Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شاه بلوط هندی چیست؟ فواید و عوارض آن

از گذشته تا کنون گیاهان دارویی و میوه برخی از درختان مانند شاه بلوط هندی در درمان بسیاری از بیماری ها و صنایع مختلف مانند صنایع بهداشتی، آرایشی و… کاربرد گسترده ای داشته است.

آشنایی و شناسایی این گیاهان می تواند به بهبود سلامت شما و استفاده درست از آن ها کمک کند.به طور مثال شاه بلوط هندی در درمان بسیاری از بیماری ها مانند نارسایی وریدی بسیار موثر است اما این شاه بلوط حاوی مقادیر قابل توجهی سم، به نام اسکولین است و اگر خام خورده شود می تواند باعث مرگ شود.

اگر به آشنایی با گیاهان دارویی علاقه مند هستید در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با فواید و عوارض مصرف این گیاه آشنا شوید.

شاه بلوط هندی چیست

شاه بلوط هندی با نام علمی (Aesculus hippocastanum) نوعی گیاه درختی است.این بلوط بومی نواحی اروپاست، اما اکنون در بسیاری از مناطق در سرتاسر جهان کشت می شود

شاه بلوط هندی همچنین حاوی ماده ای است که خون را رقیق می کند. نشت مایع از سیاهرگ ها و مویرگ ها را سخت تر می کند که می تواند به جلوگیری از احتباس آب در بدن انسان کمک کند. میوه شاه بلوط  حاوی دانه هایی است که شبیه شاه بلوط شیرین است اما طعم تلخی دارد.

از لحاظ تاریخی، شاه بلوط اسبی برای اهداف متنوعی به عنوان یک عامل سفیدکننده برای پارچه ها و به عنوان صابون استفاده شده است

عنصر فعال اصلی در عصاره شاه بلوط هندی آسین است که به دلیل فواید بسیاری برای سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته است.

درخت بلوط هندی

درختان بالغ بلوط هندی به ارتفاع حدود ۴۰ متر رشد می کنند و می توانند تا ۳۰۰ سال زندگی کنند. پوست این درخت در جوانی صاف و خاکستری صورتی است که با افزایش سن تیره شده و صفحات پوسته پوسته ایجاد می کند. شاخه ها بدون مو و تنومند هستند. جوانه ها بیضی شکل، قرمز تیره، براق و چسبنده هستند.

برگ های این درخت شامل ۵ تا ۷ برگچه دندانه دار است که از یک ساقه مرکزی پخش می شوند. گلهای آن به صورت منفرد ظاهر میشوند، که دارای ۴ تا ۵ گلبرگ حاشیهدار سفید با رنگ صورتی در پایه هستند.

پس از گرده افشانی توسط حشرات، هر گل به شکل یک کانکر قرمز قهوه ای براق در داخل یک پوسته سبز سیخ دار شکل می گیرد که در پاییز می افتد.

شاه بلوط هندی چیست؟ فواید و عوارض آن
شاه بلوط هندی چیست؟ فواید و عوارض آن

موارد استفاده از درخت شاه بلوط هندی

چوب های درخت شاه بلوط هندی به رنگ کرم مایل به سفید یا مایل به قهوه ای روشن، با بافتی صاف، نرم و ظریف است. خیلی قوی نیست و به همین دلیل از آن استفاده تجاری نمی شود، اما بافت نرم آن، این درخت را برای کنده کاری ایده آل می کند.

از دیگر کاربردهای آن می توان به عنوان افزودنی در شامپوها و به عنوان جایگزین نشاسته اشاره کرد. مواد شیمیایی استخراج شده از چوب ها را می توان برای درمان سویه ها و کبودی ها استفاده کرد. شنیدهها حاکی از آن است که اگر در اطراف خانهتان این درخت را قرار دهید، عنکبوتها را دور نگه میدارد، اما هیچ دلیل علمی وجود ندارد که این موضوع وجود داشته باشد.

ویکتوریایی ها دستور العمل هایی برای تهیه آرد از شاه بلوط نوشتند. این دستور العمل به این گونه است که دانه ها پوسته شده، آسیاب و سپس شسته شدند تا طعم های تلخ از بین بروند. این یک روش رایج نیست و اگر در مقادیر زیاد مصرف شود کمی سمی است.

بلوط هندی چگونه کار می کند

به نظر می رسد عصاره شاه بلوط هندی عملکرد پلاکت ها (اجزای مهم لخته شدن خون) را مختل می کند. همچنین طیف وسیعی از مواد شیمیایی موجود در خون از جمله سیکلواکسیژناز، لیپوکسیژناز و طیف وسیعی از پروستاگلاندین ها و لکوترین ها را مهار می کند.

این اثرات منجر به کاهش التهاب و کاهش فشار خون می شود. این شاه بلوط همچنین تورم را با انقباض عروق سیستم وریدی و کاهش سرعت نشت مایع از وریدها کاهش می دهد.

فواید شاه بلوط هندی

عصاره دانه شاه بلوط هندی یک مکمل غذایی محبوب است که معمولا برای بهبود سلامت رگ و کاهش التهاب استفاده می شود.

مردم معمولاً عصاره دانه شاه بلوط  را برای درمان گردش خون ضعیف به صورت خوراکی مصرف می کنند. گردش خون ضعیف می تواند منجر به تورم پاها شود که به آن  نارسایی مزمن وریدی یا CVI می گویند.

در ادامه به بررسی مهم ترین فواید این دانه شگفت انگیز پرداخته ایم:

تسکین علائم نارسایی مزمن وریدی با شاه بلوط هندی

نارسایی وریدی یک مشکل گردش خون است که منجر به جریان خون ضعیف به اندام ها، به ویژه پاها می شود. پزشکان به بیماران مبتلا به نارسایی وریدی توصیه می کنند جوراب های فشاری تهیه کنند که به افزایش جریان خون در پاها و تشویق گردش خون قوی کمک می کند

علائم این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

ادم یا تورم پاها

درد یا گرفتگی پا

خارش پاها

رگهای واریسی یا رگهای بزرگ و پیچ خورده که معمولاً در پاها ایجاد می شوند

زخم های پا

ضعف در پاها

ترکیب آسین موجود در شاه بلوط هندی دارای خواص دارویی متعددی است که می تواند آن را برای درمان CVI مفید کند. برای مثال، ممکن است جریان خون را در رگهای شما افزایش دهد و احتمالاً علائم را بهبود بخشد.

مطالعات انجام شده توسط محققین روی بلوط هندی نشان دادند که دوزهای روزانه ۶۰۰ میلی گرم عصاره شاه بلوط  حاوی ۵۰ میلی گرم آسین مصرف شده تا ۸ هفته باعث کاهش علائم CVI، از جمله درد پا، تورم، و خارش پاها می شود.

در واقع، یک مطالعه اشاره کرد که عصاره بلوط هندی به اندازه درمان فشرده سازی، در کاهش تورم و حجم پا موثر است. به همین دلیل این بلوط می تواند مانند جوراب فشرده سازی در درمان موثر باشد.

شاه بلوط هندی چیست؟ فواید و عوارض آن
شاه بلوط هندی چیست؟ فواید و عوارض آن

درمان واریس با شاه بلوط هندی

وریدهای (سیاه رگ) واریسی وریدهای متورم و برآمده ای هستند که معمولاً در پاها ایجاد می شوند و می توانند توسط CVI ایجاد شوند.

عصاره دانه شاه بلوط هندی ممکن است با بهبود جریان خون در پاهای شما، لحن وریدی را بهبود بخشد. علاوه بر این، ممکن است به کاهش تورم پا و درد مرتبط با واریس کمک کند.

در یک مطالعه ۸ هفته ای، ۵۸ درصد از شرکت کنندگانی که قرص های عصاره دانه بلوط هندی حاوی ۲۰ میلی گرم آسین را ۳ بار در روز مصرف کردند و ۲ درصد ژل آسین را به صورت موضعی دو بار در روز استفاده کردند، علائم واریس مانند درد پا، تورم، سنگینی و تغییر رنگ را کاهش دادند.

 بلوط هندی دارای خواص ضد التهابی قوی است

التهاب می تواند باعث تجمع بیش از حد مایع در بافت های شما شود که می تواند منجر به احتباس مایعات و تورم شود. آسین جزء عصاره شاه بلوط هندی با خواص ضد التهابی است.

عصاره دانه بلوط هندی ممکن است التهاب مربوط به نارسایی مزمن وریدی، تروما، جراحی یا جراحات و آسیبهای ورزشی را کاهش دهد.

شاه بلوط هندی موثر در تسکین بواسیر

هموروئید یک بیماری شایع است که با وریدهای متورم در اطراف مقعد و راست روده مشخص می شود.

علائم این بیماری ناراحت کننده هستند و می توانند شامل خارش، تحریک، درد و خونریزی مقعدی باشند.

خواص ضد التهابی عصاره دانه شاه بلوط هندی ممکن است با کاهش التهاب و تورم در رگهای آسیبدیده به تسکین علائم هموروئید کمک کند.

 بلوط هندی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد

عصاره دانه شاه بلوط هندی حاوی آنتی اکسیدان های قوی است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک کنند. رادیکال های آزاد بیش از حد، می تواند منجر به التهاب و آسیب سلولی شود.

عصاره دانه شاه بلوط  سرشار از ترکیبات فلاونوئیدی از جمله کورستین و کامپفرول است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند.

یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که اسین و عصاره دانه بلوط هندی دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، اما عصاره دانه شاه بلوط هندی اثرات بیشتری نسبت به آسین به تنهایی دارد. این ممکن است به دلیل اثرات هم افزایی اجزای موجود در عصاره باشد.

بلوط هندی حاوی ترکیبات ضد سرطان است

جدای از خواص ضد التهابی قوی آن، مطالعات لوله آزمایش همچنین نشان می دهد که آسین دارای اثرات ضد سرطانی است.

این مطالعات نشان داد که آسین می تواند به طور قابل توجهی رشد سلول های تومور را در برخی سرطان ها مانند سرطان کبد، لوسمی و مولتیپل میلوما کاهش دهد.

علاوه بر این، مطالعات لوله آزمایش مشاهده کردند که آسین می تواند باعث مرگ سلولی در سلول های سرطانی مانند سرطان پانکراس و سرطان ریه شود.

شاه بلوط هندی چیست؟ فواید و عوارض آن
شاه بلوط هندی چیست؟ فواید و عوارض آن

بلوط هندی می تواند به ناباروری در مردان کمک کند

یکی از دلایل ناباروری مردان، واریکوسل یا تورم وریدهای نزدیک بیضه است.

خواص ضد التهابی و ضد تورم آسین که در شاه بلوط هندی موجود است ممکن است آن را به یک درمان موثر برای ناباروری مرتبط با واریکوسل تبدیل کند.

یک مطالعه ۲ ماهه روی بیش از ۱۰۰ مرد مبتلا به ناباروری مرتبط با واریکوسل نشان داد که مصرف ۳۰ میلی گرم آسین هر ۱۲ ساعت، تراکم اسپرم، تحرک اسپرم و کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد. علاوه بر این، اندازه واریکوسل با مصرف آسین کاهش یافت.

موارد استفاده از عصاره شاه بلوط هندی

این فقط دانه شاه بلوط هندی نیست که برای سلامتی مفید است. از پوست، گل و برگ آن در داروها و پمادهای مختلف استفاده می شود. به یاد داشته باشید که بلوط هندی حاوی مقادیر کمی از سمی به نام اسکولین است. اگر خام خورده شود، می تواند کشنده باشد.

از عصاره دانه و برگ این گیاه در درمان واریس، هموروئید و فلبیت استفاده می شود. دانه ها همچنین ممکن است برای درمان اسهال، تب یا بزرگی پروستات استفاده شوند.

این عصاره دارای خواص ضد التهابی است و می تواند برای درمان مشکلات مختلف گردش خون مانند نارسایی مزمن ورید استفاده شود.

از عصاره برگ برای درمان دردهای قاعدگی، اگزما، سرفه، درد مفاصل و آرتریت نیز استفاده می شود.

از پوست آن برای درمان اسهال خونی، مالاریا، لوپوس و زخم استفاده می شود.

عوارض جانبی شاه بلوط هندی

در حالی که استفاده از عصاره دانه شاه بلوط هندی به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، شما باید از برخی نگرانی های ایمنی و عوارض جانبی آگاه باشید.

دانه های شاه بلوط هندی فرآوری نشده یا خام حاوی ترکیبی به نام اسکولین هستند که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای خوردن آن غیر ایمن در نظر گرفته می شود. علائم مسمومیت عبارتند از افسردگی، انقباض عضلانی، فلج، کما و مرگ.

به همین دلیل، از خوردن دانه های بلوط هندی فرآوری نشده خودداری کنید.اگر به طور تصادفی بلوط هندی را به شکل خام مصرف کردید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

عوارض جانبی گزارش شده عصاره دانه شاه بلوط هندی خفیف است و شامل مشکلات گوارشی، ناراحتی معده، سرگیجه، سردرد و خارش است. علاوه بر این، گزارشهایی از واکنشهای آلرژیک هنگام استفاده از عصاره بلوط هندی روی پوست گزارش شده است.

تداخل دارویی شاه بلوط هندی

عصاره شاه بلوط هندی ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

رقیق کننده های خون: بلوط هندی ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و اثرات رقیق کننده های خون مانند کومادین را افزایش دهد.

انسولین یا داروی خوراکی دیابت: بلوط هندی اگر همراه با داروهای دیابت مصرف شود ممکن است قند خون را کاهش داده و باعث کاهش بیش از حد آن شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی: شاه بلوط هندی ممکن است جذب NSAID ها را کاهش دهد، داروهایی که برای درمان التهاب استفاده می شوند.

لیتیوم: شاه بلوط هندی ممکن است اثر مدر داشته باشد، که میتواند سرعت پردازش لیتیوم را که دارویی برای درمان اختلالات روانپزشکی است، به تاخیر بیندازد.

بیماری کلیوی یا کبدی: علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا کبدی نباید بلوط هندی مصرف کنند زیرا ممکن است علائم بیماری آنها را تشدید کند.

عمل جراحي: اگر به زودی قصد جراحی دارید، از مصرف مکمل خودداری کنید. ماده شیمیایی رقیق کننده خون در عصاره بلوط هندی می تواند برای بیمار تحت عمل جراحی بسیار خطرناک باشد.

به این دلایل، همیشه قبل از مصرف عصاره شاه بلوط با پزشک خود مشورت کنید. به خصوص اگر بیماری پزشکی دارید یا در حال حاضر دارو مصرف می کنید.

علاوه بر این، ایمنی استفاده از عصاره شاه بلوط هندی در دوران بارداری و شیردهی ناشناخته است، بنابراین زنان باردار یا شیرده باید از مصرف مکمل خودداری کنند.

"<yoastmark

دوز مصرفی شاه بلوط هندی

عصاره شاه بلوط  معمولاً حاوی ۱۶ تا ۲۰ درصد آسین است. در بیشتر مطالعات، دوز مورد استفاده ۱۰۰-۱۵۰ میلی گرم آسین در روز است. از این رو، اثرات سمی بالقوه دوزهای بالاتر ناشناخته است. بنابراین، بهتر است دستورالعملهای دوز پیشنهادی را دنبال کنید.

این مقدار حدود ۲ تا ۳ قرص یا کپسول در روز است. هیچ توصیه استانداردی برای مکمل های مایع وجود ندارد. اطلاعات بیشتر درباره دوز معمولاً در بطری های مکمل موجود است.

هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، عصاره ها و کرم ها معمولا حاوی ۲٪ آسین هستند و می توانند ۳ تا ۴ بار در روز استفاده شوند.

شاه بلوط هندی

عصاره شاه بلوط هندی دارای خواص ضد التهابی قوی است و ممکن است به تسکین درد و التهاب ناشی از نارسایی مزمن وریدی (CVI) کمک کند.

همچنین ممکن است برای سایر شرایط سلامتی مانند هموروئید و ناباروری مردانه ناشی از وریدهای متورم مفید باشد.

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی  بلوط هندی آن را به یک درمان طبیعی محبوب برای شرایط مختلف تبدیل کرده است.

عصاره به طور کلی برای مصرف بی خطر در نظر گرفته می شود، اما عوارض جانبی بالقوه ای دارد و ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین، قبل از مصرف عصاره شاه بلوط با پزشک خود مشورت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا