Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فهرست مواد غذایی حاوی دکستروز بالا

دکستروز قندی ساده است که با نام گلوکز نیز شناخته می شود. دکستروز از مواد غذایی حیاتی بدن بشمار آمده، اما مصرف بیش از حد آن به هیچ وجه توصیه نمی گردد. آشنایی با فهرست مواد غذایی حاوی دکستروز بالا به مصرف کننده کمک می کند تا دچار بیماری های نظیر دیابت نوع ۲ و چاقی نشود. عسل و انواع شیرینی جات نمونه هایی از مواد غذایی حاوی دکستروز بالا هستند. شاخص گلیسمی دکستروز بالا بوده و به سرعت قند خون را بالا می‌برد. مواد غذایی حاوی دکستروز بالا نقش مهمی در صنایع غذایی و پزشکی بر عهده دارند. از مواد غذایی حاوی دکستروز بالا در صنایع غذایی برای تهیه انواع کیک و شیرینی استفاده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با لیست مواد غذایی حاوی دکستروز بالا آشنا شوید. قیمت خرید و فروش دکستروز می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا به بررسی بسیاری از شیرین کننده ها پرداخته است. گلوکز، ساکارز، دکستروز، سوربیتول و… از جمله شیرین کننده هایی است که مورد مطالعه قرار گرفته اند. در ادامه با بررسی مواد غذایی حاوی دکستروز بالا همراه باشید.

دکستروز چیست

دکستروز نوعی شکر است که از ذرت و سایر مواد غذایی نشاسته دار به دست می آید. بیشترین استفاده از آن در صنایع غذایی شیرین کننده به ویژه در محصولات پخته شده و فرآوری شده صورت می پذیرد. از مواد غذایی حاوی دکستروز بالا می توان به مواد غذایی بسته بندی شده و شرکتی اشاره نمود. در صنایع غذایی از دکستروز جهت خنثی کنندگی محصولات غذایی خیلی تند یا خیلی شور نیز استفاده می شود. دکستروز یک مونوساکارید بوده و از آن به عنوان ماده نگهدارنده نیز استفاده می شود. از دکستروز به عنوان قندی ساده جهت تولید و تهیه محصولات غذایی پخته شده و شیرینی هایی مانند کلوچه و آب نبات استفاده می شود.

فهرست مواد غذایی حاوی دکستروز بالا
فهرست مواد غذایی حاوی دکستروز بالا

دکستروز را می توان با اهداف دارویی نیز به کار برد. این ماده به صورت سرمی برای افرادی که دچار افت شدید قند خون و یا افرادی که دچار افت فشار خون شده اند، تجویز می گردد.

فهرست مواد غذایی حاوی دکستروز بالا

شربت ذرت

شربت ذرت از مواد غذایی حاوی دکستروز بالا است. این ماده غذایی بین ۲۰ تا ۹۸ درصد دکستروز دارد. شربت ذرت به‌وسیله پردازش قند هایی طبیعی ذرت ساخته می شود. این ماده بسیار شبیه عسلی است که از گل ساخته شده است. شربت ذرت غلیظ و شیرین است و برای پخت و پز و یا شیرین کنندگی در بسیاری از محصولات غذایی به کار می رود.

عسل از مواد غذایی حاوی دکستروز بالا

معمولا عسل تا ۳۰% از دکستروز ساخته شده است. این ماده در گرده گیاهان یافت شده و توسط زنبورها جمع آوری می شود. زنبور ها این عصاره را به عسل غنی از انرژی تبدیل کرده که بسیار هم سودمند است.

شیرینی

شکر یکی دیگر از مواد غذایی حاوی دکستروز بالا است. انواع شیرینی ها، دسر و آب نبات، اغلب حاوی مقادیر زیادی از دکستروز هستند. بسیاری از شیرینی های خانگی مانند انواع کوکی ها و کیک ها نیز از مواد غذایی دکستروز بالا هستند.

غذاهای فرآوری شده حاوی دکستروز بالا

دکستروز نوعی شیرین کننده است که از ذرت به دست می آید. این ماده در مواد تشکیل دهنده بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافته می شود. شیرین کننده های طبیعی، گلوکز، عسل و شربت ذرت همگی نام های دیگر برای استفاده از این ماده در محصولات غذایی به‌ویژه محصولات فرآوری شده هستند.

دونات

یکی دیگر از مواد غذایی حاوی دکستروز بالا انواع دونات ‌ها هستند. دکستروز بیشتر روی دونات نیز استفاده می‌شود. این ماده  موجب خشک ماندن و عدم چربی دونات می شود.

نان

مواد تشکیل دهنده‌ شربت ذرت شامل  فروکتوز و دکستروز است. این ترکیبات به عنوان یک عامل شیرین کننده رایج در نان و کلوچه‌ ها بشمار می آیند. دکستروز به شکل کریستالی استخراج گشته و نسبت به سایر قند ها، بیشتر در مواد و محصولات خوراکی مانند نان به کار گرفته می شود.

انواع میوه

فروکتوز به عنوان قند میوه شناخته می شود. میوه ها از مواد غذایی حاوی دکستروز بالا نیز بشمار می آیند. این مواد غذایی حاوی مقادیر مختلف ساکارز و گلوکز هستند. وقتی دکستروز در مواد غذایی و نوشیدنی ها به عنوان شیرین کننده اضافه می شود، به سرعت هضم شده و موجب افزایش قند خون می گردد. اما دکستروزی که همراه میوه است، به دلیل فیبر میوه، کند تر جذب می گردد. بنابراین درست است که بسیاری از میوه ها در لیست مواد غذایی حاوی دکستروز بالا قرا می گیرند، اما این میوه ها به دلیل داشتن فیبر بر میزان قند خون به رغم داشتن دکستروز بالا تاثیر نمی گذارند.

کنسرو میوه ها

اگر توجه نموده باشید،میوه های کنسروی بدون در نظر گرفتن فصل در دسترس قرار دارند. این مواد غذایی با تاریخ انقضای طولانی در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. معمولا مقدار دکستروز در میوه های کنسرو شده بالاست. زیرا بیشتر میوه های کنسرو شده در شربت سنگین حاوی مقادیر بالایی از دکستروز هستند.

فست فود

به جز شیرین کنندگی دکستروز کاربرد های دیگری نیز دارد. در لیست مواد غذایی فست فودها، به عنوان مثال در لیست مواد تشکیل دهنده سیب زمینی سرخ کرده، دکستروز مشاهده می شود. در زمان ‌های خاصی از سال، سیب ‌زمینی‌ هایی که برای تهیه چیپس سرخ شده به کار می روند، دارای قند طبیعی پایینی هستند. این قند پایین در سیب زمینی ها بر رنگ و نحوه پخت آن‌ها تأثیر منفی دارد. در صورت لزوم به این سیب زمینی ها دکستروز افزوده می شود تا به سیب زمینی سرخ شده رنگی طلایی و زیبا بدهد و به پخت یکنواخت و مناسب آن نیز کمک کند.

عوارض مواد غذایی حاوی دکستروز بالا برای بدن

مصرف بیش از حد دکستروز می تواند اثرات سو بر سلامتی مصرف کننده ایجاد نماید. افزایش خطر ابتلا به دیابت، افزایش یافتن وزن و چاقی، ایجاد ضعف در ایمنی بدن و بیماری های تخریب عصبی از عوارض بیش از حد مصرف مواد غذایی حاوی دکستروز بالا می باشد. بنابراین در مصرف این غذاها باید جوانب احتیاط را در نظر گرفت. امروزه بیشتر جوامع انسانی به دلیل افزایش مصرف غذا های پر کالری و شیرینی جات دچار چاقی و دیابت شده اند. عادات غلط غذایی در کنار سبک زندگی نامناسب و عدم ورزش منظم موجب بروز این مشکلات شده است.

قند خون

خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ به میزان قابل توجهی با افزایش مصرف قندهایی مانند دکستروز مرتبط است. مصرف متعادل قند ها بهترین راه جهت پیشگیری از بیماری های مزمن است.

افزایش وزن با مصرف مواد غذایی حاوی دکستروز بالا

هر گونه قند اضافی در بدن به عنوان چربی در بدن ذخیره می گردد. این چربی ها اغلب به شکل چربی های زیر جلدی و احشایی در بدن ذخیره می شوند. حذف این چربی های انباشته شده در بدن دشوار بوده و افزایش چربی ها در بدن و به دنبال آن افزایش وزن به مقادیر بالای التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن منجر می گردد.

فهرست مواد غذایی حاوی دکستروز بالا
فهرست مواد غذایی حاوی دکستروز بالا

کاهش ایمنی بدن

مصرف بیش از حد قند ها می تواند سیستم ایمنی بدن تضعیف یا مهار نماید. مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی دکستروز بالا بدن را در برابر عوامل بیماری زا و باکتری ها ناتوان می سازد.

ایجاد بیماری های عصبی

رژیم های غذایی حاوی دکستروز بالا، مستقیما با افزایش خطر ابتلا به بیماری های تخریب عصبی مانند آلزایمر در ارتباطند که با افزایش سن رخ می دهد. این مشکل ممکن است به چند دلیل در بدن رخ دهد.

سلول های مقاوم به انسولین در مغز مرده و در نتیجه روند تخریب را تسریع می کنند.

دیابت می تواند دیواره رگ‌های خونی را تضعیف کند، بنابراین خطر ابتلا به سکته های مغزی خفیف افزایش می یابد. این سکته های مغزی می توانند بر عملکرد شناختی تاثیر بگذارد.

مشکلات قلبی و عروقی

دیابت با افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و التهابات مزمن همراه است. افرادی که از مواد غذایی حاوی دکستروز بالا بیش از حد استفاده می کنند، احتمال اینکه درگیر چاقی، دیابت و مشکلات قلبی شوند بسیار بیشتر است. بنابراین کاهش مصرف مواد غذایی حاوی دکستروز بالا برای افرادی که در معرض خطر مشکلات قلبی هستند، انتخاب عاقلانه ای است.

معرفی مواد غذایی و میوه های حاوی دکستروز بالا

بسیاری از میوه ها حاوی دکستروز هستند. اما این میزان در برخی از میوه ها بیشتر است. در ادامه این مقاله فهرست میوه های حاوی دکستروز بالا آورده شده است. با ما همراه باشید.

میوه ها

  • خرما از مواد غذایی حاوه بیشترین مقدار دکستروز است. زرد آلو و کشمش نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند.
  • آلو خشک و اجیر نیز از میوه هایی با دکستروز بالا هستند.
  • انار، انبه کنسرو شده و آلو بین ۵ تا ۶ گرم دکستروز دارند.
  • موز، هویج، گیلاس ترش و قرمز، کیوی تازه حاوی حدود ۴ گرم از دکستروز هستند.
  • زغال اخته وحشی و سرخس قرمز و سفید حاوی حدود ۳ گرم از این ماده شیرین هستند.
  • سیب خام با پوست، زردآلو، خربزه، آووکادو، انواع نارنگی، توت فرنگی، پرتقال و هلو و گلابی، تمشک و آناناس در حدود ۲ گرم دکستروز دارند.
  • گریپ فروت صورتی و قرمز و هندوانه نیز در حدود ۱.۵ گرم دکستروز دارند.

برخی مواد غذایی حاوی دکستروز بالا

  • فوندانت ها که نوعی خمیر قنادی سفید رنگ هستند، سرشار از دکستروزند.
  • انواع شیرینی ها و نان ‌های از پیش بسته بندی شده
  • انواع نوشیدنی ‌های ورزشی
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • رنگ های خوراکی
  • مخلوط های چاشنی
  • نخود های کنسرو شده
  • محصولات گوشتی نظیر انواع بیکن
  • انواع سس
  • بستنی

فواید مصرف مواد غذایی حاوی دکستروز بالا

فواید دکستروز برای مغز

دکستروز یکی از مواد غذایی بسیار مهم برای مغز است. فعال ‌ترین متابولیک در بدن مغز است و ۲۰ ٪ از میزان متابولیک پایه را تشکیل می دهد. در عین حال مغز تنها ۲ ٪ از وزن بدن را تشکیل می‌ دهد. نیمی از گلوکز موجود در بدن توسط مغز استفاده می گردد. مغز به صورت انحصاری و به عنوان منبع انرژی از گلوکز استفاده می‌ کند. مغز متکی به تامین مداوم گلوکز دارد و مصرف کننده اصلی گلوکز بدن است.

فواید دکستروز در بدنسازی

دکستروز دارای کالری متراکم برای تامین انرژی است. بنابراین از پودر دکستروز در بدن‌سازی استفاده می‌شود که به دنبال افزایش وزن و ماهیچه سازی هستند. این ترکیب درواقع به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. استفاده درست از دکستروز برای حجیم شدن عضلات بسیار مفید عمل می کند. این ماده قادر است تا به انتقال مواد مغذی کلیدی به سلول‌ های عضلانی کمک کرده و از این طریق به بازسازی و رشد سلول های عضلانی کمک کند. برای ورزشکاران استقامتی کاربرد دکستروز می‌ تواند به عنوان یک منبع مفید از انرژی استفاده شود. این ماده را می توان بلافاصله قبل، حین و بعد از تمرین استفاده نمود.

فواید پزشکی مواد غذایی حاوی دکستروز بالا

از این ماده می توان به صورت سرمی برای درمان بسیاری از بیماران که با افت انرژی یا قند مواجه شده اند استفاده نمود. سرم دکستروز در بیماری کرونا نیز کاربرد گسترده ای دارد. داروهایی که برای بیماری کرونا تجویز می شوند اغلب در این سرم ها رقیق شده و از طریق وریدی توسط سرم های حاوی دکستروز در بدن جذب می شوند.

فهرست مواد غذایی حاوی دکستروز بالا
فهرست مواد غذایی حاوی دکستروز بالا

قیمت خرید و فروش دکستروز

خرید و فروش دکستروز در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ماده کاربرد های فراوانی در صنایع غذایی و همین طور پزشکی دارد. خرید و فروش دکستروز در کشور ما ایران نیز بسیار صورت می پذیرد. قیمت دکستروز به انواع مختلف آن و همین طور خلوص آن وابسته است. این ماده به دلیل مصارف مختلف در انواع و حجم های مختلفی تولید و عرضه می گردد که هر کدام قیمتی متفاوت خواهد داشت. امکان خرید دکستروز به صورت حضوری و آنلاین امکان پذیر است.

سخن آخر

در این مقاله به لیست ترکیبات غذایی حاوی دکستروز پرداختیم. همان طور که گفته شد، مواد غذایی حاوی دکستروز بالا فواید و عوارضی برای بدن انسان دارند. با مصرف بهینه این ماده می توان از آثار مطلوب آن ها استفاده کرده و دچار عوارض ناخواسته این ماده نشد. مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی دکستروز بالا می تواند ما را دچار بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲ و چاقی  و اثرات بعد از آن نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا