Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص عرق گل زوفا، این گیاه دارویی خاص را بدانید

عرق گل زوفا از بهترین عرق های گیاهی است که بیماری های مربوط به دستگاه تنفس مانند سرفه، آسم، برونشیت، سیاه سرفه بسیار مفید و موثر است. این گیاه خاصیت ضد میکروبی، ویروسی و باکتریایی دارد و خلط آور است. این عرق دارای ویتامین‌های A ،C ،E، فلاونوئیدها و آنتوسیانین‌ها که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و بدن را در برابر بیماری های مختلف و انواع سرطان ها محافظت می کند.در این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک با خواص عرق گل زوفا و فواید دارویی و درمانی آن آشنا خواهیم شد؛ با ما همراه باشید.

معرفی گیاه زوفا

خواص عرق گل زوفا، این گیاه دارویی خاص را بدانید
خواص عرق گل زوفا، این گیاه دارویی خاص را بدانید

زوفا که از نظر علمی Hyssopus officinalis نامیده می شود، گیاهی چند ساله و متعلق به منطقه مدیترانه است. زوفا شبیه دیگر اعضای خانواده نعناع است. بوی روغن آن مانند کافور است. این گیاه در کنار جاده ها رشد می کند. زوفا بوته باریک و بلندی با ساقه ای چوبی است که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر می رسد و دارای برگ های وارونه است. این گیاه شامل ریشه های ضخیم و شاخه دار است. این گیاه یکی از مهم ترین گل های تولید کننده عسل است. قسمت مورد استفاده این گیاه معمولاً سرشاخه های گلدار گیاه است. برگ زوفا و ساقه های سبز آن بسیاری از ترکیبات زیست فعال مانند رزماریین و اسیدهای کافئیک همراه با گلیکوزید (دیوزیم)، فلاونوئیدها، پینانیون، بتاپینن، لیمونن، مروبین، تانن، پینوآموفون و ایزوپینوکامپون است.

جدول مشخصات گیاه زوفا

نام گیاه دارویی زوفا
نام انگیسی گیاه دارویی hyssop
نام علمی گیاه دارویی Hyssopus officinalis
نامهای رایج گیاه دارویی زوفا
خاستگاه گیاه دارویی اطراف دریای مدیترانه
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی پوست و مو, پیشگیری از سرطان, دستگاه تنفسی, دستگاه گوارش, سرشار از آنتی اکسیدان, سرشار از ویتامین, کلیه و مجاری ادراری
خواص گیاه دارویی التیام زخم و سوختگی, التیام گزش نیش حشرات, بهبود عفونت‌های ادراری, بهبود عملکرد ریه, بهبود هضم غذا, پیشگیری از سرطان, جوان‌سازی پوست, درمان آسم, درمان التهاب ریه, درمان تبخال, درمان سرفه و سرماخوردگی, درمان نفخ معده, سرشار از آنتی اکسیدان, سرشار از ویتامین, مدر (ادرار آور)
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی منع مصرف در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و افراد عصبی مزاج، ایجاد علائم شبه صرع و تشنج در بعضی بیماران

طبع عرق گل زوفا

طبیعت زوفا گرم و خشک است.

نحوه مصرف گیاه زوفا

این گیا ه را می توان به صورت موضعی و خوراکی مصرف کرد

دم کرده : یک الی دو قاشق چایخوری در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را دم می کنید . برای درمان سرفه سه بار در روز و برای ازبین رفتن گلو درد سه بار در روز غرغره شود. عرق گل زوفا را می توان نیز مصرف کرد و خواص درمانی زیادی هم دارد.

تنتور: ۱ تا ۴ میلی متر سه بار در روز به صورت خوراکی استفاده می شود.

موضعی: استفاد ه از روغن زوفا دردهارا تسکین می دهد و خستگی و کوفتگی را ازبدن دور می کند.برای تهیه ضماد گیاه زوفا، این گیاه را باید به مدت ۱۵ دقیقه  در آب خیساند و سپس با پارچه ای روی آن را بپوشانید و سپس از آن استفاده کنید.برگ های تازه گیاه زوفا را خرد کنید و روی پوست خود قرار دهید. این یکی از راه های استفاده از گیاه زوفا است. اگر بخواهیم از این گیا هبه صورت جوشانده استفاده کنیم، باید یک قاشق چایخوری از این گیاه خشک شده در ½ فنجان آب به صورت رقیق بریزید، و فقط ۲/۱ فنجان در روز بنوشید و بقیه آن را برای روز دیگر کنار بگذارید.

 خواص عرق گل زوفا

خواص عرق گل زوفا، این گیاه دارویی خاص را بدانید
خواص عرق گل زوفا، این گیاه دارویی خاص را بدانید

گیاه زوفا دارای خواص فراوانی است. خواص درمانی این گیاه نقش مهمی در درمان آسم، بیماری های مربوط به ریه، سرما خوردگی و دردهای گلو دارد.همچنین باعث بهبود عملکرد دستگاه قلب و گوارش می شود.

عرق گل زوفا در درمان آسم و عفونت‌های ریوی

مصرف عرق گل زوفا با عسل در درمان بیماری هایی مانند آسم و تنگی نفس موثر است. این گیاه به دلیل داشتن ترکیبات ضد التهابی و ضدویروسی بسیار مفید است.

درمان دردهای عضلانی با مصرف عرق گل زوفا

گیاه زوفا سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است و فرد را از بسیاری از بیماری ها خصوصاً بیماری‌های مزمن در امان نگه می‌دارد. این گیاه در درمان سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی، رفع التهاب و عفونت بسیار موثر بوده است. با مصرف این گیاه درمان گلو درد و دردهای عضلانی  تسکین می یابد.

عرق گل زوفا، بهبود بخش عملکرد گوارشی

زوفا از دسته گیاهانی است که با از بین بردن انگل گوارش به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. علاوه بر آن، این گیاه در درمان کولیک، گازهای معده و گوارش مفید عمل می‌کند. زوفا با کمک به دفع بهتر ادرار، دستگاه ادراری را بهبود بخشیده و التهاب موجود در آن را رفع می‌کند. علاوه بر آن با رفع انگل‌ها به افزایش اشتها در فرد کمک می‌کند.

‌افزایش گردش خون با مصرف عرق گل زوفا

زوفا یک گیاه تقویت کننده ایمنی بدن محسوب می‌شود که علاوه بر ایجاد آرامش و رفع اضطراب‌ها می‌تواند مشکلات قاعدگی مانند علائم سندرم قبل از قاعدگی مانند نوسانات خلقی را تسکین ببخشد، همچنین با ایجاد آرامش و انرژی در بدن به افزایش اکسیژن منجر می‌شود.

 عوارض عرق گل زوفا

مصرف گیاه زوفا برای دسته ای افراد ممنوع است. این گیاه برای زنان باردار توصیه نمی شود زیرا خطر سقط جنین را افزایش بهتر است خانم های شیرده از استفاده از این گیاه جلوگیری کنند. مصرف بیش از حد این گیاه می تواند باعث افزایش فشار خون، تشنج و آسیب کبدی می شود. از عواارض حساسیت زا ی این گیاه می توان به تورم پوست و مشکلات تنفسی اشاره کرد.

سخن پایانی

گیاه زوفا یک گیاه درمانی محسوب می‌شود که رنگ بنفش دارد و در سرزمین‌های بومی مدیترانه رشد می‌کند. این گیاه دارای ساقه و برگ‌های درمانی نیز است. بعضی از آنها در تهیه صابون‌ها و انواع سس‌ها نیز کاربرد دارند. گیاه زوفا در درمان بیماری‌ها و سلامت بدن انسان مؤثر است اما مصرف افراطی آن عوارض زیادی را در پی دار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا