Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

صمغ کتیرا چیست؟ فواید و عوارض مصرف آن

صمغ نوعی ماده است که از شیره درختان بدست می آید و کاربرد های مختلفی دارد. صمغ کتیرا مخلوطی چسبناک، بی بو، بی مزه و محلول در آب از پلی ساکاریدها است این صمغ از ضربه زدن به شاخه ها و ریشه های شیری کتیرا، که درختچه ای کم رشد و خاردار و بومی مناطق کوهستانی خاورمیانه است به دست می آید.

کتیرا بیشتر در خاورمیانه، عراق و ایران و حتی در غرب آسیا یافت می شود. ایران یکی از کشور هایی است که مقدار زیادی از این صمغ کتیرا را تولید می کند. در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با ویژگی ها و خواص دارویی و صنعتی این صمغ شگفت انگیز آشنا شوید.

صمغ کتیرا چیست

صمغ کاتیرا یا صمغ کتیرا یک صمغ طبیعی است که از شیره گیاه لوکولو به دست می آید. گفته می شود که کلمه کتیرا از کلمات یونانی tragos (به معنی بز) و akantha (خار) گرفته شده است که ممکن است ظاهر و بافت صمغ خام را توصیف کند. ایران بزرگترین تولید کننده این صمغ است.

صمغ گیاه به طور طبیعی از ریشه و همچنین از برش هایی که در ساقه ایجاد می شود به دست می آید و سپس خشک می شود تا کریستال هایی از پوسته ها را تشکیل دهد. این صمغ به شکل کریستالی سفید جامد رشد می‌کند و با حل شدن در آب نرم‌تر و تیره‌تر می‌شود.

صمغ کتیرا اغلب در صنایع غذایی به عنوان یک افزودنی با شماره E به عنوان “E 413” استفاده می شود. علاوه بر این صمغ کتیرا مصارف مختلفی دارد که به مصرف محدود نمی شود و در چندین صنعت دیگر نیز کاربرد دارد. همچنین به دلیل خواص دارویی آن بخش مهمی از درمان Unani است.

"<yoastmark

ارزش غذایی صمغ کتیرا

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گوند کتیرا به شرح زیر است:

کالری در Gond Katira – 70 کیلو کالری

کربوهیدرات – ۳۵ گرم

فیبر – ۳۰ گرم

هیدرات – ۵ گرم

چربی – ۰ گرم

سدیم – ۹ گرم

 

فواید صمغ کتیرا

اگرچه صمغ کتیرا کاربرد بسیار گسترده ای دارد، اما می توان از آن به عنوان یک عامل غلیظ کننده و همچنین چسباننده و حتی تثبیت کننده در صنایعی مانند کاغذ سازی، آرایشی و بهداشتی، صنایع نساجی و غیره استفاده کرد.

در صمغ کتیرا فواید زیادی برای سلامتی وجود دارد که آن را به یک داروی توصیه شده در آیورودا تبدیل می کند. مزایای سلامتی کتیرا به شرح زیر است:

صمغ کتیرا برای کاهش وزن

صمغ کتیرا خاصیت افزایش متابولیسم بدن را دارد. افزایش سرعت متابولیسم به طور خودکار به شما کمک می کند تا مواد زائد و سموم را از بدن خود خارج کنید، هضم را افزایش دهید و در نتیجه به کاهش وزن موثر کمک کنید.

محتوای فیبر بالای این صمغ با سیر نگه داشتن شما برای مدت طولانی تر و بهبود سلامت روده به بدن شما کمک می کند.

فواید صمغ کتیرا برای پوست

این شیره دارای خواص ضد پیری و ضد التهابی است که برای پوست شما مفید است زیرا ایجاد چین و چروک و خطوط ریز را به تاخیر می اندازد. نه تنها می تواند روند ضد پیری را به تاخیر بیندازد، بلکه پوست شما را از داخل پاک می کند.

مزایای صمغ کتیرا برای جوش ها شامل بهبود زخم و کاهش لکه است. همچنین به خلاص شدن از شر آکنه، جوش، رنگدانه های پوست و سوختگی کمک می کند.

"<yoastmark

طریقه استفاده از صمغ کتیرا برای پوست

مقداری کتیرا را یک شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد آن را صاف کنید.

حالا ۲ قاشق غذاخوری سفیده تخم مرغ، ۱ قاشق غذاخوری پودر شیر، ۲ قاشق غذاخوری پودر بادام به همراه ۱ قاشق غذاخوری پودر سبزیجات سبز را به این آب کتیرا اضافه کنید.

خوب هم بزنید تا خمیری یکدست بدست بیاید.

این ماسک را روی صورت، گردن و دست ها بمالید.

بعد از ۲۰ دقیقه بشویید تا پوستی درخشان داشته باشید.

فواید صمغ کتیرا برای مو

صمغ کتیرا با حجم دادن بیشتر و تقویت مو به سلامت آن ها کمک می کند. همچنین این صمغ به دلیل محتوای غنی از کلسیم و پروتئین به مشکلات ریزش مو کمک می کند.

طریقه مصرف کتیرا برای مو

صمغ کتیرا، آب، عناب خار مسیح را که خشک و آسیاب شده با هم مخلوط کنید. استفاده از آن در شامپو می تواند بعد از اولین شستشو تفاوت ایجاد کند و به مشکلات ریزش مو کمک کند.

صمغ کتیرا برای استخوان

کتیرا به دلیل محتوای غنی از کلسیم و منیزیم برای سلامت استخوان شما مفید است. به شما کمک می کند قدرت خود را دوباره به دست آورید. همچنین مفاصل شما را روان می کند و به رشد استخوان های قوی کمک می کند.

طریقه مصرف کتیرا برای تقویت استخوان

شیر و کتیرا سرشار از کلسیم هستند که برای سلامت استخوان شما مفید است. مصرف صمغ کتیرا باشیر با خنک کردن و هیدراته کردن آن به بدن شما کمک می کند.

صمغ کتیرا موثر در هضم

فواید کتیرا برای سلامت روده و گوارش شامل اثرات ملین است که به جلوگیری از یبوست کمک می کند. آنزیم های موجود در این صمغ هضم را تقویت کرده و حرکات روده را منظم می کند.

کتیرا برای درمان بی اختیاری ادرار

کتیرا فواید بی شماری برای بی اختیاری ادرار یا ادرار غیر ارادی دارد. این صمغ به آرام کردن ماهیچه های ادراری شما که به دلیل التهاب مجاری ادراری یا انسداد ادرار منقبض می شوند، کمک می کند.

صمغ کتیرا برای تسکین درد

صمغ کتیرا به عنوان یک مسکن موثر عمل می کند و به کاهش انواع درد کمک می کند. همچنین بر روی سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد و احساس درد را کاهش می دهد.

این صمغ به جلوگیری از سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند زیرا سیستم ایمنی شما را تحریک می کند و با مهاجمان پاتوژن خارجی در بدن مبارزه می کند.

طریقه مصرف کتیرا برای درمان درد

اگر گل حنا را با صمغ کتیرا آسیاب کنید و بعد از مخلوط کردن با شیر بنوشید، مشکل سردرد برطرف می شود. برای خلاص شدن از شر سردرد، تقویت ایمنی و بهبود سلامت روده می توانید این صمغ را به تنهایی با شیر بنوشید.

علاوه بر شیر، علاوه بر پروتئین و کلسیم، مواد مغذی مهم دیگری نیز دریافت می کنید. کتیرا به ما در افزایش ایمنی کمک می کند. اگر هر دو با هم ترکیب شوند، می تواند یک گزینه عالی برای سلامتی باشد.

گرمازدگی را با کتیرا درمان کنید

صمغ کتیرا خاصیت خنک کنندگی شگفت انگیزی دارد و به همین دلیل اغلب از آن برای تهیه نوشیدنی استفاده می شود که به خنک شدن بدن در فصل تابستان کمک می کند.

به عنوان یک عامل خنک کننده عمل می کند و دمای بدن را کاهش می دهد. این به نوبه خود به توقف گرمازدگی کمک می کند. کتیرا برای کنترل خونریزی بینی که اغلب در فصل تابستان در کودکان اتفاق می افتد بسیار مفید است.

می توانید با خیس کردن این صمغ در آب و سپس تهیه نوشیدنی های متنوع از آن پس از پف دار شدن، گرمای بدن را کنترل کرده و از گرما زدگی جلوگیری کنید.

"<yoastmark

افزایش میل جنسی در مردان با کتیرا

صمغ کتیرا یکی از بهترین داروها برای افزایش میل جنسی در مردان است. کتیرا یک داروی مقوی جنسی موثر است و بنابراین به تقویت میل جنسی در مردان کمک می کند. این یک درمان طبیعی موثر برای درمان هر نوع نارسایی جنسی در مردان است.

کتیرا موثر در درمان یبوست

صمغ کتیرا خاصیت تصفیه کنندگی دارد و بنابراین برای درمان یبوست بسیار مفید است. کتیرا به عنوان یک ملین عمل می کند و تسکین زیادی ایجاد می کند.اگر از یبوست مکرر رنج می برید سعی کنید هر روز قبل از خواب پودر کتیرا مصرف کنید.

برای حفظ فعالیت گوارشی، نوشیدن کتیرا و زنجبیل در شیر راه حل خوبی است، با این کار مشکل یبوست نیز برطرف می شود.

صمغ کتیرا موثر برای زنان باردار و شیرده

خانم ها بعد از زایمان واقعا ضعیف می شوند. صمغ کتیرا برای به دست آوردن قدرت بدن مفید است و به زنان پس از زایمان کمک می کند تا قدرت خود را بازیابند همچنین به مادر جدید کمک می کند تا با چالش های مادر شدن کنار بیاید.

این صمغ به کنترل جریان خون سنگین در طول قاعدگی کمک می کند و در دوران بارداری بسیار مفید است. رسم خوردن کتیرا در هند بسیار رایج است.

گفته می شود که کتیرا هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید است. همچنین یک درمان عالی برای مادران شیرده است. کتیرا به افزایش تولید شیر در مادران شیرده کمک می کند.

سرشار از کلسیم و پروتئین است که برای تازه مادران ضروری است. این به مادران جدید اجازه می دهد تا در حین مراقبت از نوزادان خود از خود مراقبت کنند. همچنین جریان خون را تنظیم می کند و برای مادر و کودک مفید است.

صمغ کتیرا با مزایای شیر

شیر به ما در تامین مقدار کلسیم بدن کمک می کند. اگر کلسیم زیادی در بدن وجود داشته باشد، استخوان های انسان نیز قوی می شود. فقط یک لیوان شیر در روز می تواند به شما در حفظ سلامتی شما کمک کند. اما اگر صمغ کتیرا را مخلوط در شیر بنوشید، مفیدتر است.

کتیرا حاوی مقدار زیادی پروتئین و اسید فولیک است که به غلیظ شدن خون موجود در بدن کمک می کند. کمبود خون را در بدن برطرف می کند.

مخلوط این صمغ با شیر ولرم باعث بهبود باروری و افزایش تعداد اسپرم می شود.

اگر روزانه صمغ کتیرا را مخلوط با شیر بنوشید، برای سلامت جسمی و روحی شما مفید است. این به افزایش هر دو نوع توانایی کمک می کند. خستگی را برطرف می کند.

اگر احساس خواب آلودگی می کنید یا اصلاً نمی خوابید، شب ها کتیرا را مخلوط با شیر گرم بنوشید. با این کار خواب نیز بهتر می شود و همچنین احساس آرامش می کنید.

کاربردهای سنتی و فواید کتیرا

کتیرا به عنوان آرام بخش در داروهای سرفه و سرماخوردگی و درمان اسهال استفاده می شود.

تعدیل سطح قند خون مفید است.

به دلیل خاصیت چسبندگی موسیلاژینی، به عنوان جزئی از برخی از چسب های دندان مصنوعی استفاده می شود.

به عنوان یک برنامه کاربردی برای سوختگی استفاده شده است.

برای اسهال و یبوست کاملاً مفید است.

می تواند تومورها را سرکوب کند و سیستم ایمنی را تحریک کند.

همچنین به درمان زخم های دهان کمک می کند.

به تنظیم ضربان قلب کمک می کند. کافی است مقداری صمغ کتیرا را یک شب در آب خیس کنید و صبح آن را مصرف کنید تا اثر خنک کنندگی داشته باشید.

صمغ کتیرا به کاهش دمای بدن کمک می کند.

صمغ کتیرا در صنایع غذایی

به طور گسترده در غذاها و سس ها و برای غلیظ کردن بستنی استفاده می شود.

به طور گسترده ای به عنوان قوام دهنده و تثبیت کننده در سس های سالاد قابل ریختن از انواع معمولی و کم کالری استفاده می شود.

از آن در سس های خوشمزه، پایه های چاشنی، ترشی های شیرین، مشروبات الکلی و سس مایونز استفاده می شود.

آدامس ماندگاری خوبی به محصولات اسیدی می دهد.

از آن در نوشیدنی ها، پنیر فرآوری شده، پوشش های سالاد، سس های غذایی و پودینگ های مختلف استفاده می شود که هم خوشمزه است و هم خواص خنک کنندگی شگفت انگیزی دارد.

"<yoastmark

سایر کاربرد های صمغ کتیرا

برای سفت شدن چلوار کرپ و غیره استفاده می شود.

کتیرا در امولسیون‌های دارویی، ژله‌ها، شربت‌ها، پمادها، مرهم‌ها و کرم‌ها به‌عنوان قوام‌دهنده، امولسیفایر و روان‌کننده استفاده می‌شود.

همچنین در اکسیرها و شربت های کم کالری استفاده می شود.

این ماده به عنوان یک عامل تعلیق در خمیردندان های مختلف عمل می کند تا یک محصول خامه ای و درخشان ایجاد کند.

به دلیل ایجاد ماندگاری طولانی آن را در استفاده از لوسیون های مو، لوسیون ها و کرم های دست مفید می کند.

کتیرا در خمیر چاپ پارچه و اندازه ها برای ابریشم ها و کرپ های مرغوب استفاده شده است.

همچنین در پانسمان چرم و در تهیه پولیش های چرم استفاده می شود.

از آن در جلا دادن مبلمان، کف و اتو استفاده می شود.

همچنین به عنوان یک چسب برای برگ های لفاف سیگار و برگ های بازسازی شده نیز استفاده شده است.

عوارض جانبی صمغ کتیرا

اگرچه صمغ کتیرا برای سلامتی مفید است، اما باید مراقب عوارض جانبی آن باشید و همچنین میزان مصرف آن را محدود کنید. گرچه استفاده از صمغ کتیرا ایمن تلقی می شود، اما مصرف این صمغ می تواند عوارض جانبی خاصی ایجاد کند. برخی از اقدامات احتیاطی عبارتند از:

بررسی حساسیت لثه های طبیعی که می تواند باعث مشکل تنفسی شود.

صمغ کتیرا یک درمان مطلق برای بیماری های مختلف سلامتی است. هنگام مصرف کتیرا حتما مایعات خوراکی فراوانی مصرف کنید تا از عوارض جانبی مانند خفگی یا انسداد در روده جلوگیری شود.

بنابراین، سعی کنید هر زمان که گوند کاتیرا به هر شکلی می‌خورید، مصرف آب خود را افزایش دهید.

اگر به این گیاه حساسیت دارید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. عوارض جانبی کتیرا برای افراد آلرژیک می تواند خطرناک باشد زیرا حاوی گلیکوزیدهای مضر است. قبل از شروع مصرف این گیاه، مقدار کمی از آزمایش را امتحان کنید تا از نظر وجود آلرژی بررسی شود.

افرادی که به آدامس حساس هستند نباید آن را در غذا یا دارو مصرف کنند. می تواند برای چنین افرادی واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

عوارض جانبی صمغ کتیرا همچنین شامل مشکلات تنفسی در برخی افراد است. اگر مشکل تنفسی دارید یا گاهی از مشکلات تنفسی شکایت دارید، از مصرف این گیاه به هر شکلی خودداری کنید.

کتیرا

صمغ کتیرا مخلوطی چسبناک، بی بو، بی مزه و محلول در آب از پلی ساکاریدها است که از شیره گیاهی که از ریشه گیاه تخلیه و خشک می شود، به دست می آید.

نام صمغ کتیرا از دو کلمه Tragos و Akantha گرفته شده است. توضیح این دو کلمه به ترتیب در زبان یونانی «بز» و «خار» است. کیفیت اگزودای صمغ از نوار بلند و نازک سفید تا نواری درشت و زرد مایل به زرد متفاوت است. پودر ساخته شده از این صمغ به رنگ سفید تا زرد روشن، بی بو و طعمی بی مزه و موسیلاژین است.

پوسته‌ها از زرد مایل به قهوه‌ای تا قهوه‌ای تغییر می‌کنند تا پودرهای سفید مایل به زرد تا قهوه‌ای مایل به قهوه‌ای ایجاد کنند. هر دو صمغ ریبون و فلیک در انواع اندازه ذرات و گران روی یا ویسکوزیته بسته به کاربرد نهایی موجود هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا