Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آنزیم بروملین چیست؟ فواید و عوارض آن

آنزیم ها مواد شیمیایی هستند که با کاهش انرژی فعال سازی، سرعت واکنش های شیمیایی را افزایش می دهند. آنزیم بروملین نوعی آنزیم به نام آنزیم پروتئولیتیک است.

آنزیم‌ها باعث می شوند واکنش‌هایی که فرآیند انجام آن ها میلیون‌ها سال طول می‌کشد تنها در چند میلی‌ثانیه رخ دهد! این آنزیم ها می توانند در حفظ سلامتی شما موثر باشند.

واکنش هایی که معمولاً به دمای بسیار خطرناک و بالا نیاز دارند، در دمای طبیعی بدن زمانی که آنزیم ها برای انجام کار خود در اطراف هستند، رخ می دهند.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با فواید و عوارض آنزیم بروملین آشنا شوید.

آنزیم بروملین چیست

آنزیم بروملین یک مخلوط آنزیمی هضم کننده پروتئین است که به طور طبیعی از ساقه، میوه و آب گیاه آناناس به دست می آید. سابقه استفاده از آن برای درمان بیماری های پزشکی، عمدتاً در سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی، قرن هاست.

بروملین در حال حاضر به عنوان یک مکمل غذایی طبقه بندی می شود و به طور کلی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان ایمن (GRAS) شناخته می شود. این آنزیم در دسته ای از آنزیم ها تصور می شود که به هضم پروتئین کمک می کنند.

بروملین ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود. مردم از بروملین به صورت موضعی، برای از بین بردن پوست مرده ناشی از سوختگی، و به صورت خوراکی، برای برای درمان انواع بیماری ها، به ویژه آنهایی که با التهاب مزمن مرتبط هستند، مانند آلرژی، استئوآرتریت، سینوزیت و کولیت اولسراتیو را درمان می کند.

منابع آنزیم بروملین

بروملین به طور طبیعی در ساقه و میوه زرد آناناس وجود دارد. تولیدکنندگان ممکن است بروملین را به صورت کپسول، کرم، پودر یا قرص بفروشند. تولیدکنندگان همچنین ممکن است بروملین را همراه با مکمل های دیگر، مانند اسید لینولئیک مزدوج، که ترکیبی است که ممکن است به کاهش وزن کمک کند، بسته بندی کنند.

بروملین فواید و عوارض آن
بروملین فواید و عوارض آن

فواید آنزیم بروملین

آنزیم بروملین به صورت خوراکی و موضعی کاربرد گسترده ای دارد. بروملین به عنوان یک کمک کننده گوارشی، برای آرتروز و کاهش درد در عضلات دردناک استفاده می شود. این آنزیم باعث می شود بدن موادی بسازد که با درد و تورم مبارزه می کند. بروملین همچنین حاوی مواد شیمیایی است که به نظر می رسد با سلول های تومور تداخل داشته و لخته شدن خون را کند می کند.

همچنین گفته می شود که بروملین هضم را تحریک می کند و سلامت قلب را بهبود می بخشد و همچنین از برخی از انواع سرطان محافظت می کند. خواص دارویی آناناس در سنت های بسیاری در آمریکای جنوبی، چین و آسیای جنوب شرقی شناخته شده است.

در ادامه به بررسی دقیق تر و کامل تر مهم ترین فواید این آنزیم می پردازیم.

بروملین در بهبود آرتروز

یک بررسی منبع معتبر از مطالعات بالینی نشان داد که خواص ضد التهابی و ضد درد بروملین آن را به درمانی موثر برای درد، تورم بافت نرم و سفتی مفاصل مرتبط با استئوآرتریت تبدیل می‌کند.

این بررسی بر اثربخشی آنزیم بروملین در درمان آرتریت زانو و شانه متمرکز بود. مطالعات تجزیه و تحلیل شده به طور قابل توجهی از نظر دوز متفاوت بود. بهبودهایی در برخی از شرکت کنندگان در مطالعه مشاهده شد که ۴۰۰ میلی گرم بروملین، دو بار در روز دریافت کردند.

آنزیم بروملین و بیماری قلب و عروقی

چکیده یک منبع معتبر گزارش داد که بروملین در درمان بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری شریان محیطی، سکته مغزی، حمله قلبی و فشار خون بالا موثر است.

بروملین توانایی پلاکت های خون را برای چسبیدن یا جمع شدن به هم مهار می کند. این ممکن است به کاهش تشکیل لخته و حوادث قلبی عروقی کمک کند.

بروملین و فواید آن برای آسم

بر اساس مطالعه اولیه منتشر شده در Alternative Therapies in Health and Medicine در سال ۲۰۱۲، بروملین در درمان آسم امیدوارکننده است. در آزمایشات روی موش، محققان مشاهده کردند که درمان با بروملین ممکن است آسم را مهار کند.

نتایج یک مطالعه حیوانی نشان داد که اثرات ضد التهابی بروملین ممکن است برای افراد مبتلا به آسم یا سایر اشکال بیماری آلرژیک راه هوایی مفید باشد.

بروملین و فواید آن برای سینوزیت مزمن

یک مطالعه آزمایشی منبع مطمئن نشان داد که قرص بروملین در کاهش تورم، احتقان و سایر علائم مرتبط با سینوزیت مزمن موثر است.

مطالعات متعدد فواید بروملین را برای سینوزیت ثبت کرده اند. در یک کارآزمایی ها از سال ۱۹۶۷، ۶۰ بیمار مبتلا به سینوزیت متوسط تا شدید، بروملین یا دارونما را همراه با درمان استاندارد، به مدت شش روز دریافت کردند. محققان دریافتند که التهاب در ۸۳ درصد از بیمارانی که بروملین مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که دارو نما مصرف میکنند کاهش یافته است و مشکل تنفسی در گروه بروملین در مقایسه با ۶۸ درصد از گروه دارونما، ۷۸ درصد کاهش یافته است.

اخیراً، مروری در سال ۲۰۰۶ از ۱۰ کارآزمایی کنترل تصادفی شده گزارش داد که در صورت استفاده با داروهای استاندارد، بروملین می تواند به تسکین التهاب سینوس کمک کند. یک مطالعه آزمایشی دیگر روی ۱۲ بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد نشان داد که مصرف ۵۰۰ میلی گرم بروملین شش بار در روز به مدت سه ماه علائم و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

در نهایت، مروری بر مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۶ گزارش داد که بروملین ممکن است طول مدت علائم سینوزیت حاد را در کودکان کوتاه کند، تنفس را بهبود بخشد و التهاب بینی را کاهش دهد.

بروملین پوست را لایه برداری می کند

در سال های اخیر، بروملین به دلیل دیگری راه خود را در محصولات مراقبت از پوست پیدا کرده است: همچنین دارای خواص لایه برداری است. مانند اسیدهای لایه بردار بروملین پروتئین هایی را که سلول های پوست شما را در کنار هم نگه می دارند تجزیه می کند. هنگامی که این چسب شل شد، سلول های مرده از پوست شما “ریزش می کنند”.

بروملین فواید و عوارض آن
بروملین فواید و عوارض آن

بروملین برای سوختگی

یک بررسی منبع مطمئن نشان داد که بروملین، زمانی که به عنوان کرم موضعی استفاده می‌شود، در از بین بردن ایمن بافت آسیب‌دیده از زخم‌ها و سوختگی‌های درجه دو و سه بسیار موثر است.

آنزیم بروملین در درمان سرطان

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که بروملین در مبارزه با سرطان نویدبخش است. بروملین ممکن است توانایی تأثیر مثبت بر رشد سلول های سرطانی را داشته باشد و ممکن است به کنترل مسیرهای کلیدی حمایت کننده از بدخیمی کمک کند.

بروملین مسکن درد

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که بروملین سطوح برخی از موادی که باعث التهاب ناشی از آرتریت می شوند را کاهش می دهد، اما نتایج آزمایشات بالینی متفاوت است. مطالعاتی که بروملین را برای کاهش درد پس از اپیزیوتومی (بریدگی های جراحی در پرینه) در حین زایمان بررسی کردند نیز نتایج متفاوتی را نشان دادند.

آنزیم بروملین همچنین در جراحی بینی و پا و جراحی دندان تسکین بخشیده است.

فواید آنزیم بروملین در زانو درد

تاکنون، مطالعاتی که اثرات بروملین را بر روی درد زانو آزمایش کرده اند، نتایج متفاوتی به همراه داشته است. به عنوان مثال، در یک مطالعه کوچک که در QJM: مجله ماهانه انجمن پزشکان در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، مکمل های بروملین در کاهش علائمی مانند درد و سفتی در افراد مبتلا به آرتروز زانو موثرتر از دارونما نبود. این مطالعه ۱۲ هفته ای شامل ۴۷ بیمار مبتلا به استئوآرتریت متوسط ​​تا شدید زانو بود.

برعکس، در یک بررسی در سال ۲۰۰۶ که در مجله Arthritis Research & Therapy منتشر شد، محققان ۹ کارآزمایی بالینی را در مورد استفاده از بروملین برای درمان درد استئوآرتریت تجزیه و تحلیل کردند. هفت مورد از این کارآزمایی‌ها نشان دادند که بروملین حداقل به اندازه دیکلوفناک، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی که اغلب برای استئوآرتریت تجویز می‌شود، مؤثر است، در حالی که دو کارآزمایی دیگر نشان دادند که بروملین مؤثرتر از دارونما نیست.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که آزیم بروملین ممکن است درد زانو را در افراد بدون آرتریت کاهش دهد. این شامل یک مطالعه کوچک است که در سال ۲۰۰۲ در Phytomedicine منتشر شد. نویسندگان این مطالعه در تجزیه و تحلیل داده‌های ۷۷ فرد بزرگسال سالم با درد خفیف زانو، دریافتند که درمان یک ماهه با بروملین به طور قابل توجهی علائم را کاهش داده و عملکرد فیزیکی را بهبود می‌بخشد.

بروملین وفواید آن در درد جراحی

بروملین خوراکی در کاهش درد، تورم و زمان بهبودی پس از جراحی موثر است. با این حال، مشخص شده است که عملکرد آن در افراد مختلف و بافت های مختلف در یک فرد متفاوت است.

هنگامی که بروملین به ۴۰ بیمار پس از جراحی دهان در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ داده شد، ۷۰ درصد از بیماران کاهش تورم و درد را تجربه کردند. محققان دوز روزانه بین ۷۵۰ میلی گرم تا ۱۰۰۰ میلی گرم در دوزهای تقسیم شده را قبل از غذا مصرف می کنند.

بروملین در بیماری التهابی روده

یک مطالعه مبتنی بر موش که در سال ۲۰۰۵ در Clinical Immunology منتشر شد، نشان داد که بروملین ممکن است در درمان بیماری التهابی روده (IBD) کمک کند. این مطالعه نشان داد که بروملین ممکن است به سرکوب التهاب مرتبط با IBD کمک کند.

در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، محققان بیوپسی کولون بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو و بیماری کرون را در معرض بروملین قرار دادند. آنها گزارش دادند که بروملین باعث کاهش تولید چندین سایتوکین و کموکاین پیش التهابی (پروتئین های سیگنال دهنده سلول) می شود که در IBD افزایش یافته و در پیشرفت آن نقش دارند

گزارش موردی از دو بیمار مبتلا به کولیت اولسراتیو وجود دارد که به درمان با بروملین پاسخ خوبی دادند، با این حال، بروملین بر روی حیوانات یا انسان‌های مبتلا به IBD به دقت آزمایش نشده است. مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود که آیا تغییرات مشابهی نیز هنگام قرار گرفتن بافت های روده بزرگ در معرض بروملین در داخل بدن رخ می دهد یا خیر.

بروملین فواید و عوارض آن
بروملین فواید و عوارض آن

بروملین و فایده آن در تقویت هضم

برخی افراد برای تسکین ناراحتی معده و علائم اختلالات گوارشی بروملین مصرف می کنند. به دلیل خواص کاهش دهنده التهاب، برخی از افراد از آن به عنوان یک درمان کمکی برای درمان اختلالات التهابی روده استفاده می کنند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که بروملین می‌تواند اثرات برخی از باکتری‌هایی که بر روده تأثیر می‌گذارند، مانند اشریشیا کلی و ویبریو وبا را کاهش دهد. این هر دو از علل شایع اسهال هستند.

بروملین در کاهش وزن

برخی از تولیدکنندگان مکمل، بروملین را به عنوان یک کمک کننده کاهش وزن بازاریابی می کنند. آنها بیان می کنند که آنزیم های موجود در بروملین می توانند سرعت هضم چربی ها را در بدن افزایش دهند.

با این حال، تحقیقات کمی وجود دارد که نشان دهد بروملین می تواند به کاهش وزن کمک کند.

اشکال و دوز های بروملین

بروملین را می توان به صورت قرص برای مصرف خوراکی خریداری کرد. همچنین به عنوان کرم برای استفاده موضعی موجود است. حتی با وجود اینکه از آناناس استخراج می شود، خوردن آناناس یا نوشیدن آب آن دوز کافی برای موثر بودن را فراهم نمی کند.

هنگام استفاده از بروملین، مهم است که در مورد استفاده از آن با پزشک خود صحبت کنید و دستورالعمل های دوز ارائه شده را دنبال کنید.

بروملین بر حسب واحد هضم ژلاتین  GDUsدر هر گرم اندازه گیری می شود. دوزها بین ۸۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در هر وعده، دو تا سه بار در روز متغیر است. پزشک ممکن است توصیه کند که بروملین را همراه با وعده های غذایی به منظور کمک به هضم غذا یا با معده خالی برای کاهش التهاب مصرف کنید.

عوارض و خطرات بروملین

مانند تمام مکمل ها، مهم است که قبل از استفاده از بروملین با پزشک خود صحبت کنید. بروملین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی خفیفی ایجاد کند، به خصوص زمانی که در دوزهای بالا مصرف شود. این شامل:

اسهال

حالت تهوع

استفراغ

خونریزی قاعدگی شدیدتر از حد طبیعی

اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، پراداکسا و غیره استفاده می کنید، از مصرف بروملین خودداری کنید. بروملین ممکن است اثر ضد پلاکتی روی خون داشته باشد و احتمال خونریزی بیش از حد را افزایش دهد. به همین دلیل، اجتناب از مصرف بروملین قبل و بعد از جراحی نیز مهم است.

بروملین نباید توسط افرادی که به آناناس یا سایر مواد حساسیت دارند که ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک در افرادی که به آناناس آلرژی دارند (واکنش متقابل) باشد، استفاده نشود. این مواد عبارتند از:

گرده چمن

لاتکس

کرفس

رازیانه

هویج

گندم

فعل و انفعالات

داروهای ضد انعقاد

بروملین زمان لخته شدن خون را کاهش می دهد، بنابراین اگر از رقیق کننده خون استفاده می کنید، که زمان انعقاد خون را نیز کند می کند، ممکن است دچار کبودی یا افزایش خونریزی شوید. در صورت افزایش خونریزی یا کبودی به پزشک خود اطلاع دهید.

رقیق کننده های خون عبارتند از:

وارفارین

آسپرین

کلوپیدوگرل (پلاویکس)

دیکلوفناک (Voltaren، Cataflam، دیگران)

ایبوپروفن (ادویل، موترین، دیگران)

ناپروکسن (Anaprox، Naprosyn، و دیگران)

دالتپارین (فراگمین)

انوکساپارین (Lovenox)

هپارین

وارفارین (کومادین)

آنتی بیوتیک ها

بروملین می تواند بر نحوه جذب آنتی بیوتیک ها توسط بدن شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، می تواند میزان جذب آموکسی سیلین یا تتراسیلین توسط بدن را افزایش دهد. مصرف بروملین همزمان با آموکسی سیلین یا تتراسایلین می تواند عوارض و عوارض آموکسی سیلین یا تتراسایکلین را افزایش دهد.

بروملین فواید و عوارض آن
بروملین فواید و عوارض آن

آنزیم بروملین و آرام بخش ها

بروملین ممکن است داروهای آرام بخش را قوی تر کند، از جمله:

داروهای ضد تشنج، مانند فنی توئین (Dilantin) و والپروئیک اسید (Depakote)

باربیتورات ها

بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام (زاناکس) و دیازپام (والیوم)

داروهایی برای درمان بی خوابی، مانند زولپیدم (Ambien)، زالپلون (Sonata)، اسزوپیکلون (Lunesta) و راملتئون (Rozerem)

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مانند آمی تریپتیلین (Elavil)

آنزیم بروملین

بروملین مخلوطی از آنزیم های مشتق شده از میوه یا ساقه آناناس است. تحقیقات نشان می دهد که بروملین می تواند مزایای سلامتی مانند کاهش التهاب و کمک به التیام زخم ها داشته باشد.

با این حال، هیچ مطالعه تحقیقاتی انسانی در مقیاس بزرگ برای اثبات اثربخشی آن وجود ندارد. عوارض جانبی کمی در ارتباط با بروملین وجود دارد. ممکن است فردی بخواهد این مکمل را به رژیم غذایی خود اضافه کند، اما نباید جایگزین درمان پزشکی شود.

افرادی که می خواهند مکمل های بروملین را امتحان کنند می توانند آنها را در داروخانه ها، برخی از خواربار فروشی ها پیدا کنند.

استفاده خود از آنزیم بروملین را با پزشک خود در میان بگذارید، به خصوص اگر از داروهای تجویزی استفاده می کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا