Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) برای درمان یبوست

قرص بیزاکودیل برای درمان یبوست استفاده می شود. همچنین ممکن است برای تمیز کردن روده ها قبل از معاینه / جراحی روده استفاده شود. بیزاکودیل به عنوان یک ملین است. با افزایش حرکت روده، به بیرون آمدن مدفوع کمک می کند. این دارو را طبق دستور پزشک از طریق خوراکی یا شیاف مصرف کنید. اگر خودتان درمان می کنید، تمام دستورالعمل های روی بسته دارو را دنبال کنید.

این دارو را به طور کامل ببلعید. از خرد کردن، جویدن یا شکستن قرص یا مصرف آن در عرض ۱ ساعت از آنتی اسیدها، شیر یا فرآورده های شیر خودداری کنید. انجام این کار می تواند پوشش روی قرص را از بین ببرد و ممکن است خطر ناراحتی معده و حالت تهوع را افزایش دهد.

مصرف دوز خود را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید. این دارو را بیش از ۷ روز مصرف نکنید مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد. عوارض جانبی جدی ممکن است با استفاده بیش از حد از این دارو رخ دهد.

ممکن است ۶ تا ۱۲ ساعت طول بکشد تا این دارو باعث اجابت مزاج شود. اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد، یا اگر خونریزی از رکتوم رخ داد، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر فکر می کنید یک مشکل جدی دارید، به دنبال درمان پزشکی باشید. نشریه جهان شیمی فیزیک از داروهای متنوعی از جمله استامینوفن، دگزامتازون و سفکسیم مقالات مفیدی منتشر کرده است. در این مطلب شما را با قرص بیزاکودیل آشنا میکنیم.

قرص بیزاکودیل ۵ میلی گرم

بیزاکودیل یک ملین است که حرکات روده را تحریک می کند. بیزاکودیل برای درمان یبوست یا تخلیه روده قبل از جراحی، کولونوسکوپی و سایر روش های پزشکی روده بکار میرود.

اقدامات قبل از مصرف بیزاکودیل

اگر به بیزاکودیل حساسیت دارید و اگر درد معده، حالت تهوع یا استفراغ دارید نباید از بیزاکودیل استفاده کنید.

از یک پزشک یا داروساز بپرسید که آیا استفاده از بیزاکودیل برای شما بی خطر است یا نه. در صورت داشتن سایر شرایط پزشکی، به خصوص:

تغییر ناگهانی در روده ۲ هفته یا بیشتر.

هموروئید یا شقاق مقعد (پارگی های کوچک در بافت های پوست اطراف راست روده).

کولیت اولسراتیو، بیماری التهابی روده یا سایر اختلالات روده ای.

سابقه سوراخ شدن (سوراخ یا پارگی) روده.

اختلال خوردن (بی اشتهایی یا پرخوری عصبی).

افراد مسن نباید بدون نظر پزشک از بیزاکودیل رکتوم استفاده کنند.

مشخص نیست که آیا بیزاکودیل به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید از این دارو بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

مشخص نیست که آیا بیزاکودیل وارد شیر مادر می شود یا می تواند به نوزاد شیرده آسیب برساند.

این دارو را بدون نظر پزشک به کودک کمتر از ۲ سال ندهید.

قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) برای درمان یبوست
قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) برای درمان یبوست

قرص بیزاکودیل برای لاغری

این قرص از معروفترین داروها در جلوگیری از یبوست و تخلیه محتویات روده است. با رفع یبوست فرد بسمت کاهش وزن و لاغری میرود.

چگونه باید از بیزاکودیل استفاده کنیم

طبق دستورالعمل دارو یا تجویز پزشک مصرف کنید. در مقادیر بزرگتر یا کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. استفاده بیش از حد از ملین‌ها می‌تواند باعث عملکرد نامناسب روده‌ها شود یا شما را به مصرف ملین وابسته کند.

در برخی موارد، بیزاکودیل از طریق دهان مصرف می شود. اشکال تنقیه و شیاف این دارو برای استفاده در رکتوم است. قرص بیزاکودیل را خرد نکنید، نجوید یا نشکنید. آن را به طور کامل ببلعید. بیزاکودیل که از طریق خوراکی مصرف می شود باید طی ۶ تا ۱۲ ساعت باعث حرکت روده شود.

شیاف بیزاکودیل برای یبوست

بیزاکودیل استفاده شده در رکتوم می تواند نتایج بسیار سریع تری ایجاد کند. شما باید ۱۵ تا ۶۰ دقیقه پس از استفاده از شیاف رکتوم یا در عرض ۵ تا ۲۰ دقیقه پس از استفاده از تنقیه رکتوم اجابت مزاج داشته باشید.

شیاف رکتوم یا تنقیه را از طریق دهان مصرف نکنید. این فقط برای استفاده در راست روده شما است.

سعی کنید درست قبل از استفاده از بیزاکودیل در رکتوم مثانه خود را خالی کنید. دست های خود را قبل و بعد از استفاده از بیزاکودیل رکتال بشویید.

قرص بیزاکودیل برای چه بیماری خوب است

این قرص برای درمان یبوست و افرادی که یبوست و سفتی مدفوع اذیتشان میکند، تجویز میشود.

قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) برای درمان یبوست
قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) برای درمان یبوست

نحوه مصرف قرص بیزاکودیل

برای استفاده از شیاف رکتوم:

شیاف را خارج کنید. از دست زدن مدت طولانی شیاف خودداری کنید وگرنه در دستان شما ذوب می شود. اگر شیاف نرم است، آن را زیر آب خنک نگه دارید یا در یخچال بگذارید.

به پهلوی چپ دراز بکشید و زانوی راست را بالا ببرید. ابتدا شیاف را به آرامی داخل رکتوم خود قرار دهید.

چند دقیقه دراز بکشید. شیاف به سرعت ذوب می شود و هنگام نگه داشتن آن احساس ناراحتی کمی داشته باشید یا احساس ناراحتی نکنید. بیش از یک شیاف استفاده نکنید.

برای استفاده از تنقیه رکتوم:

قبل از استفاده تنقیه رکتال را تکان دهید. درپوش را از نوک تنقیه بردارید.

به پهلوی چپ دراز بکشید و زانوی راست را به سمت قفسه سینه بالا ببرید و کمی به جلو متمایل شوید. به آرامی نوک بطری تنقیه را به سمت ناف خود وارد کنید.

بطری را به آرامی فشار دهید تا خالی شود و سپس آن را از رکتوم خود خارج کنید.

برای بهترین نتیجه، مایع تنقیه را تا ۱۰ دقیقه در رکتوم خود نگه دارید. سپس در حالی که روی توالت نشسته اید رکتوم خود را خالی کنید.

اگر پس از مصرف دارو اجابت مزاج نداشتید یا بیش از ۷ روز یبوست دارید به پزشک اطلاع دهید.

داروی خوراکی یا مقعدی بیزاکودیل را در دمای اتاق به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

قرص بیزاکودیل برای یبوست

بیزاکودیل به صورت کوتاه مدت برای درمان یبوست استفاده می شود. همچنین برای تخلیه روده ها قبل از جراحی و برخی اقدامات پزشکی استفاده می شود. بیزاکودیل در دسته ای از داروها به نام ملین های محرک است. این کار با افزایش فعالیت روده ها باعث اجابت مزاج می شود.

زمان مصرف بیزاکودیل

بیزاکودیل عصر قبل از اجابت مزاج مصرف می شود. بیزاکودیل در عرض ۶ تا ۱۲ ساعت باعث اجابت مزاج می شود. بیزاکودیل را بیش از یک بار در روز یا بیش از ۱ هفته بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید. دستورالعمل های روی دارو را به دقت مطالعه کنید. بیزاکودیل را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. استفاده مکرر از بیزاکودیل شما را به ملین وابسته میکند و سبب شده روده ها فعالیت طبیعی را از دست بدهند. اگر پس از مصرف بیزاکودیل اجابت مزاج ندارید، از دارو استفاده نکنید و با پزشک مشورت کنید. قرص ها را به طور کامل با یک لیوان آب قورت دهید. بیزاکودیل را تا ۱ ساعت پس از خوردن لبنیات مصرف نکنید.

قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) برای درمان یبوست
قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) برای درمان یبوست

نحوه مصرف قرص بیزاکودیل در کولونوسکوپی

بیماران قبل از انجام کولونوسکوپی باید از این قرص استفاده کنند تا تمام محتویات روده آنها تخلیه شود. ساعت  ۱۲ ظهر، ۴ عصر و ۸ شب یک عدد قرص بیزاکودیل مصرف کنند.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف بیزاکودیل

اگر به بیزاکودیل، هر داروی دیگر یا هر یک از مواد تشکیل دهنده این محصولات حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. برچسب دارو را بررسی کنید یا از داروساز خود لیستی از مواد تشکیل دهنده را بخواهید.

به پزشک بگویید چه داروهایی: ویتامین ها، مکمل غذایی و محصولات گیاهی مصرف می کنید. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز دارو داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.

اگر از آنتی اسیدها استفاده می کنید، قبل از مصرف بیزاکودیل حداقل ۱ ساعت صبر کنید.

اگر معده درد، حالت تهوع، استفراغ، یا تغییر ناگهانی در حرکات روده بیش از ۲ هفته طول کشید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف بیزاکودیل باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

دستورات غذایی با مصرف بیزاکودیل

رژیم غذایی و ورزش منظم برای عملکرد روده مهم است. رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید و روزانه مقدار زیادی مایعات (هشت لیوان) بنوشید.

عوارض جانبی بیزاکودیل

بیزاکودیل ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر درگیر هر یک از این علائم شدید است به پزشک اطلاع دهید:

  • گرفتگی معده
  • غش
  • ناراحتی معده
  • خونریزی از رکتوم

عوارض جانبی رایج بیزاکودیل

در صورت داشتن علائم آلرژیک مانند: کهیر؛ تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو به پزشک اطلاع دهید:

مصرف بیزاکودیل را متوقف کنید و در صورت داشتن موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی از رکتوم
  • پس از استفاده از بیزاکودیل هیچ حرکت روده ای وجود ندارد.
  • عوارض جانبی رایج شامل موارد زیر است:
  • درد یا ناراحتی معده
  • احساس سبکی سر
  • سوزش رکتوم

درد یا گرفتگی معده/شکم، حالت تهوع، اسهال یا ضعف ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید. اگر پزشک به شما گفته از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید پزشک با مزایای دارو برای شما بیشتر آگاه است. بسیاری از افراد عوارض جانبی جدی ندارند.

عوارض جانبی جدی بیزاکودیل

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: تهوع/استفراغ/اسهال مداوم، گرفتگی عضلات/ضعف، ضربان قلب نامنظم، سرگیجه، غش، کاهش ادرار، تغییرات روانی/خلق (مانند گیجی) به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. در صورت مشاهده علائم آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، به پزشک مراجعه شود.

فراموشی دوز مصرفی بیزاکودیل

از آنجایی که بیزاکودیل در صورت نیاز استفاده می شود، برنامه دوز روزانه ندارد. اگر برای آزمایش آماده می‌شوید و دوز مصرفی خود را فراموش می‌کنید، برای راهنمایی با پزشک خود تماس بگیرید. این دارو در صورت نیاز مصرف می شود. اگر پزشک به شما گفته است که بیزاکودیل را به طور منظم مصرف کنید، به محض یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر زمان دوز بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را مصرف کنید و دوز منظم را ادامه دهید. برای جبران دوز را دوبرابر مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد بیزاکودیل

به اورژانس بروید. اگر کسی شیاف رکتوم را بلعیده باشد.

قبل یا بعد از استفاده از بیزاکودیل از چه چیزهایی باید اجتناب کرد

از مصرف سایر داروها در ۲ ساعت قبل یا ۲ ساعت پس از مصرف بیزاکودیل خودداری کنید. قبل از مصرف خوراکی بیزاکودیل، از نوشیدن شیر یا مصرف آنتی اسید خودداری کنید.

چه داروهای بر قرص بیزاکودیل تاثیر دارد

سایر داروها ممکن است با قرص بیزاکودیل تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی. به پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید و هر دارویی که شروع یا قطع می کنید، اطلاع دهید.

نحوه نگهداری از قرص بیزاکودیل

این دارو را در ظرفی محکم و دور از دسترس کودکان قرار دهید. در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و دارو را در مکانی امن قرار دهید.

داروهای غیر ضروری باید دور ریخته شوند تا حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد نتوانند آنها را مصرف کنند. نباید دارو را داخل توالت بریزید. بهترین راه برای دور انداختن دارو بازپس گیری دارو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا