Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گریس (Grease)چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

گریس، ماده جامد یا نیمه جامدی است که از یک ماده روان کننده و یک ماده سفت کننده تشکیل شده است وسفت کننده ها در گریس، کمک بیاری به روان کننده ها می کند. جهت روانکاری ماشین آلات صنعتی در صنایع و نیز مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.این ماده  یک روان کننده بوده و حالت روغنی و چرب  دارد.

استفاده از این ماده روغنی دارای قدمت طولانی است و از آن در زمان مصر باستان استفاده می کردند.  به منظور استفاده از گریس برای دستگاه های مورد نظرمان لازم است که گریس ها و تفاوت بین آن ها را شناسایی کرده و در نهایت بتوانیم بهترین نوع آن را متناسب با دستگاه های خود انتخاب نماییم. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک  شمارا با گریس و کاربرهای آن آشنا می سازیم.

روغن گریس

این ماده روغنی ویسکوزیته بالایی دارند و از مشتقات نفتی یا صابون های مختلف که خاصیت روانکاری دارند، ساخته می شوند. این ماده در دوحالت نیمه جامد و جامد تولید می شود.این مواد در ۹ گرید دسته بندی می شوند که کد نام گذاری آنها براساس نوع صابون به کار رفته در آن ها است.

در گریس های که امروز ساخته می شوند سه فاکتور نقش اصلی را در روانکاری داند که شامل روغن، غلیظ کننده و افزودنی‌ها هستند که جزء اصلی ترین فرمولاسیون های این ماده روغنی هستند.

امروزه اکثر گریس ها مانند گریس صنعت سیمان، صنایع غذایی، لیتیوم،  نسوز، دنده باز از روغن معدنی مشتق شده از نفت ساخته می شوند. این ماده در دماهای بالا و پایین مقاومت بالایی دارند. این مواد روغنی توانسته رضایت کاربران را جلب نماید.

تاریخچه گریس

گریس (Grease)چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
گریس (Grease)چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

به گفته باستان شناسان قرن هفدهم، تاریخ استفاده از این روغن دست کم به زمان مصریان باستان برمی گردد. براساس روایات تاریخی، در سال ۲۴۰۰ پیش از میلاد مسیح، ماده ای مانند گریس چون روغن و آب برای کاهش اصطکاک استفاده می شد. در یکی از مقبره های دوره فرعون که به ۲۴۰۰ سال پیش از میلاد برمی گردد، نقش نگاری از یک کارگر وجود رارد که در حال خالی کردن کوزه ای دارای روانکار برای به حرکت در آوردن یک مجسمه است .

اولین گریس های ساخته شده توسط انسان براساس کلسیم بودند و به ر وش سرد تولید می شدند.صابون های مورد استفاده در این روانکارها ازترکیبی از چربی ها، نوعی اسید چرب ، روغن صمغ و قلیایی مانند آهک ساخته می شوند.

با ترکیب صابون ها بر پایه روغن های معدنی و کمی آب، گریس اولیه تشکیل می شود. این ترکیبات در گذشته به صورت دستی  مخلوط می شدند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژِی، این ترکیبات با ماشین آلات مخصوصی ترکیب می شدند. با ظهور ماشین آلات مختلف  که عملکردشان براساس سرعت و حرارت بالا بود، گریس های جدیدی طراحی و تولید شد. این ماده روغنی  بر پایه کلسیم بود در آن از چربی های حیوانی استفاده می شد و در ساخت آن به جای پخت سرد از گرما استفاده می کردند. این ماده تولید شده با این روش بسیار نرم و در برابر آب مقاوم بودند.

در روش تولید گریس ها با مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی تغییرات و تحولاتی رخ داد که در نهایت به گریس هایی تولید می شود که در حال حاضر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

سال۲۴۰۰ پیش از میلاد

 

هیتیان مردمانی باستانی بودند که در دوران فرعونی میزیستند. محور ارابه های هیتیان توسط ترکیبی از چربی حیوانی و سنگ آهک روانکاری میشد.

 

۱۸۴۵ ابداع گریس کلسیم در امریکا با روغن معدنی، چربی حیوانی و سنگ آهک
۱۸۵۳ ابداع گریس سدیم در انگلستان با چربی گوشت گاو و سدیم

 

۱۹۱۲ شروع تولید گریس پایه کلسیم در ژاپن
۱۹۳۸ ابداع گریس لیتیوم و سپس به سرعت بعنوان گریس چند منظوره مورد استفاده گسترده ای قرار گرفت
۱۹۴۷ شروع تولید گریس شرکت Kyodo Yushi
۱۹۵۲ ابداع گریس اوره در امریکا
۱۹۵۴ ابداع گریس آلومینیوم کمپلکس برای دستگاه هایی با دمای بالا
۱۹۷۲ آغاز تولید گریس اوره در شرکت Kyodo Yushi

 

آشنایی با برخی از اصطلاحات مرتبط با مصرف گریس

گریس (Grease)چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
گریس (Grease)چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

پمپ‌پذیری

پمپ پذیری به میزان مقاومت روغن برای پمپ شدن، یا به عبارت دیگر مقدار فشار لازم برای رساندن روغن به محل مورد نظر پمپ پذیری می گویند.

نفوذ پذیری

مشخصه دیگری که در برگه اطلاعات فنی این ماده آمده است و یک معیار کمی برای انتخاب این ماده بر اساس غلظت است ، نفوذپذیری است. شما با این شاخص می توانید انتخاب هوشیارانه‌تری داشته باشید. برای مثال یک گریس با عدد نفوذپذیری حدود ۲۰۰ شبیه به یک بستنی یخی است و عدد ۴۷۰ گریس روغنی شکل است.

 مقاوت گریس در برابر آب

در اثر تماس آب با گریس، بافت آن تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث جدا شدن روغن از گریس می شود و باعث تولید کف می شود ودر نهایت عملکرد آن را به شدت کاهش می دهد.

نقطه قطره شدن

این شاخص بیان کننده مقاومت در برابر حرارت است. با این مفهوم که به مصرف کننده حد نهایی را بازگو می کند و معنی ماهیت دمای عملیاتی نیست.

گستره دمایی

این فاکتور به شما نشان می دهد که بیشترین و کمترین دمایی که دستگاه شما تجربه می کند ، چقدر است . این عامل مستقیماً بر روانکار تأثیر دارد.

 برگشت پذیری

به توانایی حفظ ساختار این ماده در مقابل سرد و گرم شدن پی در پی گفنه می شود.

  فشار حداکثر طبق چهار گلوله

در مواردی که عملیات با فشار بالا انجام می شود. نتایج حاصل از این آزمایش مورد توجه قرار می گیرد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا