش اصلی و اساس عطر محسوب می شود. بوی نت میانی پس از محو شدن نت بالایی به مشام می رسد. این رایحه به عنوان رایحه ای پرکننده برای نت پایانی است چون نت پایانی بوی دلپذیر و مطبوعی ندارد.

نت‌های میانی رایج شامل رایحه گل هایی مانند بهارنارنج، یاسمن، شمعدانی و گاهی اوقات از فلفل سیاه، هل و برگ بو استفاده می شود.عطرسازان برای تهیه نت میانی یا وسطی از رایحه گل‌های خوشبویی چون یاسمن، بهارنارنج، شمعدانی و گاهی اوقات نیز از برگ لیمو، دارچین، هل یا فلفل سیاه استفاده می‌کنند.

نت پایانی

نت‌های پایه رایج معمولا شامل وانیل، مشک، عنبر، سدر، نعنا هندی و یا چوب صندل می‌شود.

معرفی گروه های بویایی

انواع نت های بویایی عطر - معرفی و بررسی آن ها
انواع نت های بویایی عطر – معرفی و بررسی آن ها

از مهمترین و پایه ای ترین مفاهیم در شناخت بهتر رایح عطر ها شناخت گروه های بویایی است. تا به امروز برای دسته بندی بهتر عطر ها ۳۲ گروه بویایی مشخص کرندکه در ۷ خانواده بویایی قرار دارند.

آروماتیک یا معطر (Aromatic)

مدیترانه‌ای (Chypre)

مرکباتی (Citrus)

گُل‌دار (Floral)

چوبی (woody)

شرقی (Oriental)

چرمی (Leather)

گروه بویایی آروماتیک یا معطر (Aromatic)

نت های بویایی آروماتیک معمولا ترکیبی از سیج، رزماری، زیره سبز، اسطوخودوس، هل، ریحان، جوز هندی، نعناع، ترخون، فلفل سیاه، خِس‌خِس (وِتیوِر) زنجبیل، زعفران، گل بهارنارنج، گل وانیل، سدر و سیجرا شامل می شود. از ویژگی های این گروه عطر هایی رایحه‌ای بسیار تند و تا حدودی تلخ (علف مانند) است. این ویژگی عطر های آروماتیک باعث شده است که از آن بیشتر در رایحه مردانه استفاده کنند.خانواده بویایی آروماتیک به شش  گروه تقسیم می شود.

  • آروماتیک
  • آروماتیک دریایی
  • آروماتیک آرامبخش
  • آروماتیک میوه ای
  • آروماتیک تازه
  • آروماتیک تند

گروه بویایی مدیترانه ای (چایپر، قبرسی Chypr)

نت های بویایی عطر مدیترانه ای chypre Olfactory group دارای رایحه ای ترش و تلخ که به طور معمول از ترنج می گیرند و شروع می شود.چایپردرزبان فرانسوی به معنی کشورقبرس است. قبرس در شرق دریای مدیترانه است و دارای آب و هوایی مدیترانه ای و ساحلی است.اساس این رایحه تند ترکیباتی از نعناع هندی و برگاموت، خزه بلوط، لابدانوم (از گل لادن بدست می‌آید و تلخ است) است.گروه بویایی مدیترانه خود به دو زیر گروه تقسیم می شود:

چیپر گلی Chypre Floral

چیپر میوه ای Chypre Fruity

مرکباتی (Citrus)

عطرهای مرکباتی برپایه نارنگی،گریپ فروت ، ترنج، نارنج ،لیمو یا دیگر رایحه های مرکبات است. این عطر ها به سه دسته تقسیم می شود و شامل سه گروه مرکباتی، مرکباتی آروماتیک، و مرکباتی خوراکی هستند. اغلب عطر های قرارگرفته در گروه مرکبات|||||||، تابستانی هستند و به حس خنکی و شادابی را به مصرف کننده انتقال می دهد. ادوکلن آکوا دی پارما کولونیا (Acqua di Parma Colonia) از معروف ترین عطر این گروه است.

 گروه بویایی گل‌دار یا فلورال

انواع نت های بویایی عطر - معرفی و بررسی آن ها
انواع نت های بویایی عطر – معرفی و بررسی آن ها

ازبزرگترین گروه عطرها می توان به گروه نت های بویایی عطر گل‌ دار یا فلورال اشاره کرد. دراین گروه نسخه های متعددی از ترکیبات گل دار مانند گل های تازه، رایحه گلی – سبز، ترکیب گلی – آب، مقداری رایحه پودری، گلی میوه‌ای و گلی آلدهید، اسانس‌های خوراکی است. این گروه از عطر ها به دلیل حس ملایم و طبیعی شان طرفداران زیادی دربین خانم ها دارد.

گل دار آلدهید (Floral Aldehyde)

گل‌دار آبی (Floral Aquatic)

گل‌دار میوه‌ای (Floral Fruity)

گل‌دار میوه‌ای غنی‌شده (Floral Fruity Gourmand)

گل‌دار سبز (Floral Green)

گل‌دار چوبی مشک‌دار (Floral Woody Musc)

گروه بویایی چوبی (woody)

نت های بویایی عطر چوبی (woody) از نوظهورترین و جدیدترین گروه بویایی هستند. درسال های اخیر گروه بویایی چوبی توجه اکثر کمپانی های معروف عطرسازی را به خود جلب کرده است. بهتر است بدانید که عطرها و ادکلن هایی که رایحه چوبی دارند، بیشتر مردانه است. عصاره چوبی از این گروه از موادی مانند چوب صندل، خس‌خس و صمغی، مواد رزینی وسدر تهیه می شود.

رایحه چوبی شرقی

رایحه چوبی مشک گل

رایحه چوبی تند

رایحه چوب صندل

رایحه چوب سوخته

گروه بویایی شرقی (Oriental)

عطرهای گروه بویایی شرقی از جمله گروه بویایی اصلی در عطرسازی است و توجه زیادی را در صنعت عطرسازی به خود جلب کرده است. در این گروه روایح و نت های اصیلی وجود دارد که پیدایش آن به بیش از یک قرن می رسد. عطر های شرق با عناصر شیرین، پودری و ادویه ای مانند دارچین و یا عناصر چوبی معطر مانند عود غنی می شوند. استشمام عطرهای گروه بویایی شرقی احساس رمز آلود و قوی ای را به مخاطب القا می کند.

بسیاری از نت های گروه بویایی شرقی دارای غنایی گرم، نافذ و قوی، سنگین است که بیشتر برای استفاده در شب مناسب هستند. این عطر ها به سبب وجود عناصر سنگین و قوی در نت های پایه برای مدت زیادی برروی پوست می ماند.

گروه بویایی شرقی که جزو ۷ خانواده بویایی اصلی در عطرسازی است خود به زیرمجموعه هایی تقسیم می شود.

گروه بویایی شرقی وانیلی/ Oriental Vanilla

گروه بویایی شرقی ادویه ای/ Oriental Spicy

گروه بویایی شرقی چوبی/Oriental Woody

گروه بویایی شرقی گلی/ Oriental Floral

گروه بویایی شرقی سرخس گونه (شرقی فوژه)/ Oriental Fougere

گروه بویایی چرمی (Leather)

چرم قدمت دیرینه ای در تاریخ عطر دارد. در عطر های این گروه از منابع طبیعی و حیوانی و گاهی به شیوه صنعتی به دست می آورند. برای تولید رایحه چرم ، به دلیل بوی نامطبوعی که این ماده در طبیعت دارد، آن را با نت هایی مانند نت گل، نت دودی و یا نت میوه های دیگر ترکیب می کنند و به این صورت رایحه ای خوشایند حاصل می شود. عطر های این دسته به سبب تلخی و رایحه خاصی که دارند،اغلب مردانه هستند.

عطر های چرمی به دلیل کم یاب بودن مواد اولیه،شرایط سخت استخراج و بوی خاص بسیار گران قیمت هستند.برای نمونه می‌توان به عطر توسکان لدر از برند تام فورد اشاره کرد.

اولین عطر چرمی که در تاریخ به نام برند سلطنتی کرید ثبت شد که در آن زمان تولید کننده دستکش های چرمی بود . این عطر توسط پادشاه وقت انگلستان جرج سوم که در آن زمان که رایحه دستکش چرمی را دوست داشت،مورد استفاده قرار می گرفت.

در آخر

امیدواریم مطالعه این نوشتار برای شما مفید و موثر واقع شده باشد. آشنایی با انواع نت های بویایی و دسته بندی عطر ها و شناخت صحیح از تیپ رایحه ای که به دنبال آن هستید، می تواند کمک موثری باشد که شما بتوانید در مدت کوتاهی، عطر دلخواه و مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا