Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص گوجی بری برای لاغری به همراه قیمت و طریقه مصرف

گوجی بری Lycium barbarum میوه‌ای بومی چین و هیمالیاهای تبت است. طعمش شیرین و ترش است. به عنوان مواد تشکیل دهنده در بلغور جو دوسر و سالاد استفاده می شوند. اگرچه آنها فواید خاصی دارند، مصرف بیش از حد آنها با عوارض جانبی همراه است. توت ها می توانند با داروها تداخل داشته باشند. اگر از آنها استفاده می کنید، باید احتیاط کنید. گوجی بری میوه های ریز قرمز رنگ مملو از آنتی اکسیدان ها و خواص دارویی قوی است. آنها نه تنها برای اضافه کردن رنگ به بشقاب شما عالی هستند، بلکه خوشمزه و خوش طعم نیز هستند. در نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع متفاوتی از دمنوش ها مانند دمنوش چای سبز، رزماری مطالب خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با گوجی بری و مزایای آن و تاثیرش در لاغری آشنا میکنیم.

گوجی بری

گوجی بری Lycium barbarum که به آن ولف بری نیز گفته می شود، بومی آسیا است. استفاده از گوجی اولین بار در قرن اول پس از میلاد در ادبیات چینی توصیف شد. به طور سنتی، گوجی برای افزایش طول عمر استفاده می شده است. افسانه ادعا می کند که یک گیاهپزشک که از گوجی در ترکیب با سایر گیاهان مقوی استفاده می کرد ۲۵۲ سال عمر کرد.

لیسیوم در گوجی بری به کاهش فشار خون و قند خون کمک کند. به خاطر طعم شیرین، کمی ترش و رنگ قرمز پر جنب و جوششان شناخته شده اند، هزاران سال است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع، گفته می شود که علائم پیری را کاهش می دهند، سلامت چشم را حفظ می کنند و کبد، کلیه ها و ریه های شما را تقویت می کنند.

گوجی بری اغلب در مکمل‌ها و ترکیبات سوپر فود در کنار سایر میوه‌ها، گیاهان و عصاره‌ها استفاده می‌شود. اغلب به صورت خشک یا پودر یافت می شوند. گوجی بری بومی آسیا است و به دلیل خواص دارویی خود شناخته شده است. آن‌ها به بسیاری از مکمل‌ها و ترکیب‌های فوق‌العاده اضافه می‌شوند.

دوز مناسب گوجی بری

دوز مناسب گوجی به عوامل متعددی مانند سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد.

"خواص

مزایای سلامتی بالقوه گوجی بری

گوجی بری با چندین فواید بالقوه برای سلامتی مرتبط است.

بسیار مغذی است

آنها منبع خوبی از مواد مغذی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی هستند. فقط ۵ قاشق غذاخوری (۲۸ گرم) بسته گوجی بری خشک:

  • کالری: ۹۸
  • پروتئین: ۴ گرم
  • چربی: ۰.۱ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۱.۶ گرم
  • فیبر: ۳.۶ گرم
  • شکر: ۲۱.۸ گرم
  • آهن: ۱۱ درصد
  • ویتامین A
  • ویتامین C

یک وعده کوچک از این میوه سرشار از فیبر، آهن و ویتامین A و C است. آهن یک ماده معدنی ضروری است که در انتقال اکسیژن و تولید گلبول های قرمز سالم نقش دارد. در همین حال، هر دو ویتامین A و C نقش اصلی را در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می کنند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به خنثی کردن مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند و از آسیب سلولی جلوگیری می کنند.

در واقع، یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که درمان سلول ها با عصاره گوجی بری به طور قابل توجهی سطوح آنتی اکسیدانی را افزایش داده و چندین نشانگر استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها التهاب را کاهش می دهد و از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت محافظت می کند.

از عملکرد سیستم ایمنی حمایت میکند

گوجی بری از دیرباز در طب سنتی برای دفع بیماری و عفونت و به طور طبیعی تقویت ایمنی مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس یک مطالعه ۳۰ روزه بر روی ۶۰ فرد مسن، نوشیدن (۱۲۰ میلی لیتر) آب گوجی بری در روز باعث افزایش سطح سلول های ایمنی و بهبود احساس عمومی بهزیستی می شود. در یک مطالعه ۳ ماهه روی ۱۵۰ فرد مسن، مکمل های گوجی بری عملکرد سیستم ایمنی را در پاسخ به واکسن آنفولانزا بهبود بخشید.

سلامت چشم را افزایش میدهد

گوجی بری ممکن است سلامت چشم را بهبود بخشد و در برابر اختلالاتی مانند دژنراسیون ماکولا، یک بیماری پیشرونده چشم که می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود، محافظت می کند.

یک مطالعه ۹۰ روزه بر روی ۱۵۰ فرد مسن نشان داد که مکمل گوجی بری باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان خون می شود، از کم رنگ شدن لکه زرد (ناحیه مرکزی شبکیه) جلوگیری می کند و به نرم شدن رسوبات پروتئین چربی زیر شبکیه کمک می کند.

یک مطالعه روی ۱۱۴ فرد مبتلا به دژنراسیون ماکولا زودرس نشان داد که مکمل‌های گوجی بری روزانه، تراکم رنگدانه ماکولا را بهبود می‌بخشد، که ممکن است در برابر پیشرفت دژنراسیون ماکولا محافظت کند.

گوجی بری مملو از آنتی اکسیدان هایی مانند زآگزانتین است که به محافظت از لنزها و شبکیه چشم شما در برابر آسیب کمک می کند. گوجی بری سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مهم است. به علاوه، آنها ممکن است از عملکرد سیستم ایمنی و بینایی سالم حمایت کنند.

"خواص

چگونه گوجی بری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

گوجی بری به طور گسترده به شکل خشک در دسترس است. آنها را می توان به راحتی با سایر میوه های خشک در غلات، ماست، مخلوط دنباله دار و گرانولا جایگزین کرد. همچنین می توانید آنها را به غذاهای پخته شده مانند کوکی ها، کلوچه ها، براونی ها و نان ها اضافه کنید.

برای نرم شدن و آبرسانی مجدد به آن ها، سعی کنید گوجی بری های خشک را برای چند دقیقه خیس کنید. گوجی بری هیدراته شده افزودنی عالی به سالسا، اسموتی ها، سوپ ها و سرخ کردنی ها است.

پودرهای گوجی بری و مخلوط آب میوه را می توان در بسیاری از نوشیدنی ها، شیک ها و اسموتی ها مخلوط کرد. گوجی بری به صورت خشک، پودر و در آب میوه های مختلف موجود است. می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان چاشنی روی غذاهای شیرین یا مخلوط کردن با محصولات پخته، اسموتی و غیره میل کنید.

گوجی بری برای لاغری

گوجی بری سبب احساس سیری و کاهش اشتها شده و از پرخوری جلوگیری کرده و سبب کاهش وزن و لاغری خواهد شد. مصرف گوجی بری در صبحانه سبب کاهش اشتها و احساس سیری می‌شود.

طریقه مصرف گوجی بری برای لاغری

مصرف دمنوش گوجی برای لاغری مفید است. گوجی بری‌های را در قوری ریخته و دو فنجان آب جوش به قوری اضافه و اجازه داده سه تا پنج دقیقه دم بکشد. دمنوش را با کمی عسل یا خرما میل کنید.

"خواص

موارد استفاده و اثربخشی گوجی بری

خشکی چشم: استفاده از قطره‌های چشمی و نوشیدن یک محصول خاص حاوی ریشه رحمانیا، انجیر، ریشه لیلیترف، ساقه دندروبیوم، میوه گوجی، گل داوودی و چسبنده به مدت یک ماه ممکن است علائم خشکی چشم را بهتر از چشم بهبود بخشد. قطره به تنهایی در زنان مسن.

کیفیت زندگی: نوشیدن آب گوجی به مدت ۱۴ تا ۳۰ روز باعث بهبود سطح انرژی، عملکرد ورزشی، کیفیت خواب، وضوح ذهن، آرامش، احساس سلامتی و رضایت، خلق و خو و منظم بودن روده می شود. با این حال، شواهد دیگر نشان می دهد که نوشیدن همان آب گوجی باعث بهبود حافظه کوتاه مدت یا بینایی در بزرگسالان سالم نمی شود.

کاهش وزن: نوشیدن آب آن به مدت ۲ هفته علاوه بر رعایت رژیم غذایی و برنامه ورزشی ممکن است اندازه دور کمر را در بزرگسالان سالم و دارای اضافه وزن کاهش دهد. با این حال، به نظر نمی رسد که وزن یا چربی بدن را بهبود بخشد.

برای بهبود دیابت، فشار خون بالا، تب، مالاریا، سرطان، مشکلات گردش خون، مشکلات جنسی (ناتوانی جنسی)، سرگیجه و صدای زنگ در گوش (وزوز گوش) مصرف میشود.

اثرات جانبی گوجی بری

اکثر بزرگسالان سالم می توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل از آن استفاده کنند. با این حال، این توت ها ممکن است در موارد نادر واکنش آلرژیک ایجاد کنند، به ویژه در افرادی که به میوه های دیگر حساسیت دارند.

این با داروهای خاصی از جمله رقیق‌کننده‌های خون و داروهای دیابت یا فشار خون بالا تداخل داشته باشد. علاوه بر این، اگر باردار هستید، باید احتیاط کنید، زیرا آنها حاوی بتائین هستند، ترکیبی که ممکن است به سلامت جنین آسیب برساند. برای تعیین اینکه آیا گوجی بری در دوران بارداری بی خطر است یا خیر، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اگر دارو مصرف می‌کنید یا بیماری‌های زمینه‌ای دارید، ممکن است بخواهید قبل از افزودن گوجی بری به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید. گوجی بری ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند.

گوجی در صورت مصرف خوراکی و کوتاه مدت، ایمن است. اما می تواند عوارض جانبی مانند حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه گوجی بری

بارداری و شیردهی: مصرف اش در دوران بارداری احتمالا ناامن است. حاوی یک ماده شیمیایی به نام بتائین است که می تواند باعث سقط جنین شود. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید از گوجی استفاده نکنید.

آلرژی به پروتئین: گوجی سبب واکنش آلرژیک در افرادی شود که به تنباکو، هلو، گوجه فرنگی و آجیل حساسیت دارند، میشود.

فشار خون پایین: اگر فشار خون شما پایین است، مصرف گوجی سبب کاهش بیش از حد آن میشود.

فشار خون بالا: گوجی ممکن است فشار خون را کاهش دهد. اگر از داروهای فشار خون بالا استفاده می کنید، ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.

دیابت: پوست ریشه گوجی ممکن است قند خون را کاهش دهد. اگر داروهای دیابت مصرف می کنید ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود.

"خواص

فعل و انفعالات گوجی بری با داروها

گوجی سرعت تجزیه برخی داروها توسط کبد را کاهش میدهد. مصرف گوجی همراه با برخی از داروهایی که توسط کبد تجزیه می شوند، می تواند عوارض و عوارض جانبی برخی داروها را افزایش دهد. قبل از مصرف گوجی، اگر از داروهایی استفاده می کنید که توسط کبد تغییر می کند.

برخی از داروهایی که توسط کبد تغییر می کنند عبارتند از آمی تریپتیلین، دیازپام ، زیلوتون، سلکوکسیب، دیکلوفناک، فلوواستاتین، گلیپیزید، ایبوپروفن، ایربسارتان (آواپرو)، لوزارتان (کوزار)، فنی توئین (دیلانتین)، پیروکسیکام (فلدن)، تاموکسیفن (نولوادکس)، تولبوتامید (تولیناز)، تورسماید (دمادکس)، وارفارین (کومادین) و غیره.

داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) تداخل دارد. پوست اش ممکن است قند خون را کاهش دهد. مصرف پوست گوجی همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود.

برخی از داروهای مورد استفاده برای دیابت عبارتند از: گلیمپراید (آماریل)، گلیبورید (دیابتا، گلیناز پرس‌تاب، میکروناز)، انسولین، پیوگلیتازون (آکتوس)، روزیگلیتازون (آواندیا)، کلرپروپامید (دیابینیز)، گلی‌پیزید (گلوکترول)، تولبوتامید.

گوجی فشار خون را کاهش می دهد. مصرف آن همراه با داروهای فشار خون بالا ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. برخی از داروهای فشار خون بالا عبارتند از کاپتوپریل (کاپوتن)، انالاپریل، لوزارتان (کوزار)، والزارتان (دیووان)، دیلتیازم (کاردیزم)، آملودیپین، هیدروکلروتیازید، فوروزماید.

ممکن است مدت زمان وارفارین را در بدن افزایش دهد و احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

قیمت گوجی بری

قیمت این محصول برحسب نوع برند متفاوت است

کلام آخر

گوجی یک درختچه برگریز بومی چین با توت های قرمز روشن است. از توت خشک و پوست ریشه برای تهیه دارو استفاده می شود. گوجی بری به خاطر رنگ پر جنب و جوش و طعم بی نظیر و ترش خود شناخته شده است. این توت ها علاوه بر محتوای ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدانی خود، ممکن است عملکرد سیستم ایمنی و سلامت چشم را تقویت کنند. آنها به اشکال مختلفی در دسترس هستند و می توانند به دستور العمل های متعدد اضافه شوند.

برای دیابت، فشار خون بالا، تب، سرطان، برای اختلال نعوظ، سرگیجه، صدای زنگ در گوش (وزوز گوش) استفاده می شود. و برای کاهش تب، تعریق، تحریک پذیری، تشنگی، خونریزی بینی، سرفه و خس خس سینه.

برخی از افراد از این به عنوان تونیک چشم برای تاری دید، دژنراسیون ماکولا و سایر اختلالات چشمی استفاده می کنند. گوجی همچنین برای تقویت عضلات و استخوان و به عنوان مقوی خون، کبد و کلیه استفاده می شود. در غذاها، توت ها به صورت خام خورده می شوند یا در پخت و پز استفاده می شوند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا