Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گیاه پنجه شیطان چیست؟ فواید و عوارض مصرف آن

گیاهان در طب سنتی کاربرد گسترده ای دارند. گیاه پنجه شیطان یکی از هزاران گیاهی است که در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده می شود. این گیاه، بومی صحرای کالاهاری در جنوب آفریقا است و در ساواناهای نامیبیا، آفریقای جنوبی و بوتسوانا رشد می کند.

پنجه شیطان، به دلیل ظاهر میوه آن که در قلاب هایی پوشیده شده است که روی پوست حیوانات قرار می گیرد، نامگذاری شده است. سپس این دانه ها در حین پرسه زدن حیوانات، توزیع می شوند.

مردم از ریشه و غده های این گیاه برای تهیه دارو برای طیف وسیعی از بیماری ها از جمله آرتروز، کمردرد و آرتریت روماتوئید استفاده می کنند.

برای اطلاعات در مورد چنگال شیطان، فواید بالقوه سلامتی، عوارض جانبی، خطرات و برخی جایگزین‌ها، با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

گیاه پنجه شیطان چیست

پنجه شیطان گیاهی گلدار از خانواده کنجد است و در جنوب آفریقا می روید.

برای قرن ها مردم از محصولات گیاهی حاوی پنجه شیطان در درمان دردهای عضلانی، آرتریت و بیماری های پوستی مختلف استفاده می کردند.

پنجه شیطان حاوی گلیکوزیدهای ایریدوئید است که این ترکیب ممکن است اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته باشند. این بدان معناست که گیاه ممکن است توانایی دفع اثرات مخرب سلولی مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد را داشته باشد .

به همین دلیل، محققان مکمل‌های پنجه شیطان را به عنوان یک درمان بالقوه برای شرایطی که منجر به التهاب می‌شوند، مانند نقرس و آرتریت مورد مطالعه قرار دادند. این گیاه ممکن است به کاهش درد کمک کند و خواص آنتی اکسیدانی داشته باشد.

شکل گیاه پنجه شیطان

گیاه پنجه شیطان یک گیاه چند ساله علف هرز است که دارای برجستگی های کوچک و پنجه مانند روی میوه و ریشه مرکزی قوی است که تا عمق ۲ متر رشد می کند.

از ریشه های ثانویه در جوشانده ها و دمنوش ها استفاده می شود. برگ های این گیاه بزرگ و به رنگ سبز خاکستری است و گل هایی به شکل شیپور به رنگ صورتی، قرمز یا بنفش تولید می کند.

این گیاه حاوی چندین ترکیب فعال است که بیشتر، در ریشه آن وجود دارد که مردم از آنها به عنوان مکمل گیاهی استفاده می کنند.

می‌توانید مکمل‌های پنجه شیطان را به شکل عصاره‌ها و کپسول‌های غلیظ یا آسیاب شده به صورت پودر خوب پیدا کنید. همچنین به عنوان یک ماده در دمنوش های گیاهی مختلف نیز استفاده می شود.

گیاه پنجه شیطان چیست؟ فواید و عوارض مصرف آن
گیاه پنجه شیطان چیست؟ فواید و عوارض مصرف آن

تاریخچه گیاه پنجه شیطان

پنجه شیطان به طور گسترده در میان مردم بومی آفریقای جنوبی به عنوان یک داروی عامیانه برای بیماری های مختلف از اختلالات کبدی و کلیوی گرفته تا آلرژی، سردرد و معمولاً روماتیسم استفاده می شود.

طبق گزارش ها، پنجه شیطان توسط یک سرباز آلمانی در اواسط دهه ۱۹۰۰ به اروپا معرفی شد و پس از آن محبوبیت آن در بین گیاهان دارویی بریتانیایی، کانادایی و اروپایی افزایش یافت. پنجه شیطان در کانادا و اروپا به عنوان یک درمان خانگی برای تسکین بیماری های آرتریت به بازار عرضه می شود.

نام های گیاه پنجه شیطان

گیاه پنجه شیطان دارای نام علمی Harpagophytum procumbens است که با نام devil’s claw شناخته می شود، گیاهی بومی آفریقای جنوبی است.

این داروی گیاهی از خانواده Pedaliaceae یعنی کنجد است.

پنجه شیطان با نام‌های گیاه گرپل و عنکبوت چوبی نیز شناخته می‌شود. بومیان آفریقا معمولاً از این گیاه به عنوان کامانگو یاد می کنند، در حالی که در زبان آفریقایی با نام teufelskralle شناخته می شود.

پنجه شیطان به نام های Uncaria procumbens و Harpagophytum burchellii Decne نیز شناخته می شود.

فواید گیاه پنجه شیطان

سیاری از مزایای پنجه شیطان به ترکیبی به نام هارپاگوساید نسبت داده می شود که اعتقاد بر این است که خواص ضد التهابی، ضد درد و تسکین دهنده درد دارد.

این گیاه معمولاً برای درمان بیماری‌های روماتیسمی که مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، استفاده می‌شود. اینها شامل کمردرد، استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و تاندونیت است. برخی دیگر معتقدند که می تواند فیبرومیالژیا، سیاتیک، درد عصبی، نقرس و علائم بیماری لایم را درمان کند.

در ادامه این فواید را بیشتر بررسی می کنیم:

گیاه پنجه شیطان چیست؟ فواید و عوارض مصرف آن
گیاه پنجه شیطان چیست؟ فواید و عوارض مصرف آن

گیاه پنجه شیطان موثر در کاهش التهاب

التهاب پاسخ طبیعی بدن شما به آسیب و عفونت است. هنگامی که انگشت خود را می برید، زانوی خود را می کوبید یا با آنفولانزا بیمار می شوید، بدن شما با فعال کردن سیستم ایمنی خود توسط التهاب پاسخ و واکنش می دهد .

در حالی که مقداری التهاب برای دفاع از بدن در برابر آسیب ضروری است، التهاب مزمن می تواند برای سلامتی مضر باشد. در واقع، تحقیقات در حال انجام، التهاب مزمن را با بیماری قلبی، دیابت و اختلالات مغزی مرتبط می‌داند.

البته، شرایطی نیز وجود دارد که مستقیماً با التهاب مشخص می شود، مانند بیماری التهابی روده (IBD)، آرتریت و نقرس.

گیاه پنجه شیطان به عنوان یک درمان بالقوه برای شرایط التهابی پیشنهاد شده است زیرا حاوی ترکیبات گیاهی به نام گلیکوزیدهای ایریدوئید، به ویژه هارپاگوساید است. در مطالعات لوله آزمایش و حیوانات، هارپاگوساید پاسخ های التهابی را مهار کرده است.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که هارپاگوساید به طور قابل توجهی عملکرد سیتوکین ها را که مولکول هایی در بدن شما هستند که باعث تحریک التهاب می شوند، سرکوب می کند.

اگرچه پنجه شیطان به طور گسترده در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است، شواهد اولیه نشان می دهد که ممکن است یک درمان جایگزین برای شرایط التهابی باشد.

درمان آرتروز با گیاه پنجه شیطان

استئوآرتریت شایع ترین شکل آرتریت است که بیش از ۳۰ میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد.

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که پوشش محافظ انتهای استخوان‌های مفصل شما به نام غضروف فرسوده شود. این امر باعث ساییده شدن استخوان ها به هم و در نتیجه تورم، سفتی و درد می شود.

اگر فردی که مبتلا به استئوآرتریت است، پنجه شیطان را به تنهایی، با سایر مواد یا با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مصرف کند، تحقیقات نشان می‌دهد که این مکمل درد ناشی از آرتروز را کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه بالینی شامل ۱۲۲ فرد مبتلا به استئوآرتریت زانو و لگن نشان داد که ۲۶۱۰ میلی گرم پنجه شیطان در روز ممکن است به اندازه دیاسرین، دارویی که معمولا برای درمان این بیماری استفاده می شود، در کاهش درد آرتروز موثر باشد.

به طور مشابه، یک مطالعه ۲ ماهه روی ۴۲ فرد مبتلا به استئوآرتریت مزمن نشان داد که مصرف روزانه مکمل پنجه شیطان در ترکیب با زردچوبه و بروملین، که تصور می‌شود اثرات ضدالتهابی نیز دارند، درد را به طور متوسط تا ۴۶ درصد کاهش می دهد.

گیاه پنجه شیطان موثر در کاهش علائم نقرس

نقرس یکی دیگر از انواع رایج آرتریت است که با تورم و قرمزی دردناک در مفاصل، معمولاً در انگشتان پا، مچ پا و زانو مشخص می شود.

این اتفاق به دلیل تجمع اسید اوریک در خون است که وقتی پورین ها ترکیباتی که در برخی غذاها یافت می شوند تجزیه می شوند ایجاد می شود.

داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) معمولاً برای کاهش درد و تورم ناشی از نقرس استفاده می‌شوند.

به دلیل اثرات ضد التهابی و پتانسیل کاهش درد، گیاه پنجه شیطان به عنوان یک درمان جایگزین برای مبتلایان به نقرس پیشنهاد شده است.

همچنین، برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که ممکن است اسید اوریک را کاهش دهد، اگرچه شواهد علمی محدود است. در یک مطالعه، دوزهای بالای پنجه شیطان باعث کاهش سطح اسید اوریک در موش ها شد.

ممکن است کمردرد را تسکین دهد

کمردرد برای بسیاری بار سنگین است. در واقع، تخمین زده شده است که ۸۰٪ از بزرگسالان آن را در برخی مواقع تجربه می کنند.

در کنار اثرات ضد التهابی، پنجه شیطان به عنوان یک مسکن نیز عمل می کند، به ویژه برای کمردرد. محققان این را به هارپاگوساید، یک ترکیب گیاهی فعال در پنجه شیطان نسبت می دهند.

در یک مطالعه، عصاره هارپاگوساید به نظر می رسد که به طور مشابه به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) به نام Vioxx موثر است. پس از ۶ هفته، کمردرد شرکت کنندگان به طور متوسط ۲۳ درصد با هارپاگوساید و ۲۶ درصد با NSAID کاهش یافت.

همچنین، دو مطالعه بالینی نشان داد که ۵۰ تا ۱۰۰ گرم هارپاگوساید در روز در مقایسه با عدم درمان در کاهش کمردرد مؤثرتر است، اما برای تأیید این نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است.

گیاه پنجه شیطان چیست؟ فواید و عوارض مصرف آن
گیاه پنجه شیطان چیست؟ فواید و عوارض مصرف آن

گیاه پنجه شیطان موثر در کاهش وزن

علاوه بر کاهش درد و التهاب، گیاه پنجه شیطان ممکن است با تعامل با هورمون گرسنگی یعنی گرلین، اشتها را سرکوب کند.

هورمون گرلین توسط معده شما ترشح می شود. یکی از عملکردهای اصلی آن این است که با افزایش اشتها به مغز شما سیگنال دهد که زمان غذا خوردن فرا رسیده است.

در مطالعه‌ای روی موش‌ها، حیواناتی که پودر ریشه پنجه شیطان را دریافت کردند، در چهار ساعت بعد به میزان قابل توجهی غذای کمتری نسبت به آنهایی که با دارونما درمان شدند، خوردند.

عوارض جانبی گیاه پنجه شیطان

اگر یک فرد بالغ آن را تا یک سال در دوزهای تا ۲۶۱۰ میلی گرم در روز از طریق دهان مصرف کند، پنجه شیطان ممکن است بی خطر باشد.

عوارض جانبی احتمالی مرتبط با پنجه شیطان وجود دارد که شایع ترین آنها اسهال است. عوارض نادرتر شامل واکنش های آلرژیک، سرفه، دل درد، تهوع و استفراغ، از دست دادن طعم، سردرد، از دست دادن اشتها و زنگ زدن در گوش است و عوارض غیر معمول شامل تغییرات فشار خون، واکنش های پوستی آلرژیک، مشکلات قاعدگی است.

با این حال، برخی شرایط ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای واکنش های جدی تر قرار دهد:

اختلالات قلبی

مطالعات نشان داده اند که پنجه شیطان می تواند بر ضربان قلب، ضربان قلب و فشار خون تأثیر بگذارد.

ممکن است برای افرادی که اختلالات قلبی و گردش خون دارند مضر باشد. این گیاه بهتر است توسط افرادی که مشکلات فشار خون مثل فشار خون پائین یا بالا دارند مصرف نشود.

دیابت

پنجه شیطان ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد و اثرات داروهای دیابت را تشدید کند.

اگر فرد مبتلا به دیابت آن را همراه با سایر داروهایی که قند خون را کاهش می دهند استفاده کند، ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. پیش از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

سنگ کیسه صفرا

استفاده از پنجه شیطان ممکن است تشکیل صفرا را افزایش دهد و مشکلات را برای مبتلایان به سنگ کیسه صفرا بدتر کند.

زخم معده

تولید اسید در معده می تواند با استفاده از پنجه شیطان افزایش یابد، که ممکن است زخم معده را تشدید کند.

اختلالات دارویی گیاه پنجه شیطان

داروهای رایج نیز ممکن است با پنجه شیطان تداخل منفی داشته باشند، از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویزی (NSAIDs)، رقیق‌کننده‌های خون و کاهش‌دهنده اسید معده:

NSAIDs: پنجه شیطان ممکن است جذب NSAID های محبوب مانند Motrin، Celebrex، Feldene و Voltaren را کاهش دهد.

رقیق کننده های خون: پنجه شیطان ممکن است اثرات کومادین همچنین به نام وارفارین را افزایش دهد، که ممکن است منجر به افزایش خونریزی و کبودی شود.

کاهش دهنده اسید معده: پنجه شیطان ممکن است اثرات کاهش دهنده اسید معده مانند پپسید، پریلوسک و پریواسید را کاهش دهد.

گیاه پنجه شیطان چیست؟ فواید و عوارض مصرف آن
گیاه پنجه شیطان چیست؟ فواید و عوارض مصرف آن

دوزهای توصیه شده

پنجه شیطان را می توان به صورت عصاره غلیظ، کپسول، قرص یا پودر یافت. همچنین به عنوان یک ماده در دمنوش های گیاهی استفاده می شود.

هنگام انتخاب مکمل، به دنبال غلظت هارپاگوساید، یک ترکیب فعال در پنجه شیطان باشید.

دوزهای روزانه ۶۰۰ تا ۲۶۱۰ میلی گرم از پنجه شیطان در مطالعات برای آرتروز و کمردرد استفاده شده است. بسته به غلظت عصاره، این مقدار معمولاً با ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم هارپاگوساید در روز مطابقت دارد.

علاوه بر این، مکملی به نام AINAT به عنوان یک درمان برای پوکی استخوان استفاده شده است. AINAT حاوی ۳۰۰ میلی گرم پنجه شیطان، و همچنین ۲۰۰ میلی گرم زردچوبه و ۱۵۰ میلی گرم بروملین است دو عصاره گیاهی دیگر که اعتقاد بر این است که اثرات ضد التهابی دارند.

این حال، به نظر می رسد پنجه شیطان در دوزهای تا ۲۶۱۰ میلی گرم در روز برای اکثر افراد بی خطر است

نکات مصرف گیاه پنجه شیطان

  1. در صورت مصرف دوز های بالا ممکن است عوارض احتمالی زیادی به وجود بیاید. پس در مصرف دارو زیاده روی نکنید.
  2. استفاده از پنجه شیطان برای افراد باردار خطرناک است و ممکن است به جنین آسیب برساند.
  3. پنجه شیطان ممکن است سطح سدیم فرد را کاهش دهد، که ممکن است علائم را برای افرادی که قبلا سطح سدیم پایینی دارند بدتر کند.
  4. مانند تمام مکمل ها، پنجه شیطان نیز باید با احتیاط استفاده شود. قبل از مصرف حتما با پزشک خود صحبت کنید.

گیاه پنجه شیطان

پنجه شیطان گیاهی است بومی جنوب آفریقا. مردم برای قرن ها از آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده کرده اند.

به نظر می رسد دوز روزانه ۶۰۰-۲۶۱۰ میلی گرم بی خطر باشد، اما هیچ توصیه رسمی وجود ندارد.

محققان اغلب بر مزایای بالقوه پنجه شیطان به عنوان یک ضد التهاب تمرکز می کنند. این بیشتر به دلیل ترکیبی به نام هارپاگوساید است که در آن وجود دارد. پنجه شیطان ممکن است درد ناشی از شرایط التهابی مانند آرتریت را تسکین دهد و ممکن است هورمون های گرسنگی را سرکوب کند.

عوارض جانبی احتمالی برای گیاه پنجه شیطان وجود دارد. اینها شامل اسهال، استفراغ، سردرد و درد معده است.

افراد در صورت مصرف پنجه شیطان و بارداری یا شیردهی، ابتلا به دیابت، نقرس، زخم معده، یا بیماری های قلبی یا فشار خون ممکن است در معرض خطر بیشتری برای واکنش نامطلوب باشند. پنجه شیطان همچنین ممکن است با برخی داروها تداخل منفی داشته باشد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا