Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آزمایش آتش زدن یخ

شیمی دنیایی از واکنش ها و شگفتی هاست. با دانستن خواص ترکیبات شیمیایی می توان استفاده های جالبی از آن ها به عمل آورد. آتش زدن یخ یکی از آزمایش های جالب شیمی است. شاید تا کنون تصاویری را مشاهده کرده باشید که آتش زدن یخ را به نمایش گذاشته باشد. اما این تصاویر واقعی هستند؟ باید گفت بله این تصاویر واقعی بوده و در نتیجه آتش زدن یخ ایجاد شده اند. اما نکته ای در این آزمایش نهفته است که در ادامه این مقاله بررسی خواهد شد. منظور از آزمایش آتش زدن یخ، آتش زدن یخ آب نیست. برای درک فرآیند این واکنش جالب و چگونگی انجام آن در نشریه علمی جهان شیمی فیریک همراه ما باشید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی برخی از آزمایش های جالب شیمیایی پرداخته است. آزمایش واکنش منیزیم با یخ خشک و ساخت خمیر مغناطیسی از آن جمله اند. در ادامه با بررسی آزمایش آتش زدن یخ همراه ما باشید.

مواد و وسایل مورد نیاز برای آزمایش آتش زدن یخ

  • تهیه محلول سیرشده از کلسیم استات
  • الکل اتیلیک
  • بشر

استات کلسیم

استات کلسیم ماده ای شیمیایی بوده و شکل ظاهری جامد و سفید رنگی داراست. کلسیم استات ترکیب محلول در آب است و از آن استفاده های صنعتی فراوانی می گردد. آزمایشات نشان داده اند که استات کلسیم ترکیبی بی خطر است و استفاده از آن جای نگرانی ندارد. توجه شود که این ترکیب در شرایط ثابت قابلیت احتراق دارد.

اتانول

اتانول را با نام های الکل اتیلیک و اتیل الکل نیز می شناسند. الکل اتیلیک الکل ساده است که با فرمول C۲H۵OH شناخته می شود. اتانول مایعی فرار است و قابل اشتعال دارد. الکل اتیلیک بی رنگ اما با بویی مشخص است. این ترکیب با خواص ضدعفونی کنندگی بی نظیرش شناخته می شود. بعلاوه این ترکیب روان‌ گردان بوده که ماده اصلی در نوشیدنی های الکلی بشمار می آید. الکل اتیلیک حلال بسیار با ارزشی در شیمی به شمار می آید. زیرا به راحتی در آب و سایر ترکیبات آلی حل می گردد بعلاوه استفاده از الکل اتیلیک در صنایع گوناگون کاربرد گسترده ای داراست. الکل اتیلیک را می توان به روش ها و خلوص های متفاوت تهیه و به کار برد.

نحوه انجام آزمایش آتش زدن یخ

برای انجام این آزمایش ابتدا باید ۱۵۰ گرم از كلسـيم استات در ۵۰۰ ميلی ليتر آب حل گردد. سپس محلولی اشباع از كلسيم استات تهيه گردد. از محلول اشباع ۴۰ میلی لیتر برداشته و در يک بشر ریخته شود. سپس بـه همان حجمی که از محلول اشباع کلسیم استات برداشته شد، الکل اتیلیک افزوده شود. حال باید مخلوط  حاصل شده قدری تكان داده شود. در این حالت جامدی تشکیل می گردد كـه مشـابه يـخ است. پس از تشکیل یخ، الكل اضافی باید از روی يخ خارج گردد. با برعکس نمودن بشر، محصول جامد به دست آمده را می توان  به شکل قالبی درآورد. اگر به محصول به دست آمده که یخ مانند است، شـعله نزديک شود، الكلی که در آن به دام افتاده است، آتش گرفته و يخ شعله ور می گردد. اما نکته جالب در رابطه با آن این است که این یخ ذوب نخواهد شد.

آزمایش آتش زدن یخ
آزمایش آتش زدن یخ

ایمنی در آزمایش آتش زدن یخ

آزمایش آتش زدن یخ نیز یک آزمایش شیمیایی است که نیاز به رعایت ایمنی دارد. مواد به کار رفته در این واکنش می توانند در صورت عدم رعایت نکات ایمنی خطراتی را ایجاد نمایند.

  • اتانول که با نام الکل اتیلیک نیز شناخته می شود، ماده ای بسیار اشتعال پذیر است. این ماده در نزدیکی شعله می تواند به سرعت آتش گیرد. پس در کار با آن جوانب احتیاط باید رعایت شود.
  • استنشاق الکل اتیلیک می تواند به سرفه یا سردرد منجر شود.
  • مصرف الکل اتیلیک می تواند باعث ایجاد روان گردانی در شخص مصرف کننده شود.
  • البته الکل اتیلیک از نظر FDA ایمن شناخته شده است و استفاده از آن در مواد غذایی نیز تائید شده است.
  • توجه شود که در حین انجام آزمایش حتما از دستکش و لباس و ملزومات آزمایشگاهی استفاده گردد.

آتش زدن یخ چگونه واکنشی است

آتش زدن یخ مبنایی کاملا علمی داشته و از طریق مواد و ترکیبات کاملا شیمیایی قابل انجام است. در بالا به مراحل انجام این آزمایش جالب اشاره شد.

سخن آخر

شیمی دنیایی از ترکیبات و عناصر مختلف است. با شناخت عناصر جدول تناوبی و ترکیبات حاصل از آن ها می توان با دنیای مواد شیمیایی بیشتر آشنا شد. شناخت ترکیبات شیمیایی و خواصشان با آزمایش های گوناگون بر آن ها میسر می گردد. البته انجام آزمایش های شیمیایی مانند آزمایش آتش زدن یخ نیاز به تجربه و اطلاعات کافی در زمینه علم شیمی دارد. ما در این مقاله به مواد مورد نیاز این آزمایش و نحوه انجام آن پرداختیم. همچنین خطرات احتمالی این آزمایش نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی بر آن دارد تا با بررسی آزمایش های جالب شیمیایی آگاهی مخاطب را افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا