Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص و شربت لوپرامید: کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

لوپرامید برای کنترل اسهال حاد (مدفوع شل که به طور ناگهانی ظاهر می شود و معمولا کمتر از ۲ هفته طول می کشد) از جمله اسهال مسافرتی استفاده می شود. لوپرامید تجویزی همچنین برای کنترل اسهال حاد و همچنین اسهال مداوم مرتبط با بیماری التهابی روده (وضعیتی که در آن پوشش داخلی تمام یا بخشی از روده متورم، تحریک شده یا دارای زخم است) استفاده می شود. لوپرامید برای کاهش میزان مایعات در افراد مبتلا به ایلئوستومی (جراحی برای ایجاد دهانه ای برای خروج مواد زائد از بدن از طریق شکم) تجویز می شود. لوپرامید در دسته ای از داروها به نام عوامل ضد اسهال قرار دارد. این دارو با کاهش جریان مایعات و الکترولیت ها به داخل روده و با کاهش سرعت حرکت روده برای کاهش تعداد حرکات روده عمل می کند.

از فاموتیدین، رانیتیدین، سیتریزین و ونلافاکسین در نشریه جهان شیمی فیزیک مقالاتی منتشر شده است. در این مقاله اطلاعات جامعی در مورد لوپرامید در اختیارتان میگذاریم.

لوپرامید چیست

لوپرامید برای درمان اسهال استفاده می شود. لوپرامید همچنین برای کاهش مقدار مدفوع در افرادی که ایلئوستومی دارند (مسیر مجدد روده از طریق سوراخ جراحی در معده) استفاده می شود.

نحوه مصرف لوپرامید

لوپرامید به صورت قرص، کپسول و به صورت سوسپانسیون یا محلول (مایع) برای مصرف خوراکی عرضه می شود. لوپرامید معمولا بلافاصله پس از هر بار اجابت مزاج شل مصرف می شود. اما حداکثر مقدار ۲۴ ساعته که در برچسب ذکر شده است، مصرف نمی شود. لوپرامید تجویزی گاهی اوقات طبق برنامه (یک یا چند بار در روز) مصرف می شود.

دستورالعمل های روی بسته یا برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. لوپرامید را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

قرص و شربت لوپرامید: کاربرد، روش مصرف و عوارض آن
قرص و شربت لوپرامید: کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

شربت لوپرامید برای کودکان

اگر به کودک خود لوپرامید می‌دهید، برچسب بسته‌بندی را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که این محصول برای سن کودک مناسب است. لوپرامید نباید به کودک کمتر از ۲ سال داده شود. برچسب دارو را بررسی کنید تا متوجه شوید کودک به چه مقدار دارو نیاز دارد. طبق وزن فرزندتان دوز متناسب با وزن را در نمودار را به کودک دهید. اگر وزن فرزندتان را نمی دانید. دوز متناسب با سن کودکتان را بدهید. اگر نمی دانید چه مقدار دارو باید به کودک خود بدهید، از پزشک کودک خود بپرسید.

اگر مایع لوپرامید مصرف می کنید. از قاشق خانگی برای اندازه گیری دوز خود استفاده نکنید. از پیمانه اندازه گیری همراه دارو استفاده کنید. یا از قاشقی که مخصوص اندازه گیری داروی مایع ساخته شده استفاده کنید. اگر برای اسهال حاد از لوپرامید استفاده می کنید و علائم شما بدتر می شود. یا اگر اسهال شما بیش از ۴۸ ساعت طول می کشد، مصرف دارو را قطع کنید.

دوز مصرفی لوپرامید

دوز دارو برای بیماران مختلف فرق دارد. دستورات پزشک را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو می شود. دوز خود را تغییر ندهید. اگر پزشک به شما گفت، انجام دهید.

مقدار داروی مصرفی به قدرت دارو وابسته است. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

قرص و شربت لوپرامید: کاربرد، روش مصرف و عوارض آن
قرص و شربت لوپرامید: کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

هشدار مهم در مصرف لوپرامید

لوپرامید ممکن است باعث تغییرات جدی یا تهدید کننده زندگی در ریتم قلب شما شود، به خصوص در افرادی که بیش از مقدار توصیه شده مصرف کرده اند. اگر فاصله QT طولانی مدت (یک مشکل نادر قلبی که ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم، غش یا مرگ ناگهانی شود)، ضربان قلب آهسته یا نامنظم، یا سطح پایین پتاسیم در خون شما باشد، به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین در صورت مصرف یا قصد مصرف هر یک از داروهای زیر به پزشک خود اطلاع دهید: آمیودارون (نکسترون، پاسرون)، کلرپرومازین، هالوپریدول (هالدول)، متادون (دولوفین، متادوز)، موکسی فلوکساسین، پنتامیدین، پروکائین آمید، کینیدین، سوتالول، تیوریدازین و زیپراسیدون.

در صورت مصرف هر یک از این داروها یا داشتن هر یک از این شرایط، پزشک احتمالا به شما خواهد گفت که از مصرف لوپرامید خودداری کنید. اگر در حین مصرف لوپرامید هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. یا به یک دوست یا مراقب خود بگویید تا با خدمات اورژانس تماس بگیرد. علائم شامل موارد زیر باشد: ضربان قلب تند، نامنظم یا تند. سرگیجه؛ سبکی سر یا غش.

مصرف بیش از مقدار توصیه شده لوپرامید می تواند باعث مشکلات قلبی شود که ممکن است جدی باشد یا باعث مرگ شود. از مصرف دوز بزرگتر، دفعات بیشتر، یا مصرف آن برای مدت زمان طولانی تر از آنچه پزشکتان تجویز کرده یا روی بسته بندی ذکر شده خودداری کنید. به دلیل خطر مشکلات جدی تنفسی و قلبی نباید به کودک کمتر از ۲ سال لوپرامید داده شود.

احتیاط در مصرف لوپرامید

اگر به لوپرامید حساسیت دارید یا موارد زیر را دارید، نباید از آن استفاده کنید:

  • درد معده بدون اسهال
  • اسهال همراه با تب بالا
  • کولیت زخمی
  • اسهال ناشی از عفونت باکتریایی
  • مدفوع خونی، سیاه یا قیرانی

قبل از استفاده از لوپرامید برای درمان اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک از پزشک خود سوال کنید.

لوپرامید را به کودک کمتر از ۲ سال ندهید. بدون نظر پزشک به کودک یا نوجوان بزرگتر لوپرامید ندهید.

در صورت داشتن موارد زیر از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا مصرف لوپرامید برای شما بی خطر است یا خیر:

اگر باردار هستید قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید. در حالی که از لوپرامید استفاده می کنید، نباید شیر دهید.

قرص و شربت لوپرامید: کاربرد، روش مصرف و عوارض آن
قرص و شربت لوپرامید: کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

اقدامات قبل از مصرف لوپرامید

اگر به لوپرامید، هر داروی دیگر یا هر یک از مواد تشکیل دهنده محصولات لوپرامید حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. برچسب بسته را برای لیستی از مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.

به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای دیگری مانند ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید.

اگر کولیت اولسراتیو (شرایطی که در آن زخم‌هایی در روده ایجاد می‌شود که باعث درد و اسهال می‌شود) دارید یا قبلا داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. یا کولیت (تورم روده ناشی از باکتری های خاص).

همچنین اگر تب، خون یا مخاط در مدفوع، مدفوع سیاه یا درد معده بدون اسهال دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر یک یا چند مورد از این بیماری ها را دارید. احتمالا پزشک به شما می گوید که از مصرف لوپرامید خودداری کنید یا به کودک خود آن را ندهید.

اگر به سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) مبتلا هستید یا بیماری کبدی دارید یا قبلا داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید. قصد باردار شدن دارید یا در حال شیردهی هستید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف لوپرامید باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

باید بدانید که این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی و سرگیجه شما شود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تاثیر می گذارد، رانندگی نکنید یا ماشین آلات کار نکنید.

رعایت دستورات غذایی

برای جایگزینی مایعات از دست رفته هنگام اسهال، مقدار زیادی آب یا مایعات شفاف دیگر بنوشید.

عوارض جانبی لوپرامید

لوپرامید ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر علائم شدید است یا ماندگار شد به پزشک اطلاع دهید:

اگر شما یا فردی که لوپرامید مصرف می کند هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید یا تحت درمان فوری پزشکی قرار بگیرید:

  • راش
  • قرمزی، پوسته شدن یا تاول زدن پوست
  • خارش
  • خس خس سینه
  • مشکل در تنفس
  • تب
  • درد یا تورم معده
  • مدفوع خونی

عوارض جانبی جدی لوپرامید

اگر علائم یک واکنش آلرژیک (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا یک واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش در چشم‌ها، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش) را دارید، کمک فوری پزشکی بگیرید. در صورت داشتن موارد زیر مصرف لوپرامید را متوقف کنید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • اسهال آبکی یا خونی
  • معده درد یا نفخ
  • ادامه یا بدتر شدن اسهال
  • ضربان قلب تند یا تند، بال زدن در قفسه سینه، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی (مثل اینکه ممکن است بیهوش شوید).

عوارض جانبی رایج موارد زیر است:

  • یبوست
  • سرگیجه، خواب آلودگی
  • حالت تهوع
  • گرفتگی معده
قرص و شربت لوپرامید: کاربرد، روش مصرف و عوارض آن
قرص و شربت لوپرامید: کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

مصرف بیش از حد لوپرامید

در صورت مصرف بیش از حد، با مرکز بهداشت تماس بگیرید. اگر سقوط کرده ، تشنج داشته، مشکل تنفسی دارد یا بیدار نمیشود، با اورژانس تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • ناتوانی در دفع ادرار
  • غش کردن
  • ضربان قلب سریع، تپنده یا نامنظم
  • عدم پاسخگویی
  • گیجی
  • باریک شدن مردمک ها
  • تنفس آهسته و کم عمق
  • تنگی نفس

دوز فراموش شده لوپرامید

اگر یک نوبت از این دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید. دوزها را دو برابر نکنید.

هنگام مصرف لوپرامید از چه چیزهایی باید اجتناب کرد

از نوشیدن آب مقوی خودداری کنید. این می تواند با لوپرامید تداخل داشته باشد و ممکن است باعث مشکلات جدی قلبی شود.

با نوشیدن مایعات زیاد از کم آبی بدن خودداری کنید. اگر دچار کم آبی هستید، از ورزش شدید یا قرار گرفتن در معرض هوای گرم خودداری کنید.

تا زمانی که بدانید لوپرامید چه تاثیری روی شما می گذارد از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید.

چه داروهای دیگری بر لوپرامید تاثیر می گذارد

گاهی اوقات استفاده همزمان از برخی داروها بی خطر نیست. برخی از داروها می توانند بر سطوح خونی سایر داروهایی که مصرف می کنید تاثیر بگذارند. از پزشک یا داروساز در مورد استفاده ایمن از داروها با هم بپرسید.

لوپرامید می تواند باعث یک مشکل جدی قلبی شود. اگر از داروهای دیگر برای عفونت، مشکلات قلبی، افسردگی، بیماری روانی، سرطان، مالاریا یا HIV نیز استفاده کنید، خطر شما ممکن است بیشتر باشد.

بسیاری از داروها بر لوپرامید تاثیر میگذارند. این شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی است. در مورد تمام داروهای فعلی خود و هر دارویی که مصرف را شروع کرده یا متوقف می کنید به پزشک خود بگویید.

قرص و شربت لوپرامید: کاربرد، روش مصرف و عوارض آن
قرص و شربت لوپرامید: کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

چه اطلاعات دیگری باید بدانم

هر سوالی دارید از داروساز بپرسید. برای شما مهم است که فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی که مصرف می‌کنید و همچنین محصولاتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی را داشته باشید. هر بار که به پزشک میروید یا در بیمارستان بستری هستید باید این لیست را همراه داشته باشید. اطلاعات مهمی است باید در مواقع اضطراری همراه شما باشد.

محل نگهداری لوپرامید

دارو را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از یخ زدگی نگهداری شود. دور از دسترس اطفال نگه دارید. داروهای تاریخ گذشته یا داروهایی که دیگر مورد نیاز نیستند را نگه ندارید. از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چگونه باید داروهایی را که استفاده نمی کنید دور بریزید.

این دارو را در ظرفی محکم دور از دسترس اطفال قرار دهید. در دمای اتاق نگهداری کنید. تمام داروها از دید و دسترس کودکان دور باشد. زیرا بسیاری از در برابر کودک مقاوم نیست.کودکان می توانند به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و بلافاصله دارو را در مکانی امن قرار دهید.

داروهای غیر ضروری به روش های خاصی در زباله دفع میشوند تا حیوانات خانگی، کودکان آن را مصرف نکنند. این دارو را داخل توالت نریزید. بهترین راه دور انداختن داروهابرنامه بازپس گیری دارو است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا