Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیپزشکی

مزایا و معایب دستگاه لیزر الکساندرایت – قیمت و عوارض

یکی از دستگاه‌ های لیزری که این روزها در کلینیک‌ های پوست و مو برای رفع موهای زائد مورد استفاده قرار می‌ گیرد، دستگاه لیزر الکساندرایت است. امروز در جهان شیمی فیزیک قصد داریم صفر تا صد جزئیات و ویژگی‌ های مربوط به این دستگاه پرطرفدار را برای شما شرح دهیم تا بتوانید برای انتخاب آن تصمیم بگیرید.

پیش از آن‌ که بخواهیم به شرح ویژگی‌ های دستگاه لیزر الکساندرایت بپردازیم، بهتر است ابتدا بدانیم که لیزر چیست و چرا ما به لیزر موهای زائد احتیاج داریم؟

دستگاه لیزر، دستگاهی‌ است که با تقویت نور و انتشار آن به صورت تشعشع تحریک شده در قالب طول موج پرانرژی، سلول‌ های بیمار پوست یا موهای زائد را از بین می‌ برد. طول موج این نور بر حسب نانومتر اندازه‌ گیری می ‌شود.

لیزرها انواع مختلفی دارند که برای رفع موهای زائد، انواع جراحی، پاک کردن تاتوها و … مورد استفاده قرار می‌ گیرند. هر یک از انواع مختلف لیزر، بسته به طول موج و میزان نفوذ آن، طیف خاصی از کاربرد دارد؛ حتی مدت زمان پالس‌ های نور بر کاربردهای بالینی لیزر تأثیر می ‌گذارد.

امروزه یکی از پیشرفته ‌ترین انواع رفع موهای زائد، استفاده از لیزر است؛ از همین رو، برای متقاضیان این روش بسیار مهم است که دستگاه مناسب ‌تر و مؤثرتر را شناسایی کرده و از عوارض و مزایای آن با خبر شوند.

از جمله دستگاه‌ های پرکاربرد این روزها، می‌ توان به دستگاه لیزر الکساندرایت اشاره کرد که در ادامه مقاله به شرح ویژگی‌ های آن پرداختیم.

دستگاه لیزر الکساندرایت

دستگاه لیزر الکساندرایت لیزری‌ است که از کریستال الکساندریت به عنوان منبع لیزر استفاده می‌ کند. دستگاه لیزر الکساندرایت طول موج خاصی از نور در طیف مادون قرمز (۷۵۵ نانومتر) تولید می‌ کند.

این دستگاه در حالت سوئیچ Q نیز موجود است. سوئیچینگ Q به تکنیکی اطلاق می ‌شود که باعث می‌ شود لیزر یک پرتو با شدت بالا در پالس‌ های بسیار کوتاه تولید کند.

کارکرد دستگاه

در دستگاه لیزر الکساندرایت، طول موج نور پرانرژی ساطع شده توسط لیزر، به انرژی گرمایی تبدیل می‌ شود و این امر ناحیه مورد نظر را تحریک یا به اصطلاح تخریب می ‌کند. بنابراین لیزرهای الکساندرایت با فرآیند فوتوترمولیز کار می‌ کنند؛ این عبارت به معنای استفاده از نور (فوتو) برای گرم کردنِ (ترمو) یک منطقۀ انتخاب شده برای تخریب (لیز) است. دستگاه لیزر الکساندرایت باعث تخریب بافتی بسیار دقیق ضایعه شده و بافت اطراف را بدون آسیب باقی می‌ گذارد.

البته بد نیست بدانید که واژه تخریب به معنای آسیب زدن نیست، بلکه منظور تخریب بافت موهای زائد برای جلوگیری از رشد مجدد است.

مزایا و معایب دستگاه لیزر الکساندرایت - قیمت و عوارض
مزایا و معایب دستگاه لیزر الکساندرایت – قیمت و عوارض

موارد استفاده

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) طیف وسیعی از دستگاه لیزر الکساندرایت که نور مادون قرمز ساطع می‌ کنند را برای اختلالات پوستی مختلف تأیید کرده است. از همین رو در باقی کشورها نیز تمامی دستگاه‌ های مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا مورد قبول واقع شده‌ اند.

از دستگاه لیزر الکساندرایت می‌ توان برای درمان اختلالات پوستی به شرح زیر استفاده کرد:

ضایعات عروقی:

رگ‌ های عنکبوتی و نخ مانند در صورت و پاها، برخی خال ‌های مادرزادی عروقی (ناهنجاری‌ های عروقی مویرگی، در این موارد پالس‌ های نور رنگدانه قرمز (هموگلوبین) را هدف قرار می‌ دهند.)

ضایعات رنگدانه‌ ای:

لکه‌ های پیری (لکه‌ های آفتاب سوختگی)، کک و مک، خال‌ های مادرزادی رنگدانه ‌ای مسطح (نایوی ملانوسیتی مادرزادی) و ملانوسیتوز پوستی اکتسابی، در چنین شرایطی، پالس‌ های نور ملانین را در عمق متغیر روی پوست یا داخل پوست هدف قرار می‌ دهند.

حذف موهای زائد:

در زمینه حذف موهای زائد نیز پالس‌ های نور دستگاه لیزر الکساندرایت فولیکول مو را هدف قرار می ‌دهند که باعث ریزش مو و به حداقل رساندن رشد بیشتر می‌ شود. این دستگاه  برای رفع موهای زائد در هر مکانی از جمله زیر بغل، خط بیکینی، صورت، گردن، پشت، سینه و پاها کاملاً بی ‌‍ضرر است.

لازم به ذکر است که به طور کلی دستگاه لیزر الکساندرایت برای موهای رنگ روشن بی‌ تأثیر است، اما برای حذف موهای تیره در بیماران مبتلا به فیتزپاتریک نوع I تا III و شاید پوست‌ های نوع IV رنگ روشن مفید است.

تنظیمات معمولی به کار گرفته شده برای این موارد شامل مدت زمان پالس ۲ تا ۲۰ میلی ثانیه و شارهای ۱۰ تا ۴۰ J/cm2 است.

در بیمارانی که پوست برنزه یا تیره‌ تر دارند، بسیار با احتیاط استفاده می‌ شود، زیرا لیزر می ‌تواند ملانین را نیز از بین ببرد و در نتیجه لکه‌ های سفید پوستی ایجاد شود.

پاک کردن خالکوبی

استفاده از دستگاه  لیزر الکساندرایت با سوئیچ Q روند پاک کردن تاتو را بهبود بخشیده است و امروزه به عنوان دستگاهی استاندارد برای این انجام این درمان در نظر گرفته می‌ شود. در این مورد، دستگاه لیزر الکساندرایت برای حذف رنگدانه‌ های سیاه، آبی و سبز مورد استفاده می ‌گیرد.

درمان لیزری تاتوها شامل تخریب انتخابی مولکول‌ های جوهر است که سپس توسط ماکروفاژها جذب شده و از بین می‌ روند. مدت زمان پالس کوتاه ۵۰ تا ۱۰۰ نانوثانیه، به انرژی لیزر اجازه می ‌دهد تا به طور مؤثرتری نسبت به لیزر با پالس طولانی‌ تر، بر ذرات خالکوبی (تقریباً ۰.۱ میکرومتر) متمرکز شود. در طول هر پالس لیزر، باید انرژی کافی برای گرم کردن رنگدانه تا تکه تکه شدن آن دریافت شود؛ بدون انرژی کافی در هر پالس، رنگدانه‌ ها تکه تکه نمی ‌شوند و خالکوبی پاک نمی‌ شود.

خالکوبی‌ هایی که به‌طور مؤثر با روش‌ های درمانی دیگر پاک نشده ‌اند، ممکن است به خوبی به لیزر درمانی پاسخ دهند؛ این در صورتی ا‌ست که درمان قبلی باعث ایجاد اسکار یا آسیب پوستی بیش از حد نشده باشد.

لیزر الکساندرایت همچنین ممکن است برای بهبود چین و چروک‌ پوست‌ های پیر استفاده شود.

مراحل لیزر درمانی

قبل از استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت برای اهداف مختلف درمانی، بهتر است تا بیمار توسط پزشک به طور کامل معاینه شود. تشخیص پزشک در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به ویژه هنگامی که روی پوست ضایعات رنگدانه ‌ای قرار داشته باشند.

این تشخیص کمک می‌ کند تا در صورت بروز سرطان ‌های پوستی مانند ملانوم، بیمار در معرض خطر لیزر قرار نگیرد؛ چرا که در این نوع سرطان تماس لیزر با سلول‌ های سرطانی می ‌تواند شدت بیماری را افزایش داده و به مرگ منجر شود.

بیمار باید در طول جلسه درمان از محافظ چشم متشکل از یک پوشش یا عینک غیرشفاف استفاده کند. درمان لیزری شامل قرار دادن یک هندپیس روی سطح پوست و فعال کردن لیزر است. بسیاری از بیماران هر نبض را به گونه‌ ای توصیف می‌کنند برای مثال برخی می‌ گویند احساس می‌ کنند که یک نوار لاستیکی روی پوست حرکت می ‌کند.

برای بیماران با پوست حساس ممکن است از بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر استفاده شود اما در اغلب موارد لازم نیست.

در تمام طول استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت برای حذف موهای زائد، خنک کننده مخصوصی بر روی سطح پوست اعمال می‌ شود. برخی از لیزرها دارای دستگاه‌ های خنک کننده داخلی هستند. بلافاصله پس از درمان، ممکن است از کیسه یخ برای تسکین ناحیه تحت درمان استفاده شود.

در چند روز اول پس از درمان باید مراقب بود تا از شستشوی بیش از حد ناحیه و یا استفاده از پاک کننده ‌های ساینده پوست مانند اسکراب‌ ها خودداری شود. بانداژ یا چسب ممکن است به جلوگیری از ساییدگی ناحیه تحت درمان کمک کند.

در طول دوره درمان، بیماران باید ناحیه را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کنند تا خطر التهاب رنگدانه‌ ها را کاهش دهند.

 

عوارض دستگاه لیزر الکساندرایت

عوارض جانبی درمان با دستگاه لیزر الکساندرایت معمولاً بسیار جزئی است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در طول درمان ( با خنک کردن تماسی و در صورت لزوم بی حسی موضعی این درد به طرز قابل توجهی کم خواهد شد)
  • قرمزی، تورم و خارش بلافاصله پس از عمل که ممکن است چند روز پس از درمان ادامه یابد.
  • به ندرت رنگدانه‌ های پوست ممکن است انرژی نوری زیادی را جذب کند و ممکن است تاول ایجاد شود؛ در صورت بروز چنین مشکلی نگران نباشید چرا که به صورت خود ترمیمی حل خواهد شد.
  • تغییرات در رنگدانه‌ های پوست: گاهی اوقات سلول‌ های رنگدانه (ملانوسیت‌ها) آسیب می‌ بینند و تبدیل لکه‌ های تیره ‌تر (هیپرپیگمانتاسیون) یا کم رنگ ‌تر (هیپوپیگمانتاسیون) می ‌شوند. به طور کلی، لیزرهای زیبایی روی افرادی که رنگ پوست روشن‌ تر دارند بهتر عمل می ‌کنند.
  • ده درصد بیماران ممکن است دچار کبودی روی سطح پوست شوند که خود به خود رفع خواهد شد.
  • عفونت باکتریایی: برای جلوگیری از این مورد ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.

البته تمامی این موارد به نوع بیماری و زمینه استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت بستگی دارد و به ندرت رخ می ‌دهند.

تعداد جلسات لیزر درمانی

تعداد جلسات درمانی با دستگاه لیزر الکساندرایت به نوع نیاز شما بستگی دارد و برای هر درمان، تعداد جلسات متفاوتی مورد نیاز است که در ادامه به شرح آن پرداختیم:

ضایعات عروقی:

ضایعات عروقی ممکن است نیاز به جلسات درمانی متعدد داشته باشند. زمان درمان به شکل، اندازه و محل ضایعات و همچنین نوع پوست بستگی دارد. رگ‎ های قرمز کوچک معمولاً تنها در ۱ تا ۳ جلسه برداشته می‌ شوند و به طور کلی مستقیماً پس از درمان قابل مشاهده نیستند. ممکن است چندین جلسه برای برداشتن وریدهای برجسته و وریدهای عنکبوتی لازم باشد.

حذف موهای زائد:

لیزر موهای زائد به جلسات متعدد (۶ جلسه یا بیشتر) نیاز دارد. تعداد جلسات بستگی به ناحیه بدن تحت درمان، رنگ پوست، درشتی مو، بیماری‌ های زمینه ‌ای مانند تخمدان پلی کیستیک و جنسیت دارد. پزشکان به طور کلی توصیه می‌ کنند بین ۳ تا ۸ هفته بین جلسات لیزر برای رفع موهای زائد صبر کنید. بسته به ناحیه، پوست حدود ۶ تا ۸ هفته پس از درمان کاملاً تمیز و صاف می‌ ماند. تقریباً زمان جلسه بعدی است که موهای ریز دوباره شروع به رشد می ‌کنند.

پاک کردن خالکوبی:

رنگ تاتو و عمق رنگدانه بر طول مدت و نتیجه لیزر درمانی برای حذف خالکوبی تأثیر می ‌گذارد. جلسات متعدد (۵ تا ۲۰ جلسه) با فاصله حداقل ۷ هفته ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب مورد نیاز باشد.

انواع لیزر الکساندرایت

دستگاه لیزر الکساندرایت در چند نوع مختلف در کلینیک‌ های زیبایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

دستگاه لیزر آریون Orion

دستگاه لیزر آریون Orion را می‌ توان سریع ‌ترین نوع لیزر موجود در زمینه رفع موهای زائد دانست. این دستگاه قوی ‌ترین طول موج یعنی ۷۵۵ نانومتر را داشته و می ‌تواند هر نوع موی زائدی را به راحتی از بین ببرد. این دستگاه تمامی استانداردهای لازم را داراست؛ برای مثال اسکنر بزرگ این دستگاه می ‌تواند برای بزرگ‌ ترین نواحی را به راحتی پوشش دهد.

پالس‌ های کوتاه و خنک‌ سازی حین عملیات لیزر، از سوختن پوست و ایجاد درد جلوگیری می ‌کند.

مزایا و معایب دستگاه لیزر الکساندرایت - قیمت و عوارض
مزایا و معایب دستگاه لیزر الکساندرایت – قیمت و عوارض

دستگاه لیزر آلما Alma

این دستگاه ویژگی‌ های خاصی دارد که در دستگاه‌ های دیگر دیده نمی ‌شود. روش کار این دستگاه این است که توسط پالس‌ های طولانی و پشت هم فولیکول مو گرم شده و از بین می ‌روند.

سرعت بالا نیز از دیگر ویژگی‌ های منحصر به فرد این دستگاه است. این دستگاه همچنین با انواع مختلف پوست سازگاری داشته و حساسیت کمتری ایجاد می ‌کنند.

مزایا و معایب دستگاه لیزر الکساندرایت - قیمت و عوارض
مزایا و معایب دستگاه لیزر الکساندرایت – قیمت و عوارض

دستگاه لیزر کوترا Cuter

دیگر دستگاهی که در ایران مورد استفاده قرار می‌ گیرد، دستگاه لیزر کوترا است. ویژگی منحصر به فرد این دستگاه سرعت بالای آن است. همچنین از مهم ‌ترین ویژگی‌ های این دستگاه این است که برای انواع رنگ پوست‌ ها از تیره (برنزه) تا روشن قابل استفاده است. البته آنچه که این دستگاه را محبوب کرده قابلیت از بین بردن رگ‌ های عنکبوتی آن است.

مزایا و معایب دستگاه لیزر الکساندرایت - قیمت و عوارض
مزایا و معایب دستگاه لیزر الکساندرایت – قیمت و عوارض

تفاوت لیزر الکساندرایت و دایود

یکی از مهم‌ ترین پرسش‌ های مطرح شده از سوی مراجعان کلینیک‌ های زیبایی این است که از میان دو دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود کدام یک مناسب ‌تر است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که این دو دستگاه در عمل تفاوت قابل توجهی با هم ندارند. طبق مقایسه‌ ای که در سال ۲۰۰۱ میلادی بر روی این دو دستگاه انجام شد، تفاوت تأثیر آن بر رشد آن‌ ها تنها یک درصد گزارش شد.

در حقیقت دستگاه لیزر الکساندرایت رشد موهای زائد را ۸۵ درصد و دستگاه لیزر دایود ۸۴ درصد کاهش می‌ دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا