Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

علف چای فواید و موارد مصرف آن

علف چای گیاهی است که مدت‌ها تصور می‌شد دارای خواص دارویی به خصوص برای درمان افسردگی است.

همچنین به نظر می رسد که دارای خواص ضد باکتریایی است و ممکن است به عنوان یک عامل ضد ویروسی عمل کند.

علف چای که با نام های خار مریم یا مخمر سنت جان و پرفورات سنت جان، تیپتون وید یا علف هرز نیز شناخته می شود، از گیاه گلدار به نام Hypericum perforatum می آید. که در چای، قرص، کپسول و به عنوان یک درمان موضعی موجود است.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با تاثیرات و فواید و عوارض جانبی مصرف این گیاه شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

علف چای

این گیاه حاوی ماده شیمیایی فعال هیپریسین است و این ممکن است بیشترین اثربخشی را به این گیاه بدهد. سایر ترکیبات مانند هایپرفورین و فلاونوئیدها ممکن است نقش داشته باشند.

علف چای می تواند به طور خطرناکی با برخی از داروهای تجویزی تداخل پیدا کند، بنابراین باید در مصرف آن دقت کرد و هر گونه استفاده باید ابتدا با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در میان گذاشته شود.

همچنین می تواند منجر به افزایش حساسیت به نور یا حساسیت به نور خورشید، ناراحتی معده و واکنش های آلرژیک شود.

علف چای چیست؟فواید و موارد مصرف
علف چای

بررسی اجمالی

خار مریم یا علف چای گیاهی بومی اروپا با گل های زرد و ستاره ای شکل است. اغلب برای افسردگی استفاده می شود، اما می تواند باعث تداخلات جدی با برخی داروها شود.

علف چای به نام جان باپتیست نامگذاری شده است. این گیاه معمولاً در حدود ۲۴ ژوئن، روز جشن سنت جان باپتیست شروع به گل دادن می کند. حاوی مواد شیمیایی زیادی است که بر روی پیام رسان های مغز که خلق و خو را تنظیم می کنند، عمل می کنند.

مردم بیشتر از خار مریم برای افسردگی و اختلالات خلقی استفاده می کنند. شواهد علمی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد برای افسردگی خفیف تا متوسط مؤثر است. علف چای همچنین برای علائم یائسگی و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از بیشتر این موارد دیگر وجود ندارد.

علف چای در مکمل های غذایی در ایالات متحده موجود است. اما فرانسه استفاده از آن را در محصولات به دلیل نگرانی های مربوط به تداخل دارویی ممنوع کرده است. در کشورهای دیگر، علف چای فقط با نسخه در دسترس است.

مصارف پزشکی گیاه علف چای

علف چای صدها سال است که در طب عامیانه به ویژه برای التیام زخم ها استفاده می شود. در قرون وسطی از آن برای بیرون راندن شیطان درونی استفاده می شد. پاراسلسوس، فیلسوف قرن شانزدهمی، این گیاه را برای توهمات و “اژدها” و التیام زخم ها توصیه کرد.

در سال های ۱۹۵۹ و ۱۹۷۱ خواص ضد باکتریایی خار مریم به صورت علمی گزارش شد. ماده ضدباکتری آن، هایپرفورین، استخراج و آنالیز شد.

امروزه از خار مریم در اروپا به ویژه آلمان به عنوان یک درمان گیاهی افسردگی استفاده می شود. استفاده درمانی از آن در ۲۰ سال گذشته در سایر نقاط جهان رشد کرده است.

در ایالات متحده (ایالات متحده)، سازمان غذا و دارو (FDA) آن را به عنوان یک داروی بدون نسخه (OTC) یا نسخه ای برای درمان افسردگی تایید نکرده است.

یک بررسی در سال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسید که خارمریم در درمان افسردگی خفیف یا متوسط ​​بهتر از دارونما است. با این حال، محققان هشدار دادند که شواهد به دلیل فقدان تحقیق در مورد استفاده از درمان برای افسردگی شدید و گزارش ضعیف عوارض جانبی ناقص است.

با این حال، همه تحقیقات به طور مداوم قابل اعتماد نبودند.

در اکثر کشورها، علف چای به صورت OTC در دسترس است، اما در برخی کشورها، به عنوان مثال، ایرلند، نسخه لازم است.

اکثر مردم این گیاه را به صورت قرص یا کپسول مصرف می کنند، اما در کیسه های چای نیز موجود است. برای استفاده موضعی، از آن در تنتور، عصاره دارویی در محلول الکل استفاده می شود.

استفاده های دیگر علف چای در شرایط مختلفی آزمایش شده است که نتایج متفاوتی دارد.

علف چای فواید و موارد مصرف آن
علف چای فواید و موارد مصرف آن

فواید سلامتی گیاه علف چای

اعتقاد بر این است که خار مریم باعث تقویت خلق و خو و تسکین افسردگی می شود، اما دقیقاً مشخص نیست که چگونه کار می کند. محققان گمان می کنند که ترکیبات موجود در این گیاه (هایپریسین و هایپرفورین) ممکن است سطوح برخی از مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین را افزایش دهند. افراد مبتلا به افسردگی اغلب سطوح پایینی از سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی دارند.

یکی از دلایلی که ممکن است افراد بخواهند درمان طبیعی افسردگی را امتحان کنند (بر خلاف داروهای ضد افسردگی که می توانند سروتونین را افزایش دهند) این است که خار مریم نسبت به داروها عوارض جانبی کمتری دارد.

دلایل دیگری که از علف چای استفاده می کنند:

اضطراب

علائم مرتبط با یائسگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

اختلال عاطفی فصلی (SAD)

ترک سیگار

عفونت های ویروسی

درمان افسردگی با علف چای

اگرچه مزایای علف چای هنوز در حال بررسی است، تحقیقات نشان می دهد که این گیاه می تواند موثرتر از دارونما در کاهش افسردگی خفیف تا متوسط ​​باشد. یک بررسی در سال ۲۰۱۵ که در Annals of Family Medicine منتشر شد، بررسی کرد که آیا داروهای ضد افسردگی برای بیمارانی که تحت درمان افسردگی توسط پزشک مراقبت‌های اولیه قرار می‌گیرند، مؤثرتر از دارونما هستند یا خیر.

محققان ۶۶ مطالعه قبلا منتشر شده (با مجموع ۱۵۱۶۱ شرکت کننده) را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که هم داروهای ضد افسردگی و هم عصاره خارمریم از دارونما برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​موثرتر هستند.

افرادی که از خار مریم استفاده می کردند نیز احتمال بیشتری داشت که درمان را ادامه دهند، زیرا این گیاه با عوارض جانبی کمتری در مقایسه با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و چهار حلقه ای، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، یک مهارکننده بازجذب نورآدرنالین (NRI)، یک سروتونین- نورآدرنالین همراه بود.

درماتیت آتوپیک

یک مطالعه در مورد اثربخشی کرم هایپریکوم نشان داده است که درماتیت آتوپیک خفیف تا متوسط ​​ممکن است به درمان موضعی پاسخ مثبت دهد.

استفاده از علف چای در اختلال های افسردگی

برای درمان افسردگی شدید خفیف تا متوسط، مطالعات کوتاه‌مدت، تا ۱۲ هفته، نشان می‌دهد که این گیاه دارویی مؤثرتر از دارونما است و به همان اندازه TCA ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای در درمان افسردگی مؤثر است.

مطالعاتی که خار مریم را با مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، مانند پروزاک (فلوکستین) یا زولافت (سرترالین) مقایسه می‌کنند، محدودتر هستند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این گیاه ممکن است به اندازه این داروها و با عوارض جانبی کمتری مؤثر باشد. اثرات و شواهد کافی برای حمایت از استفاده از آن در کودکان وجود ندارد.

علف چای چیست؟فواید و موارد مصرف
علف چای فواید و موارد مصرف

علف چای در اختلال اضطرابی

شواهد کافی وجود ندارد که بگوییم علف چای در برابر اختلال اضطراب موثر است و ممکن است علائم را بدتر کند.

اثر علف چای بر اختلال کم توجهی  یا بیش فعالی

یک مطالعه کوچک منبع معتبر پیشنهاد کرده است که علف چای ممکن است در درمان ADHD “کمی موثر” باشد، اما دیگران دریافته اند که کمکی نکرده است.نگرانی هایی وجود دارد که ممکن است علائم را بدتر کند.

علف چای برای اختلالات جسمی شکل

برخی افراد علائم فیزیکی دارند که نمی توان آنها را به یک بیماری ارگانیک مرتبط کرد. خار مریم ممکن است در درمان برخی از این موارد مفید باشد، اما شواهد بیشتری مورد نیاز است.

ایدز یا HIV

برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که خار مریم ممکن است اثرات ضد ویروسی داشته باشد، اما یک کارآزمایی انسانی این را تایید نکرد.

استفاده از علف چای برای HIV یا ایدز توصیه نمی شود، زیرا خطر تداخلات دارویی وجود دارد.

تحقیقات همچنین استفاده از علف چای را برای موارد زیر مورد بررسی قرار داده است:

علائم قبل از یائسگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

اختلال عاطفی فصلی (SAD)

فوبیای اجتماعی

اختلال وسواس فکری جبری (OCD)

درد عصب

سندرم سوزش دهان

درد بعد از عمل

شواهد بیشتری برای تایید اثربخشی آن مورد نیاز است.

عوارض جانبی احتمالی

در صورت مصرف خوراکی: خار مریم زمانی که در دوزهای تا ۹۰۰ میلی گرم در روز تا ۱۲ هفته استفاده شود احتمالاً بی خطر است. می تواند عوارض جانبی مانند اسهال، سرگیجه، مشکلات خواب، بی قراری و سوزن سوزن شدن پوست را ایجاد کند. علف چای با بسیاری از داروها تداخل دارد. اگر می‌خواهید خار مریم را مصرف کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

خار مریم زمانی که در دوزهای زیاد مصرف شود احتمالاً خطرناک است. ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث واکنش های شدید پوستی شود. در بیرون از خانه از ضد آفتاب استفاده کنید، به خصوص اگر پوست روشن دارید.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: اطلاعات قابل اعتماد کافی در دسترس نیست تا بدانیم آیا خار مریم هنگام استفاده روی پوست بی خطر است یا خیر. خار مریم ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید واکنش های شدید پوستی ایجاد کند.

افرادی که برای مدت کوتاهی از مکمل خوراکی علف چای استفاده می کنند ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ناراحتی خفیف معده

اسهال

دهان خشک

سردرد

خستگی

سرگیجه

اضطراب

بی قراری

مور مور

واکنش های پوستی آلرژیک

اختلال عملکرد جنسی یا نعوظ

رویاهای واضح

آسیب کبدی

روان پریشی (نادر)

حساسیت به نور

آرام بخش

ممکن است ۳ تا ۶ هفته طول بکشد تا هر مزیتی را تجربه کنید. قطع مصرف خار مریم باید به تدریج انجام شود تا از عوارض جانبی جلوگیری شود.

عوارض مصرف گیاه علف چای

فردی با تشخیص افسردگی نباید از خار مریم به عنوان جایگزینی برای درمان های توصیه شده توسط پزشک استفاده کند. اگر این گیاه موثر نباشد، افسردگی ممکن است بدتر شود.

در برخی موارد، علف چای می تواند باعث روان پریشی شود. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی یا افسردگی اساسی نباید از آن استفاده کنند، زیرا ممکن است منجر به شیدایی شود.

هنوز مشخص نیست که آیا علف چای برای استفاده در دوران بارداری یا در دوران شیردهی بی خطر است یا خیر.

هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، علف چای ممکن است باعث بثورات پوستی شود. علف چای (چه خوراکی و چه موضعی) می تواند حساسیت پوست و چشمان شما را به نور خورشید افزایش دهد. اگر به بیماری مانند لوپوس مبتلا هستید یا از داروهایی استفاده می کنید که می تواند باعث حساسیت به نور شود (مانند برخی از داروهای آکنه)، خطرات و مزایای مصرف علف چای را با پزشک یا داروساز خود مرور کنید.

علف چای فواید و موارد مصرف آن
علف چای فواید و موارد مصرف آن

تداخلات دارویی احتمالی

علف چای می تواند تداخلات جدی با داروهای رایج ایجاد کند زیرا چگونه توسط کبد تجزیه می شود. این گیاه می تواند به روش های مختلف با دارو تداخل داشته باشد. این می تواند برخی از داروها را کمتر مؤثر کند در حالی که تأثیر داروهای دیگر را قوی تر می کند. انواع داروهایی که ممکن است با خارمریم تداخل داشته باشند عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد بارداری خوراکی

سرکوب کننده های ایمنی

داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین

آرام بخش ها و داروهایی که برای درمان اضطراب استفاده می شود.

داروهایی که برای درمان سرطان، بیماری های قلبی و اچ آی وی/ایدز استفاده می شوند.

داروهای بدون نسخه (برای خواب، سرفه و سرماخوردگی)

خار مریم همچنین می تواند با گیاهان و مکمل های دیگر تداخل داشته باشد. اگر از خار مریم استفاده می کنید، باید از مصرف هرگونه مکمل غذایی یا دارویی که می تواند سروتونین را افزایش دهد، مانند هیدروکسی تریپتوفان (۵-HTP)، ال-تریپتوفان، خودداری کنید.

مصرف علف چای با داروهای ضد افسردگی یا هر ماده ای که سروتونین را افزایش می دهد، می تواند باعث سندرم سروتونین شود، که یک وضعیت خطرناک است. علائم سندرم سروتونین شامل گیجی، تب، توهم، حالت تهوع، از دست دادن هماهنگی عضلات، تعریق و لرزش است.

همچنین می تواند به اثر داروهای تریپتان که برای میگرن استفاده می شوند، مانند سوماتریپتان، بیفزاید.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که از آنجایی که خار مریم شبیه فلوکستین است، می تواند همان واکنش های نامطلوب را نیز ایجاد کند. اگر این دو دارو با هم مصرف شوند، ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد شود.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مصرف خار مریم را متوقف کنید و فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. بدون درمان، این وضعیت می تواند کشنده باشد.

موارد منع مصرف علف چای

ممکن است شرایط خاصی وجود داشته باشد که مصرف مکملی مانند خار مریم برای شما خطرناک باشد یا به دوز تنظیم شده نیاز داشته باشید.

بارداری: وقتی که در دوران بارداری از راه خوراکی مصرف شود، علف چای احتمالاً خطرناک است. مصرف خار مریم در دوران بارداری ممکن است باعث نقص مادرزادی در نوزادان شود. تا زمانی که اطلاعات بیشتری مشخص نشده باشد، در دوران بارداری از خار مریم استفاده نکنید.

تغذیه با شیر مادر: علف چای احتمالاً زمانی که از طریق دهان در دوران شیردهی مصرف شود، خطرناک است. نوزادان می توانند قولنج، خواب آلودگی و گیجی را تجربه کنند. تا زمانی که بیشتر مشخص نشده است، از خار مریم در هنگام شیردهی استفاده نکنید.

کودکان: علف چای احتمالاً در صورت مصرف خوراکی تا ۸ هفته در کودکان ۶ تا ۱۷ ساله بی خطر است.

خار مریم ممکن است علائم را در افراد مبتلا به شرایط خاص بدتر کند، از جمله:

اختلال نقص توجه: بیش فعالی (ADHD)

اختلال دوقطبی: ممکن است شیدایی ایجاد کند یا سرعت دوچرخه سواری را افزایش دهد.

افسردگی: در افراد مبتلا به افسردگی شدید، خار مریم ممکن است باعث شیدایی شود که می تواند شامل رفتارهای تکانشی باشد.

بیماری آلزایمر: علف چای ممکن است زوال عقل را در افراد مبتلا به آلزایمر بدتر کند.

اسکیزوفرنی: علف چای ممکن است در برخی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی باعث روان پریشی شود.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف برخی مکمل های گیاهی، از جمله علف چای، ممکن است خطر عوارض را در صورت بیهوشی افزایش دهد. شما نباید به مدت دو هفته قبل از جراحی از خار مریم استفاده کنید. اگر پیوند عضوی دریافت کرده اید، باید از مصرف علف چای خودداری کنید زیرا می تواند با داروهای داده شده برای کمک به جلوگیری از رد پیوند تداخل داشته باشد.

علف چای فواید و موارد مصرف آن
علف چای فواید و موارد مصرف آن

مقدار مصرف علف چای

اطلاعات کافی برای  دوز توصیه شده استاندارد علف چای وجود ندارد، اگرچه دوزهایی وجود دارد که معمولاً توسط محققانی که در حال بررسی تأثیر این گیاه بر افسردگی هستند استفاده می شود.

در کارآزمایی‌هایی که با بودجه NIH انجام شد، به شرکت‌کنندگان دوز ۳۰۰ میلی‌گرم از غلظت خاصی از عصاره خار مریم سه بار در روز (مجموع ۹۰۰ میلی‌گرم در روز) داده شد. حداکثر دوز داده شده ۱۸۰۰ میلی گرم در روز بود. در پایان کارآزمایی هشت هفته ای، میانگین دوز روزانه ۱۳۰۰ میلی گرم در روز بود.

دوز مناسب علف چای برای شما به عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت بیولوژیکی و سابقه پزشکی شما بستگی دارد. بهتر است با پزشک، داروساز، و/یا یک پزشک جایگزین برای شخصی سازی دوز خود برای اطمینان از اثربخشی و ایمنی مشاوره کنید.

علف چای را می توان در بسته بندی های مختلف جهت استفاده یافت.آماده‌شده  خشک، روغنی و مایع، از جمله تنتور، کپسول، و اکسیر وجود دارد. همچنین ممکن است هر مارکی با مارک دیگر تفاوت های داشته باشد.

اگر از خار مریم برای افسردگی استفاده می کنید، ممکن است مصرف یک کپسول روزانه را موثرتر از درمان موضعی (مثلاً برای درمان درد عضلانی) بدانید. برای کمک به حفظ اثربخشی آن، تمام فرآورده های گیاهی باید در مکانی خنک و خشک نگهداری شوند.

مواد فعال موجود در علف چای ممکن است تحت تأثیر نور قرار گیرند، به همین دلیل است که مکمل ها اغلب در یک ظرف تیره رنگ بسته بندی می شوند. مطمئن شوید که بطری یا بسته را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

فرآورده‌های علف چای مانند هر داروی دیگری باید با خیال راحت نگهداری نشوند. برخلاف داروهای نسخه ای و بدون نسخه، مکمل های گیاهی همیشه در ظروف مخصوص کودکان عرضه نمی شوند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا