Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آیا غذاهای ارگانیک واقعا سالم تر هستند ؟

غذاهای ارگانیک (Organic foods) به محصولاتی گفته می شود که بدون استفاده از سموم دفع آفات سنتتیک ، دستکاری های ژنتیکی مهندسی شده (GMO) و کودهای بارورسازی  شیمیایی پرورش داده شوند. غذاهای ارگانیک از نظر عموم مردم سالم تر از محصولات دیگر هستند و بسیاری از افراد آنها را برای استفاده ترجیح می دهند. برای آشنایی با این مزایا در ادامه مقاله با ما در نشریه حهان شیمی فیزیک همراه باشید.

کشاورزی ارگانیک راهی است برای اینکه این صنعت توجه بیشتری به طبیعت داشته باشد. این به معنای استفاده از مواد شیمیایی کمتر در زمین از جمله کودهای مصنوعی است که می توانند آب ها را آلوده کنند. این مسئله همچنین به معنای حیات وحش و تنوع زیستی بیشتر و همچنین عدم کاربرد  داروهای دامپزشکی مانند آنتی بیوتیک ها در پرورش دام و جلوگیری از اصلاح ژنتیکی است.

علاوه بر این کشاورزی ارگانیک همچنین می تواند مزایایی برای رفاه حیوانات به همراه آورد  زیرا حیوانات باید در شرایط طبیعی و آزاد تری نگهداری شوند.

برای تهیه غذاهای ارگانیک دام های ارگانیک پرورش یافته برای گوشت ، تخم مرغ و لبنیات نیز باید در فضای باز پرورش داده شوند و به آنها خوراک ارگانیک داده شود. به این دام ها نباید آنتی بیوتیک ، هورمون رشد یا سایر محصولات جانبی حیوانی داده نشود.

مزایای مصرف غذاهای ارگانیک

شایان ذکر است که نحوه رشد یا پرورش غذای شما می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت روانی ، عاطفی و همچنین محیط داشته باشد. غذاهای ارگانیک اغلب  حاوی مواد مغذی مفید بیشتری از جمله  آنتی اکسیدان ها نسبت به همتایان معمولی خود هستند.

افرادی که به غذاها ، مواد شیمیایی یا مواد نگهدارنده آلرژی دارند اغلب در هنگام خوردن غذاهای ارگانیک علائم آنها کاهش یافته یا کاملا برطرف می شود.

محصولات ارگانیک حاوی مقدار کمتری سموم دفع آفات هستند. مواد شیمیایی مانند قارچ کش ها ، علف کش ها و حشره کش ها در حال حاضر به طور گسترده ای در کشاورزی معمولی مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا باقیمانده آنها در مواد غذایی که می خوریم وجود دارد.

غذاهای ارگانیک اغلب تازه تر هستند زیرا حاوی مواد نگهدارنده نیستند که باعث ماندگاری بیشتر آنها شود. محصولات ارگانیک اغلب اما نه همیشه در مزارع کوچک نزدیک محل فروش آنها تولید می شود.

کشاورزی ارگانیک برای محیط زیست بهتر است. شیوه های کشاورزی ارگانیک باعث کاهش آلودگی و صرفه جویی در مصرف آب ، کاهش فرسایش خاک ، افزایش باروری خاک و استفاده کمتر از انرژی می شود. کشاورزی بدون استفاده از سموم دفع آفات همچنین برای پرندگان، حیوانات اطراف و همچنین افرادی که در نزدیکی مزارع زندگی می کنند بهتر است.

جالب است بدانید:

به حیوانات پرورش یافته به روش ارگانیک آنتی بیوتیک ، هورمون های رشد یا محصولات جانبی حیوانی داده نمی شود. تغذیه از فرآورده های جانبی دام ها باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری جنون گاوی می شود و استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک باکتری ها ایجاد کند. به حیوانات ارگانیک فضای بیشتری برای جابجایی و دسترسی به بیرون از جایگاه نگهداری داده می شود که به حفظ سلامتی آنها کمک می کند.

گوشت و شیر ارگانیک از نظر مواد مغذی خاص غنی تر هستند. نتایج یک مطالعه اروپایی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که برخی از مواد مغذی خاص ، از جمله اسیدهای چرب امگا ۳  در گوشت و شیر ارگانیک ۵۰ درصد بیشتر از انواع معمولی است.

مواد غذایی ارگانیک عاری از GMO است. ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) یا غذاهای مهندسی ژنتیکی (GE) گیاهانی هستند که DNA آنها به روش هایی تغییر یافته است که نمی تواند بطورطبیعی یا روش های سنتی رخ بدهد. این امر معمولاً به منظور افزایش مقاومت آنها در برابر سموم دفع آفات یا حشره کشها صورت می گیرد.

آیا غذاهای ارگانیک واقعا سالم تر هستند ؟
آیا غذاهای ارگانیک واقعا سالم تر هستند ؟

منافع غذاهای ارگانیک برای سلامتی انسان

مصرف غذاهای ارگانیک یکی از راههایی است که به بهبود سبک زندگی ناسالم این روزهای انسان ها کمک می کند. بی نظمی های روزمره اخیر بشر و استفاده از غذاهای غیر ارگانیک باعث ظهور بسیاری از بیماریها و مشکلات بهداشتی شده است.

اگر می خواهید بدن خود را سالم نگه دارید ، مطمئناً گنجاندن غذاهای ارگانیک در رژیم غذایی یکی از ساده ترین راههاست.  این خوراکیها با فواید بسیار زیادی که دارند می توانند به شیوه های مختلف بر سلامتی شما تاثیر مثبت بگذارند. در ادامه مزایای سلامتی این مواد غذایی شرح داده شده است.

غذاهای ارگانیک سیستم ایمنی را بهبود می بخشند

به منظور بهبود عملکرد میوه و سبزیجات کشت شده در مزارع  به صورت ارگانیک از هیچ گونه سموم دفع آفات یا کودهای شیمیایی استفاده نمی شود. همچنین از هیچ نوع مواد شیمیایی برای افزایش ماندگاری این میوه ها و سبزیجات استفاده نمی شود.

غذاهای ارگانیک تهیه شده با این روش برای بهبود سیستم ایمنی بدن ما مفید هستند و مطالعات مختلفی که در این رابطه انجام شده نشان می دهد که آنها واقعاً برای زنان باردار و افراد مسن بسیار مفید هستند.

در رابطه با اینکه چگونه مواد غذایی ارگانیک در تقویت سیستم ایمنی بدن به ما کمک می کنند باید گفت که وقتی شروع به مصرف مواد غذایی ارگانیک می کنید ، توانایی بدن در مقابله با بیماری ها افزایش می یابد. با تقویت سیستم ایمنی ، بدن انسان عفونت های ویروسی و باکتریایی که رخ می دهد را سریع تر از بین می برد و در نتیجه بدن ما همیشه سالم می ماند.

غذاهای ارگانیک از محیط زیست حمایت می کنند

وقتی که محصولی برای محیط زیست مناسب است قطعا برای ماهم خوب است. کشاورزی ارگانیک برای ایجاد تأثیر مثبت در اکوسیستم کار می کند تا غذاهایی که می خوریم تأثیر خوبی بر بدن داشته باشد.

کشاورزی ارگانیک تا حد زیادی مبتنی بر یک فرمول دوگانه است یکی اینکه به حفظ باروری خاک کمک می کند و دیگری جلوگیری از آفات مفید است. ما با کمک کشاورزی ارگانیک نه تنها غذاهای سالم دریافت می کنیم بلکه از مشکلات محیطی مانند آلودگی آب و تخریب خاک سطحی نیز جلوگیری می کنیم.

غذاهای ارگانیک به کشاورزان کمک می کنند

اگر غذاهای ارگانیک را مستقیما از کشاورزان بخرید می توانید مزایای زیادی کسب کنید. اول اینکه می توانید یک محصول تازه را با هزینه کمتری نسبت به قیمت بازار دریافت کنید و سود آن نیز مستقیماً به مزرعه کشاورزان خواهد رسید.

با فروش مستقیم محصولات سود کشاورزان افزایش می یابد و آنها مجبور نیستند سود خودشان را با شخص ثالت تقسیم کنند در نتیجه کشت محصولات ارگانیک را افزایش می دهند.

غذاهای ارگانیک طعم بهتری دارند

آیا تاکنون به کاهش کیفیت غذاها و طعم آنها فکر کرده  اید؟ این مسئله به دلیل تغییرات ژنتیکی است. اما چگونه غذاهای ارگانیک از نظر طعم می توانند بهتر باشند؟

تولید مواد غذایی ارگانیک طبق روش های سنتی انجام می شود. این گیاهان بدون استفاده از هیچ آفت کش مصنوعی رشد می کند  که باعث افزایش مقدار آنتی اکسیدان در گیاه می شود.

هنگامی که ترکیبات آنتی اکسیدان به سطوح بالاتری برسند ، مواد غذایی ارگانیک سالم تر می شوند زیرا به معدنی از مواد غذایی خوشمزه تبدیل می شوند.

غذاهای ارگانیک به طور طبیعی تازه هستند

غذای ارگانیک برای بدن ما بسیار مناسب و خوب هستند زیرا آنها از هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نمی کنند. به دلیل فقدان طعم های شیمیایی و مصنوعی ، طعم طبیعی آنها لذت بخش است ولی آنها به اندازه کافی دوام نمی آورند تا مدت طولانی سالم بمانند.

غذاهای ارگانیک غنی از آنتی اکسیدانی هستند

تفاوت اصلی بین مواد غذایی معمولی و غذاهای ارگانیک در این است که مواد غذایی بیولوژیک به دلیل مقادیر زیاد آنتی اکسیدان موجود در آنها سرشار از خواص طبیعی هستند. مواد غذایی ارگانیک معمولاً حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند که به نوبه خود باعث تقویت ایمنی بدن شده و خواص ارگانوژنیک آنها را افزایش می دهند. این غذاها باعث افزایش ذخیره چربی و چاقی و بسیاری از بیماری های دیگر نمی شوند. این مواد غذایی تا زمانی که سالم باشند با رایحه خوب و تازه نظر همه مصرف کنندگان را جلب می کنند.

غذاهای ارگانیک احتمال ابتلا به بیماریهای مزمن را کاهش می دهد

اگر می خواهید سبک زندگی خود را سالم نگه دارید ، غذاهای ارگانیک بخورید. این مواد غذایی به دلیل غنی بودن از مواد مغذی  به حفظ سلامت عمومی شما کمک می کنند. مواد مغذی موجود در مواد غذایی ارگانیک به کاهش سطح بیماریهای رو به رشد در بدن کمک می کند. بنابراین توصیه می شود با نگاه به منافع از آنها استفاده کنید.

با توجه به منافع فوق هزینه محصولات ارگانیک موجود در بازار بسیار بیشتر از مواد غذایی معمولی است که بیشتر به دلیل تقاضای زیاد آن و بازدهی کم است. معمولاً بیشتر کشاورزان به جای کشاورزی ارگانیک ترجیح می دهند از روشهای سنتی استفاده کنند. جدای از این ، صدور گواهینامه غذاهای ارگانیک نیز گران است و یارانه ای برای آنها در دسترس نیست. اما شما می توانید برحسب  بودجه خودتان برخی از مواد غذایی ارگانیک با قیمت پایین تر را خریداری کنید و از منافع آنها بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا