Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آزمایش تخم مرغ نقره ای با شمع

طراحی آزمایش در شیمی و فیزیک موجب می شود تا درک بسیاری از پدیده ها بسیار آسان تر گردد. با طراحی انواع مختلف آزمایش های جذاب بخصوص برای دبیرستانی ها می توان آن ها را بیشتر به شیمی و دنیای زیبایش علاقمند نمود. آزمایش تخم مرغ نقره ای یک آزمایش جذاب است که با کمک قوانین شیمی و فیزیک طراحی شده است. انجام این آزمایش بر مبنای شکست نور طراحی شده است. این آزمایش جذاب را می توان به کمک بزرگتر ها در منزل نیز به راحتی انجام داد. در ادامه با بررسی چگونگی انجام آزمایش تخم مرغ نقره ای همراه ما باشید. برای انجام آزمایش تخم مرغ نقره ای به یک تخم مرغ، یک شمع و یک لیوان بزرگ آب نیاز دارید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی آزمایش های جذاب شیمی پرداخته است. آزمایش هایی مانند خمیر مغناطیسی، آتش زدن یخ، آزمایش جنگل سیاه و… . در ادامه این مقاله با بررسی آزمایش تخم مرغ نقره ای همراه ما باشید.

مواد و وسایل مورد نیاز برای انجام آزمایش تخم مرغ نقره ای

  • تخم مرغ
  • شمع
  • یک لیوان بزرگ آب

نحوه انجام آزمایش تخم مرغ نقره ای

ابتدا تخم مرغ روی شمع گرفته می شود. با این کار تخم مرغ با یک لایه از دوده پوشانده می شود. پس از اینکه تخم مرغ کاملا با دوده پوشانده شد، می توان مرحله بعد را اجرا نمود. یعنی تخم مرغ را در يک كاسه آب قرار داد. نکته جذاب آزمایش تخم مرغ نقره‌ای در این لحظه رخ می دهد. وقتی به تخم مرغ داخل لیوان آب نگاه انداخته شود، تصور می شود که تخم مرغ از نقره پوشيده شده است. اگر تخم مرغ از لیوان آب خارج شود، آن تخم مرغ نقره‌ شگفت آور تبديل به تخم مرغ دوده ای و سیاه می شود. آزمایش تخم مرغ نقره‌ای یکی از آزمایش های جذاب در شیمی و فیزیک بشمار می آید.

آزمایش تخم مرغ نقره ای با شمع

دلیل پدیده دیده شده در آزمایش تخم مرغ نقره ای چیست

همان‌طور که گفته شد با قرار دادن تخم مرغ روی شمع، دوده ای سطح تخم مرغ را می پوشاند. در واقع این دوده از ذرات بسيار ريز كربن تشكيل یافته است. این لایه کربنی نفوذ ناپذير بوده و مانع نفوذ آب به سطح تخم مرغ خواهد شد. وقتی سطح تخم مرغ با کربن کاملا پوشیده شد، موقع فرو رفتن در آب، لایه نازکی از هوا را با خود به داخل لیوان می برد. لایه هوا سطح تخم مرغ را به صورت کاملا یکنواخت می پوشاند و درست مانند یک آینه عمل می کند. این فرآیند باعث ايجاد شكست نوری می شود که در حال عبور از آب است. بنابراین شكست نور توسط هوای اطراف تخم مرغ، موجب به نظر آمدن رنگ نقره‌ای تخم مرغ می شود.

اگر می خواهید این پدیده و مشاهده شکست نور را دوباره امتحان کنید می توانید آزمایش تخم مرغ نقره‌ای را با یک لوله آزمایش به جای تخم مرغ امتحان کنید. بدین صورت که لوله آزمايش را در آب فرو کرده و از رو به ‌رو به آن بنگرید. خواهید دید قسمتی از لوله آزمایش كه درون آب است، نقره‌ای به نظر می آید. با خارج نمودن لوله آزمایش از آب همه چیز به حالت قبل برمی گردد.

بنابراین آزمایش تخم مرغ نقره‌ای به کمک شکست نور و خواص کربن انجام می شود. طراحی آزمایش تخم مرغ نقره ای منجر به ایجاد یک پدیده جذاب خواهد شد.

ایمنی در انجام آزمایش تخم مرغ نقره

این آزمایش خطر چندانی ندارد. زیرا  با وسایل و مواد ساده ای قابل انجام است. در این آزمایش از شعله شمع استفاده می شود. بنابراین هنگامی که می خواهید سطح تخم مرغ را با دوده بپوشانید مراقب باشید تا دستتان نسوزد.

آیا آزمایش تخم مرغ نقره‌ای علمی است

آزمایش تخم مرغ نقره‌ای آزمایشی کاملا علمی است. زیرا این آزمایش جالب و شگفت انگیز بر مبنای شکست نور که یک پدیده کاملا علمی است طراحی و اجرا می شود.

سخن آخر

آزمایش های شیمی و فیزیک به این دلیل طراحی می شوند که درک مفاهیم علمی آسان تر شود. با طراحی انواع آزمایش می توان به پیشرفت علم کمک نمود. از طرفی بسیاری از آزمایش ها مانند آزمایش تخم مرغ نقره ای بسیار جذاب هستند و می توانند نظر بسیاری از افراد را به علم شیمی و فیزیک جلب نمایند. ما در این مقاله به بررسی کامل آزمایش تخم مرغ نقره ای و عامل موثر در انجام آن پرداختیم. این عامل موثر شکست نور توسط هوای اطراف تخم مرغ بود.

در این نشریه آزمایش های جذاب دیگری نیز بررسی شده اند. شما با مراجعه به سایت نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می توانید نحوه انجام این آزمایش ها را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا