Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای

پرورش بونسای و هرس آن یک هنر است. دستاورد این فرآیند، یک ماکت کوچک و طرحی مینیاتوری از درختی بالغ و زیبا است.

هنر بونسای تاریخچه ای بسیار کهن دارد و ریشه های اصلی آن به چین و ژاپن می رسد. بونسای نقش مهمی در فرهنگ این کشورها دارد به طوری که هر خانواده اصیل، نگهداری از درخت بونسای خود را به نسل بعد از خود می سپارد.

پاسخ به سوالات در نشریه جهان شیمی فیزیک

در این مقاله با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی نکات مهم مربوط به پرورش بونسای می پردازیم.

پرورش بونسای از دانه

برای شروع پرورش بونسای، باید چند دانه درخت را در دست بگیرید. می توانید بذرها را از درختان اطراف خود جمع آوری کنید یا می توانید آنها را از یک فروشگاه آنلاین خریداری کنید. بخاطر داشته باشید که بونسای از درختان معمولی ایجاد می شود، بنابراین چیزی به نام “دانه درخت بونسای” خاص وجود ندارد.

ایجاد بونسای از دانه های جمع آوری شده در منطقه شما تضمین می کند که آنها در آب و هوای ایده آل خود قرار دارند و احتمال رشد آنها بیشتر است. بذرهای محلی باید در فصل پاییز کاشته شوند تا بهترین نتایج حاصل شود. با این حال، اگر می خواهید بذرهای محلی را خارج از فصل بکارید، بذر را به صورت آنلاین خریداری کنید، یا بذرهای خارجی را که از آب و هوای متفاوتی می آیند بکارید، ممکن است لازم باشد از تکنیک های طبقه بندی استفاده کنید.

راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای
راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای

طبقه بندی بذر چیست

طبقه بندی، فرآیند تصفیه بذرها برای شبیه سازی شرایط رشد طبیعی است که آنها برای جوانه زدن نیاز دارند. بذرهای بسیاری از گونه های درختی از نظر ژنتیکی برای زنده ماندن در زمستان و جوانه زدن در اوایل بهار تخمین زده می شود که با این طبقه بندی این بونسای خیره کننده می تواند حدود ۱۰۰ سال قدمت داشته باشد.

از کجا بذر پیدا کنم؟

همانطور که قبلا ذکر شد، می توانید دانه ها را در طول پاییز از درختان محلی که در منطقه شما رشد می کنند جمع آوری کنید. شاه بلوط و بلوط دانه هایی هستند که به راحتی در جنگل یافت می شوند. دانه های مخروطی ها در داخل مخروط های کاج یافت می شوند. هنگامی که مخروط های کاج را جمع کردید، آنها را در مکانی گرم نگهداری کنید تا دانه های خود را از بین فلس های خود آزاد کنند.

چه زمانی بذرهایم را بکارم؟

بهترین زمان برای کاشت بذر در پاییز است تا با برنامه طبیعت هماهنگ شود. این زمان کاشت، به نهال جوان زمان می دهد تا پس از جوانه زدن در بهار، در تابستان رشد کند و به این معنی است که شما نباید نگران طبقه بندی باشید.

پرورش بونسای از قلمه

پرورش بونسای و کشت درختان از قلمه، در بین پرورش دهندگان بونسای بسیار محبوب است زیرا روشی ارزان برای تکثیر درختان جدید است. این روش زمان لازم برای رشد درختان جدید از دانه ها را تا حدود یک سال کاهش می دهد و برخی از ویژگی های قلمه ها را پیش بینی می کند.

با جمع آوری قلمه های مناسب شروع کنید. بیشتر انواع درختان به راحتی با استفاده از قلمه تکثیر می شوند، مخصوصاً زمانی که با درختان برگ ریز و برخی از مخروطیان سروکار داریم. شاخه ای از درخت موجود را انتخاب کرده و قطع کنید. برای قابل اطمینان ترین نتایج،

اندازه هر قلمه را بین ۲-۴ اینچ (۵-۱۰ سانتی متر) در طول و ۱/۸ اینچ (۳-۵ میلی متر) ضخامت نگه دارید. می توانید از قلمه های بزرگتر استفاده کنید، اما احتمال ریشه زایی موفقیت آمیز آنها کاهش می یابد.

راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای
راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای

زمان بندی همه چیز است

به طور کلی، بهترین زمان برای قلمه زدن و کاشت قلمه در فصل بهار و تابستان است. برخی از قلمه های چوب سخت را می توان پس از فصل رشد در اواخر تابستان تهیه و کاشت. برای دستورالعمل‌های زمان‌بندی درختان خاص، به راهنمای گونه‌های درخت بونسای نگاهی بیندازید .

از برش تا پرورش بونسای

قبل از شروع فرآیند تکثیر، اجازه دهید مراحل رشد درختان جوان را برجسته کنیم. پرورش بونسای از دانه ها یا قلمه ها آزمایشی برای صبر شما خواهد بود. با این حال، این یک راه عالی برای استایل دادن به درختان بونسای بدون نیاز به مقابله با زخم‌های بزرگ ناشی از هرس شاخه‌های ضخیم است.

 

مقالات مرتبط

 

جمع آوری درختان

نحوه جمع آوری درختان بونسای یامادوری

اگرچه حفر موفقیت آمیز درختان و انتقال آنها به خانه دشوار است، اما این درختان اغلب دارای ویژگی های فوق العاده ای برای اهداف بونسای هستند. توجه داشته باشید که کندن گیاهان از جنگل ها احتمالاً غیرقانونی است. مجوز باید توسط مالک زمین صادر شود.

طرح گام به گام جمع آوری درختان از جنگل ها

قدم اول این است که اطراف درخت را با بیل به دقت حفر کنید، مراقب باشید به سیستم ریشه آن آسیب نرسانید.

درخت را با احتیاط بلند کرده و روی ورقه های (ترجیحاً کمی مرطوب) قرار دهید. حالا ورقه ها را دور سیستم ریشه بپیچید تا از خشک شدن درخت جلوگیری کنید (تصویر ۲ را در زیر ببینید). درخت باید در اسرع وقت پس از بازگشت به خانه گلدان شود.

مقداری از مخلوط خاک اصلی را از جایی که درخت را کنده اید جمع آوری کنید، که باید برای تهیه مخلوط خاک برای درخت استفاده شود

اطراف درخت را با بیل به دقت حفر کنید.

یک گلدان نسبتاً بزرگ با سوراخ زهکشی انتخاب کنید و آن را تا ¼ با مخلوطی از شن ریز و آکادما به نسبت ½ به ½ پر کنید .

درخت باید هر چه زودتر گلدان شود.

ورقه ها را با دقت در اطراف سیستم ریشه باز کنید و درخت را در گلدان قرار دهید، اکنون فضای خالی طرفین را با استفاده از مخلوط خاک اصلی جمع آوری شده مخلوط با آکادما در جیره ½ تا ½ پر کنید (تصویر ۳ را در زیر ببینید).

در نهایت مقدار قابل توجهی آب را روی درخت بشویید، اما مراقب باشید با استفاده از یک نازل ریز سطح خاک را مختل نکنید.

راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای
راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای

چه زمانی برای کندن درختان بونسای مناسب است؟

برای اکثر گونه های درخت بونسای بهترین زمان برای کندن درختان بونسای در اوایل بهار است، درست قبل از شروع رشد درخت.

مراقبت های بعد از پرورش بونسای با قلمه

گلدان را بیرون از نور مستقیم خورشید قرار دهید و آن را مرطوب نگه دارید، اما خیس نشوید. درخت را دست نخورده بگذارید تا بهار بعد، زمانی که برای اولین بار می توان آن را مدل داد یا دوباره گلدان کرد. در تابستان اول می توان از مقادیر کمی کود استفاده کرد.

مدل دادن و شکل دادن به درخت بونسای

شکل دهی درختان بونسای شامل روش های اساسی مانند هرس منظم و سیم کشی، اما همچنین تکنیک های پیشرفته تر از جمله ایجاد چوب خشک است. ما از این تکنیک ها برای ارتقاء رشد، دستکاری درختان خود به شکل دلخواه و دستیابی به نتایج طبیعی و واقعی استفاده می کنیم.

هرس بونسای

بدون شک، مهم ترین راه برای آموزش یک بونسای، هرس منظم آن است. دو روش مختلف وجود دارد: هرس نگهداری، برای حفظ و اصلاح شکل موجود یک بونسای، و هرس ساختاری، که شامل هرس دقیق تری برای دادن شکل یا سبک اصلی درخت است.

چگونه درختان رشد می کنند

قبل از بحث در مورد هر دو تکنیک با جزئیات بیشتر، کسب اطلاعات اساسی تر در مورد نحوه رشد درختان مفید است. این به ما کمک می کند تا بفهمیم چگونه درختان بونسای را به طور موثر هرس کنیم.

درختان تمایل طبیعی به رشد با تسلط راسی دارند. این بدان معنی است که ساقه اصلی و مرکزی گیاه بیشتر از ساقه های کناری آن رشد می کند. به عنوان مثال، روی یک شاخه، ساقه اصلی شاخه بر شاخه های کناری آن غالب است. این مکانیسم طبیعی درختان را تشویق می‌کند تا رشد بیشتری کنند تا از سایه افتادن آنها توسط درختان رقیب جلوگیری کند.

با توزیع رشد در لبه‌های بالایی و بیرونی، شاخه‌های داخلی و پایینی درخت در نهایت می‌میرند، در حالی که شاخه‌های بالایی به‌طور نامتناسب رشد می‌کنند، که هر دو ویژگی‌های مطلوبی برای زیبایی‌شناسی بونسای نیستند.

دانستن الگوهای رشد طبیعی درختان به ما می گوید که چگونه می توانیم از تکنیک های هرس برای مقابله با اثرات تسلط آپیکال استفاده کنیم. از آنجا که رشد غالب در ساقه های مرکزی درختان رخ می دهد، می دانیم که باید قسمت های بالایی و بیرونی درخت را با دقت بیشتری هرس کنیم. این امر درخت را مجبور می کند تا رشد را به قسمت های داخلی و پایینی توزیع کند که به ما کنترل روی رشد و طراحی درخت را می دهد.

هرس نگهداری بونسای

هدف از هرس نگهدارنده حفظ و اصلاح شکل درخت است. همانطور که در بالا توضیح داده شد، درختان بیشترین رشد را در قسمت های بالایی و بیرونی ساقه های خود متمرکز می کنند. مهم است که این نواحی رشد را به طور منظم هرس کنید تا رشد را به قسمت های داخلی درخت تشویق کنید.

راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای
راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای

چه زمانی بونسای را هرس کنیم؟

هرس نگهداری را می توان در طول فصل رشد انجام داد، معمولاً از مارس تا سپتامبر برای بونسای در فضای باز. بونسای داخلی را می توان در تمام طول سال هرس کرد.

چگونه باید هرس کنم؟

هرس نگهداری برای حفظ شکل درختان مورد نیاز است. برای انجام این کار، به سادگی شاخه ها و شاخه هایی را که از شکل تاج در نظر گرفته شده اند با استفاده از قیچی شاخه یا برش معمولی هرس کنید. استفاده از ابزار مناسب بونسای کمک قابل توجهی خواهد کرد. از هرس منظم بونسای خود نترسید، مهم است که درخت را مجبور کنید رشد خود را به طور یکنواخت توزیع کند و شاخ و برگ های متراکم ایجاد کند.

درختان کاج و برخی از درختان مخروطی باید به جای بریدن با قیچی با دست نیشگون بگیرند. استفاده از قیچی، برش یا قیچی برای هرس برخی از گونه‌های مخروطیان می‌تواند منجر به ایجاد شاخ و برگ‌های قهوه‌ای و مرده در قلمه‌ها شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، نوک ساقه را بین انگشت شست و اشاره خود نگه دارید و با احتیاط آن را دور کنید. شاخه در ضعیف‌ترین نقطه خود می‌چپد و از رنگ‌های قهوه‌ای یا بن‌بست جلوگیری می‌کنید. گونه های مختلف نیاز به نگهداری متفاوتی در مورد هرس و نیشگون گرفتن دارند. برخی حتی به ترکیبی از هر دو نیاز دارند.

یکی دیگر از روش‌های هرس بونسای، برگ‌زدایی است که شامل برداشتن برگ‌های درختان برگ‌ریز در طول تابستان است تا درخت را مجبور به رشد برگ‌های جدید کند. این تکنیک برای کاهش اندازه برگ های درخت و افزایش انشعاب استفاده می شود.

هرس بونسای ساختاری

دادن شکل اولیه به درخت اغلب شامل هرس شاخه های بزرگ است. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام شاخه ها باید بمانند و کدام شاخه ها باید حذف شوند، می تواند یک انتخاب دشوار باشد. نه تنها به این دلیل که یک عمل برگشت ناپذیر است، بلکه به این دلیل که نحوه ظاهر درخت را مشخص می کند.

چه زمانی باید هرس کنم

به طور کلی، بهترین زمان برای هرس درخت در اوایل بهار و برخی موارد اواخر پاییز، درست قبل و بعد از فصل رشد است. زمان دقیق از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است. در بخش گونه‌های درختی، می‌توانید مشخصات درخت خاص خود را بررسی کنید، برای مثال ، یک Ficus Bonsai به زمان‌بندی متفاوتی از Juniper Bonsai نیاز دارد.

چگونه یک بونسای را هرس کنیم

درخت خود را روی یک میز قرار دهید و با آن در سطح چشم قرار بگیرید. با حذف تمام شاخه های مرده از درخت شروع کنید. پس از انجام این کار، نگاهی دقیق به درخت خود بیندازید و تصمیم بگیرید که کدام شاخه ها باید حذف شوند تا طرح مورد نظر خود را ایجاد کنید. ما چند دستورالعمل را در تصویر زیر ارائه کرده‌ایم، اما طراحی درخت شما بیشتر یک فرآیند خلاقانه است و چیزی محدود به “قوانین” نیست.

با هرس درخت بونسای شاخه های خاکستری را می توان حذف کرد. در نهایت، هرس برای پیروی از قوانین سختگیرانه نیست، بلکه برای ایجاد بهترین طرح برای درخت شما است. این تصویر فقط برای ارائه برخی از دستورالعمل های کلی است.

هرس شاخه‌های ضخیم معمولاً منجر به زخم‌های زشت می‌شود، اما با استفاده از برش‌های مقعر مخصوص می‌توانید اثرات ترسناک را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. ما توصیه می‌کنیم زخم‌های بزرگ را با خمیر بریده‌شده ببندید، که در اکثر فروشگاه‌های آنلاین بونسای موجود است. خمیر از زخم ها در برابر عفونت محافظت می کند و به درخت کمک می کند تا سریعتر بهبود یابد. باز هم، استفاده از ابزارهای مناسب بونسای کمک قابل توجهی خواهد کرد.

یک درخت سالم نباید با هرس کردن ۱/۳ شاخ و برگ خود مشکلی نداشته باشد. برخی می گویند که شما باید درصد مساوی از ریشه ها را پس از حالت دادن به درخت ببرید. با این حال، اکثر کارشناسان توصیه می کنند که فقط یک تعمیر بزرگ را در یک زمان (یا حتی یک بار در سال) انجام دهید.

به عنوان مثال، اگر در این بهار ساختاری را هرس می کنید، باید منتظر بمانید تا هرس گلدان مجدد یا برش ریشه تا بهار بعدی که درخت به طور کامل از هرس ساختاری بهبود یابد، انجام دهید.

راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای
راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای

سیم کشی و پرورش بونسای

اکثر گونه های درختی را می توان در هر زمانی از سال سیم کشی کرد. با این حال، سیم کشی درختان برگریز در اواخر زمستان به دلیل عدم وجود برگ بسیار آسان تر است. هنگام سیم کشی در طول فصل رشد مراقب باشید زیرا ضخیم شدن شاخه ها به سرعت می تواند منجر به زخم های زشتی از سیم بریده شده در پوست شود. درخت خود را به طور منظم بررسی کنید و مطمئن شوید که سیم کشی را به موقع جدا کرده اید.

انواع سیم

دو نوع سیم وجود دارد که می توان برای بونسای استفاده کرد: آلومینیوم آنودایز شده و مس آنیل شده. مفتول آلومینیومی وقتی برای گونه های برگریز استفاده می شود بهتر است، در حالی که سیم مسی سخت تر برای درختان مخروطی و کاج بهترین است. با این حال، اگر مبتدی هستید، به شما توصیه می کنیم از سیم آلومینیومی آنودایز شده استفاده کنید. کار با آن آسان تر است و در اکثر فروشگاه های آنلاین بونسای فروخته می شود .

سیم در اندازه های ۱ تا ۸ میلی متر ضخامت (سنج های ۲۰ تا ۲) موجود است. نیازی به خرید هر سیم سنج موجود نیست. پیشنهاد می کنیم با این شروع کنید؛ سیم های ۱ میلی متری، ۱.۵ میلی متری، ۲.۵ میلی متری و ۴ میلی متری. هنگام سیم‌کشی شاخه‌های ضخیم، توصیه می‌کنیم ابتدا آن‌ها را با رافیا آغشته به آب بپیچید تا از آسیب دیدن شاخه‌ها در هنگام شکل‌دهی توسط سیم محافظت شود. رافیا یک الیاف نخل است که در اکثر مراکز عرضه باغ موجود است.

سیم مسی، سیم آلومینیومی.

نحوه سیم کشی درخت بونسای

سیم کشی می تواند یک تکنیک دشوار برای تسلط بر آن باشد در واقع سیم کشی یکی از مهم ترین تکنیک ها در پرورش بونسای است. در صورت امکان، دو شاخه با ضخامت مشابه را با استفاده از یک تکه سیم در نزدیکی یکدیگر سیم کنید. این تکنیک به “دو سیم کشی” معروف است و پشتیبانی بیشتری از هر دو شاخه را فراهم می کند. شاخه های باقی مانده باید به طور جداگانه با سیم کشی تک سیم کشی شوند.

مطمئن شوید که تمام شاخه‌هایی را که می‌خواهید شکل دهید قبل از خم کردن آنها سیم‌کشی کنید. هنگام سیم کشی کل درخت بونسای ، از تنه به شاخه های اولیه کار کنید و سپس سیم کشی شاخه های ثانویه را شروع کنید. به عنوان یک قاعده کلی، از سیم هایی استفاده کنید که ۱/۳ ضخامت شاخه ای است که سیم کشی می کنید. سیم باید به اندازه ای ضخیم باشد که شاخه را در موقعیت جدید خود نگه دارد.

اکنون در مورد تکنیک های سیم کشی دوتایی و تکی با جزئیات بیشتری صحبت خواهیم کرد و در پایان این بخش نحوه خم کردن ایمن شاخه های سیمی را توضیح خواهیم داد.

راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای
راهنمای کامل پرورش بونسای و هرس آن | هنر بونسای

قسمت ۱: سیم کشی دوبل یک بونسای

ابتدا جفت شاخه ای را که می خواهید سیم کشی کنید انتخاب کنید. شاخه هایی که انتخاب می کنید باید ضخامت یکسانی داشته باشند و در نزدیکی یکدیگر روی تنه قرار گیرند. به خاطر داشته باشید که سیم باید حداقل یک بار و ترجیحاً دو بار دور تنه بپیچد تا بعداً هنگام خم شدن شاخه ها حرکت نکند.

اکنون که می دانید کدام شاخه ها را سیم کشی کنید، با قطع کردن طول مناسب سیم شروع کنید تا حداقل یک و هر دو شاخه را به دور تنه بپیچید.

با پیچیدن سیم به دور تنه شروع کنید و هر بار با یک شاخه ادامه دهید. قبل از اینکه به شاخه دیگر بروید، حتما سیم را از پایه شاخه تا انتهای آن بپیچید. سیم باید دور شاخه ها با زاویه ۴۵ درجه پیچیده شود تا درخت ضخیم تر شود و در عین حال شکل جدید خود را حفظ کند.

اگر می خواهید شاخه ای را از تنه به سمت پایین خم کنید، مطمئن شوید که سیم از پایین آمده است. اگر می خواهید شاخه ای را از تنه به سمت بالا خم کنید، مطمئن شوید که سیم از بالا آمده است.

سیم کشی یک تصویر درخت بونسای، برای بزرگنمایی کلیک کنید! سعی کنید دو شاخه را با یک تکه سیم سیم کشی کنید و سعی کنید تا حد امکان از عبور سیم ها خودداری کنید. این تصویر یک دستورالعمل کلی ارائه می دهد، اما به خاطر داشته باشید که هر درخت متفاوت است.

خم کردن شاخه های سیمی

هنگامی که کل درخت سیم کشی شد، می توانید شروع به خم کردن و تغییر موقعیت شاخه ها کنید. به این نکته توجه کنید که در پرورش بونسای خود صبور و با حوصله باشید. قسمت بیرونی شاخه ای را که می خواهید خم کنید با انگشتان خود نگه دارید و با انگشتان شست شاخه را از داخل منحنی خم کنید. اعمال نیرو در داخل شاخه برای کاهش خطر انشعاب بسیار مهم است. وقتی شاخه در جایی که می خواهید

قرار گرفت، از جابجایی آن خودداری کنید. خم شدن مکرر احتمالاً به شاخه آسیب می رساند. سعی کنید بخش های مستقیم شاخه ها را کمی خم کنید تا طبیعی تر به نظر برسند.

سیم‌کشی گای روشی برای خم کردن شاخه‌ها به سمت پایین است، زمانی که آنها خیلی ضخیم، قدیمی یا شکننده هستند و نمی‌توانند با سیم پیچ‌دار خم شوند. مطمئن شوید که سیم های خود را روی نقاط محکمی مانند ریشه قوی سطحی، یک شاخه قوی یا حتی گلدان محکم کنید. سیم معمولی یک سیم نازک (۱ میلی متر) است. مطمئن شوید که شاخه را با یک تکه لاستیک یا پلاستیک کوچک محافظت کنید زیرا سیم نیروی قابل توجهی به آن وارد می کند.

هنگامی که سیم کشی تمام جفت شاخه های مناسب را تکمیل کردید، سیم کشی شاخه های باقیمانده را با استفاده از تکنیک تک سیم کشی ادامه دهید.

قسمت ۲: سیم کشی تک شاخه بونسای

درست مانند سیم کشی دوبل، مطمئن شوید که به اندازه کافی سیم را جدا کرده اید تا دو بار دور تنه بپیچید و به اندازه کافی سیم برای پیچیدن دور شاخه از پایه تا نوک با زاویه ۴۵ درجه در نظر بگیرید.

هنگامی که چندین سیم به یک قسمت از تنه یا شاخه اعمال می شود، سعی کنید آنها را بدون عبور از آنها در کنار هم قرار دهید. حالا سیم کشی شاخه را ادامه دهید.

مراقبت های بعد از پرورش بونسای

پس از پرورش بونسای، درخت را در سایه قرار دهید و به طور معمول کود دهید. مهم است که در طول فصل رویش و رشد، مراقب درخت باشید تا سیم ها به درخت شما آسیب نرسانند. بسته به سرعت رشد درخت، ۱ تا ۴ ماه دیگر شاخه‌ها در اطراف سیم‌ها رشد می‌کنند و به پوست آسیب می‌رسانند و جای زخم‌های دائمی باقی می‌مانند.

مطمئن شوید که سیم ها را قبل از شروع به کندن در پوست جدا کرده اید. هنگام برداشتن سیم کشی، بهتر است سیم را در هر نوبت قطع کنید. سعی نکنید سیم را با باز کردن آن از شاخه ها بازیافت کنید. باز کردن پیچ به احتمال زیاد به درخت آسیب می رساند.

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا