Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیعمومی

علت استفاده از سیلیکا هیدراته در خمیردندان چیست؟

سیلیکا هیدراته از شکل هیدراته سیلیکون بدست می آید. شما همچنین به احتمال زیاد این ماده را در فهرست داروهای خود و در برخی از محصولات روزمره خود پیدا خواهید کرد. سیلیکا هیدراته یک ماده معمولی است که در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی از جمله لوازم آرایشی و خمیر دندان یافت می شود.

این ترکیب یک ساینده، یک جاذب و یک عامل حجیم کننده در فرمول های محصولات مراقبت شخصی است و برای استفاده در خمیر دندان کاملا بی خطراست. سیلیکا هیدراته به سادگی یک شکل هیدراته از دی اکسید سیلیکون است اگرچه ممکن است نام علمی آن پیچیده به نظر برسد.

سیلیس دومین ماده معدنی فراوان در پوسته زمین است. ظاهر آن به طور طبیعی کریستالی است و شن و ماسه و ابسیدین اشکال رایج آن هستند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ساختار و خواص شیمیایی سیلیکا هیدراته

سیلیس موجود در خمیر دندان پودری بی شکل، بی مزه، نامحلول در آب یا اسید و از نظر شیمیایی بی اثر است. این ترکیب با فلوراید و سایر مواد خام موجود در خمیردندان به خوبی ترکیب می شود. ساختار و اندازه ذرات سیلیس را می توان برحسب شرایط تولید تغییر دارد و کنترل کرد. با توجه به نوع خمیردندان به ترتیب سه نوع اصطکاکی، مخلوط و نوع غلیظ کننده سیلیس تولید می شود.

سیلیکا هیدراته ترکیبی با فرمول شیمیایی SiO2. nH2O، وزن مولکولی ۶۰.۰۸ (بی آب)، معمولاً حاوی ۱۰-۱۵٪ آب تبلور، با اندازه ذرات متوسط ​​۴-۸ میکرومتر، از نظر شیمیایی بی اثر است و سازگاری خوبی  اجزاء خمیردندان دارد.

ساختار و اندازه ذرات سیلیس و همچنین قدرت اصطکاک سیلیس را می توان با توجه به شرایط واکنش کنترل کرد. با توجه به این ویژگی ها تولید خمیر دندان با قدرت تمیز کنندگی خوب و بدون آسیب به عاج راحت است.

دی اکسید سیلیکون را نیز می توان برای تولید خمیر دندان شفاف استفاده کرد. ضریب شکست دی اکسید سیلیکون ۱.۴۳-۱.۴۵ است. هنگامی که ضریب شکست مایع خمیردندان متشکل از آب، سوربیتول و گلیسیرین با دی اکسید سیلیکون برابر باشد، خمیردندان در وضعیت شفاف خوبی تولید خواهد شد.

سیلیکا هیدراته چگونه ساخته می شود؟

سیلیس از ماسه، کوارتز و سودا در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد با حل شدن و ذوب شدن ساخته می شود. برای ساخت سیلیکا هیدراته، کریستال های سیلیس باید گرم شده و در آب حل شوند تا سیلیکات سدیم مایع ایجاد شود. شکل مایع سپس با اسید مخلوط شده و رسوب داده می شود که آن را به یک جامد تبدیل می کند. نتیجه نهایی یک پودر ریز و سفید یا گرانول است. بسته به اندازه ذرات، می توان از آنها به روش های مختلفی استفاده کرد.

کاربرد سیلیکا هیدراته
کاربرد سیلیکا هیدراته

کاربرد سیلیکا هیدراته

بسته به ماده و فرمول خاص، سیلیکا هیدراته را می توان به عنوان غلیظ کننده خمیر دندان ژله ای، ساینده ملایم برای تمیز کردن یا به عنوان یک عامل سفید کننده در خمیر دندان استفاده کرد.

سیلیس به طور گسترده در خمیر دندان، غذا، دارو و سایر صنایع استفاده می شود. همچنین آن را می توان به عنوان عامل اصطکاک، غلیظ کننده و عامل ضد کپک در غذا و دارو استفاده کرد.

سیلیس هیدراته علاوه بر از بین بردن ذرات و به حداقل رساندن لکه های روی دندان شما می تواند به عنوان یک عامل غلیظ کننده به قوام خمیردندان نیز کمک کند.

آیا سیلیکا هیدراته بی خطر است؟

در حالی که کلمه «ساینده» ممکن است ترسناک به نظر برسد، این مواد برای کمک به پاک کردن پلاک و لکه ها بدون آسیب رساندن به دندان ها طراحی شده اند. سیلیس هیدراته ماده ای است که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آن را به عنوان به طور کلی به عنوان ایمن (GRAS) معرفی کرده است.

طبق کمیته منتخب FDA در مورد مواد GRAS، سیلیکات ها از نظر بیولوژیکی بی اثر هستند، به این معنی که واکنشی در بدن ایجاد نمی کنند و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خطری برای سلامتی دارند.

سیلیکا هیدراته نه تنها برای استفاده روزانه در محصولات مراقبت از دهان بی خطر است، بلکه می توانید در انتخاب محصولاتی با این ماده نیز اطمینان خاطر داشته باشید زیرا از یکی از فراوان ترین مواد طبیعی روی کره زمین مشتق شده است  که آن را به یک منبع طبیعی تجدیدپذیر تبدیل می کند.  گروه کاری محیط زیست به سیلیکا هیدراته امتیاز یک از ده می دهد که به معنی کمترین خطر ممکن برای مردم و محیط زیست است.

مزایای سیلیکا هیدراته

بسته به فرمول خاص و اندازه ذرات، سیلیکا هیدراته می تواند چندین کاربرد در خمیر دندان طبیعی و معمولی داشته باشد. ساینده های مورد استفاده در خمیر دندان به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل باز می گردد، زمانی که مخلوط خمیر را با استخوان و پوسته تخم مرغ آسیاب شده می ساختند.

مزیت اصلی سیلیکا هیدراته در خمیر دندان ساینده بودن آن است. لکه ها اغلب روی مینای دندان ما، بیرونی ترین لایه دندان ما می نشینند. برخی از انواع خمیردندان ها با مواد سفید کننده مانند هیدروژن پراکسید که رنگ مینای دندان را تغییر می دهد، دندان ها را سفید می کند. اما خمیر دندان سفید کننده با مواد ساینده مانند سیلیکا هیدراته، لکه ها را از سطح دندان پاک می کند بدون اینکه در رنگ مینای دندان تغییری ایجاد شود.

ویژگی مفید دیگر سایندگی سیلیکا هیدراته، قابلیت تمیز کنندگی آن است. دهان ما پر از باکتری است که وقتی با غذاها و نوشیدنی ‌هایی که می‌ خوریم مخلوط می ‌شود، می ‌توانند منجر به ایجاد پلاک دندانی (بیوفیلم) شوند.

اگر دندان های خود را دو بار در روز با یک خمیر دندان دارای مجوز مسواک می زنید، باید بتوانید پلاک ها را از بین ببرید. با این حال، زمانی که پلاک دندان پاک نمی شود و شروع به تجمع روی دندان های شما می کند، می تواند به ماده سخت تری تبدیل شود که به نام تارتار شناخته می شود.

شما نمی توانید تارتار را به تنهایی تمیز کنید و به دلیل متخلخل بودن تبدیل به ماده ای برای چسبیدن پلاک های موجود می شود. فقط یک متخصص دندانپزشکی می تواند این تارتار را از بین ببرد. پلاک و تارتار باعث پوسیدگی دندان و بیماری می شوند  به همین دلیل ضروری است که از تجمع آنها جلوگیری کنید. دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز بین دندان های خود را با نخ دندان، یک مسواک بین دندانی یا یک وسیله تمیز کننده بین دندانی دیگر تمیز کنید.

مزایای سیلیکا هیدراته
مزایای سیلیکا هیدراته

مشکل سیلیکا هیدراته چیست؟

از ایرادات مواد ساینده در خمیر دندان این است که می توانند منجر به حساسیت دندان شوند ، به خصوص اگر خیلی محکم مسواک بزنید و از مسواک نرم استفاده نکنید. عاج و پالپ زیر مینای دندان شما حساس هستند. اگر مینای دندان شما فرسوده شود، ممکن است هنگام مسواک زدن با خمیر دندان حاوی مواد ساینده احساس ناراحتی کنید. این دلیل دیگری برای حفظ سلامت دهان و مینای دندان شما است.

اگر حساسیت دارید، با دندانپزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند توصیه کنند که کدام خمیر دندان و مسواک را باید در نظر بگیرید. آنها همچنین دهان شما را معاینه می کنند تا علت حساسیت شما را ریشه یابی کنند. اما خمیر دندان حاوی سیلیکا هیدراته، تقریباً در همه موارد خمیر دندانی بسیار ایمن و کارآمد برای استفاده است. سیلیکا هیدراته یک ساینده ملایم است که با قوام دهنده ها، شیرین کننده ها، تثبیت کننده ها و طعم دهنده ها به خوبی مخلوط می شود.

در حالی که ساینده‌ها می ‌توانند متفاوت باشند – مانند کربنات کلسیم و سیلیکا هیدراته- اماهدف یکسانی را دارند که صیقلی کردن دندان‌ها و از بین بردن ذرات غذایی است که بین آنها گیر کرده است. کارشناسان می گویند مقدار مواد ساینده در هر  خمیردندان برای محافظت از مینای دندان در برابر فرسایش محدود است.

جایگزین سیلیکا هیدراته چیست؟

یکی دیگر از ساینده‌های ملایم مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا گچ (کربنات کلسیم)، یک عنصر کلیدی در بسیاری از خمیردندان‌های ما است. بطورکلی خمیر دندان باید به شما در حفظ بهداشت دهان و دندان و لبخندی درخشان و سالم کمک کند. برای اینکه خمیردندان در حفظ سلامت دهان موثر باشد، باید دو چیز را ارائه دهد:

محافظت از فلوراید

خمیردندان فلوراید موضعی را به دندان ها می رساند. فلوراید روش طبیعی برای ترمیم نواحی کوچکی از دمینرالیزاسیون در مینای دندان قبل از تبدیل شدن به حفره های تمام عیار است که نیاز به پر کردن دارند و خمیر دندان  حاوی فلوراید بهترین راه برای دریافت آن است.

نفس تازه

خمیردندان‌ها حاوی مواد طعم‌ دهنده هستند که حس طراوت را ایجاد می‌ کنند. این بیشتر یک مزیت زیبایی است تا یک نگرانی برای سلامت دندان، اما هیچ کس طرفدار بوی بد دهان نیست. اگر محصولی را انتخاب می کنید که دارای مهر تایید انجمن دندانپزشکی باشد، می توانید مطمئن باشید که حاوی هیچ گونه قندی که باعث پوسیدگی می شود نخواهد بود.

جایگزین سیلیکا هیدراته چیست؟
جایگزین سیلیکا هیدراته چیست؟

نکاتی در رابطه با خمیردندان

بسیاری از دندانپزشکان و محققان موافق هستند که برخی از مواد رایج موجود در خمیردندان ها در صورت عدم استفاده صحیح می توانند به سلامتی شما آسیب بزنند.

استفاده از خمیر دندان نامناسب می تواند منجر به مشکلات متعددی شود از جمله پوسیدگی دندان، سرطان دهان، حساسیت دندان و آسیب دیدگی لثه ها شود.

مسواک زدن دو بار در روز بخش مهمی از حفظ بهداشت دهان و دندان است. با این حال، اکثر مصرف کنندگان به مواد تشکیل دهنده خمیر دندانی که خریداری می کنند و اینکه چگونه این مواد ممکن است بر سلامت دهان و دندان تأثیر منفی بگذارد، توجه نمی کنند. هنگام انتخاب محصولات مراقبت از دهان، اگر می خواهید مینای دندان را حفظ و تقویت کنید، باید از عوامل زیر اجتناب کنید:

ذرات ساینده

ساینده های ملایم در خمیر دندان برای از بین بردن پلاک و باقی مانده ها استفاده می شود. این ترکیب معمولا سیلیکا هیدراته است. میزان سایندگی به اندازه و شکل این ذرات بستگی دارد. به عنوان مثال، خمیر دندان های سفید کننده، بسیار ساینده هستند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.

آنها در سفید کردن موثر نیستند و می توانند به دندان ها و لثه های شما آسیب بزنند. مطالعات اخیر نشان داده است که ساییدگی نسبی عاج  (RDA)با خمیر دندان نسبت به سفتی مسواک یا روش مسواک زدن ارتباط مستقیم تری با تحلیل لثه و سایش دندان دارد.

از خمیردندان هایی که حاوی زغال چوب فعال هستند، اجتناب کنید. اغلب اوقات، خمیردندان های کنترل نشده حاوی ذرات بسیار خشن باعث آسیب جدی به مینای دندان و تغییر رنگ دائمی می شوند.

سدیم لوریل سولفات

سدیم لوریل سولفات (SLS) یک ترکیب صابونی است که به بسیاری از خمیردندان ها بافت کف آلود می دهد. کف ممکن است احساس خوبی داشته باشد اما  SLSیک ترکیب اضافی است. این عمل مکانیکی مسواک است که دندان ها را تمیز می کند. علاوه بر این، برخی از افراد به این ماده حساس هستند و در نتیجه استفاده از آن دچار زخم دهانی می شوند.

حساسیت زداها

افرادی که از دندان‌های حساس دارند با استفاده از یک ضد حساسیت معمولی به نام نیترات پتاسیم درمان می شوند که اغلب در خمیر دندان‌های مخصوص دندان های حساس یافت می ‌شود. با این حال، اگر درد ناشی از حفره یا عفونت باشد، فقط دندانپزشک می تواند به شما کمک کند.

ضد میکروبی ها

خمیردندان هایی با خواص ضد باکتریایی و اثربخشی در درمان بیماری لثه  اغلب حاوی تریکلوزان هستند. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد تریکلوزان به کاهش التهاب لثه کمک می کند، اما برخی تحقیقات نیز وجود دارد که ایمنی آن را زیر سوال می برد. نکته اصلی این است که اگر به درستی مسواک بزنید و میکروب‌ها را از روی دندان‌هایتان پاک کنید، تریکلوزان احتمالاً یک افزودنی غیر ضروری است. تریکلوزان یک آنتی باکتریال شناخته شده است، به همین دلیل است که به عنوان یک ماده در خمیر دندان گنجانده شده است.

با این حال، به عنوان یک آفت کش نیز طبقه بندی می شود و در صورت استفاده نادرست ممکن است برای سلامتی انسان ایجاد خطر کند. این ماده حتی مشکوک به افزایش خطر ابتلا به سرطان است.

رنگ های افزودنی

رنگ های طبیعی و رنگ های مصنوعی در چندین برند خمیردندان استفاده می شود. این رنگ ها می توانند باعث مشکلات جدی سلامتی شوند از جمله آلرژی، حملات آسم، حالت تهوع، سردرد، خستگی و سرطان.

دی اتانول آمین (DEA)

این ترکیب در محصولاتی که کف می کنند، مانند خمیر دندان یافت می شود. این ماده شیمیایی به طرق مختلف بر بدن تأثیر می گذارد از جمله اختلال در هورمون ها و ترویج سرطان.

اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند از محصولات حاوی این ماده شیمیایی استفاده نکنید زیرا قرار گرفتن مکرر در معرض DEA خطر ابتلا به سرطان کلیه یا کبد را تا حد زیادی افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا