Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عود چوب صندل چیست؟ از فواید تا معایب آن

عود چوب صندل به دلیل داشتن رایحه شیرین و لطیف بسیار محبوب و پرکاربرد است. این عود دارای طیف گسترده ای از فواید، از جمله مزایای سلامتی بسیاری است. چوب صندل می توان هم به شکل روغن و هم عود استفاده کرد.

مشخص است که چوب صندل گران است، به همین دلیل است که آن را در چوب عود و شمع های معطر ادغام می کنند تا آن را مقرون به صرفه کنند.

بنابراین، فواید عود چوب صندل چیست؟ ما تحقیقات زیادی انجام داده‌ایم و به چند دلیل رسیده‌ایم که چرا باید عود چوب صندل را در خانه یا محل کار خود بسوزانید.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با عود صندل بیشتر آشنا شوید.

چوب صندل چیست

چوب صندل به دست آمده از چوب درخت سانتالوم یکی از مقدس ترین عناصر در مذاهب مختلف در سراسر جهان در نظر گرفته می شود.

یک درخت صندل واقعی تا ارتفاع حدود ۱۰ متر رشد می کند. دارای برگهای چرمی به صورت جفت، هر یک در مقابل دیگری روی شاخه هستند. درخت و ریشه هر دو حاوی روغن معطر زرد رنگی به نام روغن چوب صندل هستند که بوی آن برای سال ها در محصولاتی مانند جعبه های تزئینی، مبلمان و فن های ساخته شده از چوب صندل باقی می ماند.

چوب صندل یکی از گران ترین چوب های جهان است که از زمان پیدایش بشر به عنوان چوب عود استفاده می شده است. رایحه متمایز، چوبی، گرم و ماندگار آن فواید متعددی دارد.

عود چوب صندل چیست؟ از فواید تا معایب آن
عود چوب صندل چیست؟ از فواید تا معایب آن

منشا چوب صندل

چوب صندل به عنوان یکی از زیباترین عطرها در متن کتاب مقدس شناخته شده است و اعتقاد بر این است که درختی است که خدا کاشته است. به زمان هند و مصر باستان یعنی حدود ۳۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

در سانسکریت به عنوان «چاندان» نیز شناخته می‌شود که به «چوب مقدس برای سوزاندن» ترجمه می‌شود. همچنین تصور می شود که از کلمه لاتین Candere به معنای درخشش یا درخشش الهام گرفته شده است و برای سال ها برای درمان زیبایی استفاده می شود.

خمیر چوب صندل که در هندو آیورودا و علم ودایی بسیار مقدس تلقی می شود، در مراسم مذهبی روی پیشانی و برای پرستش الهی استفاده می شود.

کاربرد های عود چوب صندل

یکی از مذهب هایی که از چوب صندل به طور گسترده استفاده می کند، هندوئیسم است. چوب صندل را به درستی آسیاب می کنند تا به نوعی خمیر عود تبدیل شود و سپس آن را می سوزانند. این فرآیند راهی برای ارائه پیشکش به خدایان است. علاوه بر این، جو و هوای اطراف آنها را نیز تمیز می کند.

بودیسم همچنین برای استفاده از عود چوب صندل بسیار محبوب است. بودیسم عود چوب صندل را به عنوان روشی برای ارتقای ذهن آگاهی انسان و تغییر امیال می داند. در فرهنگ غربی، این روشی برای آرامش است که عطر خانه شما را نیز بهبود می بخشد. عود صندل یکی از سه عود اصلی بودایی ها در مراسم مذهبی است.

عود چوب صندل توسط بسیاری از فرهنگ ها استفاده شده است. توسط چینی ها در مراسم مذهبی استفاده می شد و بسیاری از خدایان آنها از این چوب نرم زیبا ساخته شده اند. مصریان باستان نه تنها برای خریدهای مذهبی، بلکه برای مومیایی کردن و اهداف دارویی نیز استفاده می کردند.

چوب صندل در پزشکی برای درمان شرایطی مانند بی خوابی، اضطراب شدید و همچنین افسردگی استفاده شده است. گیاه شناسان بر این باورند که استفاده از عود به فضایی از ذهن باز، صلح و آگاهی معنوی کمک می کند.

همچنین بسیاری از فرهنگ ها در مراسم مرگ و تدفین مردمان خود، از این عود ها استفاده می کنند. کلیسای کاتولیک، کنیسه های یهودی و معابد هندی تنها چند مورد از مذاهبی هستند که از عود چوب صندل استفاده می کنند.

چوب صندل در کجا یافت می شود

درخت صندل، که در جامعه گیاه شناسی به عنوان آلبوم Santalum شناخته می شود، عمدتاً در کارناتاکا، هند یافت می شود. این درخت متوسط ​​است و ارتفاع آن تا ۴۰ فوت می رسد. درخت در زمان برداشت قطع نمی شود، بلکه در فصل بارانی که زمین نرم است از ریشه کنده می شود. ریشه ها حاوی اسانس هستند که اهداف متعددی نیز دارد.

بهترین زمان های استفاده از عود صندل

می توانید از تطبیق پذیری چوب های بخور صندل به روش های مختلف استفاده کنید. در زیر ما تعدادی از بهترین راه‌ها و زمان های استفاده از عود چوب صندل را به‌طور خاص برای تصفیه انرژی درون و اطرافتان فهرست می‌کنیم.

در زمان مدیتیشن و یوگا

هر زمان که استرس وارد زندگی متعادل شما شد، ممکن است به پاکسازی انرژی نیاز داشته باشید. وقتی این اتفاق افتاد، می‌توانید یک مکان آرام انتخاب کنید و در حین مدیتیشن و سر دادن جملات تاکیدی مثبت، چوب‌های عود صندل را بسوزانید.

عطر آرامش بخش چوب صندل روحیه شما را تقویت می کند و این عطرها را در زندگی شما تقویت می کند. همچنین می‌توانید در طول یوگا از آن برای تنظیم چاکراهای خود استفاده کنید، زیرا عطر چوب صندل محافظت ملایم و پایه‌ای برای روح شما ایجاد می‌کند و روح افتاده شما را بالا می‌برد.

عود چوب صندل چیست؟ از فواید تا معایب آن
عود چوب صندل چیست؟ از فواید تا معایب آن

قبل از خواب

شما همچنین می توانید قبل از رفتن به رختخواب تمرین سوزاندن چوب های عود صندل را انجام دهید.

این کار، می تواند خلق و خوی شما را برای یک خواب راحت و آرام تنظیم کند. عطری که با سوزاندن عود چوب صندل پخش می شود می تواند اعصاب شما را قبل از خواب آرام کند، مخصوصاً زمانی که احساس می کنید خسته هستید و به سختی می خوابید.

صبح و بعد از بیدار شدن

یکی دیگر از راه های عالی برای استفاده از چوب های عود صندل قبل از شروع روز یا انجام یک کار مهم است که انرژی خوبی را برای شما به ارمغان می آورد. شما همچنین می توانید این چوب های عود را در طول جشن ها بسوزانید تا لحن تعطیلات را تنظیم کنید و روحیه همه را روشن کنید!

رایحه عود صندل

رایحه چوب صندل یک رایحه زیبای ملایم، چوبی و لطیف است. همچنین با نت خامه ای ترکیب شده است. این ترکیبی از لهجه های غنی و شیرین است. این رایحه، چوبی در نظر گرفته می شود زیرا بوی عجیب و غریب و خوبی دارد. چوب صندل یک روغن بسیار محبوب در مورد عطر است.

بوی طبیعی چوب صندل فواید زیادی دارد. با بوی زیبای غنی و شیرینش می تواند به آرامش شما کمک کند. بو به تنهایی می تواند شما را از نظر روحی آرام کند و هر شخصی را به وضعیت روحی خوبی برساند.

فواید عود چوب صندل

عود چوب صندل دارای فواید گسترده ای است. چوب صندل می تواند در صورت نیاز فرد را آرام کند، هوشیاری را تحریک کند، به خوش شانسی کمک می کند، انرژی منفی اطراف شما را از بین ببرد، به شما کمک می کند تمرکز کنید، از استرس خلاص شوید و به بهبود خواب کمک می کند.

رایحه شگفت انگیز صندل می تواند خشم را کنترل کند، از نظر ذهنی به آرامش و مدیتیشن کمک کند و می تواند از نظر جسمی نیز تاثیر گذار باشد. چوب صندل دارای فواید بسیار عالی است و می تواند به روحیه معنوی بسیار کمک کند. در ادامه مهم ترین فواید را بررسی می کنیم.

عود صندل اضطراب را از بین می برد

احساس تنش می کنید؟ برای تسکین طبیعی از عود چوب صندل استفاده کنید. این عطر با سطوح پایین تری از اضطراب و استرس همراه است. هنگام سوختن، بخور چوب صندل رایحه ای تولید می کند که برای کاهش سطح اضطراب و به طور کلی کاهش استرس محبوب است.

در صورتی که احساس تنش دارید، یا به طور کلی در حال تنش هستید، سوزاندن چوب صندل به کاهش اضطراب کمک می کند. برای اثبات این واقعیت، مطالعه ای بر روی زنانی که تحت بیوپسی سینه بودند، انجام شد. مشخص شد که عطر چوب صندل به آرامش زنان کمک می کند.

برای کاهش استرس بیشتر، عود اسطوخودوس را به طور همزمان با چوب صندل بسوزانید. نشان داده شده است که ترکیب هر دو رایحه تأثیر شگفت انگیزی در کاهش استرس دارد

عود چوب صندل کیفیت خواب را بهبود می بخشد

تصور کنید، شما یک روز طولانی و پر استرس داشته اید و اتفاق ها و موارد خاصی شما را آزار می دهد و شب ها شما را بیدار نگه می دارد. مشخص است که کمبود خواب، به سادگی بر عملکرد و تمرکز شما تأثیر می گذارد. اما شما نباید نگران باشید. یکی از فواید شناخته شده عود چوب صندل، القای خواب است.

تاثیر استرس زدایی چوب صندل آن را به یک آرامبخش عالی تبدیل می کند. این ذهن نگران شما را آرام می کند و به شما کمک می کند تا کمی چشم خود را ببندید.

در رایحه درمانی، چوب صندل به خاطر بوی آرامش بخشش مورد احترام قرار گرفته است. در حالی که برای خواب آماده می شوید، یک عود صندل بسوزانید. این روحیه را تنظیم می کند و فضایی آرامبخش و آرام بخش ایجاد می کند.

عود چوب صندل چیست؟ از فواید تا معایب آن
عود چوب صندل چیست؟ از فواید تا معایب آن

عود صندل فشار خون را کاهش می دهد

عطر آرامش بخش چوب صندل حتی می تواند فشار خون سیستولیک را کاهش دهد. این می تواند به آرام شدن بدن شما کمک کند، به خصوص اگر احساس می کنید از استرس خسته شده اید. با کاهش فشار خون، از خود در برابر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر اشکال بیماری قلبی محافظت خواهید کرد.

البته عود چوب صندل نمی تواند به تنهایی مشکل را حل کند وبه این معنی نیست که جایگزینی برای داروی پیشنهادی فشار خون است، اما می تواند یکی از بسیاری از کارهایی باشد که برای کاهش فشار خون به طور طبیعی انجام می دهید.

عود چوب صندل زخم را التیام می بخشد

توانایی التیام زخم ها از فواید شگفت انگیز عود چوب صندل است. این دارو با فعال کردن گیرنده‌های بویایی شما، می‌تواند بر برخی از فرآیندهای دیگر در بدن تأثیر بگذارد از جمله تحریک کراتینوسیت هایی که کراتین می سازند، این کراتین لایه بالایی پوست انسان را تشکیل می دهد. به لطف افزایش تولید کراتین، بهبود زخم سریعتر است.

اگر روغن چوب صندل دارید، می توانید از آن هم بجای عود استفاده کنید. می توانید روغن چوب صندل را به آب حمام اضافه کنید. شما فقط باید چند قطره اضافه کنید و آب باید داغ باشد.

با این حال، هنگامی که در آن آب حمام می کنید، پوست ترک خورده یا خشک را درمان می کند. بخار را در همان زمان استنشاق خواهید کرد و برای ریه ها کاملاً مفید است. مخاط را خشک می کند، برونشیت، اسهال و همچنین سرفه های مرطوب را کاهش می دهد.

عود صندل به عنوان خوشبو کننده طبیعی هوا عمل می کند

چوب صندل به خاطر رایحه چوبی و معطرش با ارزش است. سوزاندن عود چوب صندل بوی شگفت انگیزی را در خانه شما ایجاد می کند، به خصوص اگر می خواهید از شر بوهای نامطبوع خلاص شوید.

همچنین ایمن تر از استفاده از خوشبو کننده های هوای فروشگاهی است. این محصولات هوا را خوشبو نمی کنند. بلکه مواد شیمیایی خشن را به محیط اضافه می کنند. بسیاری از این ها می توانند هورمون های شما را تغییر دهند و به طور بالقوه باعث سرطان شوند

عود صندل و هوشیاری ذهنی

عود چوب صندل در واقع یک اثر آرام بخش خواهد داشت. با این وجود، مشخص شده است که هوشیاری ذهنی عمومی شما را بهبود می بخشد.

صادقانه بگویم، ممکن است متناقض به نظر برسد. با این حال، چوب صندل واکنش‌های رفتاری شما را غیرفعال می‌کند، که شما را آرام می‌کند و در عین حال پاسخ‌های فیزیولوژیکی را فعال می‌کند.

مطالعات نشان داده است که استنشاق چوب صندل باعث افزایش سطح پایین اشباع اکسیژن خون، تعداد تنفس، فشار خون، ضربان نبض، دمای پوست و همچنین سرعت پلک زدن می‌شود. همه اینها اثرات محرکی هستند که عملکرد ذهن شما را افزایش می دهند. آلفا سانتالول ترکیبی است که با این اثرات مرتبط است.

معایب استفاده از عود چوب صندل

بسیاری از فرهنگ ها برای اهداف بهداشتی و حتی معنوی عود می سوزانند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد که ممکن است برخی از معایب سلامتی وجود داشته باشد. عود ها به دلیل تولید دود و آلودگی هوا دارای معایبی هستند که  این معایب برای همه عود ها از جمله عود چوب صندل نیز صدق می کند.

در ادامه این معایب را بررسی می کنیم.

عود چوب صندل چیست؟ از فواید تا معایب آن
عود چوب صندل چیست؟ از فواید تا معایب آن

عود صندل و سرطان

عودها حاوی مخلوطی از مواد طبیعی و غیرطبیعی هستند که ذرات ریز و قابل استنشاق ایجاد می کنند. مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ تایید کرد که برخی از این ذرات معلق سرطان زا هستند، به این معنی که می توانند باعث سرطان شوند.

این مطالعه همچنین ارتباط بین خطر سرطان بالاتر و استفاده از عود را نشان داد. بیشتر این سرطان ها کارسینوم های دستگاه تنفسی فوقانی یا کارسینوم ریه بودند.

بسیاری از ترکیبات سمی و محرک موجود در دود عود چوب صندل در کنار ترکیبات معطر آن شناسایی شد، به این معنی که می تواند اثرات سلامتی دیگری نیز ایجاد کند. این ترکیبات عبارتند از:

هیدروکربن های پلی آروماتیک

بنزن

کربونیل ها

عود صندل و آسم

ذرات معلق موجود در دود عود چوب صندل نه تنها حاوی مواد سرطان زا هستند، بلکه مواد محرک نیز دارند. این بدان معنی است که می تواند منجر به تعدادی از بیماری های تنفسی مانند آسم شود.

یک مطالعه بیش از ۳۰۰۰ دانش آموز را از نظر آسم، علائم آسم و سوزاندن عود صندل ارزیابی کرد. پرسشنامه نشان داد که بین سوزاندن عود، آسم و علائم آسم مانند خس خس سینه ارتباط وجود دارد.

همچنین ارتباط بین استفاده از عود و افزایش نیاز به داروهای آسم را نشان داد.

التهاب و عود صندل

مطالعات نشان می دهد که دود عود صندل نیز می تواند باعث التهاب مزمن در بدن شود.

یک مطالعه نشان داد که ممکن است باعث التهاب نه تنها در ریه ها، بلکه در کبد نیز شود. این مطالعه محدود بود زیرا فقط بر روی حیوانات انجام شد. این التهاب ناشی از پردازش ذرات معلق در بدن به متابولیت ها است که باعث استرس اکسیداتیو نیز می شود.

عود صندل خطری برای قلب

مانند آسم و سرطان، دود عود با افزایش خطر بیماری قلبی نیز مرتبط است. در مطالعه ای که بر روی بیش از ۶۰۰۰۰ شهروند سنگاپور انجام شد، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض عود در خانه با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط بود. محققان فکر می کنند که این ممکن است با اثرات عود چوب صندل بر متابولیسم نیز مرتبط باشد.

نکات ایمنی

سوزاندن عود صندل باعث تولید دود می شود. این فرآیند می تواند به آلودگی هوای داخل خانه اضافه کند، به خصوص اگر تهویه ضعیف باشد. این آلودگی می تواند برای افرادی که بیشتر وقت خود را در داخل خانه می گذرانند، مانند کودکان خردسال و سالمندان خطرناک باشد.

مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن روزانه در معرض دود، با عملکرد ضعیف ریه مرتبط است. برای محافظت از سلامت خود، با باز کردن پنجره ها و روشن کردن فن ها، تهویه مناسب را فراهم کنید. از سوزاندن آنها در فضاهای بسته و استنشاق مستقیم آن خودداری کنید. به جای آن، چوب صندل را در یک نقطه و در فضای باز بسوزانید.

عود چوب صندل چیست؟ از فواید تا معایب آن
عود چوب صندل چیست؟ از فواید تا معایب آن

عود صندل

عود چوب صندل با توجه به فواید و موارد استفاده بسیار شگفت انگیز است. این یک صادرات عمده از هند است که تأثیر زیادی بر اقتصاد دارد. این عطر به یکی از محبوب ترین عطرهای خوشبو در جهان تبدیل شده است که بیشتر در چوب های عود و مخروط ها استفاده می شود. اگر احساس ناراحتی، مضطرب یا استرس دارید، سوزاندن عود چوب صندل ممکن است به شما کمک کند آرام شوید.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا