Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص بینظیر دمنوش قارچ گانودرما

قارچ گانودرما Ganoderma lucidum یک قارچ تلخ مزه است. تصور می شود که بر بر سیستم ایمنی بدن اثرات مفیدی دارد. دمنوش قارچ گانودرما برای بیماری آلزایمر، سرطان، دیابت، تبخال و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود. مصرف دمنوش قارچ گانودرما سطح کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت یا کلسترول بالا کاهش میدهد. در نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع دمنوش ها مانند رزماری، رازیانه مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب شما را با دمنوش قارچ گانودرما آشنا میکنیم.

قارچ گانودرما چیست

قارچ گانودرما که با نام های Ganoderma lucidum و lingzhi نیز شناخته می شود. قارچی است که در مکان های مختلف گرم و مرطوب آسیا رشد می کند. سالهاست که این قارچ جزء اصلی در طب شرقی بوده است. در داخل قارچ، چندین مولکول از جمله تری ترپنوئیدها، پلی ساکاریدها و پپتیدوگلیکان ها وجود دارد که ممکن است مسئول اثرات سلامتی آن باشند. در حالی که خود قارچ ها را می توان تازه مصرف کرد. استفاده از فرم های پودری قارچ یا عصاره های حاوی این مولکول های خاص نیز رایج است.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه دمنوش قارچ گانودرما

اختلالات خونریزی: مصرف زیاد قارچ گانودرما خطر خونریزی را افزایش می دهد.

جراحی: دوزهای بالای قارچ گانودرما در صورت استفاده قبل یا در حین جراحی ممکن است خطر خونریزی را در برخی افراد افزایش دهد. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده استفاده از قارچ ریشی را متوقف کنید.

خواص بینظیر دمنوش قارچ گانودرما
خواص بینظیر دمنوش قارچ گانودرما

فعل و انفعالات قارچ گانودرما

تداخل داروهای فشار خون بالا با قارچ گانودرما: قارچ گانودرما ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف قارچ ریشی همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.

داروهایی که انعقاد خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) با قارچ گانودرما تداخل دارند: قارچ گانودرما ممکن است لخته شدن خون را کم می کند. مصرف قارچ گانودرما همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

تداخل داروهای دیابت با قارچ گانودرما: قارچ گانودرما ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف قارچ گانودرما همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را از نزدیک کنترل کنید.

دوز مصرفی قارچ گانودرما

قارچ گانودرما اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۱۴۰۰-۵۴۰۰ میلی گرم خوراکی روزانه، معمولا در دوزهای تقسیم شده استفاده می شود. عصاره قارچ گانودرما نیز در دوزهای پایین تری استفاده شده است.

برخلاف برخی از غذاها یا مکمل ها، دوز قارچ می تواند به طور قابل توجهی بر اساس نوع استفاده متفاوت باشد. بیشترین دوز زمانی مشاهده می شود که شخصی خود قارچ را مصرف کند. در این موارد، بسته به اندازه قارچ، دوز ممکن است از ۲۵ تا ۱۰۰ گرم متغیر باشد.

معمولا به جای آن از عصاره خشک قارچ استفاده می شود. در این موارد، دوز تقریبا ۱۰ برابر کمتر از زمانی است که خود قارچ مصرف می شود. به عنوان مثال، ۵۰ گرم قارچ گانودرما خود ممکن است با تقریبا ۵ گرم عصاره قارچ قابل مقایسه باشد. دوزهای عصاره قارچ متفاوت است. اما معمولا بین ۱.۵ تا ۹ گرم در روز متغیر است.

دوز قارچ گانودرما بر اساس شکل قارچ متفاوت است، بنابراین مهم است که بدانید از کدام شکل استفاده می کنید. مصرف خود قارچ دوزهای بالاتری را فراهم می کند، در حالی که عصاره ها دوزهای پایین تری را ارائه می دهند.

خواص بینظیر دمنوش قارچ گانودرما
خواص بینظیر دمنوش قارچ گانودرما

۶ مزایای دمنوش قارچ گانودرما

طب شرقی از گیاهان و قارچ های مختلف استفاده می کند. فواید بالقوه مختلفی برای سلامتی دارد، از جمله تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سرطان. با این حال، اخیرا ایمنی آن زیر سوال رفته است.

در زیر ۶ فایده علمی مورد مطالعه قرار گرفته از قارچ گانودرما آورده شده است. سه مورد اول با شواهد قوی‌تری پشتیبانی می‌شوند، در حالی که پشتیبانی از بقیه کمتر قطعی است.

 تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهمترین اثرات قارچ گانودرما این است که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

در حالی که برخی جزئیات هنوز نامشخص هستند، مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که می تواند بر روی ژن های گلبول های سفید، که بخش های حیاتی سیستم ایمنی بدن شما هستند، تاثیر بگذارد.

برخی از اشکال قارچ مسیرهای التهابی در گلبول های سفید خون را تغییر میدهد.

برخی از مولکول های موجود در قارچ فعالیت نوعی گلبول سفید خون به نام سلول های کشنده طبیعی را افزایش دهند. سلول های کشنده طبیعی با عفونت ها و سرطان در بدن مبارزه می کنند.

تعداد سایر گلبول های سفید خون (لنفوسیت ها) را در مبتلایان به سرطان روده بزرگ افزایش میدهد.

در یک مطالعه، این قارچ عملکرد لنفوسیت‌ها را که به مبارزه با عفونت‌ها و سرطان کمک می‌کند، در ورزشکارانی که در معرض شرایط استرس‌زا قرار داشتند، بهبود بخشید.

با این حال، تحقیقات دیگر در بزرگسالان سالم هیچ بهبودی در عملکرد ایمنی یا التهاب پس از ۴ هفته مصرف عصاره ریشی نشان نداد. به طور کلی، واضح است که ریشی بر گلبول های سفید خون و عملکرد سیستم ایمنی تاثیر می گذارد.

قارچ گانودرما عملکرد سیستم ایمنی را در مبارزه با عفونت و سرطان تقویت میکند. این ممکن است در درجه اول در افراد بیمار رخ دهد، زیرا نتایج متفاوتی در افراد سالم دیده شده است.

خواص ضد سرطانی

بسیاری از مردم این قارچ را به دلیل خواص بالقوه آن برای مبارزه با سرطان مصرف می کنند. در واقع، یک مطالعه روی بیش از ۴۰۰۰ بازمانده از سرطان سینه نشان داد که حدود ۵۹٪ قارچ گانودرما مصرف می کردند. علاوه بر این، چندین مطالعه لوله آزمایش نشان داده‌اند که می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های سرطانی شود. با این حال، نتایج این مطالعات لزوما با اثربخشی در حیوانات یا انسان برابر نیست.

برخی تحقیقات بررسی کرده اند که آیا می تواند برای سرطان پروستات به دلیل اثرات آن بر هورمون تستوسترون مفید باشد. در حالی که یک مطالعه موردی نشان داد که مولکول های یافت شده در این قارچ ممکن است سرطان پروستات را در انسان معکوس کند، یک مطالعه بعدی بزرگتر این یافته ها را تایید نکرد.

قارچ گانودرما به دلیل نقش اش در پیشگیری و مبارزه با سرطان روده بزرگ مهم است. برخی تحقیقات نشان داد که یک سال درمان با گانودرما تعداد و اندازه تومورها را در روده بزرگ کاهش داد. علاوه بر این، گزارش مفصلی از مطالعات متعدد نشان داد که قارچ می‌تواند تاثیر مفیدی بر بیماران سرطانی بگذارد.

این مزایا شامل افزایش فعالیت گلبول های سفید بدن است که به مبارزه با سرطان کمک می کند و کیفیت زندگی در بیماران سرطانی را بهبود می بخشد. با این حال، محققان بیان می کنند که باید در ترکیب با درمان سنتی به جای جایگزینی آن تجویز شود.

به نظر می رسد قارچ گانودرما برای پیشگیری یا درمان سرطان نویدبخش است، قبل از تبدیل شدن به بخشی از درمان استاندارد به اطلاعات بیشتری نیاز است. با این حال، ممکن است در برخی موارد علاوه بر مراقبت های معمولی استفاده شود.

خواص بینظیر دمنوش قارچ گانودرما
خواص بینظیر دمنوش قارچ گانودرما

کاهش خستگی و افسردگی

اثرات قارچ گانودرما بر روی سیستم ایمنی اغلب بیشتر مورد تاکید است، اما مزایای بالقوه دیگری نیز دارد.

اینها شامل کاهش خستگی و افسردگی و همچنین بهبود کیفیت زندگی است.

یک مطالعه اثرات آن را بر روی ۱۳۲ فرد مبتلا به نوراستنی، یک بیماری با تعریف ضعیف مرتبط با درد، درد، سرگیجه، سردرد و تحریک پذیری بررسی کرد. محققان دریافتند که پس از ۸ هفته مصرف مکمل‌ها، خستگی کاهش می‌یابد و سلامتی بهبود می‌یابد.

برخی از مطالعات اولیه نشان داده‌اند که این قارچ می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و همچنین کیفیت زندگی را در افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند بهبود بخشد. قارچ گانودرما بر سیستم ایمنی و کیفیت زندگی موثر است.

 سلامت قلب

قارچ گانودرما کلسترول خوب را افزایش و تری گلیسیرید را کاهش میدهد. با این حال، تحقیقات دیگر در بزرگسالان سالم هیچ بهبودی در این عوامل خطر بیماری قلبی نشان نداد.

علاوه بر این، یک تجزیه و تحلیل بزرگ پس از بررسی پنج مطالعه مختلف که شامل حدود ۴۰۰ نفر بود، هیچ اثر مفیدی برای سلامت قلب نشان نداد. محققان دریافتند که مصرف قارچ گانودرما تا ۱۶ هفته کلسترول را بهبود نمی بخشد.

 کنترل قند خون

چندین مطالعه نشان داده اند که مولکول های موجود در قارچ گانودرما می توانند قند خون را در حیوانات کاهش دهند. برخی از تحقیقات اولیه در انسان یافته های مشابهی را گزارش کردند.

با این حال، اکثر تحقیقات از این مزیت پشتیبانی نکرده اند. پس از ارزیابی صدها شرکت‌کننده، محققان هیچ فایده‌ای برای قند خون ناشتا پیدا نکردند. نتایج متفاوتی برای قند خون بعد از غذا مشاهده شد. در برخی موارد، قارچ گانودرما قند خون را کاهش داد، اما در موارد دیگر، بدتر از دارونما بود.

 وضعیت آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها از آسیب به سلول ها جلوگیری میکند. به دلیل این عملکرد مهم، علاقه قابل توجهی به غذاها و مکمل هایی وجود دارد که می توانند وضعیت آنتی اکسیدانی را در بدن افزایش دهند. اکثر تحقیقات نشان می دهد کلسترول، قند خون یا آنتی اکسیدان ها را در بدن بهتر نمیکند.

خواص بینظیر دمنوش قارچ گانودرما
خواص بینظیر دمنوش قارچ گانودرما

عوارض و خطرات احتمالی قارچ گانودرما

برخی از تحقیقات نشان دادند کسانی که قارچ گانودرما را به مدت ۴ ماه مصرف کردند، تقریبا دو برابر بیشتر از کسانی که دارونما مصرف کردند، دچار عوارض جانبی شدند. با این حال، این اثرات جزئی بود و شامل افزایش کمی خطر ناراحتی معده یا ناراحتی گوارشی بود. هیچ اثر نامطلوبی بر سلامت کبد گزارش نشده است. تحقیقات دیگر همچنین نشان داد که چهار هفته مصرف عصاره قارچ گانودرما هیچ اثر مضری بر کبد یا کلیه در بزرگسالان سالم نداشت.

اینها شامل کسانی می شود که باردار یا شیرده هستند، اختلال خونی دارند، تحت عمل جراحی قرار می گیرند یا فشار خون پایینی دارند. برخی از مطالعات روی قارچ گانودرما اطلاعات ایمنی ارائه نکرده اند، اما برخی دیگر گزارش داده اند که مصرف چند ماهه آن احتمالا بی خطر است. با این وجود، چندین مورد آسیب شدید کبدی با عصاره ریشی همراه بوده است.

طرز تهیه دمنوش قارچ گانودرما

آب را بجوشانید ۱-۳ گرم پودر گانودرما را به آب اضافه کنید .پس از چند جند ساعت به مخلوط آب و گانودرمای درون فلاسک استراحت دهید  تا محتویات بافت گانودرما خارج شود.
با توجه به طبع سرد گانودرما، عسل ، شیره انگور و یا شیره خرما  به دمنوش اضافه کنید.

کلام آخر

قارچ گانودرما در طب شرقی استفاده می شود. ممکن است سیستم ایمنی بدن را از طریق تاثیراتش بر گلبول های سفید، به ویژه در افرادی که بیمار هستند، مانند افراد مبتلا به سرطان، تقویت کند. این قارچ همچنین ممکن است بتواند اندازه و تعداد تومورها را در انواع خاصی از سرطان کاهش دهد و همچنین کیفیت زندگی برخی از بیماران سرطانی را بهبود بخشد. اکثر تحقیقات انسانی نشان داده اند که کلسترول، قند خون یا آنتی اکسیدان ها را بهبود نمی بخشد، اما ممکن است در برخی موارد در کاهش خستگی یا افسردگی موثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا