Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با منافع و خطرات مصرف عسل خام

عسل خام  (Raw honey) در طول تاریخ به عنوان دارو در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است و دارای انواع مزایای سلامتی و مصارف پزشکی است. عسل خام حتی در بعضی از بیمارستان ها به عنوان درمانی برای زخم ها استفاده می شود هرچند  فواید سلامتی آن خیلی بیشتر است.

بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی عرضه می شوند، پاستوریزه هستند. گرمای زیاد ، مخمرهای ناخواسته عسل را از بین می برد و رنگ و بافت عسل را بهبود می بخشد . این فرآیند هرگونه تبلور را از بین ببرد و ماندگاری آن را طولانی کند البته بسیاری از مواد مغذی مفید نیز در این فرآیند از بین می روند.

اگر علاقه دارید عسل خام را امتحان کنید ، آن را از یک تولید کننده معتبر محلی خریداری کنید. برخی معتقدند عسل خام خواص بیشتری برای سلامتی دارد در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد. برای آگاهی بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

عسل خام چیست؟

عسل خام به عنوان بهترین عسل ، همان ماده چسبناک و غلیظی است که در کندوی زنبور عسل یافت می شود. این ترکیب با استخراج از کندوی زنبور عسل بدست می آید و با ریختن در ظرف دیگر موم و زنبورهای مرده از آن جدا می شود.این عسل برخلاف عسل معمولی تحت تصفیه و پاستوریزاسیون قرار نمی گیرد.

عسل خام همچنین حاوی گرده گلها و بره موم زنبور عسل است که ماده ای چسبنده و چسبناک است که زنبورها برای نگه داشتن کندو در کنار هم از آن استفاده می کنند. عسل معمولی حاوی همان سطوح بره موم زنبور و گرده زنبور عسل خام نیست و در واقع مواد اخیر خاصیت ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی ، ضد باکتریایی و ضد سرطانی عسل را ارائه دهد.

پاستوریزاسیون فرآیندی است که با استفاده از گرمای زیاد ، مخمرهای موجود در عسل را از بین می برد و کمک می کند تا عمر مفید آن بیشتر شود و آن را نرم تر می کند.

بهتر است بدانید:

تصفیه عسل بیشتر ناخالصی ها مانند مواد زائد و حباب های هوا را از بین می برد تا عسل به مدت طولانی به صورت یک مایع شفاف باقی بماند. این نوع عسل از نظر زیبایی شناختی برای بسیاری از مصرف کنندگان جذاب است.

بعضی از عسل های تجاری نيز با استفاده از اولترافيلتراسيون پردازش می شوند. این فرآیند عسل را  بیشتر پالایش می کند تا شفاف تر و یکدست تر شود ، اما می تواند مواد مغذی مفیدی مانند گرده ، آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها را از بین ببرد. علاوه بر این  برخی از تولید کنندگان ممکن است قند یا شیرین کننده هایی را به عسل اضافه کنند تا هزینه ها را کاهش دهند.

آشنایی با منافع و خطرات مصرف عسل خام
آشنایی با منافع و خطرات مصرف عسل خام

مزایای عسل خام برای سلامتی

منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است

عسل خام حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. در برخی از انواع عسل به اندازه میوه و سبزیجات آنتی اکسیدان ها وجود دارد. آنتی اکسیدان ها به دلیل مقابله با رادیکال های آزاد به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی کمک می کنند.

رادیکال های آزاد در روند پیری نقش دارند و همچنین ممکن است در ایجاد بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در عسل به نام پلی فنول ممکن است در جلوگیری از بیماری های قلبی نقش داشته باشد.

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچ

تحقیقات نشان داده است که عسل خام می تواند باکتری ها و قارچ های ناخواسته را از بین ببرد. این ماده به طور طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن ، یک ماده ضد عفونی کننده است. اثر آن به عنوان یک ضد باکتری یا ضد قارچ بسته به نوع عسل متفاوت است ، اما روشی عالی برای درمان بسیاری عفونت ها است.

زخم ها را بهبود می بخشد

از عسل خام برای درمان زخم ها در محیط های پزشکی استفاده می شود زیرا مشخص شده است که یک قاتل موثر در برابر میکروارگانیسم های بیماریزاست و به بازسازی بافت نیز کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که عسل خام می تواند زمان بهبودی و عفونت را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که عسل مورد استفاده در بیمارستان ها از نظر پزشکی گرید پزشکی است ، به این معنی که ضدعفونی شده و استریل است.

حاوی مواد مغذی گیاهی است

فیتو نوترینت ها ترکیبات گیاهی هستند که از گیاهان در برابر صدمات محافظت می کنند به عنوان مثال برخی از حشرات را دور نگه می دارند یا گیاه را از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند.

مواد مغذی گیاهی موجود در عسل خام مسئول خاصیت آنتی اکسیدانی و همچنین توانایی ضد باکتری و ضد قارچی آن است. آنها همچنین باعث می شوند که عسل خام باعث تقویت سیستم ایمنی شده و اثرات ضد سرطانی نشان دهد ، پردازش سنگین عسل این مواد مغذی با ارزش را از بین می برد.

برای مشکلات گوارشی مفید است

عسل گاهی اوقات برای درمان مسائل گوارشی مانند اسهال استفاده می شود ، اگرچه تحقیقات زیادی برای اثبات این امر وجود ندارد. ولی اثبات شده است که به عنوان درمانی برای هلیکوباکتری پیلوری که یکی از دلایل اصلی زخم معده است موثر می باشد.

این ماده همچنین یک پروبیوتیک قوی است ، به این معنی که باکتریهای خوبی که در روده ها زندگی می کنند را تغذیه می کند بنابراین نه تنها برای هضم بلکه برای سلامت عمومی بسیار مهم است.

گلو درد را تسکین می دهد

برای درمان گلودرد کافی است یک قاشق غذاخوری عسل را امتحان کنید. عسل یک درمان قدیمی برای گلودرد است. وقتی گلودرد حاصل ویروس سرماخوردگی است کمی لیمو به آن اضافه کنید.

عسل خام همچنین به عنوان مهار کننده سرفه عمل می کند. تحقیقات نشان داده است که عسل به همان اندازه دکسترومتورفان – یک ماده مشترک در داروهای ضد سرفه بدون نسخه – موثر است.

خطرات استفاده از عسل خام

علاوه بر پروبیوتیک ها و مواد مغذی مفید ، عسل خام همچنین می تواند حاوی باکتری های مضری مانند کلسترودیم بوتولینوم باشد که به ویژه برای نوزادان خطرناک است. عسل خام را هرگز نباید به نوزاد کمتر از یک سال داد.

با این حال ، بوتولیسم در بزرگسالان سالم و کودکان بزرگتر بسیار نادر است. با افزایش سن بدن ، روده ها به اندازه کافی توسعه می یابد تا جلوی رشد اسپورهای بوتولینوم را بگیرند.

در بزرگسالان ، علائم مسمومیت با عسل خام می تواند شامل یک دوره کوتاه اولیه اسهال و استفراغ باشد  و به دنبال آن یبوست و علائم شدیدتر مانند تاری دید و ضعف ماهیچه ایجاد می شود. اگر بعد از خوردن عسل خام ، هر یک از این علائم را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا