Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بابونه شیرازی چیست؟ فواید و عوارض آن

گیاهان دارویی می توانند در حفظ سلامتی شما معجزه کنند. بابونه شیرازی یکی از گیاهان دارویی بومی ایران، دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است.

بابونه قطعا یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین گیاهان دارویی وحشی است که می توان از آن به عنوان یکی از شناخته شده ترین گیاهان دارویی در طب سنتی ایران یاد کرد. این گیاه، برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های عصبی و گوارشی استفاده می شود.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با این گل زیبا و فواید درمانی و دارویی شگفت انگیز آن آشنا شوید.

بابونه شیرازی چیست

بابونه شیرازی با نام علمی (Matricaria chamomilla) گیاه علفی یکساله و دائمی است. این گیاه معطر دارای طبع گرم و خشک است.

گل های با بونه به رنگ سفید، زرد و ارغوانی دیده می شوند که وسط گلبرگ ها به شکل مخروطی و زرد رنگ است. گلبرگ ها با بلوغ از دکمه ای به گنبدی شکل تغییر می یابند.

بابونه بسته به شرایط می تواند از ۶۰ سانتی متر تا ۱ متر رشد کند. برگ های این گل به صورت منشعب و به رنگ سبز روشن تا تیره دیده می شوند. برگها و گلهای این گیاه هر دو خوراکی هستند اما از نظر طعم متفاوت هستند بطور مثال گلهای طعمی شبیه به سیب دارند.

بابونه شیرازی چیست؟فواید .عوارض آن
بابونه شیرازی چیست؟فواید .عوارض آن

ترکیبات بابونه شیرازی

بابونه حاوی مواد شیمیایی به نام فلاونوئیدها است. این فلاونوئیدها نوعی ماده مغذی موجود در بسیاری از گیاهان هستند و نقش مهمی در اثرات دارویی بابونه دارند.

از مهم ترین ترکیبات بابونه می توان به آنتی اکسیدان ها مانند آپیژنین ها، فلاون ها اشاره کرد. بابونه حاوی کومارین که یک ترکیب طبیعی با اثرات ضد انعقاد یا رقیق کننده خون است.

مزایای سلامتی بابونه

فواید سلامتی زیر بابونه عمدتاً حکایتی است و توسط تحقیقات علمی تأیید نشده است:

سلامت سیستم ایمنی را تقویت می کند: بابونه اغلب به عنوان یک استراتژی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی تبلیغ می شود برای ای منظور استنشاق بخار با عصاره بابونه می تواند برخی از علائم سرماخوردگی را تسکین دهد. همچنین گفته شده است که برای گلودرد مفید است.

اضطراب و افسردگی را تسکین می دهد: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بابونه ممکن است شدت اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، اما این بیشتر بر اساس استفاده از آن به عنوان رایحه درمانی یا مصرف آن به عنوان مکمل است.

درمان بیماری های پوستی خفیف: یک مطالعه کوچک در سال ۱۹۸۷ نشان داد که استفاده از عصاره بابونه به طور مستقیم به بهبود زخم کمک می کند.

استفاده از بابونه روی پوست از طریق محصولات آرایشی، مانند لوسیون، کرم دور چشم و صابون، ممکن است مرطوب کننده و برای کاهش التهاب پوست مفید باشد. پماد بابونه ممکن است به اگزما و بیماری های التهابی خفیف پوست کمک کند.

موارد مصرف بابونه

رایج ترین نوع استفاده از بابونه، چای است و برخی افراد روزانه یک تا چهار فنجان می نوشند. برای تهیه چای، یک قاشق چای خوری پر از گل بابونه را در دو سوم فنجان آب جوش ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از صاف کردن دم کنید.

به عنوان غرغره یا دهانشویه مصرف می شود. بابونه را به صورت چای آماده کنید، سپس بگذارید خنک شود. هر چند وقت یکبار غرغره کنید. همچنین می توانید با ۱۰ تا ۱۵ قطره عصاره مایع بابونه در ۱۰۰ میلی لیتر آب گرم، دهان خود را شستشو دهید.

این گیاه را می‌توان به‌عنوان کرم یا پماد روی پوست مالید.

بابونه شیرازی چیست؟فواید .عوارض آن
بابونه شیرازی چیست؟فواید و عوارض آن

چای بابونه شیرازی

بابونه قرن هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای چندین بیماری مصرف می شود. مصرف بابونه به شکل دمنوش و چایی یکی از رایج ترین روش های مصرف این گیاه است. چای بابونه یک نوشیدنی محبوب است که فواید سلامتی مختلفی نیز دارد.

چای بابونه شیرازی سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد. همچنین دارای خواصی است که ممکن است به خواب و هضم غذا نیز کمک کند.

نحوه درست کردن چای بابونه شیرازی

بسیاری از مردم از چای بابونه به عنوان جایگزینی بدون کافئین برای چای سیاه یا سبز و طعم خاکی و تا حدودی شیرین آن لذت می برند.

برای تهیه چای و دمنوش بابونه شیرازی، گل های تازه و طبیعی را پس از جمع آوری از طبیعت در اتاقی به دور از رطوبت خشک کنید. برای تهیه دمنوش مقدار مناسبی از بابونه خشک را در آب داغ دم می کنند.

فواید چای بابونه شیرازی

فواید چای های مختلف بابونه متفاوت است و به طور قابل توجهی به میزان دوز مصرفی وابسته است.

بهبود کیفیت خواب با چای بابونه

بابونه دارای خواص منحصر به فردی است که ممکن است به کیفیت خواب شما کمک کند. نوشیدن دمنوش بابونه قبل از خواب می تواند در بهبود خواب شما موثر باشد.

بابونه حاوی آپیژنین است. آپیژنین آنتی اکسیدانی است که به گیرنده های خاصی در مغز شما متصل می شود که ممکن است باعث خواب آلودگی و کاهش بی خوابی یا ناتوانی مزمن در خواب شود. همچنین این گیاه در کاهش علائم افسردگی که اغلب با مشکلات خواب مرتبط هستند موثر است.

دانشمندان در یکی از مطالعات انجام شده بر روی بابونه به این نتیجه رسیدند، افرادی که ۲۷۰ میلی گرم عصاره بابونه را دو بار در روز به مدت ۲۸ روز مصرف می کردند، در شب کمتر از خواب بیدار می شدند و ۱۵ دقیقه سریعتر به خواب می رفتند.

بابونه شیرازی چیست؟ فواید و عوارض آن
بابونه شیرازی چیست؟ فواید و عوارض آن

چای بابونه شیرازی موثر در بهبود سلامت گوارش

هضم مناسب برای سلامت کلی بدن شما بسیار مهم است. شواهد محدود حاکی از آن است که بابونه ممکن است با کاهش خطر برخی بیماری‌های گوارشی برای بهبود هضم بهتر موثر باشد.

چند مطالعه نشان داده اند که عصاره بابونه پتانسیل محافظت در برابر اسهال را دارد. این پتانسیل به خواص ضد التهابی آن نسبت داده می شود.

مطالعه دیگری نشان داد که بابونه برای پیشگیری از زخم معده مفید است، زیرا ممکن است اسیدیته معده را کاهش دهد و از رشد باکتری‌هایی که در ایجاد زخم نقش دارند، جلوگیری کند.

نوشیدن چای بابونه باعث تسکین معده می شود. به طور سنتی، از بابونه شیرازی برای درمان چندین بیماری گوارشی، از جمله حالت تهوع و گاز استفاده می‌شده است.

محافظت از بدن در برابر سرطان با چای بابونه

آنتی اکسیدان های موجود در چای بابونه شیرازی با کاهش بروز انواع خاصی از سرطان مرتبط است.

بابونه حاوی آنتی اکسیدان آپیژنین است. در مطالعات لوله آزمایش نشان داده شده است که آپیژنین با سلول‌های سرطانی، به‌ویژه سلول‌های سینه، دستگاه گوارش، پوست، پروستات و رحم مبارزه می‌کند.

دانشمندان در یک مطالعه بر روی ۵۳۷ نفر مشاهده کردند که کسانی که ۲ تا ۶ بار در هفته چای بابونه می نوشند نسبت به افرادی که چای بابونه نمی نوشند به طور قابل توجهی کمتر در معرض ابتلا به سرطان تیروئید قرار دارند.

کنترل قند خون با چای بابونه

نوشیدن چای بابونه ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند. خواص ضد التهابی آن ممکن است از آسیب به سلول های لوزالمعده جلوگیری کند، این آسیب زمانی رخ می دهد که سطح قند خون شما به طور مزمن افزایش می یابد.

سلامت لوزالمعده شما بسیار مهم است، زیرا انسولین یعنی هورمونی که مسئول حذف قند از خون شما است را لوزالمعده تولید می کند.

در یک مطالعه روی ۶۴ فرد دیابتی، کسانی که به مدت هشت هفته روزانه چای بابونه را همراه با وعده های غذایی مصرف کردند، میانگین قند خونشان به طور قابل توجهی پایین تر از افرادی بود که آب مصرف می کردند.

چای بابونه موثر در سلامت قلب

چای بابونه شیرازی سرشار از فلاون ها است که دسته ای از آنتی اکسیدان ها هستند. فلاون ها به دلیل پتانسیل آنها در کاهش فشار خون و سطح کلسترول مورد مطالعه قرار گرفته اند که نشانگرهای مهم خطر بیماری قلبی شما هستند.

یک مطالعه روی ۶۴ بیمار دیابتی نشان داد کسانی که چای بابونه را همراه با وعده های غذایی می نوشیدند در مقایسه با افرادی که آب می نوشیدند، بهبود قابل توجهی در سطح کلسترول تام، تری گلیسیرید و کلسترول بد LDL خود داشتند.

پیشگیری از پوکی استخوان با چای بابونه

پوکی استخوان کاهش تدریجی تراکم استخوان است. این از دست دادن و پوکی، خطر شکستگی استخوان و حالت خمیده را افزایش می دهد.

در حالی که هر کسی ممکن است به پوکی استخوان مبتلا شود، این بیماری در بین زنان یائسه شایع‌تر است. این تمایل ممکن است به دلیل اثرات استروژن باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ نشان داد که چای بابونه شیرازی ممکن است اثرات ضد استروژنی داشته باشد. همچنین به افزایش تراکم استخوان کمک کرد.

بابونه شیرازی چیست؟ فواید و عوارض آن
بابونه شیرازی چیست؟ فواید و عوارض آن

چای بابونه موثر در کاهش درد قاعدگی

چندین مطالعه، چای بابونه را با کاهش شدت دردهای قاعدگی مرتبط دانسته اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مصرف چای بابونه به مدت یک ماه می تواند درد ناشی از دردهای قاعدگی را کاهش دهد. زنان شرکت کننده در این مطالعه نیز اضطراب و ناراحتی کمتری را در ارتباط با درد پریود گزارش کردند.

کاهش التهاب با چای بابونه شیرازی

التهاب یک واکنش سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت است. چای بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی است که ممکن است التهاب را کاهش دهد.

با این حال، التهاب طولانی مدت با طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی، از جمله هموروئید، درد گوارشی، آرتریت، اختلالات خودایمنی و حتی افسردگی مرتبط است.

فواید روغن بابونه

استفاده از بابونه شیرازی در متون پزشکی مصر باستان، یونان و روم توصیف شده است. در طول قرن ها، از آن برای موارد زیر استفاده شده است:

بهبود زخم، از جمله زخم ها و زخم ها

تسکین شرایط پوستی مانند اگزما یا بثورات

ضد التهاب و تسکین درد برای شرایطی مانند کمردرد، نورالژی یا آرتریت

بابونه شیرازی چیست؟ فواید و عوارض آن
بابونه شیرازی چیست؟ فواید و عوارض آن

نحوه استفاده از روغن بابونه

اکنون که درباره فواید سلامتی بابونه بیشتر می‌دانید، چگونه می‌توانید با خیال راحت از آن در خانه استفاده کنید؟ چند روش مختلف وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، از جمله استفاده موضعی از آن.

کاربردهای آروماتراپی

استنشاق روغن بابونه ممکن است به انواع شرایط از جمله اضطراب و بهبود خواب کمک کند. می توانید روغن را در یک دیفیوزر یا در یک بطری اسپری شیشه ای استفاده کنید.

انتشار روغن بابونه

پخش کننده اجازه می دهد تا بوی اسانس های تبخیر شده در یک اتاق پخش شود. هنگام پخش روغن بابونه، حتماً دستورالعمل‌های خاصی را که همراه با پخش کننده شما ارائه می‌شود، دنبال کنید.

افشانه روغن بابونه

برای استفاده از روغن بابونه در اسپری، ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن بابونه را در هر  یک لیوان آب رقیق کنید. به یک بطری اسپری شیشه ای اضافه کنید و قبل از استفاده خوب تکان دهید. از بطری اسپری پلاستیکی استفاده نکنید زیرا روغن به مرور زمان پلاستیک را تجزیه می کند.

هنگام استفاده از بابونه یا هر روغن ضروری برای رایحه درمانی، مطمئن شوید که فضایی که در آن هستید به خوبی تهویه شود. احتیاط کنید تا زنان باردار یا شیرده، کودکان و حیوانات خانگی را در معرض اسانس قرار ندهید.

کاربردهای موضعی روغن بابونه

روغن بابونه را می توان در کاربردهای موضعی نیز استفاده کرد. این ممکن است به درد و درد، مشکلات گوارشی یا اضطراب کمک کند.

تمام اسانس ها باید قبل از تماس با پوست در روغن حامل رقیق شوند. در اینجا چند راه برای استفاده از آن وجود دارد:

روغن ماساژ: برای استفاده از روغن بابونه برای ماساژ  آن را در یک روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط و رقیق تر کنید

روغن حمام: روغن بابونه را با روغن حامل مخلوط کرده و به آب گرم حمام خود اضافه کنید.

می توانید ۱ یا ۲ قطره روغن بابونه را به یک لوسیون بدن یا مرطوب کننده اضافه کنید و روی پوست خود بمالید.

روی یک کمپرس: با خیس کردن یک حوله یا پارچه در آب گرم، اضافه کردن ۱ تا ۲ قطره روغن بابونه رقیق شده، و سپس استفاده از آن در ناحیه دردناک خود، مانند پشت یا معده، یک کمپرس گرم درست کنید.

بابونه شیرازی چیست؟ فواید و عوارض آن
بابونه شیرازی چیست؟ فواید و عوارض آن

عوارض مصرف بابونه شیرازی

گزارش هایی از آلرژی بابونه وجود دارد که به احتمال زیاد در افرادی که به گیاهان خانواده گل های مروارید مانند ابروسیا و گل داوودی آلرژی دارند رخ می دهد.

علاوه بر این، محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی بابونه در صورت تماس مستقیم با چشم ها ممکن است باعث تحریک چشم شوند. این ممکن است منجر به ورم ملتحمه که التهاب پوشش داخلی چشم شماست شود.

چای بابونه، مشابه عسل و برخی محصولات طبیعی دیگر، ممکن است به هاگ های بوتولیسم آلوده باشد. اکثر بزرگسالان سالم می توانند با عفونت مبارزه کنند، اما نوزادان ممکن است نتوانند. بسیاری از پزشکان به نوزادان و کودکان خردسال توصیه می کنند از مصرف عسل اجتناب کنند و همچنین باید از مصرف محصولات بابونه اجتناب کنند.

با این وجود، هیچ گزارشی مبنی بر عوارض جانبی یا سمیت تهدید کننده زندگی ناشی از نوشیدن چای بابونه گزارش نشده است.

بابونه شیرازی

بابونه سرشار از برخی آنتی اکسیدان های قوی است که ممکن است فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر سرطان و بیماری قلبی داشته باشد.

نوشیدنی بابونه بسیار بی خطر است و بسیاری از مردم به دلیل طعم لذیذ و عطر دلپذیرش از نوشیدن آن لذت می برند.

اگر می خواهید مزایای بالقوه چای بابونه را کشف کنید، مطمئناً ارزش دارد که آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا