Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص روپینیرول: درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار

روپینیرول به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان علائم بیماری پارکینسون (PD؛ اختلالی در سیستم عصبی که باعث مشکلاتی در حرکت، کنترل ماهیچه ها و تعادل می شود)، از جمله لرزش قسمت هایی از بدن، سفتی، کندی حرکات، استفاده می شود. مشکلات تعادل روپینیرول همچنین برای درمان سندرم پای بیقرار (RLS یا سندرم پای بیقرار وضعیتی که باعث ناراحتی در پاها و میل شدید به حرکت دادن پاها می شود) استفاده می شود. روپینیرول در دسته ای از داروها به نام آگونیست های دوپامین قرار دارد. این دارو به جای دوپامین، یک ماده طبیعی در مغز که برای کنترل حرکت لازم است، عمل می کند.

در نشریه جهان شیمی فیزیک مقالات متعددی در رابطه با انواع داروها از جمله سیتریزین، فاموتیدین، استامینوفن، ایبوپروفن منتشر شده است. در این مقاله در مورد روپینیرول اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار میدهیم.

روپینیرول چیست

روپینیرول برخی از اثرات مشابه یک ماده شیمیایی به نام دوپامین را دارد که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد. سطوح پایین دوپامین در مغز با بیماری پارکینسون مرتبط است.

روپینیرول برای درمان پارکینسون (سفتی، لرزش، اسپاسم عضلانی و کنترل ضعیف عضلات) و درمان سندرم پای بیقرار استفاده می شود.

فقط روپینیرول با رهش فوری برای درمان علائم پارکینسون یا RLS تایید شده است. روپینیرول با رهش طولانی فقط برای درمان علائم پارکینسون تایید شده است. پارکینسون و RLS دو اختلال جداگانه هستند. داشتن یکی از این شرایط باعث نمی شود که شرایط دیگر را داشته باشید.

قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار
قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار

چگونه باید روپینیرول مصرف شود

پزشک ممکن است گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر دهد. اگر روپینیرول با رهش فوری مصرف می کنید. نباید همزمان روپینیرول با رهش طولانی مصرف کنید.

دوز و زمان مصرف روپینیرول در درمان بیماری پارکینسون با دوز و زمان بندی در درمان RLS متفاوت است. اگر در مورد نوع روپینیرولی که در داروخانه دریافت می کنید سوالی دارید از داروساز خود بپرسید. روپینیرول را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. قرص طولانی رهش را له نکنید، نجوید یا نشکنید. آن را کامل قورت دهید. اگر قسمتی از قرص روپینیرول را در مدفوع خود مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید. این نشانه آن است که بدن شما ممکن است تمام دارو را جذب نکرده باشد.

اگر این دارو را برای RLS مصرف می کنید. اگر علائم شما بدتر شد، اگر در صبح یا زودتر از حد معمول در عصر رخ داد. یا اگر علائم بی قراری را در دست ها یا بازوهای خود احساس کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا علائم شما بهبود یابد.

مصرف روپینیرول را به طور ناگهانی قطع نکنید. زیرا ممکن است علائم ناخوشایند ترک داشته باشید. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد کاهش دوز خود دنبال کنید.

زمان استفاده از روپینیرول

روپینیرول به صورت قرص و قرص طولانی رهش (طولانی اثر) برای مصرف خوراکی عرضه می شود. روپینیرول ممکن است همراه با غذا مصرف شود تا از ناراحتی معده جلوگیری شود. هنگامی که روپینیرول برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود، قرص معمولی معمولا سه بار در روز و قرص طولانی رهش یک بار در روز مصرف می شود.

هنگامی که روپینیرول برای درمان سندرم پای بیقرار استفاده می شود. قرص معمولی معمولا یک بار در روز، ۱ تا ۳ ساعت قبل از خواب مصرف می شود. قرص روپینیرول طولانی رهش برای درمان سندرم پای بیقرار استفاده نمی شود. روپینیرول را تقریبا در زمان یکسانی هر روز مصرف کنید. روپینیرول را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. قرص های طولانی رهش را به طور کامل ببلعید.

قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار
قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار

مصرف روپینیرول و بیماری پارکینسون

پزشک شما را با دوز کم روپینیرول شروع می کند و به تدریج دوز شما را افزایش می دهد تا علائم شما را کنترل کند. اگر از روپینیرول برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می کنید. پزشک احتمالا دوز شما را بیشتر از یک بار در هفته افزایش نمی دهد. اگر روپینیرول را برای درمان سندرم پای بیقرار مصرف می کنید، احتمالا پزشک دوز شما را بعد از ۲ روز، دوباره در پایان هفته اول، و سپس بیشتر از یک بار در هفته افزایش می دهد. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به دوزی که برای شما مناسب است برسید. اگر از روپینیرول برای درمان سندرم پای بیقرار استفاده می کنید. ممکن است کیت شروع کننده ای دریافت کنید که حاوی قرص هایی با دوزهای افزایشی است که باید در ۲ هفته اول درمان مصرف شود. دوز دارویی که شما نیاز دارید بستگی به میزان پاسخ بدن شما به دارو دارد و ممکن است با دوزهای موجود در کیت متفاوت باشد. پزشک به شما می گوید که چگونه از کیت استفاده کنید و آیا باید تمام قرص های موجود در آن را مصرف کنید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

روپینیرول علائم بیماری پارکینسون و سندرم پای بیقرار را کنترل می کند اما این شرایط را درمان نمی کند. مصرف روپینیرول را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی دارید. مصرف روپینیرول را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. اگر روپینیرول مصرف می کنید و به طور ناگهانی مصرف دارو را قطع می کنید. ممکن است تب، ضربان قلب سریع، سفتی عضلات، تعریق، گیجی و علائم دیگر را تجربه کنید. اگر پزشک از شما بخواهد که مصرف این دارو را متوقف کنید، احتمالا پزشک دوز شما را به تدریج و طی ۷ روز کاهش خواهد داد.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف روپینیرول

اگر به روپینیرول، هر داروی دیگر یا هر یک از ترکیبات موجود در قرص این دارو یا قرص های طولانی رهش حساسیت دارید. به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. از پزشک یا داروساز خود فهرستی از مواد تشکیل دهنده قرص های معمولی یا طولانی رهش روپینیرول را بخواهید.

به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی را مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. حتما به یکی از موارد زیر اشاره کنید: داروهای ضد افسردگی (افزایش دهنده های خلق و خو)، داروهای ضد روان پریشی (داروهای بیماری های روانی)؛ سایمتیدین؛ آنتی بیوتیک های فلوروکینولون مانند سیپروفلوکساسین (سیپرو) و نورفلوکساسین (نوروکسین) و فلووکسامین. درمان جایگزینی هورمونی و داروهای ضد بارداری هورمونی (قرص های ضد بارداری، چسب ها، حلقه ها، و تزریق)؛ انسولین؛ لانزوپرازول؛ لوودوپا، داروهای اضطراب و تشنج؛ داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند؛ متوکلوپرامید مکزیلتین (مکسیتیل)؛ مودافانیل، نافسیلین امپرازول، آرام بخش ها؛ قرص های خواب آور.

پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد. در صورت قطع مصرف هر گونه دارو در حین مصرف این دارو، حتما به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

اگر خواب غیر منتظره در طول روز یا اختلال خواب غیر از سندرم پای بیقرار داشته اید یا داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. فشار خون بالا یا پایین؛ یک اختلال روانی (بیماری روانی که باعث تفکر یا ادراک غیر طبیعی می شود)؛ یا بیماری قلبی، کبدی یا کلیوی.

اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است مقدار شیر مادر را کاهش دهد.

قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار
قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار

دیگر اقدامات احتیاطی قبل از مصرف روپینیرول

باید بدانید که روپینیرول ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود یا باعث شود که در طول فعالیت های روزانه خود به طور ناگهانی به خواب بروید. ممکن است قبل از اینکه ناگهان به خواب بروید احساس خواب آلودگی نکنید یا علائم هشدار دهنده دیگری نداشته باشید. اگر در حین انجام کاری مانند تماشای تلویزیون، صحبت کردن، غذا خوردن یا سوار شدن در ماشین، ناگهان به خواب رفتید. یا اگر به خصوص در طول روز بسیار خواب‌آلود شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. تا زمانی که با پزشک خود صحبت نکنید، رانندگی نکنید، در مکان های مرتفع کار نکنید، یا با ماشین آلات کار نکنید.

اگر از محصولات تنباکو استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت شروع یا ترک سیگار در طول درمان با روپینیرول، با پزشک خود تماس بگیرید.

باید بدانید که این دارو ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر، حالت تهوع یا تعریق در هنگام بلند شدن خیلی سریع از حالت نشسته یا خوابیده شود. زمانی که برای اولین بار مصرف روپینیرول را شروع می کنید یا با افزایش دوز این دارو، این حالت بیشتر است. برای جلوگیری از این مشکل، به آرامی از روی صندلی یا تخت بلند شوید و چند دقیقه قبل از ایستادن پاهای خود را روی زمین قرار دهید.

هنگام مصرف روپینیرول از چه چیزهایی باید اجتناب کرد

از بلند شدن خیلی سریع از حالت نشسته یا دراز کشیده خودداری کنید. در غیر این صورت ممکن است احساس سرگیجه کنید. به آرامی بلند شوید و خود را ثابت نگه دارید تا از زمین خوردن جلوگیری کنید. سرگیجه ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. از رانندگی یا کار با ماشین آلات خودداری کنید تا زمانی که بدانید روپینیرول چه تاثیری بر شما خواهد داشت.

قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار
قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار

چه داروهای دیگری بر روپینیرول تاثیر می گذارد

مصرف این دارو با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی شما می شوند می تواند این اثر را بدتر کند. قبل از مصرف قرص خواب، داروی مخدر، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب، افسردگی یا تشنج از پزشک خود سوال کنید.

سایر داروها ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند. از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و گیاهی. به هر یک از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود در مورد تمام داروهایی که اکنون استفاده می کنید و هر دارویی که شروع به استفاده از آن می کنید یا متوقف می کنید، بگویید.

تداخلات دارویی روپینیرول

تداخلات دارویی عملکرد دارو را عوض میکند. خطر عوارض جانبی را بالا میبرد. برخی از داروها ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای ضد روان پریشی (مانند کلرپرومازین، هالوپریدول، تیوتیکسن)، متوکلوپرامید.

سایر داروها می توانند بر حذف این دارو از بدن شما تاثیر بگذارند. ممکن است بر نحوه عملکرد روپینیرول تأثیر بگذارد. به عنوان مثال می توان به سایمتیدین، فلووکسامین، مکزیلتین، امپرازول، ریفامپین و غیره اشاره کرد.

در صورت مصرف سایر محصولاتی که باعث خواب آلودگی می شوند مانند داروهای مخدر یا داروهای ضد سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، ماری جوانا (کانابیس)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین) به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

کشیدن سیگار سطح این دارو را در جریان خون کاهش می دهد. اگر سیگار می کشید یا اخیرا سیگار را ترک کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار
قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار

عوارض جانبی روپینیرول

روپینیرول ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. شامل:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دل درد
  • سوزش سر دل یا گاز
  • اسهال
  • یبوست
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • خستگی
  • ضعف
  • سردرد
  • عرق کردن یا برافروختگی
  • گیجی
  • مشکل در یادآوری یا تمرکز
  • اضطراب
  • حرکات غیرقابل کنترل و ناگهانی بدن
  • لرزش قسمتی از بدن که نمی توانید آن را کنترل کنید
  • کاهش حساسیت (پاسخ) به لمس
  • نیاز مکرر یا فوری به ادرار کردن
  • مشکل در ادرار کردن یا درد هنگام ادرار کردن
  • در مردان، مشکل در دستیابی یا حفظ نعوظ
  • درد کمر، ماهیچه یا مفاصل
  • درد، سوزش، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها
  • تورم دست ها، بازوها، پاها، مچ پا، یا ساق پا
  • دهان خشک

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • توهمات (دیدن چیزهایی یا شنیدن صداهایی که وجود ندارند)
  • غش کردن
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب آهسته، سریع یا نامنظم
  • خارش
  • تورم صورت، لب ها، دهان، زبان یا گلو
  • تنگی نفس
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • دوبینی یا سایر تغییرات در بینایی

روپینیرول و سرطان پوست

خطر ابتلا به ملانوم (نوعی سرطان پوست) در افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند. نسبت به افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا نیستند، بیشتر است. اطلاعات کافی برای تشخیص اینکه آیا داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری پارکینسون مانند روپینیرول خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد وجود ندارد. در حین مصرف این دارو، حتی اگر بیماری پارکینسون ندارید، باید معاینات پوستی منظم برای بررسی ملانوما داشته باشید. در مورد خطر مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از افرادی که روپینیرول و سایر داروهای مشابه مصرف می کنند. تغییرات فیبروتیک (اسکار یا ضخیم شدن) در ریه ها و دریچه های قلب خود ایجاد کرده اند. هنوز مشخص نیست که آیا این مشکل ناشی از این دارو است یا خیر. در مورد خطر مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید. این دارو ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار
قرص روپینیرول درمان بیماری پارکینسون و سندروم پای بیقرار

فراموشی دوز مصرفی روپینیرول

اگر برای درمان بیماری پارکینسون از قرص روپینیرول معمولی استفاده می‌کنید و یک نوبت را فراموش کرده‌اید. به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر زمان نوبت بعدی است. دوز فراموش شده مصرف نشود.

اگر قرص روپینیرول را برای درمان سندرم پای بیقرار مصرف می کنید و یک نوبت را فراموش کرده اید، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز معمولی خود را ۱ تا ۳ ساعت قبل از خواب بعدی مصرف کنید.

اگر برای درمان بیماری پارکینسون از قرص های روپینیرول طولانی رهش استفاده می کنید و یک نوبت را فراموش کرده اید، به محض یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف کنید. روز بعد به برنامه دوز معمولی خود بازگردید.

مصرف بیش از حد روپینیرول

علائم مصرف بیش از حد موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • توهمات (دیدن چیزهایی یا شنیدن صداهایی که وجود ندارند)
  • کابوس ها
  • خواب آلودگی
  • گیجی
  • تعریق
  • ترس در یک فضای کوچک یا بسته
  • حرکات بدن که کنترل آن دشوار است
  • ضربان قلب سریع، نامنظم یا تپنده
  • درد قفسه سینه
  • ضعف
  • سرفه کردن
  • تحریک

روش نگهداری روپینیرول

این دارو را در ظرفی محکم نگهداری کنید. در دمای اتاق و دور از نور خورشید و گرما نگهداری شود. داروهای غیر ضروری باید دور ریخته شوند تا حیوانات خانگی، کودکان آن را مصرف نکنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام مطالبتونو خوندم خیلی بدردم خورد .میخواستم بپرسم من بیماری پارکینسون دارم وداروی لوودوپاسی ۲۵۰ وآمانتادین۱۰۰میخورم .به نظر شما این دارویی که شما در بالا معرفی کردید بهتر از داروهایی هست که من مصرف میکنم؟ممنون میشم جواب بدید مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا